مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

لطفا برای استفاده مطلوب از این سایت به طبقه بندی موضوعی عنایت کنید

افراد، گروه ها و سازمانهای زیادی وجود دارند که «به عنوان کارگزاران غیر حرفه ای» متقبل عملیاتهای تبلیغاتی خود هستند و از خدمات آژنس های تبلیغاتی بی بهره اند.
کارگزاران غیر حرفه ای تبلیغات که بخش عمده ای از جامعه تبلیغاتی نیز هستند نیاز به خدماتی همچون آموزش، آمار و ارقام از مشتری ها و بازار، ابزارهای تبلیغاتی، مدیریت و فنون تبلیغاتی، نمونه کارهای مشابه تبلیغاتی و غیره دارند.
این جانب دکتر حسن سبیلان اردستانی در صدد هستم به عنوان «مشاور تبلیغات» به ارائه بخشی از خدمات تبلیغات در این سایت بپردازم.

آخرین نظرات

۴۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۰۸
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۵
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۵ ، ۰۲:۱۵
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۵ ، ۰۲:۰۸
hasan sabilan ardestani

دانلود کتاب تکنیک های قدرتمند فروش

نویسنده  | آپلود توسط حسن قلی زاده۲۹۷۶۴ بازدید
دانلود کتاب تکنیک های قدرتمند فروش
(۲)
دانلود رایگان کتاب


۵.۱۴ مگابایت


http://ketabesabz.com/book/18381/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%DA%A9%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۵ ، ۰۲:۰۵
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۵ ، ۰۱:۵۷
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۲۳
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۳۹
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۳۱
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۹
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۵
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۲
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۱
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۲۰
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۱۶
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۱۲
hasan sabilan ardestani

بیلبورد یا آگهی‌نما(مصوبه فرهنگستان زبان)، به تابلوی بزرگی گفته می‌شود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرضه کنندگان کالا می‌گذارد و در اصل به هر فضای خارجی که امکان نصب آگهی بر آن باشد اطلاق می‌شود. اما امروزه، بیشتر به معنای تابلوهای بسیار بزرگ و نورپردازی شده‌است که بر پایه‌های بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند. امروزه آگهی‌نماها مجموعه‌ای از تصاویر بزرگ هستند، بعضی از آنها مضحک، بعضی کمی عجیب و غریب و گاهی کنایه آمیزند. ما به عنوان بیننده می‌توانیم دیدگاه‌های مختلفی نسبت به هر آگهی‌نما داشته باشیم اما این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که بیلبوردها، نماد جریان دائمی و روان زندگی هستند.

یک بیلبورد مربوط به سال‌های ۱۹۴۰ در ملبورن استرالیا

یک بیلبورد مربوط به سال‌های ۱۹۴۰ در ملبورن استرالیا

 بیلبورد خبر می‌دهد، آگاه می‌کند، کالا را می‌فروشد، مردم را به شرکت در مسائل سیاسی،اجتماعی و … ترغیب می‌کند؛ و …

در بسیاری از کشورها، تخته‌های آگهی به مردم کمک می‌کنند تا جایی برای غذا خوردن، خوابیدن یا تهیه بنزین پیدا کنند، به خصوص در جایی مانند آمریکا، با بزرگراههای متعدد و مسافتهای طولانی و خالی از سکنه بین شهری، وجود چنین تابلوهایی برای مسافرین غریب و خسته، نعمتی است. از طرفی تابلوهای آگهی، به بسیاری از شرکت‌ها و دارندگان صنایع مختلف کمک می‌کنند و وجود این تابلوهای بزرگ، برای شرکت‌ها و تجارت‌های نوپایی که قادر به پرداخت هزینهٔ تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید بوده است. در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم نتیجه بودن تبلیغات در داخل مجلات و روزنامه‌ها، بیلبورد، می‌تواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را داشته باشد.

تابلو خلاقانه مک دونالد

بیلبورد خلاقانه مک دونالد

 

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد  -  Creative ads from-McDonalds

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد – Creative ads from-McDonalds

 

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد  -  Creative ads from-McDonalds

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد – Creative ads from-McDonalds

 

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد  -  Creative ads from-McDonalds

تبلیغات خلاق و هوشمندانه مک دو نالد – Creative ads from-McDonalds

 

تابلو خلاقانه مک دونالد

تابلو خلاقانه مک دونالد

تابلوهای آگهی‌دهنده چند نوعند: یکی آن‌هایی که در مکان‌های بزرگ مثل بزرگ‌راه‌ها نصب می‌شوند که عمدتاً مستطیلی هستند. دوم آن‌هایی که در پیاده‌روها نصب می‌شوند که چون فضای کمتری وجود دارد قطعشان عمودی است و سوم تابلوهایی که در راهروها یا آسانسورها و… نصب شده است. باید توجه داشت که قطع کار در نوع طراحی می‌تواند اثر داشته باشد. مثلاً در تابلوهای بزرگ که به آنها بیلبورد هم می‌گویند احتیاج نیست که حتماً رنگ‌هایی با کنتراست (تضاد) زیاد داشته باشیم. نکته دیگر این است که ما در میادین یا پارک‌ها تابلوهایی می‌بینیم که خیلی حساب شده هم هستند ولی متاسفانه استفادهٔ نادرست از قطع‌های متفاوت و هم استفاده از داربست‌هایی نامناسب‌تر باعث سردرگمی بیننده و از بین رفتن سلامت بصری آن‌ها می‌شوند. نکتهٔ بعدی این است که رساندن پیام در زمان کم، ارزش زیادی دارد. بخاطر همین موضوع نباید در پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی از عناصر تصویری زیادی استفاده کرد، مخصوصا در بزرگراه‌ها و مکانهای شلوغ، چون کسی که سوار ماشین است تا بیاید مفهوم تابلو را در آن شلوغی درک کند، عبور کرده و رفته است.

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد یک رسانه و ابزار برای اطلاع‌رسانی است. طبق تعریفی که در دیکشنری‌ها آمده، بیلبورد یک صفحه‌ایست که بر روی دیوار نصب می‌شود، ماموریتی برای اطلاع‌رسانی دارد، آگاهی می‌دهد و مطلبی را می‌رساند. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم نیازهای اجتماعی و فرهنگی ایجاب می‌کرد که یک چنین ابزاری بوجود بیاید. در نتیجه می‌توانیم بگوییم بیلبورد ، بدنبال رفع نیازهای جامعه به مدد کار تبادل اطلاعات در سطح جامعه آمد. اگر تاریخ را نگاه کنیم ، می‌بینیم که درفاصله جنگ اول و دوم جهانی ، نقش بیلبورد در تبلیغات جنگ خیلی شاخص و قابل تامل است. در آلمان ، در تبلیغات سیاسی که منجر به روی کار آمدن نازی‌ها شد ، نقش بیلبورد انکار کردنی نیست. زمان جنگ هم غیر از رسانه‌های دیگر مثل رادیو ، بیلبورد در تهیج و تشویق مردم نقش مهمی داشت و اطلاع‌رسانی خیلی موثری در مسائل مربوط به جنگ داشت. در کتاب‌های تاریخ بیلبورد هم می‌بینید که این رسانه در زمان جنگ چه ابزار قدرتمندی بوده است. بعد از جنگ هم نقش بیلبورد در بخش‌های سازندگی و اقتصادی و . . . دیده می‌شود و می‌بینیم که در تبلیغات تجاری و فرهنگی جایگاه مشخصی پیدا می‌کند. بیلبورد خبر می‌دهد ، آگاه می‌کند ، کالا را می‌فروشد ، مردم را به شرکت در مسائل اجتماعی ترغیب می‌کند و مطالب دیگر.

بیلبورد خلاقانه

بیلبورد خلاقانه

 

arti-ir-bilboards (2)

بیلبورد خلاقانه

بیلبوردها آثار میرایی هستند اما پاره ای از آنها در عین گذرا بودن نیز ماندنی اند . بیلبورد نخستین هنر پاپ و نخستین فرم هنری بود که به چیزهای زندگی عادی به شیوه خاص خودش یعنی بی پروایی محض و پیش پا افتادگی محض پرداخت . بیلبورد هنری برونگر است . در هنگام طراحی یک بیلبورد باید در مرحله اول موارد استفاده آن مورد نظر قرار گیرد . امروزه اکثر ارتباطات روزمره وابسته به تبلیغات است ، تبلیغاتی همگانی و موثر در زندگی ، تبلیغاتی برای به جریان افتادن و پیشرفت ارتباطات ، عرصه خدمات و کالاها و … ، تبلیغاتی برای فراخوانی ، هشدار دادن ، باز داشتن ، تشویق و ترویج کردن ، … و مؤثرترین ابزار تبلیغاتی که می تواند جوابگوی تمامی این مسائل شود بیلبورد است ، که در دید همگان عرضه می شود و به دلیل قابلیت و گنجایش موارد بیشتری که در مورد موضوع دارد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد . محل نصب بیلبورد ، جنس بیلبورد ، چگونگی انجام مراحل تکنیکی و چاپ بیلبورد ، وسایل نصبی بیلبورد و … از مجموعه عواملی است که در این پژوهش به آنها می پردازیم .

بیلبورد

بیلبورد

 

بیلبورد

بیلبورد

هنر بیلبورد : در سه دهه آخر قرن نوزدهم میلادی ، بر اثر تحولات مصور سازی و پیوند نزدیکی که بین نقاشی و چاپ برقرار شده بود ، پدیده تاره یی موسوم به بیلبورد یا آفیش بوجود آمد . امروزه بیلبوردهای مصور با بهره گیری از حروف متنوع ، طراحی و نقاشی و عکاسی ، بمنزله نمونه های کاملا پیشرفته یی از هنر گرافیک نوین شناخته می شوند . گواینکه بیلبورد سازی ، شاخه یی از هنر گرافیک است ، ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد . در واقع در تاریخ صد ساله بیلبورد سازی این هنر و سایر هنرهای تجسمی دارای تأثیرات متقابل و تبادل امکانات بوده اند . سرچشمه های بیلبورد را همچون مصور سازی ، در گذشته های دور می توان جستجو کرد . به یک معنا نقوش برجسته آشوری ، ایرانی و رومی نوعی بیلبورد بوده اند . زیرا رویدادهایی را به روایت تصویر ، توصیف می کردند . که در واقع تبلیغی برای دستگاه حاکم بود . بعلاوه در مصر و روم باستان ، ساختن آگهی های همگانی یا اعلامیه های دیواری معمول بوده است . یکی از قدیمی ترین آگهی هایی که مکشوف شده ، پاپیروسی است که پاداش برای بازگرداندن یک برده فراری در مصر را اعلام می کرد . آگهی هایی نیز از قرون وسطی باقی مانده که روی پوست نوشته می شد ، حتی برخی از اینها داری تصویر نیز بوده اند . آگهی همگانی چاپی از اواخر قرن پانزدهم میلادی ظاهر شد . از قرن شانزدهم به بعد نمونه هایی از آگهی های چاپی چون اعلامیه های دولتی و …. که اکثرا متشکل از حروف چاپی بودند ، رایج گشت اما فن چاپ می بایستی مراحل پیشرفته تری را طی کند تا امکان پیدایش بیلبورد مصور رنگی فراهم گردد . البته چاپ رنگی و گسترش آن به تنهایی هنر بیلبورد سازی مؤثر نبود ، بلکه زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی ، و نوع جدیدی از ارتباطات همگانی که به همراه خود آورد ، عامل اصلی نبود . آگهی های نمایش اولین نمونه های آگهی دیواری بودند که ضمن تحول ، اصول و قواعد بیلبورد سازی را پی ریزی کردند . در اوایل قرن نوزدهم در برخی کشورهای اروپایی ، بخصوص در انگلستان ، بر تعداد تماشاخانه ها افزوده شده بود ، و مردم از نمایش استقبال می کردند . در این زان به تماشاچیان قبض هایی می دادند که هم کارکرد بلیط را داشت و هم برنامه در آنها توضیح داده می شد . قبض ها ی مذکور با حروف چاپی معمول در مطبوعات چاپ می شدند ، ولی در صفحه آرایی آنها دقت زیاد مبذول می گردید . بعدها با بزرگتر شدن ابعاد قبض ها ، آنها را بر دیوارها می چسباندند . بدین طریق « آگهی های نمایش » بمنصه ظهور رسید . در طرح و صفحه آرایی آگهی های مذبور مهارت های خاصی به کار می رفت تا تنوع و فراوانی مطلب ، حالت خشکی و یکنواختی بوجود نیاورد. به این منظور از انواع بسیار متنوع حروف چاپی که ابداع شده بود ، استفاده های مناسب می کردند و گاهی نیز تصویر کوچکی بر آن می افزودند . صفحه آرایی این نوع آگهی ها ، خاصه در هنر بیلبورد انگلستان ، به نحوی استمرار یافت و حتی امروزه هم اثرات خود را بر جای گذاشته است . تدریجا ، آگهی های همگانی از آگهی های مربوط به تماشاخانه ها فراتر رفت و تبلیغات مغازه ها ، جراح ها ، وسایل حمل ونقل و مسافرت را در برگرفت . سرآمدن بیلبورد های مصور در غرب : اگر چه بیلبوردهای مصور اولیه نیز عمدتا در رابطه با نمایش های گوناگون بود ، ولی در عرصه های دیگری مانند تبلیغ کتاب ، که به خصوص در فرانسه رواج داشت ، بیلبورد سازی بسط پیدا کرد . یکی از نمونه های بیلبورد کتاب ، بیلبوردی است که ادوارد مانه برای کتاب گربه ها ساخته است . این بیلبورد و بیلبوردهای دیگر آن زمان فقط به رنگ سیاه چاپ می شدند و بیلبورد مصور رنگی با نام هنرمند فرانسوی ژول شره ، آغاز می شود و تحولات نخستین را طی می کند . شره با نقاشان امپرسیونیست آشنایی داشت ، و در کار خود از رنگ های درخشان آثار آنان بهره فراوان برد . لیکن پیوند تصویرهای شره با هنر نقاشی ، حتی به دوران روکوکو بر می گردد . به هر حال ، او با استفاده از روش های چاپ روی چاپ ، حکاکی با نقطه کاری و قلم زنی روی فلز و …. ، به انواع قابل ملاحظه ای از رنگهای مختلف دست می یافت . با آنکه شره در طراحی به مهارت و قدرت تولوزلوترک نمی رسید . با بیلبوردهای خود ، حال و هوای زمانه خویش را آمیخته با خیال پردازی و به گونه ای نمادین نشان می داد . در حوزه هنر بیلبورد دهه آخر قرن نوزدهم آثار تولوزلوترک می درخشند . بیلبوردهای لوترک ، براساس قدرت او در طراحی و مهارتش در لیتوگرافی بنا گردید . گرچه مجموعا بیش از ۳۰ بیلبورد از لوترک بر جای نماند . ولی همین تعداد کم نیز تأثیر بسزایی را در این هنر بر جای گذارد و برای بسیاری از هنرمندان راهگشا بود . لوترک سرزندگی و حرکت خط ها و قدرت طراحی را برای نمایش حساسیت های خویش نسبت به زندگی تصنعی و ناسالم پیرامون خود به کار گرفت . لوترک در بیلبوردهایش همانند نقاشیها و کارهای چاپی خود ، شیوه ساده ولی گویایی را بکار گرفت . خط برای او افزاری بود که بوسیله آن به راحتی می توانست حالات و حرکات آدم ها را به موجر ترین شکل بنمایاند . او در بیلبوردها عمدتا از پیکرهای سایه گونه استفاده می نمود و عمدتا براشت های تصویری خود را از شخصیت های معروف نمایشی آن زمان می گرفت ، از اینرو بیلبوردهای وی نیز منجوی با نمایش مرتبط بود . همزمان با لوترک ، بیلبورد سازان دیگری در فانسه فعالیت می کردند که تحت تأثیر جریان « آرنو » بودند و همان قواعد مصور سازی کتب به شیوه مذکور را در بیلبوردها به کار می گرفتند . آلفوس موشاء اوژن گراسه ، درزمره این هنرمندان بودند که بیلبوردهای تزئینی و پرکاری را می ساختند . از طرف دیگر ، هنرمندانی در فارنسه و انگلستان دنباله رو ، لوترک شدند و شیوه کار او را مورد تقلید قرار دادند ، از جمله بگرستاف ها – دو هنرمند انگلیسی که با این نام امضا می کردند – الکساندر استین لن و دادلی هاردی . از همان اوایل پیدایش بیلبورد مصور ، تبلیغ کالاها به قلمروی آن راه یافته بود ، لیکن در قرن بیستم شاخه عمده یی از بیلبورد سازی به تبلیغات تجاری اختصاص یافت . شیر پاستوریزه ، نوشابه ، سیگار ، کفش و لباس ، اتوموبیل ، ماشین تحریر ، لوازم الکتریکی و … ، موضوع غالب بیلبوردها را تشکیل دادند . نکته قابل توجه آنکه ، نه تنها دستاوردهای هنر بیلبورد ، بلکه اصولا دستاوردهای نوین هنرهای تجسمی ، شیوه های رایج هر دوره بر بیلبوردهای تجاری همان دوره اثر می گذارند . از دهه اول قرن بیستم تدریجا بیلبورد سازان حرفه ای از نقاشان حرفه ای جدا شوند و این زمانی بود که به مرور هنر گرافیک نوین ، استقلال خود را به دست می آورد . البته پس از این گاهی نقاشان با شیوه های خاص خود ، در قلمروی هنر بیلبورد طبع می آزمودند . ولی بیلبوردهای آنان در میان مجموعه آثارشان جنبه فرعی و استثنایی داشت ، و نیز غالبا به نحوی با حرفه شان مربوط می گردید . مثلا بیلبوردهایی که نقاشان برای نمایشگاه آثار خود می ساختند . گرایش های متنوع در جهان : در دهه دوم قرن بیستم به بعد ، هنر بیلبورد در سراسر اروپایی غربی و امریکا رایج گشت ، و سپس به اکثر نقاط جهان رسوخ کرد . هر چه روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بین دولتها و ملتهای جهان افزونتر شد ، هنر گرافیک نوین ، و در رأس آن هنر بیلبورد ، مرزهای ملی را بیشتر شکافت و به سوی جهانی شدن حرکت کرد . هنرمندان گرافیک بسیاری از کشورها کوشیده اند از ویژگی های هنر سرزمین خود مایه گرفته و به هنر بیلبورد خود هویت ملی بخشند . در زمان جنگ جهانی اول و پس از آن ، شاخه ای در هنر بیلبورد پدید آمد که می توان آن را بیلبورد سیاسی نامید . سرچشمه بیلبورد سیاسی بیش از هر چیز همان کاریکاتورهای سیاسی قرن نوزدهم بود که در مطبوعات منعکس می شد . اما در دوران جنگ جهانی اول گویی یکباره دولتهای غربی کارآیی تبلیغاتی بیلبورد را باز شناختند و آن را به خدمت گرفتند . مضمون عمده اولین بیلبوردهای سیاسی مشتمل بر میهن پرستی ، جلب افراد به خدمت سربازی ، تحقیر دشمن و غیره بود . البته بیلبوردهای سیاسی اولیه از لحاظ هنری چندان ارزشی نداشتند . در بعضی نقاط بیلبورد سازی گروهی رواج یافت . از مهمترین گروه های بیلبورد سازان می توان به گروه « نوامبر » در آلمان ، گروه « رستا » در شوروی ، و نیز اخیرا به گروه های بیلبورد ساز « کوبایی » اشاره کرد . پس از جنگ جهانی دوم ، به موازات بیلبوردهای تجاری و سیاسی ، انواع متنوع بیلبوردهای اجتماعی و فرهنگی در غرب گرفت . علاوه بر این گرایش های متنوعی در هنر بیلبورد پدید آمد . در اکثر کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین نیز هنر بیلبورد اهمیت روز افزونی کسب کرده است . از طرف دیگر پس از جنگ جهانی دوم بر خلاف سالهای نخستین پیدایش بیلبورد تا حدودی از قدرت طراحی در این هنر کاسته شده است . علت را بایستی عمدتا در استفاده فراوان از عکاسی جستجو کرد . به خصوص این امر در بیلبوردهای تجاری بیشتر به چشم می خورد . بسیاری از تولید کنندگان اصرار دارند تا کالاهایشان همانطور که هست و یا حتی زیبا تر نمایان شود . و این خواست ، بوسیله عکاسی بهتر بر آورده می شود ، تا بوسیله طراحی . اما از جانب دیگر کاربرد عکاسی امکانات تازه ای را از لحاظ فنی در بیلبورد ایجاد کرده است. در سال ۱۸۶۹ زمانیکه اولین بیلبورد های کرت ظاهر شدند در آن کارهای کوچک تبلیغاتی نمونه های جدید و تازه ای از طرح نمود پیدا کردند و پس از آن به صورت اساس تکنیک های بیلبورد در آمدند . این مسئله دلیل شد تا کرت اولین نامی باشد که در دنیای بیلبورد بر زبان می آمد . این بدان معنی نیست که طرحهای وی در زمره کارهای استاد کاران هنر قرار گیرد ولی با این وجود بیش از هزاران بیلبورد از کارهای او از جمله کارهای با شکوه هنری به حساب می آیند و برای بازنگری کارهای بزرگ دیواری اش نصب در کنار خیابانها را ارجع می دانست . موفقیت مواد و مصالح در نشان دادن هنرهای ظریف و زیبا به وسیله بیلبوردها ، خیابانها را به عنوان یک نمایشگاه هنری به مردم شناساند. بیلبوردهای کرت دو چیز را به ارمغان آوردند یکی تکنیک های سنتی و دیگری تقدیر از هنر بر روی دیوارهای بزرگ . ولی عنصر اصلی و اساسی در کارهایش همان مردمی بودنشان است . از جمله برنامه های جاری در انگلستان و فرانسه سالیان متمادی استفاده از طرح به منظور زنده و پر جلوه شدن سیرکها و فضاهایی مانند آن بود . حالاتی که در بیلبوردهای کرت وجود داشت مثل شفافیت ، و روان بودن و فرار بودن ، شاید از بال پروانه هایی که در هنگام کار نزد خود نگه می داشت الهام گرفته باشد . ته رنگهایی که به صورت لایه های حساس با کمترین خرده گیری رنگی به صورتی بسیار عالی در صفحه جای می گرفتند تأثیراتی را پدید آوردند که محصولات فرهنگی را به صورتی کاملا سنجیده ارائه می کرد . تأثیرات رشد یافته کرت بر روی هنرمندان جوانتر در بیلبوردها به صورت اختصار در ساختار و سادگی و صراحت بیان در آمد . کارهای او همواره در مراحل اولیه مسیری که در آنها قرار گرفته بودند باقی می ماندند . یک موضوع تزئینی در زندگی اجتماع تنها در جایی وجود داشت که بیلبورد ها ظاهر می شدند . عناصر کاریکاتوری غیر واقعی و هجو آمیز ، شکلهای تخت و خطوط تزئینی تماما توسط لوترک در بیلبوردهایش مستعمل بود . همچنین طرح سیلوئت ( یکدست سیاه و سفید ) در کنار هم نیز بر خلاف نقاشیها و طرحهای دیگرش به کار می رفت . به طوری که این تکنیک ساده نگاری توسط بسیاری از نقاشان در اوایل قرن بیستم مرسوم شد . در هر صورت بیلبوردهای لوترک به صورتی بسیار گسترده نشانگر موفقیتهای کرت بودند . آنها زمانی که فقط به صورت فرم نمایش داده می شدند هنر گذشته را تداعی می کردند . چنین به نظر می رسید که لوترک عناصر سنتی کارهای کرت را حذف کرده و خلا آنها را با نقشهای قابل تکرار و به صورتی اغراق آمیز پر می کرد . طرحهای او بیلبورد را از چهار چوبهای سنتی نقاشی و تصویر سازی کتاب فراتر می برد . دیگر هنرمندی که بیلبوردهایش سیر تحولاتی را از ناتورالیسم به داستان گرایی یا روزنامه نگاری توصیفی ایجاد کرد ، توفیل الکساندر ستنیلن سوییسی بود که مسافرت او به پاریس با به دنیا آمدن پیکاسو مصادف شد . ستنیلن و لوترک در پی اکتشاف سیر هنرهای بصری بودند . برخی از بیلبوردهای ستنیلن موضوعات اجتماعی را هدف قرار می دادند . نظری به هنر طراحی بیلبورد در ایران : آن سیری را که هنر بیلبورد در غرب طی کرد تا اشکال مختلف خود را در زمینه های تجاری ، سیاسی ، فرهنگی و غیره بدست آورد ، در ایران نمی بینیم . زیرا همانطور که چاپ و مطبوعات تقریبا یکباره در ایران رواج یافت ، بهمان گونه نیز اشکال مختلف بیلبورد بی آنکه سیر تکوینی خاصی را پیموده باشند ، ظاهر شدند و برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفتند . اگر بخواهیم سابفه ای برای بیلبورد چاپی در ایران بیابیم ، بایستی در اینجا هم به آگهی های همگانی اشاره کنیم . منظور اطلاعیه های چاپی دولتی و غیر دولتی است که در معابر و مجامع عمومی نصب می شد ، و پیامی را در معرض دید عموم قرار داد : مثل اطلاعیه های مربوط به نظام وظیفه و غیره . این نوع آگهی ها غالبا عاری از عناصر بصری جالب بودند ، و صرفا مطالب مفصلی را با حروف یکنواخت ارائه می دادند . نخستین بیلبوردهای مصور هم از لحاظ هنری ارزش چندانی نداشتند . بعلاوه محدودیت فن چاپ در آن زمان بر رشد بیلبورد سازی تأثیر منفی می گذارد . در اوایل بیلبوردهای سیاسی و فرهنگی عمدتا از جانب دستگاه های دولتی چاپ و منتشر می شد و غالبا جنبه رسمی و تبلیغاتی آنها بر جنبه هنریشان رحجان داشت . در آن زمان هنوز بیلبورد سازان حرفه ای بوجود نیامده بودند و نقاشان در جنب کار خود به طراحی بیلبورد نیز می پرداختند . از این رو در بیلبورد ها گرایشهای « نقاشانه » بسیار مشهود بود و تدریجا از میان همین نقاشان ، کسانی به سوی هنر گرافیک جلب شدند ، که مرزهای بین هنر نقاشی و گرافیک را شناختند ، و ویژگیهای هنر بیلبورد را دریافتند . کوشش های اینان و فارغ التحصیلان جدید مدارس هنری داخلی و خارجی بود که قلمروی هنر بیلبورد در ایران را وسیعتر کرد و به آن تنوع بخشید . از سوی دیگر توسعه تبلیغات برای کالاها و موسسات تولیدی و خدماتی و غیره ، موجب رواج بیلبوردهای تجاری گردید . به موازات بیلبوردهای تجاری ، بیلبوردهای جلب سیاحان و بیلبوردهای فرهنگی و هنری نیز باب شد . اکنون تنها دستگاه های دولتی نبودند که به بیلبوردهای سفارش کار می دادند ، بلکه موسسات خصوصی نیز ضمن آشنا شدن با کار کرد اجتماعی این هنر آنرا برای مقاصد بازاریابی و تبلیغات به کار می گرفتند . بدین منوال بیلبورد سازی گسترش می یافت اما بیلبورد ساز ناچار بود قیود بسیاری را نه فقط از لحاظ ممنوعیت های سیاسی ، بلکه از لحاظ سلیقه مشتریان بپذیرد . به طور کلی در رژیم گذشته مانند سایر هنرها ، هنر بیلبورد نیز نتوانست واقعا در جهت اعتلای فرهنگی جامعه و ارتقاء سطح آگاهی مردم خدمت کند . زیرا بخش عمده نیازهایی که بیلبورد می بایستی به آنها پاسخ گوید نیازهای ناشی از اشاعه مصرف کنندگی اقتصادی و فرهنگی بود . این امر از یک و به نفوذ شکل و محتوای هنر بیلبورد غرب ایران دامن می زد ، و از سوی دیگر مردم را به انحراف اندیشه و ذوق می کشاند . اما با اینهمه ، ما به نمونه های حالبی از هنر بیلبورد ایرانی در سالهای گذشته برخورد می کنیم . این نمونه ها غالبا درحوزه بیلبوردهای فرهنگی قرار می گیرند و مربوط به فیلمها ، نمایشها ، کتابها و غیره هستند . توفیق هنری این بیلبوردها بیشتر از آن رو است که هنرمند بیلبورد ساز ، فارغ از تحمیل نظریات سفارش دهنده ، می تواند فکر و سلیقه و فن خود را بهتر ارائه دهد . در جریان انقلاب اسلامی و پس از آن بیلبورد به ناگهان قیدهای گذشته را شکست ، و در ابعاد بی سابقه ای ، خود را درجامعه مطرح کرد . در این سالها به مناسبت های مختلف ، دیوارهای شهرها از بیلبوردهای متنوع پوشیده می شوند و با خود پیامهای مذهبی و سیاسی و فرهنگی را می گسترانند . خصلت همه گیر شدن بیلبورد ، طبیعتا ملازم با رشد جنبه های هنری آن نیست . از این روست که درمیان بی شمار بیلبوردهای امروزی ، نمونه های ارزنده هنری هنوز اندک هستند . سازندگان این بیلبوردها دستاوردهای فنی و هنری سالهای گذشته را به نحو شایسته ای به خدمت گرفته اند تا محتوای جامعه امروز را بیان کند .

ویژگیهای یک بیلبورد متناسب : با توجه به پیشرفت روز افزون و سریع ارتباطات که از نزدیکی کشورها و لزوم پیوستگی و تازگی اطلاعات بوجود می آید . برای درست کردن یک بیلبورد از لحاظ گرافیکی به ۴ نکته باید توجه کرد :

۱- سرعت انتقال پیام .

۲- کیفیت انتقال پیام .

۳- در برداشتن فرهنگ و هویت ملی و انسانی پیام . امروزه بشر به دنبال زبان بین المللی برای ارتباط بین انسان ها می باشد . اگر این خصوصیات توسط ابزار مناسب گرافیک به کار گرفته شود دارای نتایج مثبت و درخشانی خواهد بود . بیلبورد یکی از هنرهای تجسمی است . باز هم از مسائل گرافیکی که در هنر بیلبورد باید درنظر گرفته شود درک صحیحی آن توسط بی سواد یا کم سواد ، که در طراحی آن باید در نظر گرفته شود . و یا دارای قدرت جذب باشد و از نظر روانی متناسب با موضوع باشد تأثیر روانی رنگ و نوشته به درستی در آن رعایت شود . در واقع می توان گفت که بیلبورد یا آفیش یا پلاکات یک تصویر مفهومی است . امروزه بیلبوردهای مصور با بهره گیری از حروف شروع طراحی و نقاشی و عکاسی به منزله نمونه های کامل پیشرفته ازهنر گرافیک نوین شناخته می شوند . می توان گفت هنر بیلبورد سازی شاخه هایی از هنر گرافیک است ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد . این بیلبوردها به تنهایی می توانند نیازمندیهای شخصی خود را رفع کنند و از اتلاف وقت خویش به اندازه جلوگیری نمایند . باید میدان دید و زاویه ای بیلبورد در آن مکان نصب می شود با دید انسان و زاویه حرکت او متناسب باشد و باید این را نیز توجه داشت در مناطقی که این بیلبوردها نصب می شوند اگر متناسب نباشد کمتر دیده می شوند که این به عوامل زیر بستگی دارد :

– آیا نوشته ها یا تصاویر با زاویه تند در یک مسیر هستند ؟

– آیا نوشته ها یا تصاویر خارج از دید معمولی قرار دارند ؟

– آیا فاصله دید انسان نسبت به بیلبورد متناسب است ؟

۴- اگر بیلبورد در جایی قرار دارد که توسط کسی که سوار بر وسیله نقلیه است و یا کسی که در پیاده رو است ، دیده می شود . مهمترین عاملی که در طراحی بیلبورد باید در نظر گرفته شود این است که بیننده با یک نگاه موضوعی را درک کرده مثلا اگر در مورد نمایشگاه کتاب است باید پیام را سریع دریافت کند و در ذهن خود حک کند . نکته قابل توجه این است که قبل از طراحی بیلبورد باید بدانیم رنگ نوشته و عکس در این بیلبورد باید چگونه باشد ویژگی آن موضوع را هنگام طراحی مد نظر داشته باشیم و متناسب با نوع موضوع آن را طراحی کنیم . برای اتود زدن در مورد طراحی بیلبورد طراح ابتدا باید بداند که برای چه موضوعی بیلبورد را می خواهد سپس دیده های خود را بر روی کاغذ ثبت می کند . ایده هر چقدر هم ساده و ابتدایی باشد طراح را برای اجرای نهایی هدایت می کند . موضوعی که می خواهد مورد طراحی قرار بگیرد باید بررسی شود . مثلا برای بیلبورد نمایشگاه کتاب باید چه عکسی ( در صورت استفاده از عکس ) چه فونتی برای نوشتن ، چه خطی و …. بکار برده شود .

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد

تابلو خلاقانه مک دونالد

بیلبورد خلاقانه مک دونالد

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد

بیلبورد خلاقانه

بیلبورد

بیلبورد خلاقانه

بیلبورد

بیلبورد شرکت اپل

تابلو خلاقانه مک دونالد

تابلو خلاقانه مک دونالد

بیلبورد و طراحی بیلبورد arti.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۰
hasan sabilan ardestani

دوران درخشان آمریکا ( 1945 تا 1965 )     علی اتحاد History of Advertising Photography


 


پس ازپایان جنگ دوم جهانی نیمه غربی اروپای ویرانه که با کمک های مالی متفق قدرتمندش ایالات متحده رو به بازسازی عمومی می رفت اندک اندک چون ققنوسی از خاکستربرمی خواست وجانی تازه درکالبدش دمیده می شد. بازار تولید که کاملاَ بی رونق مانده بود. اروپای درمانده را به سوی مصرف گرایی کشاند. چرا که فروشگاه ها خالی بودند و شهروندان نیازمند اقلام روزمره . درنتیجه درسرتاسر اروپا بدل به بستری بی نظیر برای ارائه محصولات آمریکایی گردید . ودر این میان آنچه نقدینه ی بیشتری را راهی جیب کمپانی موفق می ساخت تبلیغات مناسب و تأثیرگذار بود. بی شک با حجم تخریب اروپا صورتی دردمند یافته بود. درنتیجه   تبلیغاتی جذابتر به نظر می رسیدند که پررنگ و لعاب تر بودند. در این سال ها عکاسی درمقام هنری مستقل شناخته می شد ومجله های بسیاری در سراسر اروپا و آمریکا به این هنر جوان اختصاص یافته بودند ، چه در سطح تکنیکی و چه به مثابه رسانه ای هنری . با پایان جنگ نخست تکنولوژی عکاسی روند روبه پیشرفت بی وقفه را پیش گرفته بود که پس از جنگ و تا پایان دهه 1930 انواع دوربین های تک لنزی انعکاسی ( SLR ) را به بازار روانه ساخت ، چنین امکاناتی سبب شد که استفاده از این رسانه گویا بسیار آسان تر ، ارزانتر وهمه گیر شود. درسال 1947 امکان تازه ای پدید آمد که بسیار چنین روندی را تسریع نمود. دراین سال دکترادوین. اچ . لند در اتحادیه جامعه اپتیکی آمریکا دوربینی را ابداع کرد که عکس یک دقیقه ای می گرفت . و این تکنولوژی تا سال 1959 به سرعتی معادل 15 ثانیه رسید. سال های پس ازجنگ به دلایلی که برخی از آنها ذکر شد. سال پیشرفت صنعت چاپ وبه اصطلاح دوران طلایی چاپ نامیده می شد. مجلات رنگی و مصور که با قیمت بسیار ارزان و درتیراژهای بسیار بالا ارائه می شد . همگان را به خرید محصولات و همچنین سفر وجهانگردی فرا می خواند . ازهمین رو دهه های 1940و 1950 را دوران مجله های گلاسه رنگی نیز می گویند . فراتر از تبلیغات در سالهای پس از جنگ عکاسی مردم نگار مستند و خبری نیز خیزهای چشمگیری برداشت . برای مثال در سال 1947 عکاسان آزاد مستند و جنگ گروهی را تشکیل دادند با نام مگنوم . که نام آن همچنان معادل بهترین شکل عکاسی مستند وخبری است . درمجموع گستره ی وسیعی از سال های پس ازجنگ به عکاسی مستند گذشت هر چند هنرمندان مدرنیستی که در دوره جنگ مجال ارائه آثار هنرمندانه خود را نداشتند نیز فضایی یافتند تا به برگذاری نمایشگاه های هنری بپردازند. عکاسانی چون پیرسودر، مارتین مارتینک ، آنگوس مکبین ، امیلا مدکو! ... درفاصله سال های 1945 تا 1965 چنان که گفته شد دوران رشد و شکوفایی آمریکا نامیده می شد . دورانی که شاید دیگر درتاریخ جهان برای هیچ حکومت سرمایه داری رخ ندهد . بدون شک شرکت های سرمایه دار اروپایی که درآن سال ها هنوز چیزی از سرمایه شان باقی مانده بود نیز راهی ایالات متحده شدند ،‌تا از رشد اقتصادی قاره دور افتاده بهره مند شوند ،‌ بررسی هزینه های صرف شده در صنعت تبلیغات درفاصله سال های 40 تا 60 به سادگی به ما نشان می دهد که ابعاد ماجرا چقدر عظیم بود. تبلیغات چاپی موجود درمجلات و روزنامه ها از سال 1940 تا 1950 از مبلغ یک میلیارد دلار به 5/2 میلیارد دلار رسید و این رقم در سال 1960 با رشدی شگرف معادل 5/4 میلیارد دلار ثبت شده است که درمقایسه با سال 1935 رشدی 515 درصدی داشت . دوران اخیر دوران رشد سمت تازه ای در مطبوعات بود . این فرد یعنی مدیر هنری از اهمیت بسیاری برخوردار شد چرا که وظایفی چون کشف استعدادهای بالقوه ،‌ بالفعل ساختن آن و تأیید و گسترش ایده های تبلیغاتی را برعهده داشت. ویلیام برن باخ مدیر هنری برجسته آن سال ها در سال 1947 چنین می گوید: « تبلیغات دراصل متقاعد کنندگی است و متقاعد کنندگی نمی تواند یک علم باشد ،‌ بلکه هنر است . » عکس های سال های پس ازجنگ همواره با شعاری سیاسی همراه بودند که با روحیه سیاسی اجتماعی همان سال ها تدوین می شد . شعارهایی اغلب بر اساس سیاست های جنگ سرد . با آنکه تأکید بر ساخت هنرمندانه عکاسی بسیار بیشتر از سال های 20 و 30 بود لیکن شکل تازه ای از هنر را در نظرمی آورد که برخوردار از دستور زبانی مشخص و توانایی بیانگری بود والتر نورنبرگ عکاس تبلیغاتی در سال 1940 چنین نوشته است : « عکس تبلیغاتی باید ایده داده شده را به فرمی ملموس ترجمه کند – آن چنان که برای بیننده کاملاٌ آشکار باشد و نمایانگر موضوع مورد فروش . » وی چنین ادامه می دهد : «‌ این مسئله به شکلی تلویحی بیانگر چهار ملاحظه مهم است ، نخست اینکه نباید تجربه حسی را با ادراک رومانتیک اشتباه گرفت . گاهی چنین چیزی رخ می دهد چرا که رمانتیسم باعث می شود تجربیات حسی برای متوسط مردم راحتتر قابل درک باشد و دوم آنکه بیان را نباید با توضیح اشتباه گرفت . توضیح دادن به معنای تبیین نمودن است . لیکن بیان کردن به معنای قابل درک نمودن تجربیاتی شخصی است . این بدان معناست که عکاس – اگر هنرمند باشد – باید از جزئیات پنهانی که می خواهد نشان دهد آگاه باشد و آن را برای نظاره گر بیان کند. به طوری که بیننده موضوع عکس را به همان شکل بفهمند وحس کند . سوم این که واکنش مردم به یک اثر هنری غیرقابل محاسبه است و رویدادی از پیش تعیین شده وجود ندارد. چهارم ،‌ در اثرهنری فرم و محتوا همچون یک واحد یگانه در می آید و چنان به هم پیوسته اند که غیرقابل تفکیک می شوند . فرم بخشی ذاتی از بیان هنری است . » چنین ایده ای که ریشه هایش از دهه های 1930 اندک اندک تا سال های دهه ی 1960 بر این باور تأکید داشتند که مضمون یک آگهی تبلیغاتی سبب ترغیب مشتری به خرید می شود و نه فرم آگهی و همین تغییر نگرش سبب توجه بسیاری در رابطه میان متن و تصویر موجود در آگهی شد چرا که بر مبنای تجربه عمومی ،‌ مخاطب در مواجهه با آگهی شامل عکس و متن ابتدا نگاهی گذرا به عکس می اندازد سپس متن را می خواند و درنهایت با دقتی بیشتر به تصویر باز می گردد. دردهه 1960 برخوردهای دوگانه ای در مواجهه با عکس آغاز شد . عده ای با اعتقاد کامل به شعار برمبنای اهمیت پیام یکسره تصویر را کنار گذاردند و عده ای دیگر با این تحلیل که تصویر خوب بدان حد گویا هست که نیازی به متن نداشته باشد سراسر آگاهی را به عکس اختصاص دادند . در باره نوع دوم مثال های بسیار موجود است که به سنت تصاویر دوران پیش ازجنگ سرد طراحی می شدند . لیکن در شکل نخست یعنی پیام های بدون تصویر نمونه ای بسیار مشهور موجود است که درسال 1961 طراحی شد . آگهی مربوط به کمپانی فولکس واگن است و صفحه ای خالی را نشان می دهد که بالای آن چنین نوشته شده : « نیازی به نمایش فولکس واگن 62 نیست همان شکلی است که بود . » چنین آگهی های آغازگر سنتی زیبایی شناسانه هستند که در جریان هنری آن روز جهان نیز مرسوم شده بود. تصاویری که از بیان مینیمالیستی رایج دردهه 1960 سود می جستند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۰۸
hasan sabilan ardestani

در ابتدای هر پروژه، هر طراح گرافیک با تعدادی از سوال‌های گوناگون روبروست. اطلاعات دقیق درباره‌ی مشتری، راهی است به سوی اجرای یک پروژه موفق که می‌توانیم با استفاده از آن دورنمایی واضح از ساختار کاری که می‌بایست انجام گیرد داشته باشیم. با کنار هم قرار دادن پاسخ‌های این پازل می‎توان از خطاهایی مثل طولانی شدن روند کار، از دست دادن سفارش، دو یا چندباره کاری و بروز خطا به علت کمبود اطلاعات جلوگیری کرد. به عنوان مثال: زمان تحویل کار، خواسته‌های سفارش‌دهنده، موارد استفاده از اثر خلق شده و ….


۲۰ پرسشی که باید از سفارش‌دهندگان طراحی لوگو پرسید!

طراح گرافیک در این بخش از کار با پرسش‌هایی که بخشی از آن به تجربه، مهارت، اشتباهات سفارش‎های قبل و … مربوط است، اقدام به پرسیدن سوال‌هایی به صورت شفاهی یا حتی مکتوب از سفارش دهنده می‌کند. اهمیت نوع، روش بیان، توالی سوال‎ها، یا حتی درستی آنها بستگی به مهارت طراح و شناخت او از جامعه کاری، فرهنگ جامعه‌ی سفارش دهنده، استفاده از لغات تخصصی آن حوزه‌ی کاری و حتی استفاده‌ی صحیح از زبان بدن دارد. در این مبحث سعی شده به طرح مجموعه سوال‎های یک جلسه مذاکره بین طراح گرافیک و سفارش‌دهنده پرداخته شود. از این سوال‌ها می‌توانید برای سفارش طراحی لوگو، پوستر و دیگر تولیدات گرافیکی استفاده کنید. نکته مهم تهیه‌ی لیستی چاپ شده و مکتوب با ذکر نام سفارش دهنده و پاسخ‌های وی در مورد سفارش است. سفارش‌های شفاهی باعث بروز مشکلاتی در حین کار خواهد شد. در انتها، این لیست باید به تایید هر دوسوی قرارداد یعنی سفارش‌دهنده و سفارش‌گیرنده برسد.

پرسش‌های مرتبط با شرکت یا حوزه فعالیت سفارش دهنده:

۱- خدمات یا کالای ارائه شده توسط شرکت‌تان را چگونه توصیف می‏کنید؟

۲- اهداف بلند مدت شرکت شما چیست؟

۳- چرا به لوگوی جدیدی نیاز دارید؟ اگر لوگوی دیگری دارید، علت سفارش دوباره شما چیست؟

۴- رقبای اصلی شما چه کسانی (چه شرکت‌هایی) هستند؟

۵- عامل تمایز شما از رقبایتان چیست؟

۶- محدوده سنی گروه هدف و مصرف کنندگان شما چیست؟

سوال ۶ منجر به تاثیرگذاری و القاء حسی مناسب با ساختار لوگو در بیننده می‌شود.

پرسش‌های مربوط به پروژه:

۷- آیا شرکت شما یک تگ لاین (tagline) دارد؟

اگر جواب مثبت است، آیا علاقه دارید که از تگ‌لاین‌تان در کنار لوگو استفاده کنید؟

۸- آیا تصویر ذهنی خاصی از لوگویتان دارید؟

۹- آیا به رنگ خاصی علاقه دارید؟ آیا برند شما رنگ خاصی دارد؟

۱۰- از چه رنگی نمی‌توانیم استفاده کنیم؟

۱۱- اگر قرار باشد لوگوی شرکت‌تان را توصیف کنید از چه صفتی استفاده می‌کنید؟

۱۲- می‌خواهید چه پیام یا حسی به وسیله لوگوی شما به بیننده القاء شود؟

۱۳- ترجیح می‌دهید که لوگوی شما تایپ فیس باشد یا دست نویس؟

۱۴- از چه تایپوگرافی‌ای خوشتان می‎آید؟

مثال: اسکریپت، ضخیم، نازک، دست‌نوشت یا طراحی حروف

۱۵- از لوگوی شما قرار است کجا استفاده شود؟

مثال: چاپ، وب و …

۱۶- کاربرد اصلی لوگوی شما در کجاست؟

به عنوان مثال اگر کاربرد اصلی لوگو در فضای وب است، لوگوی افقی مناسب‌تر است.

۱۷- زمان تحویل پروژه یا همان deadline چه زمانی است؟

۱۸- بودجه اختصاص داده شده جهت طراحی لوگو چه مقدار است؟

۱۹- آیا نیاز به طراحی‌های دیگری در قالب یک مجموعه همراه با لوگوی جدیدتان دارید؟ مثال: کارت ویزیت، پاکت نامه، سربرگ و …

۲۰- چه نوع لوگوهایی برای شما جذابیت بیشتری دارد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۶
hasan sabilan ardestani

همانطور که از نام آن پیداست، عکاسی تبلیغاتی به معنی عکس‌هایی است که با اهداف تبلیغاتی گرفته می‌شوند. عکس‌های تبلیغاتی در مکان‌های زیادی مانند بروشورهای تبلیغاتی، بنرهای شهری، منو غذا و … فضاهای مشابهی که نیاز به تقویت متن وجود دارد، استفاده می‌شوند.

عکاسی تبلیغاتی برای معرفی و فروش یک محصول به کار می‌رود و روش‌های زیادی برای استفاده بهینه از عکس‌های گرفته شده در انواع تبلیغات وجود دارد.

عکاسی تبلیغاتی زمینه گسترده‌ای برای فعالیت است که امکان فعالیت در آن برای عکاسان سنتی و مدرن وجود دارد.

فروش یک محصول

عکس‌های تبلیغاتی از محصول یا خط تولید آن، می‌تواند بر طراحی محصول ( مانند براقی یک کتری یا عمق بافت یک فرش) و یا بر نحوه استفاده از محصول ( مانند عملکرد بالای iPhone ) متمرکز شوند.

عکاسی تبلیغاتی از یک محصول، جزییات و احساسات یک محصول را به کاربر نمایش می‌دهد در حالی که عکاسی تبلیغاتی تجاری متمرکز بر نمایش آمار و جذابیت‌های یک محصول است.

کسب‌وکارهای مختلف اغلب از عکاسی تبلیغاتی برای ترویج نحوه کار خود استفاده می‌کنند. عکاسی تبلیغاتی اغلب در یک استودیو و یا در فضای بسته انجام می‌گیرد، این در حالی است که عکاسی صنعتی در کارخانه‌ها و در فضای باز انجام می‌شود. از همین رو، اغلب عکاسان تبلیغاتی، عکاسی صنعتی نمی‌کنند. به همین دلیل است که در ترویج یک کسب‌وکار عکاسی تبلیغاتی می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند.

صنایع غذایی و مُد از عکاسی تبلیغاتی بیش از بقیه صنایع استفاده کرده اند

با تهیه عکس‌های جذاب از غذاهای مختلف می‌توانیم منوهای جذاب غذایی ایجاد کنیم و یا در مجلات سبک زندگی و آشپزی از آن‌ها استفاده کنیم. این عکس‌ها می‌توانند مستقیماً روی غذا متمرکز شوند و یا اینکه می‌توانند منتقل کننده احساس خاصی باشند. عکاسی از غذا، توسط کسانی قابل اجرا است که دانش و دید متفاوت نسبت به طبیعت داشته باشند.

عکس غداهایی که در رستوران‌ها گرفته می‌شود، بهتر است که در همان فضا گرفته شوند تا سوژه‌های خوبی برای پس‌زمینه تصویر وجود داشته باشد.

عکاسی از مُد، شاید شناخته‌ شده‌ترین نوع عکاسی تبلیغاتی باشد. این تصاویر بصورت گسترده‌ای در انواع تبلیغات و مجله‌های مختلف استفاده می‌شوند. تکنیک‌ها و سبک‌های متنوعی در عکاسی تبلیغاتی مد وجود دارد که بسته به کاربرد آن، انتخاب می‌شود.

از عکس‌های کاتالوگی گرفته که جزییات البسه را با ظرافت کامل نمایش می‌دهند تا عکس‌های ژورنالیستی که با قرار دادن البسه در فضایی غیرمعمول، سوژه های خاص ایجاد می‌کنند.

بهتر است یک نمونه ملموس عکاسی تبلیغاتی را به همراه هم بررسی کنیم. در اینجا تجربه شخصی یک عکاس تبلیغاتی از فروشگاه‌های بستنی Comfy Cow آورد شده است.

هدف:‌ هیجان و لذت موجود در بستنی‌های فروشگاه Comfy Cow را به تصویر بکشید!

اولین چیزی که بعد از ورود به Comfy Cow توجه‌تان را جلب می‌کند، این است که چیزهای زیادی برای جلب توجه در آن وجود دارد. صندلی‌هایی که به شکل گاو شیرده هستند، لوسترهایی که مانند نان بستنی قیفی طراحی شده اند و رفتار بسیار شیرین و جذاب کارکنان آن همه و همه از بخش های جلب توجه کننده Comfy Cow اند. چالش عکاسی از جایی با این همه تنوع اینجاست که باید مراقب باشید تحت تاثیر فضا قرار نگیرید. ما تا حدود زیادی در این کار موفق بودیم، چرا که هر کسی که به عکس‌ها نگاه می‌کرد، دوست داشت محل کار خود را ترک کند و خود را به اولین Comfy Cow برساند.

Tim و Roy می‌خواستند که بستنی آن‌ها، کاملاً آماده خوردن دیده شود. نه باید زیادی سفت به نظر می‌رسید و نه زیاد شل شده و به آب رفته. همچنین ما به عکس‌هایی نیاز داشتیم که Comfy Cow را مملو از مشتری نشان دهد. همین موضوع باعث شد که با ترکیب فضا و محصول به نتایج بسیار موفقی برای این برند برسیم.

دکتر پویا روحی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۵
hasan sabilan ardestani

عکاسی صنعتی به شاخه ای از عکاسی گفته می شود که وظیفه آن به نمایش گذاردن دقیق و کامل و باکیفیت محصول یا Product می باشد ٬ در این شاخه از عکاسی  ،عکاس با استفاده از تجهیزات مناسب و انتخاب نورهای دقیق و کامل تلاش می کند تا حد امکان تصوری با کیفیت و دقیق از کالا ثبت کند که در آن تمامی خصوصیات ظاهری کالا به نمایش گذارده شود. به بیان ساده تر عکاس صنعتی وظیفه اش این است که نمای کاملی را از کالا برداشت کرده و جهت ارائه به مشتری یا کارفرما ارائه کند، در این شاخه همانگونه که بیان شد هدف تنها یک چیز است: نمایش کامل و واضح کالا از زوایای مختلف و زیبا . در این میان بعضی از عکاسان صنعتی سعی می کنند با طراحی دکورهای ساده منطبق با کاربردهای کالای مورد عکاسی کمی جنبه کاربردی تر به عکس داده و عکس را از آن سادگی آزاردهنده عموم عکسهای صنعتی نجات دهد ُ که بعضا بسیار سودمند واقع می شود و جذابیت بصری عکس را دو چندان می کند و گاه با اکمی اغراق و بی تجربگی دکور بر سوژه غلبه می کند و خود را در عکس بیشتر به رخ می کشد ُ که این امر به تجربه یک عکاس صنعتی بر می گردد که تا چه میزان و چگونه دکور پس زمینه را تهیه و اجرا کند که به جذابیت کالا کمک کند ضمن اینکه خود دکور در حاشیه قرار داشته باشد . عکاسی به عنوان صنعت یعنی نوعی از عکاسی که انسان و تفکر و اندیشه اش هیچ گونه دخل وتصرفی در آن ندارد یا اگر دارد این اندیشه و تفکر صرفا جهت سامان دادن به عکس بر اساس اسلوب و روش های آزموده شده است و بدین منظور که عکس به جهت تکنیک مشکلی نداشته باشد.نوردهی یا نورپردازی درست باشد کادربندی بر اساس معیارهای شناخته شده صحیح باشد واز این قبیل . دو مثال برای این نوع عکاسی یعنی جایی که عکاسی صرفا صنعت است و حتی چشم انسان هم برای انتخاب لحظه عکاسی دخیل نیست : 1-ماهواره ای که از فضا دقیق ترین تصاویر را به زمین مخابره می کند.در این نوع عکاسی همه چیز طبق فرمول و حساب شده انجام می شود. این جا عکاسی صرفا علم است و صنعت است و البته کاربرد خودش را دارد و بسیار مفید است. یا نوع دیگر آن عکاسی از طریق میکروسکوپ یا تلسکوپ و غیر آن برای مقاصد پژوهشی . 2-جاهای دیگری هم هست که انسان مستقیما در عکاسی دخل و تصرف دارد اما این دخل و تصرف او مانند دخل و تصرف یک صنعتگر در کار صنعتی اش است .مثل دخل و تصرفی که یک تراشکار برای تراشیدن قطعه ای به کار می برد یا کاری که قالیباف پای دار قالی انجام می دهد. در این گونه عکاسی محصولی تولید می شود که مفید است و ارزشمند است و چه بسا زیباست اما یک کار صنعتی انجام شده و عکاس به عنوان یک صنعتگر مطرح است . بسیاری از عکس هادر شاخه های مختلف عکاسی مثل عکاسی صنعتی تبلیغاتی ،عکاسی خبری ،عکاسی طبیعت ونیز دیگر شاخه ها از این مقوله اند. در این گونه عکاسی عکاس صنعتگری است که می تواند دقیق و زیبا عکاسی کند و بسیاری از ذوق ها این گونه عکس ها را می پسندند و از دیدن آن ها لذت می برند. برای این گونه عکس ها متخصصان هر رشته تا حدود زیادی می توانند تعاریف یک عکس خوب را بیان کنند. اما آن جا که عکاسی به عنوان هنر مطرح می شود تعریف دقیق دادن از عکس خوب اگر ناممکن نباشد کار دشواری است.آن جا که عکاسی را همطراز شعر ناب می شناسیم همان قدر که تعریف دادن از شعر مشکل است عکاسی را هم نمی توان توضیح داد. عکاسی صنعتی عکس به عنوان یک عنصر اساسی و مهم در طراحی گرافیک به شمار می رود. در محاورات روزمره و مکالمات افراد غیر حرفه ای، از عکاسی حرفه ای تبلیغات به عنوان عکاسی صنعتی نام رده می شود. در واقع منظور تهیه عکس از محصولاتی است که در صنایع تولید می شود یا عکسی که از خطوط تولید صنایع تهیه می شود. عکاسی ازهرموضوعی که با فعالیت های شرکتی تولیدی یا خدماتی در ارتباط باشد، در حیطه عکاسی صنعتی قرار می گیرد. پس میدان عمل عکاسی صنعتی ، بسیار وسیع است؛ زیرا تنوع محصول و خدماتی که می تواند درکشور سازنده مصرف و یا به دیگر کشورهای جهان صادر شود، نیز مطرح خواهد شد. عکاسی صنعتی در برگیرنده تمام کارهایی است که به تولیدکننده کمک می کند تا محصولاتش را تبلیغ کند و بفروشد. وظیفه عکاسی صنعتی هم این است که موضوع از جلوه و نمای بهتری نسبت به موضوع های مشابه برخوردار باشد. عکاسی صنعتی به طور خلاصه مرکز توجهش صنعت است. عکاسی صنعتی هدفی را دنبال می کند که میل به برقراری ارتباط است. چه بسا که موثرترین عکسهای صنعتی ، عکسهایی ساده و سرراست بوده اند که از تمهیدات عکاسی ، فنون غیرمتعارف و جلوه های ویژه در آنها خبری نبوده یا بسیار کم از آنها استفاده شده است ؛ اما گفتنی است که در بعضی مواقع ، همان تمهیدات جزیی سبب شده است که آن عکسها یک سر و گردن از دیگر عکسها برجسته تر باشند. عکسهای صنعتی خوب ، آنهایی هستند که می توانند ارتباط برقرار کنند؛ آنهایی که به اصطلاح با بیننده حرف می زنند. همان عکسهایی که توجه ما را جلب می کنند و در رقابت پیروز می شوند. عکاس حرفه ای صنعتی هرگز این عامل کلیدی را از نظر دورنمی دارد. جذابیتهای عکاسی تبلیغاتی عکاسی تبلیغاتی شاخه بسیار جذابی از عکاسی است به شرط آنکه عکاس بتواند تفکرو سلایق خود را در عکس بگنجاند. اگر با حوضه های دیگر عکاسی مقایسه کنیم می بینیم که تقریبا در هیچ یک از شاخه های عکاسی به اندازه عکاسی تبلیغاتی نظرات سفارش دهنده در کار دخیل نیست. با توجه به این نکته مهم به عقیده من عکاسانی می توانند از کار خود لذت ببرند که عقاید کارفرما را در ذهن خود به دقت آنالیز کنند ، نقاط ضعف و قوت نظرات وی را بررسی نمایند و با توجه به هدف نهایی کار ، بعد از تصمیم گیری صحیح با استفاده از زبان تفاهم آمیز ، تا حد امکان تفکر و سلیقه خود را به وی منتقل کنند و بعد از جلب موافقت وی عکسی بگیرند که ناشی از برآیند تفکرات کارشناسانه و نگاه زیبا شناسانه باشد. عکاسی صنعتی تبلیغاتی عکاسی صنعتی تبلیغاتی یکی از خدماتی ترین رشته‌های عکاسی است. در این رشته نه تنها باید حداکثر تسلط به تئوری و تکنیک را داشته باشیم بلکه به بسیاری از وسائل، علاوه بر دوربین احتیاج پیدا خواهیم کرد، از فون‌های رنگی تا میزهای مخصوص کار از وسائل جنبی نورپردازی‌های پیچیده تا سه پایه و پانتوگراف‌های بزرگ و از همه مهمتر استودیوهای عظیم و مملو از وسائل نورپردازی فقط بدرد عکسبرداری‌های صنعتی- تبلیغاتی میخورند. هر گونه عکسی که در خدمت معرفی، تبلیغ و یا فروش تولیدات یا کالائی باشد، عکاسی صنعتی- تبلیغاتی بحساب میاید. یکایک مواد غذائی‌ها، انواع وسائل زندگی، هر نوع مبلمان و ماشین چه با حضور انسان چه بدون مدل در زمره عکس تبلیغاتی است. خطوط تولید، کارخانه‌های صنعتی و فنی در مراحل و زوایای مختلف عکاسی صنعتی محسوب میشوند. معمولاً این نوع عکاسی یک سفارش دهنده نیز دارد: صاحبان صنایع، ارگانهای دولتی، بخشهای اقتصادی و بازرگانی، روابط عمومی‌ها و سازمانهای تبلیغاتی و در ضمن گرافیست‌ها و طراحان صنعتی- هنری، همه و همه سفارش دهنده و محتاجان و علاقمندان عکاسی صنعتی- تبلیغاتی هستند. هر چه عکاس تبلیغاتی تجربه و اطلاعات بیشتری درباره‌ی سفارشات حرفه‌ی خود داشته باشد موفق‌تر و صاحب‌نام تر خواهد بود. تسلط و در اختیار داشتن وسائل و فضای مورد لزوم، رمز موفقیت عکاسان صنعتی است. بطور مثال معرفی تصویری یک یخچال خانگی، از چیدمان مواد درون یخچال، مدل کدبانوی منزل و یک کودک در ضمن فضای واقعی یا ساختگی یک آشپزخانه در حد یک صحنه سینمائی دردسر و اشکال خواهد داشت، مضافاً اینکه نورپردازی این صحنه احتیاج به فلاش یا چراغ‌های متنوع و متعدد خواهد داشت. در ضمن عکاس نه تنها نورها را باید بشناسد بلکه فیلم، دوربین، لنز، سه پایه‌ی مناسب این عکسبرداری را نیز باید در اختیار داشته باشد.در این نوع عکاسی ما موظفیم گویاترین، بی عیب و نقص‌ترین و حرفه‌ای‌ترین عکس در خدمت صنعت و تبلیغات را بیاندازیم. البته هر چه سفارش دهندگان حرفه‌ای‌تر باشند و بتوانند بعضی از مسائل جانبی کار از قبیل چیدمان، زاویه و ژست مدل و سوژه را کمک کنند کار ما آسانتر خواهد شد و میتوانیم تمرکز خود را روی نورپردازی و زیبائی، نور و رنگ صحنه و سوژه نموده و خانه آخر یک عکس یا اسلاید کاملاً حرفه‌ای تحویل بدهیم. تماس با بازار فروش و دنیای تولیدات، شناخت و رعایت نوآوری و خلاقیت در عکاسی تبلیغاتی- صنعتی همانند تسلط به دوربین و کار در استودیو اهمیت دارد. برای مسلط شدن به عکاسی تبلیغاتی باید تمرینات و درسهای این رشته را در رابطه با ابعاد سوژه‌ی مورد نظر تقسیم بندی کرد. هر دانشجو باید بداند که اگر سوژه‌ی مورد نظر یک فضای شش متری دکور در پس زمینه‌ی خود دارد چه وسائل چه لنز و دوربین و چه نوع چراغهائی لازم است. این یک فکر کودکانه و غیر حرفه‌ای است اگر فکر کنیم میتوان با یک فلاش دستی و دوربین 135 عکس حرفه‌ای انداخت. اگر قرار باشد اجاق گاز 6 شعله همراه یخچال ساید بای ساید و سایر وسائل برقی در آشپزخانه‌ای وسیع همراه دو مدل زنده مادر و بچه عکاسی شود، نه تنها باید یکایک وسائل مورد نظر کاملاً واضح خوشرنگ و با ابعاد منطقی عکاسی شود بلکه تمام فضای آشپزخانه. قفسه‌ها. میز و صندلی‌ها و مدل‌های زنده نیز بسیار روشن و حرفه‌ای نورپردازی شوند. حال اگر از تمام فضای عکس فوق فقط یک آب میوه گیری با نمایش مارک آن و همراه دستهای کدبانوی منزل باید عکاسی شود، قوانین و وسائل بکلی عوض خواهد شد. از زاویه دوربین تا لنز آن از چراغ‌های مورد لزوم تا فضای تصویری باید تغییر کند. و باز اگر از تمام فضای عکس اولیه یک لیوان آب پرتقال همراه یک پرتقال نصفه باید عکاسی شود. باز باید همه چیز را بهم ریخت و وسائل و دکور و نورها را در خدمت رنگ آب پرتقال و فرم اشتها آور پرتقال قرار داد. آخر کار اگر قرار باشد فقط از دو سه عدد قاشق و چنگال استیل مارک‌دار و گران قیمت موجود در دکور آشپزخانه فوق عکاسی کرد احتمالاً باید سوژه را به استودیوی عکاسی آورد و در یک حجله‌ی نورانی سفید عکاسی کرد و احتیاجی به آشپزخانه و دکور نداریم. شانس و موفقیت عکاسان در رشته‌ی تبلیغاتی بیشتر مربوط به نیروی فکری و کمکی است که باعث دلگرمی و نجات آنها خواهد شد. طراحان هنری، مدیران فروش و گرافیست‌ها نیروی نجات بخش عکاس تبلیغاتی هستند. بیشتر مواقع طراحی دکور- چیدمان وسائل و از همه مهمتر زاویه‌ی دید شیئی مورد نظر را آنها انجام خواهند داد و عکاس وظیفه سنگین و حرفه‌ای نورپردازی، انتخاب فیلم و لنز مناسب را بعهده دارد. در دنیای حرفه‌ای عکاسی تبلیغاتی حداقل چهار نفر در خلق یک اثر شرکت دارند. با توجه و دقت میتوان عکاسی تبلیغاتی را آسانتر سر و سامان داد: در ضمن، عکاسی تبلیغاتی ممکن است همراه با مدل جاندار( انسان یا حیوان ) باشد در این مواقع نه تنها نمیتوان سوژه‌ی اصلی را که یک سوژه تبلیغاتی است فدای جذاب‌تر شدن مدل زنده کرد بلکه بر عکس مدل زنده باید مانند هر وسیله یا تکنیک دیگر نیز در خدمت سوژه اصلی باشد. دانش و تمرینات ضروری در عکاسی صنعتی تبلیغاتی 1- یاد گیری و کاربرد نور و موارد مصرف هر کدام (اسپات- مستقیم- نرم) 2- کار با مقوای خاکستری 18٪ و یادگیری محاسبه‌ی حرفه‌ای نورپردازیها شناخت کامل کنتراست و هارمونی نور در رابطه با سوژه‌های تبلیغاتی. 3- شناخت کامل دوربین بزرگ و لنزهای آن در رابطه با نوع سوژه. 4- دانش شناخت فیلم‌های موجود- رنگ- کنتراست و ظهور آنها. 5- دقت و توجه کامل، به خواسته و سلیقه‌ی سفارش دهنده و نوع و محل مصرف عکس شما. 6- نوآوری و عدم کپی برداری از نمونه‌های مشابه با مطالعه‌ی کارهای بقیه عکاسان. 7- تمرین و سعی در گروهی کار کردن با طراحان و گرافیست‌های حرفه‌ای صنعتی- تبلیغاتی

منبع: http://www.asemooni.com/art/photography/what-is-industrial-photography

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۱
hasan sabilan ardestani

دکتر رحمان سعیدی


عنوان : تبلیغات و فرهنگ

مقدمه :

به جرات می توان گفت که قرن حاضر قرن غلبه و سیطره ابزار تبلیغ و ارتباطات است و شکست و پیروزی ایدئولوژی ها، عقاید و آرمان های ملی و مذهبی و انسانی ملل جهان تا حد زیادی موکول به میزان توفیق در تحصیل تکنیک های پیشرفته تبلیغات است0 اما هر چند در اختیار داشتن ابزار پیشرفته تبلیغات وارتباطات جدید شرط لازم برای هر گونه موفقیت در زمینه مسائل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در سطح ملی ، منطقه ای و جهانی است ، لیکن شرط کافی نیست .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۰۶
hasan sabilan ardestani

تحقیق اخیر Doubleclick در سال 2004 با عنوان" ارسال پیام‌های الکترونیکی به مشتریان" احساس و نظر دریافت‌کنندگان این پیام‌ها را در باب بازاریابی الکترونیکی به شکلی جالب توجه بازگو می کند و همچنین راهکار‌های موثر در ایجاد بازدهی بیش‌تر را برای بازاریابی الکترونیکی پیشنهاد می‌کند.

 

بر اساس این تحقیق مشتریان هر روز بیشتر از قبل به ارزش بازاریابی الکترونیکی پی برده وحتی این روش را به دیگر روش‌های بازاریابی ترجیح می‌دهند:

 54% عقیده دارند که بازاریابی اینترنتی باید جای‌گزین بازاریابی تلفنی شود.

 45% معتقدند بازاریاب اینترنتی باید جای‌گزین تماس‌های تلفنی فردی شود.

 40% آن‌ها پست الکترونیکی را به پست معمولی ترجیح می‌دهند.

 33% می‌خواهند پست الکترونیکی نقش تقاضاها وفرم‌های خرده فروشی را به عهده بگیرند.

 

این بررسی همچنین رشد شعور و آگاهی دریافت‌کنندگان پیام‌های الکترونیکی را در کنترل inbox وبه طور خاص پیام‌هایی که آن‌ها را می‌گشایند وبه آنها پاسخ می‌دهند را نشان می‌دهد:

"شناسایی فرستنده و موضوع مطرح شده ، کلیدهای اساسی بازاریابی الکترونیکی موفق هستند، چراکه هردو تاثیری چشم‌گیر درایجاد علاقه‌ فرد به باز کردن پیغام دارند."

 

حال چگونه می‌توان به اطلاعات مربوط به این موضوع دست یافت وآن را در فعالیت‌های بازاریابی الکترونیکی و جذب مشتری به کار برد؟

 

در قدم اول اطمینان حاصل کنید دریافت‌کنندگان پیام‌ها شما را می‌شناسند.

64% پاسخ‌دهندگان به پرسش‌های این تحقیق ، محل ذکر آدرس را به عنوان مهم‌ترین عامل تحریک کننده به گشودن emailها نام می برند. (منبع:Doubleclick)

 

1. علامت مشخصه ی تجارتی خود را در محل ذکر آدرس بگنجانید.

در محل آدرس برای معرفی بهتر خود نام، نام شرکت، نوع تولیدات شرکت وخدمات مربوطه (همه‌ی اطلاعات مورد نیاز مشتری) را ذکر کنید. مهم‌ترین بخش کار همین قسمت است. نام وآرم شرکت، گیرنده‌ی پیام را از صحت و قابل اطمینان بودن پیام و فرستنده‌ آن مطمئن می سازد و به خصوص در صورت تداوم این روابط، شناخت وصداقت ایجاد می‌‌کند.

 

2. آرم شرکت را در خط معرفی موضوع بیاورید.

ممکن است آرم شرکت را به هنگام معرفی موضوع ضمیمه کنید. این روش زمانی بکار می آید که آرم را در محل آدرس ذکر نکرده باشید.

به این نمونه توجه کنید:

پیام الکترونیکی خبرنامه‌ تقدیر شده‌ Debbie Weil. گزارش WordBizدر یک inbox:

 

From :Debbie Weil [dweil@wordbiz.com] (آدرس)

 

تیترمربوطه و [wrdbiz]: Subject(موضوع)

 

Debbie، ناشر خبرنامه و بازاریاب online (روی خط)B2B وبرنامه‌ریز موضوعی، اسم خود را در محل آدرس ذکر می‌کند؛ زیرا نام شناخته شده‌ او نمایان‌گر آرم شرکت نیز است. او سپس آرم خبرنامه؛ یعنی WordBiz را در خط معرفی موضوع، ذکر می‌کند.

 

اطمینان حاصل کنید که آن‌چه مورد نیاز مشتران است به آنها عرضه می‌کنید.

"میزان تمایل افراد در پاسخ به این پیام‌های الکترونیکی بسته به این است که موضوعات تا چه حد بر علایق خاص افراد متمرکز شده باشند (%72)، در این بین 68 درصد پاسخ‌دهندگان به سوالات برقراری ارتباط را مهم دانستند. واضح است که گیرندگان پیام اولویت‌های خود را مد نظر دارند." (منبع: doubleclick)

طبیعتاٌ در مورد یک پیام الکترونیکی به دلیل امکان ارتباط مستقیم و سرعت آن ، بیش‌تر احتمال می‌رود که دریافت‌کننده‌ی پیام آن را باز کرده، خوانده و به مطالب آن توجه کند. موضوعات دلخواه و تنوع ارتباطات بازاریابی الکترونیکی در مورد هر شغل و هر مخاطب متفاوت است.

 

خود شما چطور از برخی مسایل سر درمی‌آورید. بدیهی است که با سوال پرسیدن می‌توانید مشکل را حل کنید. پرسش را می‌توان هم به شکل رسمی و هم غیررسمی انجام داد. مطمئن باشید مشتریان شما از انتشار عقاید و اولویت‌های مورد نظرشان بسیار خرسند شده و از این‌که از آن‌ها نظرخواهی شود، راضی خواهند بود. از همه مهم‌تر این‌که می‌توانید از این اطلاعات در تنظیم محتویات پیام‌های الکترونیکی و برقراری ارتباط صحیح با مخاطب استفاده کنید، که در بیش‌تر موارد برای مشتریان یکسان بوده و آمار پاسخ‌گویی به پیام‌ها را بهبود می‌بخشد.

 

3. علایق مشتریان.

موضوعات مورد علاقه‌ مشتری را در فرم عضویت وب‌سایت خود جمع‌آوری و از آن استفاده کنید. گاه ممکن است، وسوسه شده و یک پیام الکترونیکی چند منظوره به تمام مخاطبان بدون توجه به علایق آن‌ها بفرستید. اما فعالیت‌های ثبت شده و تحقیق اخیر doubleclick به این نکته اشاره می‌کنند که از دیدگاه گیرنده‌ی پیام (تنها چیزی که واقعاٌ اهمیت دارد) عدم برقراری ارتباط می‌تواند یک پیام الکترونیکی خوب را به یک هرزنامه تبدیل کند. به این ترتیب برای ترغیب مراجعین، مشتریان یا اعضای شرکت به انتخاب اطلاعات مورد نظرشان، نیاز دارید زمانی را به تهیه موضوع، برقراری ارتباط و تداوم آن اختصاص دهید.

در یک کلام اجازه دهید کسی که عضو لیست ایمیل شما می‌شود، دامنه‌ی علاقه‌اش را تعیین کند؛ به عنوان مثال بگذارید مشترکین این نکات را انتخاب کنند.

 تولیدات یا انواع مختلف خدمات

 توضیح عملکرد شغلی یا معرفی شرکت

 نوع ارتباط مورد نظر (به عنوان مثال از طریق خبرنامه، گزارش فروش، آگهی مربوط به خدمات یا تولیدات جدید)

هم‌چنین مشخص کنید، مشتری چه نوع اطلاعاتی دریافت خواهد کرد.

به عنوان مثال "با عضو شدن در خبرنامه‌ بازاریابی الکترونیکی emarketingway.ir هر روز این خبرنامه را دریافت کنید و به یک بازاریاب الکترونیکی ماهر تبدیل شوید.

 

4. هیچ فرصتی را برای تحقیق از دست ندهید.

 دفتر کار یا محل فروش

 تماس‌های مربوط به فروش، جلسات، یا به هنگام بررسی حساب‌ها

 خدمات مشتری/ ارباب رجوع، خدمات پس از فروش تلفنی

 کارت‌ها یا فرم‌های نظرسنجی

 

5. یک فرم نظرسنجی الکترونیکی بفرستید.

نظرسنجی‌های الکترونیکی از طریق ایجاد امکان جمع‌آوری نظرات مشتریان، از روشی رسمی موثر و سازمان‌یافته بوده که مکمل فعالیت‌های شما در زمینه‌ی بازاریابی الکترونیکی می باشند.

ابزارهای نظرسنجی اینترنتی ZomerangTm راحت و با قابلیت دست‌رسی بالا هستند و خدمات حمایت از مشتری را در سطوح بالا حتی برای شغل‌های کوچک و متوسط عرضه می‌کند.

 

6. از گزارش‌های‌تان استفاده کنید.

به هنگام استفاده از خدمات بازاریابی الکترونیکی، می‌توانید گزارش‌های‌تان را مرور کرده و به این ترتیب طبق رویه‌ای منظم روند واکنش مشترکین خود را بررسی کنید. (باز کردن پیام، کلیک روی موضوع، پاسخ به آن، عدم توافق و گاه برخی اعتراض‌های بیهوده)

به عملکردهای موفق بازاریابی الکترونیکی به دقت توجه کنید. فرصت‌هایی برای شناخت گیرندگان پیغام‌ها ایجاد کنید. به آن‌ها توجه کنید. سپس در ارایه‌ی خدمات مورد نظر آن‌ها همه‌ی تلاش خود را بکنید و مطمئن باشید شایسته‌ مخاطبان پاسخ‌گو و صادق هستید که شما را به اهداف مورد نظرتان خواهد رساند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۵۲
hasan sabilan ardestani

مطمئنم آگهی های تبلیغاتی که توجه شما را به خود جلب و آماده دست در جیب یا کیف پول خود کردن برای استفاده از کارت اعتباری نموده است را دیده اید.

این آگهی ها پیشنهاداتی را مطرح می کنند که از نظر شما غیر قابل ردکردن می باشند.

آرزو نمی کنید که آگهی های تبلیغاتی شما به آن موثری باشد.

آیا افرادی که این آگهی های تبلیغاتی را می نویسند ، نویسندگان مادرزادی هستند یا فرمولی وجود دارد که شما می توانید آن را یاد بگیرید؟

نوشتن برای ترغیب کردن مهارتی است که شما مانند هر مهارت دیگری می توانید آن را فرا بگیرید. برای این کار می توان این فرایند را به چهار گام ساده تقسیم کرد:

گام اول

اولین مرحله در نوشتن متن تبلیغاتی عبارت است از تعیین کردن (معرفی بازار هدف). این کار امری ساده به نظر می رسد. اما چه تعداد از بازاریابان می توانند این کار را انجام دهند.

همه افراد از این قابلیت بالقوه برخوردار نمی باشند.

قبل از شروع تبلیغات خود مخاطب اصلی خود را شناسائی کنید و بدانید که با چه گستره ای از افراد روبروهستید.

گام دوم

بعد از تعیین بازار هدف مشکلات اصلی آنها را شناسائی کنید.

آیا آنها پول بیشتری نیازمند هستند؟

آیا آنها باید در زمان صزفه جوئی کنند؟

آیا آنها علاقمند به هرچه بهترشدن سلامت خویش هستند؟

بنشینید و تمامی معضلاتی را که مخاطبان شما ممکن است درگیر آن باشند را حلاجی کنید و بیاندیشید که محصول شما چگونه می تواند مشکلات ایشان را حل کند.

سعی کنید که حلال مشکلات دیگران باشید تا همواره نیازمند شما باشند.

خوب، حال که بازار خود را معرفی و مشکلات ایشان را بررسی نموده اید- اکنون آماده گام بعدی(سوم) باشید.

گام سوم

گام سوم در نگارش نامه ، القای این نظر به مخاطبان است که شما راه حلی برای مشکل ایشان در اختیار دارید.

این سه کلمه جادوئی << من می توانم کمک کنم>> را همواره به خاطر داشته باشیدتا بتوانید راه حل مشکل آنها را در محصول خود پیدا کنید.

شناسائی مشکل به تنهائی کافی نیست. باید به خواننده نشان دهید که راه حلی برای مشکل او وجود دارد و آن نزد شماست.

تمامی مزایایی را که درصورت سفارش دادن محصول یا خدمات شما از آن بهره مند خواهند شد را برایشان ذکر کنید.

آنها را متوجه سازید که شما می توانید به آنها کمک کنید تا:

درآمد بیشتری داشته باشند.

درزمان صرفه جوئی کنند.

سلامت خود را بهبود بخشند.

گام چهارم

گام نهائی در تهیه نامه تبلیغاتی وادار کردن مخاطب به اقدام عملی است.

شناسائی بازار هدف، تعیین مشکلات آنها و ذکر اینکه کلید حل مشکل آنها نزد شماست. به تنهایی کافی نیست.

باید آنها را وادار به عمل کنید.

باید حسن شرایط اضطراری را در آنها ایجاد کنید.

راههای متعددی برای انجام این کار وجود دارد.

شما می توانید برای اقدام سریع، نوعی تخفیف ویژه درنظر بگیرید.

شما می توانید نوعی پاداش برای اقدام فوری قائل شوید.

از آنها بخواهید که کالا یا خدمات مورد نظر را سفارش دهند.

به آنها بگوئید که دیگر لازم نیست یک روز دیگر هم مشکلات موجود را تحمل کنند و اینکه شما قادرید بی درنگ مشکلات آنها را حل کنید.

این چهار گام یادشده خط مشی اصلی کار است که باید با عمل به آنها کار خود را آغاز کنید. نامه های مربوط به فروش کالا و خدمات را که تا به حال خوانده اید، مطالعه و چهارگام یادشده را در هریک از آنها تفکیک کنید.

مواردی را که فکر می کنید می توانید نامه های یاد شده را بهبود بخشید، یادداشت کنید.

فراگیری نگارش چنین نامه هایی ، فرآیندی است که باید درطول عمر ادامه یابد.

پس هنگام نوشتن نامه فروش بعدی این موارد را به خاطر داشته باشید.

۱- بازار خود را شناسائی کنید. (شناسایی بازار هدف ).

۲- مشکلات بازار هدف را شناسائی کنید. ( شناسائی مشکلات بازار هدف).

۳- محصول یا خدمات خود را راه حل مشکل آنها اعلام کنید.

۴- آنها را ترغیب کنید و از آنها بخواهیدکه کالا یا خدمات را هر چه سریعتر سفارش دهند.

برگرفته از: جان کولانزی.

مترجم: پرستو باقرنژاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۴۹
hasan sabilan ardestani


هر یک‌ از فنون‌ یازده‌ گانه‌‌ی کارساز در بازاریابی مبتنی‌ بر یک استراتژی‌ یا تاکتیک‌ اثبات‌ شده‌ی بازاریابی برای رسیدن به‌ فروش‌ بیشتر است.


  1 - مشتری‌ شما کالا‌ یا خدمت‌تان‌ را می‌خرد تا پس‌ از خرید احساسی خوشایند داشته باشد. (در اقتصاد خرد به‌ این‌ احساس‌خوشایند پس‌ از خرید «مطلوبیت» یا «utility» گفته‌ می‌شود که‌ البته‌ درجه‌ها‌ و سطوح‌ مختلفی برحسب‌ رضامندی‌ مشتری دارد). بنابراین‌ همواره‌ این‌ مطلب‌ را هنگام‌ تهیه‌ تبلیغات‌، صفحات‌ وب‌ یا استفاده‌ از دیگر ابزار فروش‌ در نظر داشته‌ باشید. به‌ منظور افزایش ‌حس‌ رضایت‌مندی‌ و خشنودی‌ مشتری‌ هنگام‌ تجربه‌‌ خرید از محصولات شما،‌ باید از تصاویر و کلمات‌ زنده‌، پرشور و هیجان‌، دارای‌ نشاط‌ و سرزندگی‌ و همچنین ‌واضح‌ استفاده‌ کنید. این‌ امر باعث‌ تقویت‌ و فزونی‌ میل‌ آنها به‌ خرید کالا یا خدمت ‌شما می‌شود و آنها را تحریک‌ می‌کند تا همین‌ حالا آن‌ محصول‌ یا خدمت‌ را خریداری‌ کنند.


  2 - همواره تبلیغات‌، آگهی‌ها و روش‌های‌ جدید بازاریابی‌ را امتحان کنید. حتی‌ روش‌های‌ قدیمی‌ را نیز که‌ هرگز مورد استفاده‌ قرار نداده‌اید، تست‌ کنید. بهترین‌ و مطمئن‌ترین‌ روش‌ این‌ است‌ که‌ 80% بودجه‌‌ تبلیغات‌ را به‌ روش‌های‌ مطمئن‌ و اثبات‌ شده‌ و 20% بقیه‌ را به‌ روش‌های‌ جدید اختصاص‌ دهید. بیشتر کسب‌ و کارها بدون‌ توجه‌ به‌ موقعیت‌ متغیر بازار و رقابت‌ فشرده‌ از همین‌ فرمول‌ استفاده‌ می‌کنند.


3 - زمان‌ تبلیغ خود را کاهش‌ دهید تا بتوانید با همان‌ بودجه‌ تبلیغات ‌بیشتری‌ انجام‌ دهید. اگر تبلیغات‌ کوتاه‌ شما در مقایسه‌ با تبلیغات‌ طولانی‌ و بلند پاسخ‌ مناسب‌تری‌ داد و درآمد‌ بیشتری‌ در مقایسه‌ با هزینه‌های‌ شما نصیب‌تان‌ کرد، تعجب‌ نکنید. یکی‌ از موثرترین‌ و بهترین‌ تبلیغاتی‌ که‌ تا امروز استفاده‌ شده‌، فقط‌ 11کلمه‌ بوده‌ است‌.


  4 - بهترین‌ و کوتاه‌ترین‌ تبلیغ‌ یا آگهی‌ خود را بر روی‌ کارت‌ پستال‌ چاپ‌ کنید وآن‌ را برای‌ تمام‌ مشتریان‌ احتمالی‌ در بازار هدف‌تان‌ پست‌ کنید. مردم‌ زمانی ‌یک‌ کارت‌ پستال‌ را می‌خوانند که‌ پیام‌ آن کوتاه‌ و مختصر باشد. یک‌ تبلیغ‌، آگهی‌ یا پیام ‌کوتاه‌ بر روی‌ کارت‌ پستال‌ به‌ این‌ صورت‌ می‌تواند حجم‌ بالایی‌ از ترافیک‌ مشتریان‌ را به ‌سمت‌ وب‌ سایت‌ شما بکشاند و در نتیجه‌ با این‌ هزینه‌‌ اندک‌ فروش‌ را به‌ نحو چشم‌گیری‌ افزایش‌ دهد.


  5 - کلمات‌، واژگان‌ و جمله‌های کوتاه‌، پرانرژی‌ و تحریک‌آمیز، مشتریان‌ احتمالی‌ را نسبت‌ به‌ خواندن‌ تبلیغات‌ بعدی‌ شما علاقه‌مند و پابرجا نگه‌ می‌دارد. حتی‌ اگر مشتری‌ به‌ هر دلیلی‌ در حال‌ حاضر از شما خرید نکند، اما آگهی‌ شما برایش ‌جذاب‌ باشد، مطمئن‌ باشید همچنان‌ منتظر آگهی‌های‌ جدید شما خواهد بود و در نهایتً اقدام‌ به‌ خرید می‌کند. بنابراین‌ با دقت‌ و حوصله،‌ کلمات‌ و عبارات‌ خسته‌کننده‌ و بی‌رمق‌ و خالی‌ از احساس‌ را از تبلیغات‌ خود حذف‌ کنید و از کلمه‌ها‌ وعبارت‌های‌ روح‌ بخش‌، با بار انرژی‌ مثبت‌ و سرزنده‌ استفاده‌ کنید. برای‌ نمونه به‌ جای ‌استفاده‌ از عبارت‌ «محصول‌ ما سودمند است و گران‌ نیست‌»، از عبارت‌ «محصول‌ ما سریع‌ و آسان‌ است و شما 99 دلار کمتر می‌پردازید»، استفاده‌ کنید.


6 - پس‌ از اینکه‌ به‌ مشتری‌ احتمالی‌ خود گفتید که‌ با خرید محصول‌ یا خدمت شما چه‌ امتیازهایی‌ کسب‌ می‌کند، به‌ او‌ بگویید که‌ اگر محصول‌ شما را نخرد چه‌ چیزهایی‌ از دست‌ می‌دهد. برای بیشتر مردم ترس «از دست دادن» بیش از تمایل «به دست آوردن» است؛ به‌ این‌ معنی‌ که‌ اگر کسی‌ بداند که‌ به راستی چیزی‌ را از دست‌ می‌دهد، دست‌ به‌ اقدام‌ می‌زند، اما تنها تمایل‌ به‌ داشتن‌ یک کالا، دلیل‌ قانع‌ کننده‌ای‌ برای‌ به دست‌ آوردن‌ نیست. مشتریان،‌ کالا یاخدمت‌ شما را برای‌ لذت‌ از سودهای حاصل‌ از خرید آن‌ می‌خواهند، اما آنها زمانی برای‌ داشتن‌ محصول‌ شما ‌بیشتر انگیزه‌‌ و تمایل‌ خواهند داشت که‌ شما به‌ آنها یادآوری‌ کنید که‌ اگر محصول‌ شما را نداشته‌ باشند، چه چیزهایی‌ را از دست‌ می‌دهند.


  7 - شما می‌توانید هر تردید و درنگ در خرید مشتری‌ احتمالی‌ را در همان‌ آخرین‌ دقیقه‌ رفع‌ کنید. برای‌ این‌ کار کافی‌ است‌ که‌ مشتری‌ احتمالی‌ علاقه‌مند را که‌ در تردید خریدن‌ یا نخریدن‌ کالا یا خدمت‌ شماست‌، با یک‌ اقدام‌ جالب‌ یا خوشایند غافل‌گیر کنید. برای‌ نمونه‌ درست‌ پیش‌ از پایان‌ معامله‌ یا انجام‌ آخرین‌ مرحله‌ی ‌معامله‌ یا فروش‌، جایزه‌ یا پاداشی‌ غیرمنتظره‌ و غافل‌گیرکننده‌ به‌ مشتری‌ بدهید(این‌ جایزه‌ به‌ هر شکل‌ می‌تواند باشد و بستگی‌ به‌ ماهیت‌ کسب‌ و کار دارد؛ مانند تخفیف‌، کارت‌ قرعه‌ کشی‌ جایزه‌ی‌ ویژه‌، اهدای‌ کالای‌ جنسی‌ یا هر نوع‌ دیگر از این ‌دست‌).


  8 - شما می‌توانید کل‌ حجم‌ فروش‌ یا متوسط‌ اندازه‌‌ فروش‌ خود را در یک‌ زمان ‌از طریق‌ ترکیب‌ 2 یا چند کالا یا خدمت‌ مرتبط‌ به‌ هم،‌ به‌ صورت‌ یک‌ بسته‌ یا سبد ترکیبی‌ ویژه‌ افزایش‌ دهید. قیمت‌ این‌ سبد کالا یا خدمت‌ را پایین‌تر از قیمت‌ خرید تک‌ تک‌ این‌ محصولات‌ در نظر بگیرید. این‌ بسته‌ی‌ ویژه،‌ هر دو گروه‌ «درنگ‌کنندگان‌ در خرید» (Procrastinators) و چانه‌‌زنان ‌حرفه‌ای‌ را ترغیب‌ می‌کند که‌ همین‌ حالا خرید کنند.


  9 - شما در همه‌ حال‌ نیاز به‌ کسب‌ مشتریان‌ جدید دارید. اما از فروشی‌ که‌ می‌توانید هم‌اکنون، به ‌آسانی‌ به‌ مشتریان‌ کنونی خود داشته ‌باشید، غافل‌ نشوید. کسب‌ و کار با مشتریان‌ موجود از هرنظر‌ با‌صرفه‌تر و آسان‌تر از مشتریان‌ احتمالی‌ جدید است‌. همواره‌ تلاش‌ کنید که‌ مشتریان‌ فعلی‌ را به‌ خرید بیشتر ترغیب‌ کنید و کالا و خدمات‌ بیشتری‌ به ‌آنها ارایه‌ کنید.


  10 - اگر شما از جایی‌ خرید کنید و پس‌ از چند روز به‌ وسیله‌ نامه‌ یا تماس‌ ازشما به طور رسمی سپاسگزاری‌ شود، واکنش‌ شما چه‌ خواهدبود؟ به طور قطع احساس‌ خوبی‌ به‌شما دست‌ می‌دهد و به احتمال زیاد مایل هستید که‌ دوباره از آنها  خرید کنید. بنابراین،‌ شما نیز این‌ حس‌ را به‌ مشتریان‌ خود منتقل کنید. مطمئن‌ باشید که‌ آنها به‌ این‌ اقدام‌ شما پاسخ می‌دهند و با انبوهی از مراجعه‌کنندگان مواجه خواهید شد.


  11 - کاری‌ کنید که‌ پای‌ مشتریان‌ شما به‌ تبلیغات‌ عمومی‌ باز شود. محرک‌ یا عاملی‌ برای‌ آنها ایجاد کنید تا به‌ تمام‌ همکاران‌، دوستان‌ و اطرافیان خود‌ از ارزش‌محصولات‌ و خدمات‌ شما بگویند. یک‌ مهر تایید از طرف‌ آنها می‌تواند ‌چنان‌ افزایش‌ فروشی‌ برای‌ شما به‌ ارمغان‌ آورد که‌ با هیچ‌ مبلغ‌ و تبلیغی‌ نتوانید آن‌ را به دست‌ آورید.


شما چه‌ تعداد از این‌ فنون‌ را مورد استفاده‌ قرار می‌دهید؟ کدام‌ یک‌ را هرگز استفاده‌ نکرده‌اید؟ به‌ خاطر داشته‌ باشید استفاده‌ نکردن‌ از این‌تاکتیک‌ها باعث‌ از دست‌ دادن‌ فروش‌ شما می‌شود و بدین ترتیب، منافعی را که متعلق به شماست، از دست خواهید داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۴۵
hasan sabilan ardestani

لحظه ای درنگ کنید و به انواع آگهی های تبلیغاتی که در صندوق پستی شما ، رایانه شما ، مجله، رادیو، تلویزیون و غیره وجود دارد نگاهی کنید و بیندیشید آیا این محصول را خواهید خرید یا نه؟ اگر جواب شما مثبت یا منفی است دلیل آنرا از خود بپرسید.


چه چیزی باعث جذابیت یا عدم جذابیت آن می شود . به طور منظم این کار را انجام دهید، آنچه که درباره آگهی های تبلیغاتی پی خواهید برد شما را متعجب خواهد کرد. بیشتر آگهی های تبلیغاتی امروزی که شما می بینید به نحو بسیار بدی نوشته شده است. این تبلیغات مشتری را سردرگم و تصویری نامطلوب در ذهنشان ترسیم می کند . به مشتری دلیلی برای سفارش آنی نمی دهد و بیشتر روی شکل و ترکیب و نه روی مزیتهای محصول تاکید می کند.


اگر می خواهید در تجارت حضور ماندگار داشته باشید باید فراگیرید چگونه به نحو موثری آگهی دهید و چگونه سفارشات آنی ایجاد نمائید. آنچه ما در این گزارش در بر خواهیم گرفت هدف کار تبلیغات و دوازده راز تبلیغاتی است که یک آگهی دهنده موثر نیاز است بداند.


مهم نیست چه حرفه ای دارید و برای چه می خواهید تبلیغ کنید. شما باید فراگیرید نوعی از آگهی تبلیغاتی که نتیجه می دهد بیافرینید. اگر این کار را نکنید حرفه شما پرزحمت و ناپایدار خواهد شد.


اول از همه اجازه دهید نگاهی به دو واقعیت مهم و مختلف آگهی های تبلیغاتی داشته باشیم. شماره یک ارائه و نمایش می باشد . بیشتر آگهی های تبیلیغاتی تلویزیون و آگهی های تبلیغاتی روزنامه و مجله بر این اهداف استوار می باشند.


۱- برخی آگهی دهنده ها می خواهند نامشان در معرض عموم قرار گیرد و بیننده مرتبه بعد که قصد خرید دارد به آنها بیندیشد.بعضی از شرکتهای بزرگ این نوع تبلیغات را انجام خواهند داد.


آنها بودجه ای برای اینکه بطور مستمر نامشان در معرض عموم قرار گیرد در نظر می گیرند و هنگامی که مردم بیشتر در معرض آنها و تبلیغاتشان قرار می گیرند منتظر سفارشات آنها می شوند  


۲- نوع تبلیغاتی که من و شما علاقمند به آن هستیم کاملا متفاوت می باشد.


این نوع تبلیغات ( پاسخ مستقیم به تبلیغات) نامیده می شود . به عبارت دیگر ما در حال تبلیغ و تحریک خوانندگان برای سفارش آنی و ارتباط آنها با شماره تماس برای سفارش هستیم . ما محصولی را تبلیغ می کنیم و حالا در جستجو و سرویس دهی به مردمی که خرید می کنند بر می آییم. یک راه سریع برای ورشکستگی یک حرفه جزئی ، پر کردن صفحه آگهی بدون در نظر گرفتن درخواست سفارش آنی می باشد. اگر می خواهید در تجارت حضور ماندگار داشته باشید در هر نوعی از تبلیغات نمایشی باید ، باعث شوید اشخاص امروز سفارش دهند.


افراد بسیاری با من تماس گرفته و گفته اند: من می دانم کالای بسیار مرغوبی دارم ، اما نمی توانم بفهمم چرا هیچ سفارشی دریافت نمی کنم.


این ممکن است مشکل شما هم باشد. اجازه دهید حقیقت ساده ای را به شما بگویم. فرقی نمی کند تا چه اندازه خط تولید شما تحسین برانگیز باشد. اگر تبلیغات شما باعث نشود مردم برای محصول شما احساس نیاز کنند و متوجه نشوند تا چه حد محصول شما برای آنها مفید واقع خواهد شد شما شکست می خورید. تبلیغات شما و نه محصول شما در موارد بسیاری موفقیت و شکست شما را در تجارت تعیین خواهد کرد. بله محصول شما ممکن است تحسین برانگیز باشد ، اما تبلیغات شما نه.


چگونگی تبلیغات باعث موفقیت یا شکست شما خواهد شد. اجازه دهید کل طرح را برای شما ساده کنیم. شما می خواهید کسب و کارتان درآمد زا باشد؟ پس یک آگهی پولساز بنویسید.


حالا ۱۲ راز تبلیغاتی مهم که شما نیاز دارید برای بوجود آوردن هر آگهی تبلیغاتی بدانید و به کار برید را آشکار می نمائیم.


 


۱- بررسی، بررسی و بررسی


در همه انواع تبلیغات مهمترین دلیل موفقیتهای بلند مدت بررسی همه چیزها می باشد. آگهی های تبلیغاتیتان را بررسی کنید. نامه های فروشتان را بررسی کنید. محصولتان را بررسی کنید. نشریاتتان را بررسی کنید. همه چیزها را بررسی کنید. پایانی برای این کار وجود ندارد. فراگیرید که چگونه همه فرمهای سفارش و شماره های تماستان را بررسی کنید ، برای اینکه آگاه شوید کدام آگهی تبلیغاتی و نشریه چه کاری انجام می دهند. جایی برای شانس باقی نگذارید. همه چیز را بررسی کنید. بزرگترین آگهی دهندگان افرادی هستند که هر چیزی را بررسی کرده و کارائیشان را دریافته اند. دوره بررسی تان هرگز پایانی نخواهد داشت.


 


۲- تیترهای قوی


دومین کلید موفقیت تیترهای شما می باشند.


شما باید متوجه باشید جمله بندی تیترهایتان بیش از ۷۰٪ روی تبلیغات شما تاثیر می گذارد.


این بدان معنا است که آنچه تیتر شما می گوید تاثیر بسزایی دارد.


گاهی اوقات تیترهای منفی تاثیر بیشتری از تیترهای مثبت دارد. برای مثال یکی از مشهورترین و موثرترین تیترها در بازاریابی شبکه ( network marketing ) این عبارت بوده است )) :مردگان هرگز دروغ نمی گویند(( . هدف اصلی تیترها جلب توجه مشتریان می باشد . بنابراین تیترهای شما باید توجه جلب کن و تو چشم برو باشند . تیترهای خوب چه چیزی نیاز دارند؟ خواسته های تیترهای خوب چیست؟


توجه کنید. تیترها آینده تبلیغاتی شما را خواهند ساخت یا آنرا نابود می نمایند.


( تیترها حرفه تبلیغاتی شما را بنا نهاده یا آنرا نابود می سازند.)


 


۳)کلمات کوتاه ، جملات کوتاه ، پاراگرافهای کوتاه


آنچه معلم دستور زبان دوره دبیرستان به شما آموخته را فراموش نمائید. هنگام نوشتن آگهی تبلیغاتی باید تا حد امکان آن را ساده نمائید و نیازی به رعایت تمام نکات دستور زبان ندارید.


ساده برای فهم و ساده برای سفارش دادن.


از کلمات کوتاه جملات کوتاه و پاراگرافهای کوتاه استفاده نمائید.


( لحظه ای که ذهن مشتری شما مختل شود توجه و تقاضای او نیز ناپدید می شود.)


۴- صراحت


در تمام آگهی های تبلیغاتیتان صریح باشید. نگوئید (( صندوق پستی خود را با پول نقد پر کنید)). بگوئید تا ۳۵۵ دلار در روز در صندوق پستی خود دریافت نمائید. نگوئید ((رموز پولدار شدن)) . بگوئید(( رموز خود را برای بدست آوردن ۵۰۰ دلار در روز می گوئید.


در ساخت آگهی های تبلیغاتی برای بیشتر قابل باور بودن باید صریح باشید. با کلی گویی مشتری شما می گوید او فقط در حال بزرگ نمایی است.


حقایق را نادیده نگیرید و صریح بودن همیشه برکلی گویی ارجحتر است. به سراغ آگهی های تبلیغاتیتان بروید و تا آنجا که امکان دارد آن را برای صریح بودن اصلاح نمائید.


 


۵- استفاده از سوابق خود و منحصر به فرد بودن


آگهی های تبلیغاتی فراوانی امروز مشاهده می کنید که مربوط به محصولات زیادی می باشند. این آگهی های تبلیغاتی یا محصولات بیش از اندازه مورد استفاده قرار گرفته اند و بیش از این مردم را به سوی خود نمی کشند. مردم از آنها خسته شده اند. برای مثال آنها از شنیدن اینکه چقدر بیشتر شرکت بازاریابی شبکه ( network marketing) شما از دیگر کمپانی موجود پول پرداخت می کند خسته شده اند. آنها از شنیدن اینکه چقدر محصولات شما بهترین می باشند خسته شده اند .   


آنها قبلا داستان آن را شنیده اند. حالا باید جور دیگری رفتار کنید.


لازم است که شما منحصر به فرد باشید، آیا شما پا به سن گذاشته هستید؟ آیا شما جوان هستید؟ آیا گوشهای شما سنگین است؟


آیا شما طاس هستید؟ آیا از مدرسه اخراج شده بودید؟ آیا شما تنها ۸ کلاس سواد دارید؟ چیزی       از خود در آگهی تبلیغاتی بگنجانید.یک مرد طاس می تواند آگهی ای بنویسید و بگوید پیرمرد طاس ۶۰ ساله سریعتر از مردی با نصف این سن و دارای موی پرپشت پول در می آورد!


منحصر به فرد باش. دنبال چیزی در خود باش که منحصر به فرد باشد و آن را در آگهی تبلیغاتی خود بگنجان. اجازه دهید مردم بدانند که شما چطور هستید. سپس آنها به شما اعتماد کرده و اعتماد منجر به سفارشات می شود.


 


۶) استفاده از ضمیرها ( من، تو، او)


با استفاده از من، تو، او در سراسر آگهی های تبلیغاتیتان سفارشان نقدی بیشتری ایجاد خواهید نمود. مردم شروع به احساس نزدیکی بیشتری با شما می کنند. آنها می گویند: بله. من می توانم آن کار را انجام دهم. آنها غرق در عکسی می شوند که شما از موفقیت و لذت آنها از خدمات و محصولات خود ترسیم می کنید. ترسیم عکسی از آنها و نیازهایشان توسط شرکت شما به ایجاد سفارشات منجر می شود.


 


۷) تمرکز روی مزیت، نه شکل


شما باید به روی مزیتهای محصولتان تمرکز نمائید نه روی شکل آن. شکل محصول شما چیزی علمی مانند طرح، اجزاء محصول ، آنچه از آن ساخته شده و غیره می باشد. مزیتهای محصول شما آنچه که محصول به مصرف کننده می دهد می باشند.


شکل ، محصول را مورد توجه قرار می دهد و مزیتها مشتری را مورد توجه قرار می دهد. مزیتها چیزهایی می باشند مانند : چقدر محصول شما مورد استفاده مشتری قرار می گیرد؟ چقدر محصول باعث کاهش وزن مشتری می شود؟ چقدر موهای آنها رشد خواهد کرد؟


شما باید آگهی های تبلیغاتی خود را برمبنای توجه روی مشتری و نه شکل محصول قرار دهید.


 


۸) استفاده زیاد از صفتها و قیدها


هنگام نگارش آگهی توصیفها را کوتاه نمائید. شما می توانید هنگام مرور آگهی آنرا کوتاه نمائید.


محصول را توصیف کنید. تصویری از استفاده محصولات یا خدمات خود در ذهن مشتریان خود ترسیم نمائید . به عنوان یک قانون کلی مردم به خاطر منطقی بودن آگهی خرید نمی کنند. بسیاری از آگهی های تبلیغاتی شکست خورده برمبنای منطق استوار بوده اند. بخاطر داشته باشید مردم بخاطر احساساتشان خرید می نمایند. تصویری از مشتریهایتان با و یا بودن محصولات خود در ذهنتان ترسیم نمائید. باعث شوید که آنها برای محصولات شما احساس نیاز نمایند. باعث شوید محصول شما یک گیرایی عاطفی برای آنها ایحاد نماید. حالا محصولات شما فروش دارد.


 


 


 


 


۹) لوحهای سپاس


لوحهای سپاس ابزار فروش قدرتمندی می باشند و می بایستی در هر موقعیتی مورد استفاده قرار گیرند. تمام لوحهای سپاس را در صورت امکان در آگهی خود لحاظ نمائید . ۳۰ تا ۵۰٪ آگهی های قدرتمند شامل لوحهای سپاس خدمات و محصولات شرکت می باشد. بدست آوردن لوحهای سپاس آسان تر از چیزی است که ما تصور می نماییم .


 


۱۰) جایزه های رایگان برای یک زمان محدود


جایزه های رایگان همیشه به عنوان فاکتورهای جاذبه ای در آگهی های تبلیغاتی محسوب می شوند.


واژه رایگان شاید قدرتمندترین کلمه تبلیغاتی باشد. هر آنچه که شما می فروشید و قیمت آن بیش از ۲۰ دلار باشد ، می بایستی همیشه جایزه های رایگان ضمیمه داشته باشد و محصولات با قیمت زیر ۲۰ دلار در صورت امکان باید از این مزیت بهره ببرند. پس شما باید همیشه جایزه های رایگان را برای یک زمان محدود لحاظ نمائید.


این عمل روی ذهن مشتریان تاثیر گذاشته و آنها را برای سفارش ترغیب می نماید. تمام آگهی های تبلیغاتی باید برای ایجاد سفارش آنی (به روز و الساعه) باشند.


جایزه های رایگان نباید خیلی گران باشند. آنها باید چیزی باشند که شما خیلی ارزان آن را تهیه می کنید. اما برای مشتریان ارزش زیادی داشته باشد.


 


۱۱) ضمانت قوی


بهترین راه برای بدست آوردن اعتماد در ذهن مشتری شامل یک ضمانت قوی برای محصولاتتان می باشد.


سرویس پستی مستلزم یک ضمانت ارجاع پول برای تمام محصولات فروخته شده با سفارش پستی می باشد و باید در ضمانت شما ذکر شود. شما باید همیشه این ضمانت را لحاظ قرار دهید.


۳۰ روز بدون پرسیدن سوالی برای ضمانت ارجاع پول ! من اجازه نمی دم کسی از محصولاتمان ناراحت باشد!


ضمانت را شامل تمام محصولاتی که می فروشید کنید. ضمانت محرک قوی برای افراد می باشد و می تواند بر ترسی که آنها در ذهن خودشان نسبت به سفارش از شما دارند غلبه نماید.


 


۱۲) سهولت سفارش


سفارش افراد برای محصولاتتان را ساده نمائید.تقریبا بدون گفتن چیزی این قاعده رعایت می شود. اما آگهی های بسیاری وجود دارد که این قانون را نقض می نمایند. به مردم به سادگی بگوئید چگونه سفارش دهند . برای مثال: تلفن خود را بردارید و حالا با شماره 1-800-000-000 تماس حاصل نمائید و کارت اعتباری خود را نیز آماده کنید!


این را برای مشتریان خود واضح نمائید که به چه نحوی می خواهید که آنها سفارش آنی دهند.


چیز دیگری که اینجا قابل ذکر می باشد این است که با قبول پرداخت توسط کارت اعتباری سفارشات شما ۵۰٪ تا ۱۰۰ ٪ افزایش خواهد یافت.


استفاده از سایتهای اینترنتی راه آسان دیگری برای ایجاد سفارش است.


اصول آگهی تبلیغاتی


این ۱۲ اصول آگهی تبلیغاتی می باشد.


آنها را به خاطر آورید آنها را مرور کنیدو از آنها استفاده نمائید . این باعث تفاوتی شگرف درکسب و کار شما خواهد شد.


۱- بررسی، بررسی


۲- تیترهای قوی


۳- کلمات کوتاه – جملات کوتاه – پاراگرافهای کوتاه


۴- صراحت


۵- استفاده از سوابق خود و منحصر به فرد بودن


۶- استفاده از ضمیر


۷- تمرکز روی مزیت نه شکل


۸- استفاده زیاد از صفتها و قیدها


۹- لوح های سپاس


۱۰- جایزه های رایگان برای یک زمان محدود


۱۱- ضمانت قوی


۱۲- سهولت سفارش


مطالب آگهی خود را نگاشته و سپس دوباره برای اصلاح آنها را مرور نمائید. اما همیشه به خاطر داشته باشد که این کار هرگز تمام نمی شود. بررسی نام بازیی در آگهی تبلیغاتی می باشد و برنده بازی در پایان کسی خواهد بود که بیشتر آگهی تبلیغاتی خود را بررسی کرده است.


 


                                                                                نوشته تری دین


                                                                                    ترجمه علی غیائی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۴۲
hasan sabilan ardestani

الهام آتش نفس

الهه آتش نفس

* تلفن : 09126545766

* ایمیل : eatashnafas@yahoo.com


* چکیده :

تحقیق حاضر یک مطالعه مروری ( Review of articles ) در زمینه تبلیغات در دوران رکود اقتصادی می باشد . اقتصاد آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهانی طی سالهای اخیر با بحران شدیدی مواجه شده است و با گسترش دامنه بحران مالی از آمریکا به سایر کشورها ، اقتصاد ایران نیز با تهدیدها و فرصت هائی مواجه شده است که این امر بایستی در طراحی های استراتژیک بازاریابی و تبلیغات بسیاری از شرکت های تجاری در ایران مورد توجه قرار گیرد . در این مطالعه به تاثیر بحران اقتصادی بر رفتار خرید مشتری و باورهای غلط در زمینه تبلیغات در دوران رکود اقتصادی پرداخته شده و استفاده از روش آنالیز SWOT ( بررسی نقاط قوت ، نقاط ضعف ، فرصتها و تهدیدهای پیش روی یک شرکت تجاری ) و روش AIDA  ( فرآیند منطقی تصمیم گیری برای خرید شامل عناصر کلیدی : توجه ( Attention ) ، علاقه ( Interest ) ، اشتیاق ( Delight ) ، عمل ( Act ) ، به عنوان فعالیت هایی منطقی جهت تعیین طرح استراتژیک توسط فعالان حوزه تجارت ، بازاریابی و تبلیغات ، پیشنهاد گردیده است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۵۶
hasan sabilan ardestani

امروزه قدرت تبلیغات به حدی نمایان است که اکثر شرکت هایی که اهمیت این موضوع را به طور کاملا درک کرده اند به طور سالانه بودجه ای را بدین منظور اختصاص می دهند. بسیاری از شرکت ها بخشی را به عنوان بازاریابی و تبلیغات دارند تا به کمک تبلیغات محصولات خود را معرفی کنند و فروش خود را افزایش دهند.شما برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از چه روش هایی استفاده می کنید؟

برای تبلیغات روش های مختلفی را پیش رو دارید که سعی خواهیم کرد شما را با شیوه های متداول آن آشنا کنیم.اما نکته ای که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد این است که  سعی کنید در طرح تبلیغاتی خود ازتصاویر، کلمات، رنگ ها و شعارهای تبلیغاتی مهم و تحریک کننده استفاده کنید تا بتوانید مخاطب را برای توجه بیشتر به آن ترغیب کنید.

تبلیغات به شما کمک می کند تا:

برند خود را معرفی کنید
فروش خود را افزایش دهید
کالا و خدمات خود را معرفی کنید
تبلیغات موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به یک محصول می شود.
با تبلیغات هدفمند و موثر مشتریان خود را ترغیب می کنید تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.


برخی از روش های تبلیغات

استفاده از وب سایت های رایگان

امروزه یکی از راه های بسیار موثر در تبلیغات و آگهی دادن استفاده از اینترنت است. زیرا علاوه بر این که طیف بسیار گسترده ای از افراد، سطح متوسط و بالای جامعه را تشکیل می دهند احتمال توجه مخاطبان به تبلیغات اینترنتی بسیار بیش تر از تبلیغات غیر اینترنتی است. علاوه بر این، این گونه تبلیغات از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه تر از انواع دیگر تبلیغات هستند. یعنی تبلیغ کننده می تواند با هزینه کمتر تبلیغات بسیار موثرتری را انجام دهد.شما می توانید برای تبلیغات خود در فضای وب از سایت های رایگان استفاده کنید. برای این منظور کافی در این گونه سایت ها عضو شده و وارد محیط کاربری خود شوید و با توجه به امکاناتی که هر سایت در اختیار شما قرار می دهد اقدام به درج آگهی تبلیغاتی کنید.درج آگهی در این گونه سایت ها کاملا رایگان است و بسته به میزان اعتبار اولیه ای که هر سایت در اختیار کاربر قرار می دهند می توان آگهی رایگان درج کرد.در این گونه سایت ها شما می توانید حداقل 5 آگهی رایگان درج کنید و برای آگهی خود کلمات کلیدی را تعریف کنید تا برای موتورهای جستجو قابل جستجو باشند .بدیهی است با تایپ عنوان آگهی شما و یا بخشی از آن توسط کاربران در موتورهای جستجو،آگهی شما نیز در نتایج جستجونمایش داده می شود.

ایمیل مارکتینگ

یکی از روش های مرسوم در تبلیغات ارسال ایمیل های تبلیغاتی انبوه به مخاطبان است که به شما این امکان را می دهد تا با داشتن لیستی از مشتریان مورد نظر خود محصولات و خدمات مورد نظر خود را از طریق ارسال ایمیل معرفی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتراست  در ابتدا لیست ایمیل مخاطبان مورد نظرخود را جمع آوری کنید از جمله ایمیل مدیران شرکت ها، کاربران و اشخاصی که ممکن است محصول شما به هر دلیل مورد توجه و استفاده آن ها قرار گیرد.ارسال ایمیل های انبوه به کلیه کاربران و شرکت ها هم می تواند نتیجه بخش باشد، اما بهتر است تبلیغات به هر شکلی که صورت می گیرد هدفمند و جهت دار باشد.بنابراین دسته بندی مخاطبان و ارسال ایمیل های هدفمند به هر مخاطب خاص، تاثیر بیشتری خواهد داشت.فراموش نکنید عنوان ایمیل ارسالی و متن و تصاویر مورد استفاده در هر ایمیل هم تاثیر گذار است و کاربران معمولا ایمیل های نامربوط ویا اسپم را مشاهده نمی کنند.

اس ام اس مارکتینگ

ارسال پیامک های تبلیغاتی (SMS) یکی از روش های مفید و موثر در تبلیغات است. با توجه به این که در این روش پیام تبلیغاتی شما به احتمال 98درصد به دست مخاطب می رسد باید به متن پیام و مختصر و مفید بودن آن توجه کنید.در این روش برای حصول نتیجه مطلوب، بهتر است به طور هدفمند اقدام به ارسال پیامک کنید.به این شکل که ابتدا لیستی از شماره موبایل مخاطبان مورد نظر تهیه کنید و سپس اقدام به ارسال پیام تبلیغاتی کنید.

تبلیغات در نشریات

می توانید با درج آگهی در انواع نشریات از جمله روزنامه ها، هفته نامه ها، ماه نامه ها ، فصل نامه ها و ...محصولات، خدمات، شرکت و یا برند خود را معرفی کنید.دقت کنید قبل از درج آگهی در نشریات ابتدا ازمخاطبان آن نشریه ، تیراژ و نحوه  توزیع آن اطلاعات کسب کنید تا مطمئین شوید نشریه مناسبی را انتخاب کرده اید و آگهی شما حتما به دست مخاطب مورد نظر میرسد.

استفاده از تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی شامل نصب پوستر تبلیغاتی در مکان های عمومی ، نمایش آگهی شما بر روی بیلبردها، تلویزیون های شهری، تابلوهای تبلیغاتی در سایزهای مختلف ، تبلیغات در مراکز خرید و فروش به شکل استند، توزیع تراکت در محل های عمومی مانند سالن های ورزشی و تفریحی و همچنین تبلیغات بر روی  وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس های تندرو ، خطوط مترو و ... است.این روش ها در مقایسه با روش های تبلیغاتی قبلی هزینه بیشتری را به دنبال دارد.

پارسیان تبلیغ در این راستا با ارائه مقالات، معرفی کتاب، وب سایت ها، شیوه های نوین تبلیغات و همچنین ارائه بانک های اطلاعاتی طبقه بندی شده از کاربران وب، مدیران شرکت ها و اصناف مختلف به شما کمک می کند تا طرح تبلیغاتی خود را پیش ببرید.

محمد حسین بدلی

http://www.parsiantabligh.ir/articles/articles-training-ads/104-what-is-important-in-advertising.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۳۰
hasan sabilan ardestani

سحر داوری فرد: یکی از روشهای شناساندن و معرفی کالا یا محصول به مصرف کننده نهایی، اطلاع رسانی از طریق تبلیغات می باشد. در صورتی که تبلیغات درست و بجا باشد می تواند موجب رونق تجارت و افزایش سطح کیفی کالا نیز باشد.

امروزه تبلیغات یکی از پرقدرت ترین ابزارهای مدیریتی در بازاریابی است و هنوز هم هستند شرکتهایی که سرمایه گذاری قابل توجهی در این زمینه انجام میدهند. در واقع تبلیغات وسیله ایست جهت تسریع در حرکت کالا از نقطه تولید به مصرف. در این موضوع سعی شده کوتاه به انواع تبلیغات، هدف تبلیغات و روشهای موثر در تبلیغات پرداخته شود.

همچنان که جوامع اولیه با ایجاد علائم و نشانه هایی سعی در برقراری ارتباط با یکدیگر داشته اند، بدیهی است جوامع امروزی نیز نیازمند برقراری ارتباط با یکدیگر به شیوه نوین خود هستند. منظور از ارتباط، القا و ابراز عقاید و نظرات و به بیان دیگر جهت دهی به شیوه تفکر سایرین است. وقتی این ارتباط به صورت جمعی باشد تبلیغات شکل گرفته است. زمانی که این فعالیت شکل دهی و تأثیر بر افکار جمعی به وسیله سازمانهای اقتصادی و بازرگانی صورت پذیرد، تبلیغات مادی است که بر روند فروش و ارائه خدمات تأثیرگذار می باشد. و به واقع نوعی تشویق مردم یا مخاطب به مصرف.

به طور کلی تبلیغات دارای سه اثر متفاوت هستند:

  • ایجاد نیازمندی یا احتیاج
  • بالا بردن میزان فروش (در اثر ایجاد نیازمندی یا احتیاج)
  • کمک به بزرگتر شدن واحدهای تولیدی و خدماتی

تبلیغات در صورتی که به صورت مکرر و هدفمند باشد باعث ایجاد میل به خرید یا استفاده از خدمات قابل ارائه می شود. حتی گاهی افراد آنقدر در معرض تبلیغات خاصی قرار می گیرند که تلاش میکنند سطح زندگی و درآمدی خود را بالا ببرند.

نتیجه مسلم تبلیغات موثر، ازدیاد فروش و ارائه خدمات بیشتر به مخاطبین می باشد. و این امر خود باعث بزرگتر شدن موسسات تولیدی و بازرگانی (خدماتی) می گردد که برای اداره امور خود به متخصصین نیاز دارند. (مثال بارز سطح درآمدی کارمندی با تحصیلات متوسطه در قسمت فروش یا بازرگانی سازمان و کارمندی با تحصیلات و تخصص مرتبط)

تبلیغات (توجه شود تبلیغات موثر) باعث ایجاد رغبت به داشتن اشیا یا خدمات می گردد، و این امر در بالا بردن سطح زندگی تأثیر بسزایی دارد. مردم بجای پس انداز سرمایه، بخش زیادی از آن را صرف زندگی راحتتر می کنند (اثر تبلیغات در فرهنگ و آداب و رسوم)

تبلیغات بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می شود:

  • تبلیغات اطلاعی: که اصولأ در مراحل اولیه تولید و ورود به بازار به کار میرود، و هدف شناخت تقاضای اولیه است.
  • تبلیغات ترغیب کننده: این نوع تبلیغ زمانی کاربرد دارد که هدف از تبلیغات و اطلاع رسانی مقایسه باشد بین عملکرد دو یا چندکالا (رقابت موثر نام دیگر این تبلیغ است)
  • تبلیغات یادآوری: مصرف کننده را وادار به تفکر در مورد کالا یا خدمات می نماید، به نوعی ایجاد تصویر ذهنی ثابت در ذهن مخاطب

هدف از تبلیغات:

هدف از هر تبلیغی شناساندن کالا نیست، زیرا با وجود بیشترین حجم تبلیغات نیز، فروش اشباع نخواهد شد.

هدف از تبلیغات می تواند هریک از موارد ذیل باشد:

  • ازدیاد نوع مصرف: تلاش برای متنوع کردن نوع مصرف، به طور مثال خرید گل که میتواند برای امور و مناسبتهای مختلف کاربرد داشته باشد.
  • ازدیاد مقدار خرید: بهترین نمونه فروش کالاهای کوچک در بسته بندی های بزرگتر است مثل پک صابون
  • ازدیاد مدت مصرف: کالاهای فصلی که امروزه می توان در تمام فصول سال مصرف کرد (بستنیها، برخی میوه ها و …)
  • ازدیاد تکرار مصرف: نمونه بارز آن خدمات پس از فروش و یا تعویض کالاهای مرتبط با کالای اصلی است که مدت استفاده از کالای اصلی را بیشتر میکند (روغن موتور)
  • جلب نسل جدید: این که با تبلیغات کالایی برای یک نسل جا افتاد و شهرت یافت، نباید باعث شود به امر تبلیغات در مورد نسلهای بعدی بی توجهی شود. ماندگاری در ذهن مخاطب در هر زمانی حائز اهمیت است.
  • مبارزه با عقاید مخالف: گاهی سوء شهرت دامان بسیاری از تولید کنندگان را می گیرد، در صورتی که به درستی و با اطلاع رسانی بجا این شایعات خنثی نشود، محبوبیت کالا را نابود می کند. (بهترین مثال عملکرد نادرست شرکتهای لیزینگ بدون مجوز در ایران است که با کلاهبرداری فعالیت شرکتهای لیزینگ زیر نظر بانک مرکزی را نیز زیر سوال بردند)

روشهای موثر تبلیغات:

کاتالوگ، تابلوی تبلیغاتی، ارائه نمونه کالا یا خدمات، فیلم و اسلاید نمایشی، آگهی در روزنامه و به طور کلی مطبوعات، انواع تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، استفاده از شبکه های اجتماعی و… از جمله مواردی است که همه شرکتها حداقل یک مورد از آن را جهت اطلاع رسانی به گروه هدف انتخاب کرده اند. مهمترین هدف هر تبلیغ، معرفی کالا و خدمات و ترغیب خریداران بالقوه به خرید کالای مناسب است.

ایجاد تصویر ذهنی مثبت و ماندگار در ذهن مخاطب، باعث جلب اعتماد مشتریان به کلیه کالاها و خدمات شرکتها می شود. امروزه شرکتهای تبلیغاتی قبل از انتخاب هریک از موارد فوق یک سری فاکتور را مد نظر قرار می دهند:

  • بررسی بازار
  • تهیه طرح تبلیغاتی متناسب با کالا یا خدمات
  • انتخاب رسانه بر اساس گروه هدف یا پر تیراژ (بیننده، شنونده، خواننده) بودن
  • انتخاب تبلیغات بر اساس محلی بودن یا در سطح گسترده
  • مطالعه خواست و سلیقه مشتریان
  • استراتژی تبلیغاتی رقبا
  • انتخاب شعار مناسب

مورد آخر به منظور تکرار دائمی یا طولانی مدت ویژگی خاصی از کالا یا خدمات است که در نهایت منجر به شکل گیری تصویر ذهنی برای مخاطب می گردد. شعار انتخابی همواره باید می بایست تناسب و هماهنگی با لحن تبلیغاتی سازمان داشته باشد، به اقناع ذهن مشتری کمک کند و در نهایت زنده و محرک باشد.

فروش تهییجی و فروش حراجی در مدت زمانی مشخص نیز از جمله مواردی است که در بالا بردن سطح فروش لااقل برای یک مقطع زمانی خاص موثر واقع خواهد شد. شرکتهای سازنده اتومبیل در ژاپن که برای بالابردن سطح فروش به اهداء بلیط کنسرت و سفر متوسل می شوند از آن جمله اند.

فعال عمل کردن واحد روابط عمومی در هر سازمان و شرکتی نوعی تبلیغات نامحسوس به شمار می رود. این واحد از طریق ارتباط با مردم، تهیه و ارائه کاتالوگ کالا و خدمات به منظور معرفی کالا و ارائه خدمات مشاوره ای نقش موثری در بالا بردن میزان فروش دارند.

تفاوت تبلیغات و فعالیت روابط عمومی:

  • تبلیغات فعالیت یک طرفه و تحمیلی بر مخاطب است در حالی که روابط عمومی ارتباط دو طرفه بین مخاطب و سازمان را ایجاد میکند.
  • تبلیغات همیشه مبتنی بر واقعیت نبوده و فقط به دنبال جلب مشتری است در حالی که روابط عمومی همیشه مبتنی بر واقعیت است.
  • هدف تبلیغات تأثیر گذاری سریع و مبتنی بر نتیجه در کوتاه مدت است و روابط عمومی امکان حصول نتیجه نداشته و یا در بلند مدت این امکان را خواهد داشت.

نتیجه اینکه: تبلیغات و اطلاع رسانی وسیله سریع حرکت کالا و خدمات از نقطه تولید به نقطه مصرف بوده که در معرفی کالا و خدمات و نیز بالا بردن سطح فروش نقش مهمی را ایفا می کند، که البته سازمانها بر اساس نوع دیدگاه به ترویج تبلیغات، سرسام آور بودن هزینه اطلاع رسانی و سایر عوامل درون سازمانی، نسبت به این امر تصمیم سازی می کنند.

تبلیغات یکی از عناصر مهم و کلیدی آمیخته بازاریابی است.

http://www.khalaghiyat.com/portal/11191-2/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۲۳
hasan sabilan ardestani

نوشته: عبداله ذاکر 

تبلیغ در کلام از مصدر بلغ به معنی آگاهی دادن یا مطلع کردن می‌باشد و کسی که در این راه فعالیت می‌کند مبلغ یا تبلیغاتچی گفته می‌شود. هارولد لاسول جامعه‌شناس آمریکایی می‌گوید: تبلیغات در معنی گسترده آن، فن تحت تاثیر قراردادن عمل انسان از طریق دستکاری تصورات یا باز نمودها است. یا تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب شده که به منظور شکل دادن به دریافت، دستکاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبان با نیت موردنظر مبلغ صورت می‌گیرد.


توسعه اقتصادی، پیشرفت‌های صنعتی، سهولت ارتباطات بین‌المللی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی در سطح گسترده در قرن کنونی، تبلیغات و ضرورت توجه به آن را مطرح ساخته است. گرچه اولین اثر تبلیغاتی شناخته شده در جهان به سه‌هزار سال پیش تعلق دارد که در شهر تبس یونان به دست آمده است و حاوی اعلان پاداش برای دستگیری برده‌ای بر روی کاغذ پاپیروس است.

 

اما تبلیغات به مفهوم امروزی آن از قرن هفدهم و هیجدهم زمانی که شهرنشینی همزمان با گسترش وسایل ارتباط جمعی و افزایش تولید انبوه رایج شد، به عنوان یکی از ضرورت‌های ارتباطی در جهان مطرح گردید. در اواسط قرن 17 روزنامه‌ مرکوری Mercuries به صورت هفتگی در انگلستان به چاپ می‌رسید و اولین آگهی معرفی قهوه در سال 1652 و شکلات 1657 و چای 1658 میلادی در این روزنامه منتشر شد. 

 

اولین آگهی که ایجاد رقابت بین کالا را شروع کرد در 14 سپتامبر 1710 میلادی در روزنامه تاتلر در آمریکا شروع شد که به معرفی یک نوع دارو پرداخته بود. گرچه پیش از این، روزنامه بوستن در 24 آوریل 1704 میلادی در آمریکا اقدام به درج آگهی نمود. درج آگهی تبلیغاتی در ایران از سال 1267 هجری قمری یعنی 14 سال پیش از انتشار اولین روزنامه کشور (کاغذ اخبار) و 15 سال پس از رواج کاربرد آگهی در مطبوعات غربی رایج شد و برای اولین بار درج آگهی در روزنامه اطلاعات در دهه اول قرن 14 هجری شمسی آغاز شد. شروع درج تبلیغات تجاری به معنای واقعی آن در سال 1325 شمسی در روزنامه کیهان بوده است.


نقش تبلیغات در توسعه اقتصادی
امروزه تبلیغات به عنوان یک صنعت در دنیا شناخته شده است. این صنعت در دنیا به تولیدکننده انگیزه کاری می‌دهد و تبلیغات سالم می‌تواند بازار سالم ایجاد کند. به قول کارشناسان اگر کالایی کیفیت خوبی نداشته باشد هرقدر هم که تبلیغات جذاب و خوبی داشته باشد نمی‌تواند به نتیجه برسد. یعنی شاید با تبلیغات بتوان یک بار خریدار را وادار به خرید کرد ولی برای همیشه نمی‌توان این کار را کرد. این کیفیت است که تعین کننده نهایی است.


امروزه تبلیغات به عنوان یک ضرورت در جامعه ایران مطرح است که به معرفی کالاها و تولیدات و در خدمت برآورده ساختن نیازهای ضروری زندگی انسان قرار دارد تبلیغات باید در خدمت رونق بخشیدن به حرکت چرخ‌های اقتصادی یا شناساندن محصول و … باشد.


تبلیغات در حقیقت زبان و وسیله ارتباط بنگاه اقتصادی و جامعه است و قطع تبلیغات به نوعی مرگ کالا محسوب می‌شود که اگر ناآگاهانه،‌ تقلیدی،‌ سفارشی و با دید غیرکارشناسی و غیرتخصصی انجام شود،‌ چاهی است که کالا و صاحبش را در خود فرومی‌کشد، برعکس یک تبلیغ خوب ابتدا توجه مخاطب را جلب و سپس او را بدان محصول علاقه‌مند می‌کند. تبلیغ گسترده علمی باعث می‌شود که کالای ایرانی در برابر رقیب خارجی بازار یشتری بیابد و به فروش برسد و کارخانه‌دار با شکست مواجه نگردد و جامعه نیز مواجه با خیل عظیم بیکاران نشود.

 

نقش تبلیغات و آگهی در دنیای تجارت این است که خریدار و فروشنده را به هم نزدیک‌تر کرده و باعث ایجاد ارتباط گردد. دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند که تبلیغات در بعضی مواقع تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش سطح زندگی مردم داشته است. زیرا تبلیغات در مردم انگیزه‌های فراوانی برای خرید کالا ایجاد می‌نماید و تمایل به خرید کالا را در بسیاری از مردم تقویت کرده و این امر باعث می‌گردد تا مردم برای به دست آوردن دستمزد درآمد بیشتر میزان کار و تلاش خود را افزایش دهند تا بتوانند احتیاجات ضروری و نیمه ضروری خود را تامین و حتی کالاهای لوکس و تجملی خریداری نمایند که این امر باعث رونق کسب و کار و تجارت و اشتغال و کاهش بیکاری می‌گردد. به نوعی تبلیغات باعث بازگشت سرمایه و جاری شدن خون در رگ تولید و حیات اقتصادی کشور می‌گردد.

 

دکتر علی‌اکبر فرهنگی استاد مدیریت و ارتباطات می‌گوید: از تبلیغات می‌توان به خوبی برای اطلاع‌رسانی بازارگشایی و پاسخ دادن به نیازهای مصرف‌کنندگان استفاده کرد. اما در عین حال باید از مصرف‌زدگی و مصرف‌گرایی لجام‌گسیخته پرهیز کرد و از تبلیغات برای استقرار شرایط انسانی و عقلانی و ایجاد روابط منطقی استفاده کرد.


تبلیغ در مردم آگاهی ایجاد کرده و آن‌ها را علاقه‌مند و تشویق به خرید می‌نماید و نیز در خرید هوشیارتر می‌کند. تبلیغ و تبلیغات می‌تواند در بالا بردن توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه نقش به‌سزایی داشته باشد. نکته‌ای که باید در تبلیغات به آن توجه کنیم این است که تبلیغ یک منبع کسب اطلاعات و صرفه‌جویی در وقت برای مصرف‌کننده و راهی برای رسیدن به یک هدف نهایی پیام‌دهنده می‌باشد. از طرف دیگر تبلیغ راهی برای رساندن پیام به دیگران از طریق ایجاد روابط منطقی به منظور تغییر دگرگونی در بینش، تفکر،‌خواسته‌ها و رفتار می‌باشد. باید به این نکته توجه داشت که تبلیغات، صنعت و حرفه‌ای است که اگر صحیح به آن پرداخته شود می‌تواند ایجاد اشتغال بسیار بالایی را داشته باشد و برای افرادی که در این رشته مشغول به فعالیت می‌باشند و از سوی دیگر باعث رشد تولید و صنعت ملی و توسعه اقتصادی می‌گردد و تولیدات غیرنفتی را بالا می‌برد زیرا سبب ایجاد رقابت صحیح می‌شود و خود این موضوع به امر صادرات به جهت بالارفتن کیفیت نیز کمک کرده و مشاغل جدیدی را ایجاد می‌کند. تبلیغات یک صنعت عظیمی است که از علوم متفاوتی شامل: روانشناسی،‌ مردم شناسی، جامعه شناسی.


رفتارشناسی مدیریت سازمانی، اقتصاد،‌ مدیریت صنعتی علوم مرتبط با تولید،‌ بسته‌بندی، گرافیک،‌ طراحی، نقاشی،‌ حسابداری و … که هرکدام در محل عملیاتی خود بسیار مهم و اثرگذار می‌باشند بهره می‌گیرد و تبلیغات تجاری یک جزء لازم برای اقتصاد ممالک می‌باشد. تبلیغ سبب رونق اقتصادی، رونق اجتماعی،‌ ایجاد شغل، تحول در بازار، سیر تکامل اجتماعی و بالارفتن فرهنگ مصرف صحیح می‌گردد.


امروزه تبلیغات در غرب در دو بعد مطرح است تبیلیغاتی که به عنوان پروپاگاندا نام می‌برند و به تبلیغات سیاسی و اجتماعی معروف است هیچ انگیزه تجاری و سود مادی در آن نهفته نیست صرفاً دنبال منافع معنوی یاسیاسی است. نوع دیگر تبلیغات تجاری یا Advertising به معنی آگاهی دادن است. بازاریابی و تبلیغ هر دو برای فروش بیشتر،‌ مستمر و صحیح فعالیت می‌نمایند. حفظ نگهداری مخاطبین (مشتریان) جلب مشتریان جدید،‌ آگاهی صحیح و منطقی دادن به آن‌ها از وظایف تبلیغات است. در حقیقت تبلیغات یک منبع کسب اطلاعات و صرفه‌جویی در وقت برای مصرف‌کننده می‌باشد.


مدیران و مجریان تبلیغ باید به شاخصه‌های مهم انتشار یک پیام توجه کنند حوزه انتشار پیام، زمان انتشار پیام، ابزار انتشار پیام، موقعیت انتشار و تکرار پیام‌های تبلیغی از جمله این شاخصه‌های مهم تبلیغی است، یک تابلو تبلیغاتی با پیام جذاب و هزینه‌ای اندک می‌تواند از بسیاری از مشخصه‌های یک پیام ارتباطی برخوردار باشد به شرط آن که از ویژگی‌های بهینه بهره‌مند گردد.


البته باورکردنی نیست که سالانه شرکت‌های تولیدکننده کالا و خدمات در سطح بین‌المللی و سطح ملی چه رقم بالایی هزینه می‌کنند تا به جمعیت میلیاردی ساکن دهکده جهانی بقبولانند که آن چه تولید کرده‌اند همانی است که خواسته‌اند. بسیار بیش از آن که شرکت‌های عظیم تولید‌کننده کالاهای مصرفی تابلوهای تبلیغاتی عریض و طویل خود را به چشم جهانیان بنمایانند این شعار کشف شده بود که همیشه حق با مشتری است. یک آژانس تبلیغاتی موظف است در سطح وسیعی به فعالیت‌های تحقیقی دست بزند مانند بررسی خصوصیات مختلف بازار، تجزیه و تحلیل بازار از نظر اقتصادی، تخمین وسعت بازار، بررسس موقعیت شرکت مورد نظر در صنعت، گروه‌بندی مصرف‌کنندگان بر اساس مقدار مصرف، چگونگی مصرف،‌ عادات موثر در مصرف،‌ استفاده از روش‌های مناسب تبلیغ از جمله هدایای تبلیغاتی، فیلم‌ها، طرح‌ها و پوسترهای تبلیغاتی و نیز برنامه‌ریزی و زمان‌بندی انجام تبلیغات با راه‌های برقراری رابطه موثر با مصرف‌کنندگان می‌باشد.


در یکی از تعاریف تبلیغات بازرگانی، عبارت است از پیش‌بینی و تهیه پیام‌های سمعی و بصری که در ازاء پرداخت بهای نشر یک یا چند عامل تبلیغاتی به اطلاع مردم رسانیده شود. این پیام‌ها حامل خبری از خصوصیات و امتیازات یک کالا یا خدمت با یک فکر یا شیوه عمومی خواهند بود که اطلاع از آن‌ها موجب افزایش فروش کالا یا استقبال عمومی از خدمت و فکر موردنظر است.

 

علاوه بر این در عمر مصرف و تولید انبوه بخش مهمی از هدف تبلیغات مطلع کردن مردم نسبت به تازه‌های تولید است و هدف اصلی آن معرفی یک کالا و فروش آن است. هزینه تبلیغات یک هزینه سربار نیست و تبلیغات خرج خودش را درمی‌آورد. نقش آگهی در دنیای تجارت این است که خریدار و فروشنده را به هم نزدیک کند. یک آگهی خوب ابتدا توجه مخاطب را جلب و سپس او را بدان محصول علاقه‌مند می‌کند.

 

استفاده از یک عنصر هنری واحد، بیشترین تاثیر را دارد به خصوص در آگهی‌های کوچک که جا و فضا، ارزش بیشتری دارد. وقتی که همه اطلاعات جمع‌آوری شد باید آن اطلاعات را به منظور تدوین یک استراتژی فروش تحلیل کنید. یک شرکت طراحی آگهی باید به مواردی چون جلب نظر مشتری،‌ نفع مشتری، انگیزه خریدار و خرید توجه کند. در این زمینه باید از نیازهای عقلانی و احساسی هر دو استفاده شود.


در یک تعریف تبلیغات تجاری نوعی از ارتباطات است که با هدف معرفی، جلب توجه و یا تشویق نسبت به کالا، خدمت،‌ نیاز موسسه و یا آموزه‌ای از سوی شخص حقیقی یا حقوقی معینی با استفاده از وسایل گوناگون خطاب به توده گروه و یا فرد انجام می‌شود. اگر کارخانه‌ای تولید بالا داشته باشد اما از طریقه و ارائه محصول و بازار و تعیین بازار مصرف و آشنا کردن مشتریان با محصول جدید در برنامه کاری خود قرار ندهد موفق نخواهد شد. در تبلیغات باید منافع ملی، مصالح ملی، آموزش، جلب مشارکت‌های عمومی را در روند توسعه در نظر گرفت. تبلیغات باید دائمی، مستمر و با ظرافت باشد نه مقطعی و در مواقع بحران.


عمده‌ترین اهداف تبلیغات می‌تواند به شرح ذیل باشد:
الف- آشنایی مخاطب با کالا
ب- ایحاد تصور خاص مثبت در او نسبت به کالا و ترغیب او به مصرف آن. برای به دست آوردن و انجام رساندن هر یک از این مراحل به طور کامل باید اطلاعات لازم را از طریق تحقیقات به دست آورد. اطلاعات درباره این که:
- چه باید گفت (محتوای پیام)
- چگونه باید گفت (ابزار و شرایط تبلیغ)
- اثر چه بوده است (تاثیر تبلیغ)


ما باید در تبلیغ نشان بدهیم دوستی هستیم که برای کمک آمده‌ایم تا برای تحمیل عقیده خود. به قول ایزنهاور که در حدود 50 سال قبل گفت: بزرگ‌ترین جنگی که در پیش داریم نبرد برای تسخیر افکار انسان‌ها است. سیسر و خطیب و سیاست‌مدار رومی در مورد تاثیر پیام گفته است: اگر می‌خواهی مرا متقاعد کنی باید اندیشه‌های مرا بشناسی احساس مرا حس کنی و با کلماتی که من حرف می‌زنم، حرف بزنی.
این نکته را نیز باید در نظر داشت که تبلیغ هنر، علم و صنعت است.


دکتر علی محمدبابی در کتاب تبلیغات تجاری از انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی سال 1350 می‌گوید:‌ تبلیغ شامل پیام‌های دیداری،‌ گفتاری است که از طریق وسایل تبلیغاتی با پرداخت وجه مردم را به طریقی به یک نوع محصول، یک خدمت، یک فکر و … علاقه‌مند می‌نماید و یا تبلیغات به کلیه اشکال ترغیب عمومی برای ایجاد تقاضا و بازار اطلاق می‌گردد که به واسطه آن، افکار و تمایلات مردم را تحت تاثیر قرار داده، مردم را به خرید کالا یا خدمت مورد نظر مبلغان تشویق می‌نماید.


فروش فوری و رضایت‌بخش تولیدات اولین هدف تبلیغات است. بنابراین آگهی باید گویا باشد. برای این که جلب توجه نماید. عنوان آگهی باید قوی و موثر باشد مخصوصاً باید دید با چه نوع عنوان و عکسی می‌توان مردم را تحت تاثیر قرار داد. در نوشتن آگهی باید از تکرار و ذکر جملات مکرر و کلمات زاید و بی‌فایده خودداری نمود. آگهی‌ها باید حاوی پیشنهاد تازه و ایجاد حیثیت و شهرت کند.

 

ویلیام وایت یکی از نویسندگان آمریکا طی یک سلسله مقالات در سال 1950 در مجله معروف «فورچون» چاپ کرد و بعدها همان کتاب «آیا کسی گوش می‌دهد؟» را منتشر نمود می‌گوید: هیچ موسسه‌ای نمی‌تواند تنها با تعریف و تمجید و نشر آگهی‌های توخالی به جایی برسد و اعتماد و تفاهم مردم را جلب کند. جلب تفاهم در صورتی امکان‌پذیر است که موسسه با طبقات مردمی که با آن سروکار دارند موضوعات مورد علاقه مشارکت نزدیک داشته باشد. زیرا تجربه مشترک تنها پایه و اساس محکم و استوار برای ایجاد تفاهم است. در هر کاری باید ارزشهای انسانی را ملحوظ و مورد نظر داشت تا بتوان در فکر و قلب و مغز دیگران نفوذ کرد.


تبلیغات بازرگانی باید به عامل رونق تجارت و صنعت، ارتقاء کیفی تولید و کاهش قیمت قلمداد شود اما به نظر متخصصان علوم اجتماعی نیز به نوعی شستشوی مغزی قلمداد می‌شود. تبلیغات در بسیاری مواقع عادت به مصرف برخی از کالاهای غیرضروری را دامن‌زده و باعث از خود بیگانگی افراد می‌گردند. از آثار زیانبار دیگر تبلیغات و تهاجم تبلیغاتی دگرگون ساختن الگوی مصرف جامعه است.

 

تبلیغات، مصرف‌گرایی و مصرف‌ مازاد بر احتیاج را دامن می‌زند که نتیجه آن از دست رفتن امکان پس‌انداز و عدم آینده‌نگری است نتایج دیگر آن چشم و هم‌چشمی، فخرفروشی،‌ سطحی‌نگری و جایگزین کردن معیارهای مادی به جای معیارهای اخلاقی و معنوی است و شکاف بیش از پیش طبقات و تمایزات اجتماعی و طبقاتی را به دنبال دارد. از دیدگاه انتقادی باید گفت: تبلیغات فعالیتی است که در آن بازاری ایجاد می‌کند تا به هر طریقی که ممکن باشد مردم را فریب دهند یا مصرف‌گرایی را ترویج کنند.

 

هزینه لازم برای تبلیغات از یک سو قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر منجر به افزایش کیفیت گردد. تبلیغات شرکت‌های فراملیتی در کشورهای در حال توسعه به زیان این کشورها است. به عنوان نمونه به دلیل وجود نداشتن یا ناکارآمد بودن مقررات و محدودیت‌های تبلیغات در کشورهای در حال توسعه باعث می‌گردد که در این کشورها تمایل به مصرف کالاهای غیرضروری افزایش یابد، صنایع داخلی آن‌ها لطمه بیند و الگوی مصرف آن‌ها به نحو غیراصولی مشابه الگوی کشورهای مرفه گردد.


اطلاع‌رسانی می‌تواند اصلی‌ترین اهداف تبلیغات باشد. تبلیغات عموم مردم را مطلع می‌سازد تا به عنوان مثال به طور صحیح رانندگی کنند و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمایند. در مصرف آب‌وبرق صرفه‌جویی نمایند. در حفظ و حراست از محیط زیست بکوشند و در جهت کاهش آلودگی هوا قدم بردارند و به جای مراجعه حضوری به ادارات از پست وسایل ارتباطی دیگر استفاده نمایند.

 

همچنین تبلیغات می‌تواند در خدمت توسعه توریسم و جهانگردی، تشویق به صادرات، بازارگشایی و پاسخ به نیازهای مصرفی منطقی، حفظ و تداوم حیات تولیدکنندگان کشور باشد. تبلیغات همچنین به فرهنگ تعلیم و تربیت، ثبات تولید، استاندارد کردن محصول جلوگیری از نوسان قیمت‌ها، توسعه تکنولوژی، پیشرفت سطح زندگی، تولید انبوه و مصرف انبوه کمک می‌کند.

 

تبلیغات ممکن است برای مصرف‌کننده وسایلی فراهم آورد که در وقت و انرژی خود، در رفع نیازمندی‌های‌شان صرفه‌جویی کند. آزادی انتخاب و اختیار او را آسان‌تر کند و از میزان آزمایش و خطای او بکاهد. از طرفی درآمد حاصله از امور تبلیغات بازرگانی برای موسسات گرداننده وسایل ارتباط جمعی و مطبوعات رقم قابل توجهی را تشکیل می‌دهد. بدون این درآمدها تصور کنید که روزنامه‌ها یا مجلات، رادیو تلویزیون چگونه می‌توانند وضعیت اقتصادی شغلی خود را تثبیت نمایند.

 

بدون داشتن چنین درآمدی، مطبوعات مجبور خواهند بود که از طریق دیگری به حیات خود ادامه دهند. معمولاً یکی از راه‌های کسب درآمد بیشتر افزایش نرخ مطبوعات می‌باشد که در چنین حالتی مصرف‌کننده بایستی پول بیشتری بپردازد و یا قلم روزنامه خود را در اختیار گروه و یا موسساتی بگذارد که امکان دارد حیات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جامعه‌ای را به خطر بیندازند. به هر حال شکی نیست که تبلیغات بازرگانی یکی از عوامل موثر و مفید اجتماعی می‌باشد و موسساتی که از طریق تبلیغات بازرگانی مراحل موفقیت را پیموده و بر پیروزی بزرگی نائل گردیده‌اند بسیار بوده و چه بسا بدون وجود آن‌ها تکنولوژی امروز هم موجود نبود و بشر قرن معاصر از مزایای امروزی برخورداری نداشت.


دیدگاه انتقادی در مورد تبلیغات این است امروزه جوامع تحت تاثیر تبلیغات تجاری به خرید کالاهای غیرضروری تشویق و ترغیب می‌شوند و افراد در این جوامع که به «جوامع مصرف» موسوم شده است ناچار می‌شوند تحت تاثیر تبلیغات تجاریی که از طریق روزنامه‌ها، مجله، رادیو تلویزیون، سینماها و آگهی‌های گوناگون دیواری آن‌ها را تعقیب می‌کند. کالاهای بیشتری خریداری کنند.


بدیهی است که افراد برای تامین این همه نیازهای مصنوعی و سرگرم کننده باید درآمد بیشتری نیز به دست آورند تا قادر باشند قوه خرید خود را بالا ببرند. ولی از آن جا که کسب درآمد بیشتر نیازمند کار بیشتر است، خود را مجبور می‌بینند که ساعت‌های زیادتری کار کنند و احتمالاً به جای یک شغل، یک یا چند شغل دیگری پیدا کرده تا بتوانند بهای کالاهای مصرفی را که بیشتر به طور قسطی خریداری می‌کنند به موقع بپردازند.

 

بدون تردید افراد با کار بیشتر چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی، خسته‌تر و فرسوده‌تر می‌شوند و شور نشاط زندگی را از دست می‌دهند. از فراغت و آسایش واقعی محروم شده، نسبت به وضع اجتماعی خود و اطرافیان خویش بی‌اعتنا و بی‌توجه می‌شوند. در نتیجه آن‌ها نمی‌توانند از حقوق سیاسی خود بهره‌برداری کنند، مسئولیت‌های اجتماعی خویش را انجام دهند و با همکاری دیگران آینده بهتری را بسازند. در چنین شرایطی تبلیغات بازرگانی به طور غیرمستقیم، هدف‌های تبلیغات سیاسی را که حفظ و گسترش سازگاری و محافظه‌کاری است تامین کند.


صرف‌نظر از معایبی که برای تبلیغات برشمردند باید به این نکته توجه داشت که تبلیغات تجاری، نیروی مهاجم و خلاقی است که با تشویق میل عمومی به مصرف، به فروش کالا کمک می‌کند و عامل محرکه‌ای در گردش چرخ‌های اقتصاد جهانی به شمار می‌رود. در واقع تبلیغات تجاری فرایندی پویا است که همگام با تغییرات اجتماعی و تحولات سیاسی-اقتصادی، هر روز شکل تازه‌ای پیدا می‌کند. افزایش سطح دانش عمومی، رشد فکری و نیز سلیقه و ذوق مردم از یک سو و افزایش سطح درآمد و جمعیت، رغبت به مصرف و بهتر زیستن از سوی دیگر، تبلیغات تجاری را شدیداً تحت تاثیر قرار داده است.

 

شرکت‌ها با انجام تبلیغات تجاری، هدف‌های چهارگانه‌ای را دنبال می‌کنند. نخست این که سعی می‌کنند میزان مصرف مشتریان خود را افزایش دهند. دوم این که درصد جلب مشتریانی جدید بر‌می‌آیند که رسیدن به این هدف از طریق جلب نسل جوان، جلب مشتریانی که خریدار محصولات شرکت نیستند و جلب مشتریان رقبا امکان‌پذیر است. سومین هدف شرکت زنده نگاه داشتن نام موسسه و چهارمین هدف مبارزه با عقاید مخالف شرکت یا موسسه است.

 

از دیگر مزایای تبلیغات تجاری افزایش حجم مبادلات است و نیز عاملی در توسعه فن‌آوری است. چرا که موفقیت در بازار به ارائه کالاهای دارای کیفیت مناسب بستگی دارد. تا مشتریان بالقوه‌ای که با تبلیغات برای خرید محصول شرکت به صورت بالفعل درآمده‌اند به صورت مشتریان دائمی شرکت باقی بمانند.


از دیگر مزایای تبلیغات تجاری، افزایش تقاضای مشتریان است. هرقدر سرعت فروش کالا بیشتر شود قدرت تولید محصولات نیز افزایش می‌یابد سرعت فروش از راه ارتباط با انبوه مشتریان میسر می‌شود که در گوشه و کنار جهان پراکنده هستند.


جان منیاردکینز اقتصاددان مشهور انگلیسی می‌گوید: «اشتغال کامل مستلزم مصرف کامل است و مصرف کامل نیز مستلزم شناساندن محصول به متقاضی است». از دیگر مزایای تبلیغات تجاری،‌ ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان است که به تبع آن کیفیت محصول بهبود می‌یابد در واقع تولیدکنندگان برای از دست ندادن بازار، همواره درصدد افزایش کیفیت محصول خود نسبت به شرکت رقیب هستند.


تبلیغات تجاری، همچنین حق انتخاب مشتری را برای خرید کالا افزایش می‌دهد. در این شرایط متقاضی به راحتی به اطلاعات مربوط به کالا دست می‌یابد و دست به انتخاب می‌زند. همچنین با ایجاد اعتماد در مصرف‌کنندگان در درازمدت توزیع کالا نیز آسان‌تر می‌شوند زیرا با اطمینانی که مصرف‌کننده نسبت به مارک کالا پیدا می‌کند تولیدکننده قادر است حتی بسیاری از محصولات خود را پیش‌فروش کند.


تبلیغات می‌تواند در افزایش منظم توانایی خرید مردم و نیز گردش سرمایه‌ها موثر باشد. تبلیغ میل عمومی مصرف‌کنندگان را برای خرید افزایش می‌دهد و باعث می‌شود مشتریان برای دستیابی به کالاهای جدید موردنظر خود بکوشند تا درآمد بیشتری کسب کنند. اگر تولیدکننده مجاز به آگهی کردن محصول خود نباشد علاوه بر مشکلاتی که برای خریداران به جهت بی‌اطلاعی از کالا و خدمات ایجاد می‌شود تولیدکننده نیز رغبتی برای سرمایه‌گذاری نشان نمی‌دهد. همچنین اشتغال کامل عوامل تولید فراهم نمی‌شود و با افت درآمد قدرت خرید کاهش می‌یابد. به طورکلی تبلیغات تجاری یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه اقتصادی به شمار می‌رود و ابزاری است برای تسریع گردش سرمایه‌ و پیشرفت صنعت.


این در حالی است که به همین میزان ضدتبلیغ می‌تواند مخرب باشد. تبلیغات سوئی که برای پسته و خرمای ایران در جهان صورت می‌گیرد تولیدکنندگان ایرانی را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

منابع و ماخذ
1. تبلیغات بازرگانی، نگارش عزیز سلاحی-عباس تکیه-انتشارات مدرسه عالی بازرگانی
2. از تبلیغات تجاری چه می‌دانیم؟ تالیف و گردآوری: دکتر مهرداد راستگو تهران نشر آیندگان
3. تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات-تالیف علی میرسعیدقاضی تهران نشر مبتکران
4. فرهنگ تبلیغات تالیف محمدرضا محمدی‌فر-انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
5. آگهی‌های تجاری و روش‌های آن تالیف جلیل مسعودی تهران مدرسه عالی بازرگانی
6. تبلیغات تجاری نوشته علی‌محمد اربابی تهران انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
7. مجموعه مقالات نخستین همایش و نمایشگاه صنعت تبلیغات ایران نیز اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
8. نشریه شرکت سهامی بیمه البرز شماره دوم مرداد 1378
9. تبلیغات تجاری و از خودبیگانگی انسانی، دکتر کاظم معتمدنژاد و مجله رسانه شماره 2
10. مجله رسانه فصلنامه تحقیقاتی و مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شماره 3
11. تبلیغات، سفید، سیاه و خاکستری-دکتر پرویز شعارغفاری مجله رسانه
12. مدیرت تبلیغات از دید بازاریابی-مولف: دکتر محمود محمدیان تهران-انتشارات حروفیه

http://www.shara.ir/view/21624/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۲۲
hasan sabilan ardestani


تاثیر مدیریت استراتژیک برند شهری بر رونق اقتصاد محلیامروزه نوع نگاه به شهرها و اجزایشان اعم از دولتی یا خصوصی، از واحدهای انفعالی به برندهای پویا و اثرگذار تغییر یافته است. 
در این حالت شهرها در عین هماهنگی با دولت کل، از نوعی استقلال اثرگذار و محرک برخوردارند و می‌توانند در جهت حداکثرسازی منافع شهروندانشان ابتکار عمل به خرج دهند. همان‌گونه که دانشگاه‌ها برای افزایش سهم خود از بودجه‌های تحقیقاتی، مطالعاتی و توسعه ای دولتی همواره در تلاشند که بهترین استادان و محققین را به خدمت گیرند و با توسعه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برند خود را قدرت و اعتبار بخشند و یا باشگاه‌های ورزشی که در به کارگیری بهترین بازیکنان و مربیان، طرفداران و اسپانسرهای بیشتری را جذب می‌کنند، شهرها نیز به صورت برندهای مجزا از یکدیگر درآمده و در فضای داخل کشورها با دیگر شهرها و در مقیاس بین‌المللی با دیگر شهرهای دور و نزدیک اقصی نقاط دنیا در جهت افزایش قدرت و اعتبار نام خود رقابت می‌کنند. در این مسیر سیاست‌گذاران شهرها از مدیران ارشد دولتی در شهرداری‌ها گرفته تا تصمیم‌سازان دیگر ارگان‌های وابسته تاثیر گذارند.
اتفاقی که در جریان است، بدین گونه است که مدیران شهری با در نظر گرفتن افرادی که در آن شهر به حرفه‌های گوناگون مشغولند اعم از تولیدکنندگان، کارآفرینان، بخش‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی، غیرانتفاعی، مذهبی و خیریه‌ها، خدمات و شهروندان، سیاست‌های کلان و استراتژیک را به نوعی تدوین یا اصلاح می‌کنند که ضمن انطباق با دیدگاه‌ها، گرایش‌ها، تمایلات، نقاط قوت و خواست‌های اجزای تشکیل‌دهنده‌شان، منافع این اجزا را حداکثر کنند. بدین معنی هر شهر ضمن حفظ استراتژی‌های کلی کشور، در قالب استقلال محلی خود ابتکار عمل به خرج داده و دورنمای اقتصادی خود را به نحوی تدوین می‌کند که در رقابت با دیگر شهرها منابع بیشتری را به خود جذب کند. این منابع به صورت‌های گوناگون اعم از سرمایه‌گذاری، تولید، طرح‌های زیربنایی و... بوده که در نهایت به صورت رونق اقتصادی نمایان شده و تولید ناخالص آن شهر را افرایش می‌دهد. چنانچه این برنامه‌ریزی شهری با گرایش‌های و خواست‌های اجزا در تناقض قرار گیرد، ضمن ایجاد ناامیدی، همراهی آن بخش را از دست می‌دهد و شاهد کاهش فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری آن بخش و طبعا دیگر بخش‌ها خواهد بود. در واقع شهروندان به مانند «مشتریان» و شهرها «تامین‌کنندگان» این فرآیند هستند. 
تصویری که برندهای شهری از خود القا می‌کنند، در این میان بسیار مهم و حیاتی است. به عنوان مثال تصویری که سیاستگذاران از جزیره کیش با بافتی توریستی و کسب و کارهای عمدتا در راستای توریسم، تفریح و خرید ایجاد می‌کنند، نباید بر امتیازات و موقعیت‌های صنعتی-تولیدی تاکید کنند؛ آنچه که چابهار به انعکاس آن احتیاج دارد. 
شهروندانی که برندسازی مناسب، هماهنگ و سازگار از یک شهر مشاهده کنند، منابع خود را بدان شهر منتقل کرده و در مجموع تولید اقتصادی و منافع را در آن ناحیه افزایش می‌دهند. بنابراین هر شهر باید چشم‌انداز داشته باشد و این چشم‌انداز را با بررسی پتانسیل‌ها و با مطالعه دقیق خواست اهالی آن ناحیه تدوین کنند. این برنامه‌ریزی استراتژیک به بخش‌های کوچک‌تر یعنی مناطق و محله‌ها نیز می‌تواند تسری یابد و با ایجاد انعطاف در اختیارات سیاستگذاران رده‌های بعدی ویژگی‌های منحصر به فرد منطقه‌ای و نقاط قوت و پتانسیل‌ها تقویت بشوند. به عنوان نمونه در تهران محله بازار در جنوب شهر، محله‌های اداری در مرکز، مسکونی در شمال، نظامی در شرق، تفریحی، خدمات درمانی و خرید در غرب با تخصصی‌تر کردن برندهای محلی خود و چشم‌اندازهای عمرانی ضمن کارآمدتر کردن زیرساخت‌های خود منافع اجزای شهر و شهروندان را افزایش می‌دهند. مثلا خدمات نقلیه عمومی در جنوب و مرکز متمرکزتر و قوی‌تر و زیباسازی، محوطه‌های تفریحی و پارک خودرو، مراکز خرید و خدمات در غرب ... تقویت می‌شود. (توجه شود که نمونه‌ها و تقسیم بندی‌ها نسبی بوده و هیچ‌گاه نمی‌توانند مطلق باشند).
در یکی از تحقیقات اخیر انجام شده در انگلستان مشخص شده است که نه تنها شهرها از مهم‌ترین برندهای ارتباط برقرارکننده با اجزای خود و دیگر شهرها هستند بلکه هر یک از شهرها به نوعی به ویژگی‌های برتر و تخصصی خود رجوع کرده و ضمن بازبینی سیاست‌های شهری سعی در جذب منابع تخصصی و زیرساخت‌های مورد نیاز در جهت فراهم کردن بسترهای مناسب مورد نیاز واحدهای فعال و شهروندان خود دارد. ضمن آنکه با برنامه‌های مدون ارتباطی، شعارها و نشان‌های منحصر به فردی از خود القا و تبلیغ می‌کنند.
در طی این برنامه‌ریزی باید موارد زیر را همواره مد نظر قرار داد:
-برند شهری در برنامه‌ریزی استراتژیک صداقت داشته باشد. به این معنا که ادعای برند شهری با واقعیت‌های حاکم مغایرت نداشته باشد. همچنین باید حاوی و حامی ارزش‌های اساسی اجزا باشد و باارزش‌های شهروندان در تناقض نباشد.
- چشم‌اندازها و استراتژی‌ها باید بر مبنای بهترین و بالاترین استانداردهای ممکن تدوین شوند. در این مورد محدودیت‌های فعلی شهر نباید باعث کاهش سطح انتظارات، اهداف و استانداردهای چشم‌انداز شود.
- مواردی که باعث تخریب برداشت‌ها و تفسیرهایی که از برند شهری می‌شوند، باید مرتفع شوند. این به این معنی نیست که در مغایرت با بند ابتدایی، رسانه‌ها یا کانال‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی از پوشش واقعیات چشم‌پوشی یا اغماض کنند، بلکه بدین معنی که تلاش می‌شود نشانه‌هایی را که پیام‌های مغایر با چشم‌انداز استراتژیک ارسال می‌کنند مرتفع کرد.
- پیش از اینکه برنامه استراتژیک برند شهری تدوین شود، باید مطالعه‌ای جامع از وضعیت فعلی، گرایش‌ها، پتانسیل‌ها، نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید و در نهایت خواست واقعی شهروندان صورت گیرد.

علیرضا شیخ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۱۰
hasan sabilan ardestani

تبلیغات ضرورتی جهانی

تلویزیون تنها رسانه تصویری ملی است که بخش عمده ای از وظایف مترتب بر فرهنگ و صنعت را بر دوش خود دارد. سهمی که این رسانه در ترویج و اشاعه فرهنگ در طی ربع قرن اخیر ایفا کرد به تقریب در نوع خود بی بدیل است. تبلیغات به عنوان بخش مهمی از کارکرد یک رسانه آثار پنهان و آشکاری بر مخاطبان دارد. علی الخصوص که در یک دهه اخیر رشد قابل توجه ای داشته است. این نقش اگرچه در بسیاری از مواقع پنهان و ناآشکار است اما به تدریج ظواهر خود را آشکار می سازد.
دکتر زارع قنواتی مدیر بخش تبلیغات و بازرگانی این رسانه ملی سال هاست که در این حوزه به کار و فعالیت مشغول است مصاحبه ما پیرامون کارکرد و نقش تبلیغات بر فرهنگ و صنعت است.
لطفا مختصری از بیوگرافی وسوابق شغلی و تحصیلی خود را بیان نمایید؟
کار من معلمی است وسالها کار معلمی کرده ام. دو دوره در مجلس شورای اسلامی بوده‌ام واکنون نیز در صدا وسیما در بخش تبلیغات صدا وسیما بعنوان سرپرست امور کل بازرگانی انجام وظیفه می‌نمایم .تحصیلاتم در رشته بازاریابی بین المللی است و پایان نامه دکترایم نیز در باب تبلیغات است که در راستای مسئولیت فعلی‌ام است .
چه تعریف کلی از تبلیغات برای جنابعالی متصور است وموقعیت صنعت تبلیغات در ایران وعلی‌الخصوص در صدا وسیما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تعاریف گوناگونی از تبلیغات مطرح است ولی بصورت کلی می توان چنین تعریف نمود که پیامی است برای مخاطب که در اصطلاح مصرف کننده است.این پیام می تواند از طرف یک تولید کننده یاارائه دهنده یک خدمت یا یک فکر یا یک ایده باشد . حال وی می خواهد از این طریق مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد که آن کالا را بخرد یا آن خدمت را بپذیرد یا آن ایده ،اعتقاد یا روش را به هر صورت مورد پذیرش قرار بدهد وعمل کند. ودر نهایت آن را بخرد.این تبلیغات اغلب تجاری است و بعضی مواقع نیز سیاسی است. به عنوان مثال یک کاندیدا قصد دارد ایده و سبک کار خود و مسولیتی که در آینده می‌خواهد بعهده بگیرد را ارائه داده و برای توضیح این کیفیت به اصطلاح از علم ارتباطات استفاده کرده و مخاطب خودش را تحت تاثیر قرار دهد که پیامش را بپذیرد. در هر صورت تعریف کلی این است که تبلیغات عبارت است از پیام برای مخاطب وتحت تاثیر قرار دادن او برای پذیرش آن پیام .
در کشور ما نیز اینطور که در تاریخچه تبلیغات نشان می‌دهد مثل بعضی از رشته های علمی دیگر،تبلیغات از غرب وارد شده و به دنبال آن حرکت شده است . در حال حاضر وضعیت و بحث تبلیغات یک ضرورت در دنیا ودر جامعه فعلی است وشکی هم در آن نیست. به هر صورت تبلیغات قسمتی از علم بازاریابی است که در جامعه ما ضرورت دارد .طبق آماری که در همایشهای نمایشگاه تبلیغات بدست آمده و از زبان یک مسوول وزارت ارشاد در اداره کل نقل شده است در ایران ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه تبلیغات می‌شود. این رقم بسیار بزرگی است و در اقتصاد ما کاملا قابل توجه است .ایشان اعتقاد داشتند که تا حدود ۲هزار میلیارد تومان هم ظرفیت دارد و این برای جامعه ما ، صنعت جوان وقابل پیشرفت ما که درحال ورود به بازار جهانی است و در تجارت جهانی پذیرفته شده بسیار حیاتی ومهم است .
تبلیغات در این وسعت چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد؟
در ابعاد داخلی به اعتقاد علمای تبلیغات ، هر چه تبلیغات بیشتر شود مصرف ، درآمد و تولید زیادتر می‌شود و بیکاری بر طرف می شود . کم شدن بیکاری بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی را از بین می برد و بدین سبب مشخص است که در چرخه مسائل مربوط به جامعه، تبلیغات جایگاه والایی دارد .گرچه برخی از اندیشمندان چه غربی وچه داخلی با تبلیغات مخالفند اما ما برای تبلیغات در دنیای فعلی جایگاه والایی را قائل هستیم و معتقدیم که در نهایت یک صنعتی است که وجودش ضروری است.
تبلیغات بصورت علمی تا چه اندازه کاربرد دارد؟
در ایران تعداد شرکتهای تبلیغاتی که از وزارت ارشاد مجوز گرفته اند قابل توجه است ولی بیشتر آنها فعال نیستند و در میان آن عده ای هم که فعال هستند تعداد معدودی کار علمی انجام می‌دهند . البته بخش عمده ای از صاحبان کالاها که ما با آنها سروکارداریم چندان به دنبال تبلیغات خیلی علمی هم نیستند. در مجموع هنوز تبلیغات ما آنگونه که شاید وباید نیست و هنوز شکل کاملا علمی بخود نگرفته است ولی علائم ظهور وبروز آن نشاندهنده این است که روز به روز در این حیطه پیشرفت می‌کنیم . دلیلش هم این است که در دانشگاهها در مقاطع مختلف ازجمله کارشناسی ارشد و دکترا این رشته الان مورد توجه است تبلیغات اگرچه قبلا در رشته بازرگانی دیده می‌شد ولی الان دارد به عنوان یک رشته مستقل انگاشته می‌شود و دانشگاههای مختلفی در این رشته تاسیس شده یا می‌شوند و جویندگان این دانش با علوم تبلیغات و بازاریابی به هر صورت آشنا می‌شوند. در این زمینه کتابهای خوبی نیز نوشته شده است برخی از شرکتهای تبلیغاتی که ما می شناسیم دست به نشر کتابهایی در این زمینه زده اند ونشریات نسبتا خوبی در این مورد در کشور منتشر می‌شود . بهرحال این علم مثل هر علم دیگری خیلی نو و جوان است و یا شاید بهتر بگویم کودک است ولی با توجه به ضرورتی که درکشوروجود دارد استفاده از این علم روز به روز پیشرفت سریعی خواهد داشت .
صدا وسیما ویا همان سازمان بازرگانی برای رشد این صنعت چقدر سرمایه‌گذاری کرده وچه کارهایی انجام داده است ؟
صدا وسیما در زمینه رشد تبلیغات مسئولیت مستقیمی ندارد به دلیل اینکه منطقا صداوسیما یک دستگاه فرهنگی است واین بحث تبلیغات بازرگانی است . ولی کل علم تبلیغات اصلا جزیی ازکار صداوسیما است .هم اکنون در بخش آموزشی سازمان از جمله در دانشکده سیما در این مقوله کار می‌شود. در رشته تبلیغات در سطح کارشناسی ارشد در این دانشکده تدریس شده و از بیرون و درون سازمان دانشجو می‌پذیرد .ولی در کل بخش بازرگانی صدا وسیما مسئولیت مستقیمی در آن ندارد.با این حال چون با تبلیغات سروکار داریم در واقع بخش عمده ای از اعتبارات بخش تبلیغات و آن کسانی را که با تبلیغات سروکار دارند را ما تامین می کنیم. به این معنی که مثلا یک شرکت تبلیغاتی از یک صاحب کالا تبلیغاتی می‌آورد که برایش تبلیغ شود .طبق قاعده این شرکت تبلیغاتی به صاحب کالا مشاوره می‌دهد و تیزر تبلیغاتی وی را آماده می کند . این شرکت قاعدتا باید از صاحب کالا دستمزدش را بگیرد ولی دستمزدش را ما می دهیم . سازمان رقم قابل توجه ای در حدود ۱۵ درصد از بودجه تبلیغ را بعنوان کارمزد به شرکت تبلیغاتی می دهد. هدف ما این است که شرکتهای تبلیغاتی در زمینه های گوناگون تحقیقاتی وبخصوص وارد شدن به بازار، شناخت مخاطب وشناخت اجزای گوناگون تبلیغات برای پیشبرد کار، تحقیق وبررسی کنند . علاوه براین ما در اینجا شورای بازبینی داریم معمولا کارشناسان و مشاوران ما تیزرهای تبلیغاتی را دیده و با ارائه راهنماییها درجهت حصول پیشرفت ونتیجه بهتر تبلیغ سازان را یاری می کنند .علاوه براین معمولا هر از چند گاهی ، سمینارهایی در مورد تبلیغات برگزار می کنیم که در مواردمختلف وتحت عناوین مختلف همچون مسابقات ، جشنواره ، جشنواره آگهی های برترو.. برای تشویق دست اندرکاران تبلیغات برگزار می ‌شود. سازمان با اداره کل تبلیغات وزارت ارشاد نیزهمکاری نزدیکی دارد . در مباحثی که در ارتباط با تبلیغات پیش می‌آید ما یکی از اعضایی هستیم که همیشه شرکت کرده‌ایم . سازمان همیشه آمادگی این را دارد که با هرکدام از صاحبان و دست اندرکاران تبلیغات که دچار مشکل می‌شوند وبه مشورت نیاز دارند، در جهت رفع مشکلاتشان ارائه طریق نماید .
در مصوبات مجلس ، بودجه ای در رابطه با تهاجم فرهنگی تصویب شد ولی هیچوقت بودجه‌ای در حوزه تبلیغات وفرهنگ تبلیغات دیده نشده است . نگاه به تبلیغات ، نگاهی سطحی است وهیچگاه به این مقوله و در حوزه توسعه تبلیغات هیچ بودجه ای را تخصیص نداده‌ایم . چرا ؟
البته این یک نگاه کلی است .یعنی بیشتر نهادهای فرهنگی صداوسیما ،خاصیت وماهیت وجودیشان تبلیغ یک نظام است . وزارت ارشاد اسلامی ودستگاههای فرهنگی چه آنهایی که اصلا فرهنگی هستند و چه آنهایی که به اصطلاح در کنار یک فعالیت فرهنگی هستند ،مانند شهرداریها ، فرهنگسراها و ... نیز کار تبلیغاتی می‌کنند. خیلی از زیرمجموعه‌های حوزه‌های علمیه نیز کارهای تبلیغاتی می‌کنند، مساجد هم کارهای تبلیغاتی انجام می‌دهند. اینها همه هستند. ولی اگر بخواهیم مقاصد عینی را بگوییم از جمله موسیقی، بحث تبلیغات و یا همان تبلیغات تجاری که عرض شد، ۱۵ درصد کارمزد که رقمی قابل توجه نیز هست دراین خصوص منظور شده است . مجلس برای سازمان ما در سال گذشته ۱ میلیارد تومان در نظرگرفته که از تبلیغات باید کسب شده و خالص در خزانه دولت ریخته شود . اتفاقا یک سری تخفیفات وامتیازات قابل توجه نیز درمورد کتاب، فیلم،مسائل عام المنفعه ، بلایای طبیعی ، کار های فرهنگی، دولتی ، غیر انتفاعی ، موسسات خیریه، کمیته امداد ، مسابقات فرهنگی ، ورزشی ، گردهمایی ، کنگره ، سمینارها ، فیلمهای سینمایی فرهنگی و... در نظر گرفته شده که مستقیما به اینها از ۳ تا ۸۰ درصد و حتی در بعضی اوقات به دستور مقامات بالای سازمان تا ۱۰۰ درصد تخفیف می‌دهیم. اتفاقا در یکی از جلسات اخیر در ارتباط با نرخ تخفیفات سال ۸۴ ، محاسباتی انجام شده بود که نشان می داد بیش از ۵۰ میلیارد تومان تبلیغات برای موسسات قسمتهای مختلف کشور پخش شده است که شاید چون ما کمتر اینها را بروز می‌دهیم و آمار آن را منتشر نمی‌کنیم جامعه متوجه نمی‌شود.
آیا کتاب ، نشریات و مطبوعات سهمی در تبلیغات یک رسانه ملی ندارند؟
البته که دارند. این ضوابط هر سال مورد عمل ماست. 
البته در فهرستی که قرائت فرمودید امتیازی برای نشریات ومطبوعات قید نشده است ،علت چیست ؟
البته خود نشریات و مطبوعات در تلویزیون تبلیغ نمی‌شوندو دلیل آن هم اینست که نشریات و مطبوعات هرکدام دارای شرایط وسمت وسوی خاصی هستند.ما چیزهایی را تبلیغ می کنیم که برای مخاطب ما کاملا روشن باشند . یک بسته فرهنگی یک کتاب نوشته شده یک فیلم تدوین شده ، اینها همه مشخص هستند .
شما فرمودید که در دانشکده صداوسیما رشته تبلیغات در حال رشد ورو به تکامل است . پس ما باید ماحصل و اثر آنرا در تبلیغات صدا وسیما شاهد باشیم . باید ببینیم واقعا تبلیغات از آن پختگی مورد انتظار برخوردار شده اندیا نه ؟ چرا مثلا در برنامه ای همچون طنز شبهای برره یک آگهی جدی و بی تناسب مثل آگهی تبلیغاتی بانکها و افتتاح حساب قرض الحسنه پخش می شود ؟ آیا در انتخاب نوع و یا زمان پخش آگهی فقط نظر آگهی دهنده شرط است یا نظرکارشناسان و یا بینندگان نیز در نظر گرفته می‌شود ؟
پاسخ ، معدلی بین همه عوامل است. در هر صورت در حیطه تبلیغات یکی از عوامل موثر، آگهی‌دهنده است که مقصود و منظور وهدفی دارد واین در مورد تمام حیطه های تبلیغاتی،مطبوعاتی ،بیلبوردها و...یکی است. اما در صداوسیما در این زمینه ضابطه‌هایی وجود دارد .معمولا جلساتی هفتگی برای بازنگری در ضوابط ساخت تیزرهای تبلیغاتی برگزار می‌شود و شورایی نیز هر روز در ساعت ۱۴ تشکیل می‌شود. کلیه پیامها و آگهی‌‌های تبلیغاتی که از رسانه ملی پخش ‌‌می‌شوند در این شورا که متشکل از افرادی متخصص در تمامی زمینه‌ها از جمله موسیقی، ادبیات، اقتصاد ... و مسوولان پخش سازمان است یک به یک مرور و بررسی میشوند و سعی می شود که تمامی مسائل رعایت شود . ولی معمولا یک چالش بین ما و صاحبان آگهی‌ها وجود دارد که این چالشها دائمی است. این تجدید نظر ها برای این است که این چالشها را کم کنیم و بهمین صورت مداوم با آگهی دهندگان در تعامل هستیم. تلاش ما این است که هم آن مسائل عملی و هم نظر صاحب آگهی مراعات شود. البته از آنجا که ساخت تیزرهای تبلیغاتی بوسیله سازمان یا بعهده سازمان نیست و بعهده بخش خصوصی است، سازمان با ممیزی وتطبیق ضوابط با موضوع ساخته شده ، آن را روی آنتن می فرستد.انتخاب زمان پخش نیز بنا به درخواست آگهی دهنده وبا تطبیق شرایط وضوابط صورت می پذیرد واگر مثلا مشتری درخواست پخش در زمانی که بیشترین بیننده ومخاطب را دارد، داشته باشد خواسته وی برآورده می شود و در اینجا ممکن است که همان اختلاف موضوعی که اشاره کردید پیش بیاید.
در تبلیغات صداوسیما به صنعت داخلی چقدر بها می دهید ؟ بعنوان مثال آگهی تولیدات یک شرکت خارجی با شرکت وطنی و داخلی را تفاوتی قائل می شوید؟آیا برای تبلیغ صنعت داخلی امتیاز ویژه‌ای و یا اولویتی در نظر گرفته نشده ؟
سعی ما بر این است که تمام ضوابط را رعایت کرده باشیم .یعنی تعاریفی داریم برای آگهی های داخلی نرخی تعیین می کنیم ، محصولات تحت لیسانس یک تعریف دارد. محصولات تولید مشترک یک تعریف و محصولات خارجی تعریف دیگری دارد. فقط برای اینکه بدانید میزان حمایت ها از تولید داخلی تا چه حد است، این را بگویم که تعرفه کالاهای خارجی ۴برابر کالاهای داخلی است .بطور مثال اگر برای تبلیغات محصولات پارس ثانیه‌ای ۵۰۰۰۰تومان دریافت می‌شود برای تبلیغ محصولات سامسونگ یا سونی باید ثانیه ای ۰۰۰/۲۰۰ تومان پرداخت شود. یعنی یک نوع از حمایتها از طریق تعرفه است که انجام شده و می‌شود .
آیا ما به التفاوت نرخ ریال ودلار در نظر گرفته می شود ویا پرداخت دلاری هم دارید؟نه. ما در اینجا دلاری کار نمی کنیم. چون شرکتهای خارجی از طریق نمایندگی داخلی خودشان اقدام می کنند ویا مدارک وضوابط را از بازرگانی یا از گمرک می گیرندو یا نمایندگی پخش دارندیا اینکه در داخل کشور هم تولید مشترک دارند . اصولا ما محاسبات دلاری نداریم و اصلا در تشکیلات و قراردادهای تبلیغاتی اسمی از دلار برده نمی شود .در عین حال میزان پخش تبلیغات کالا های خارجی محدود است و حداکثر ۱۵ الی ۲۰ درصد پخش تبلیغات را در بر می‌گیرد .پس ما هم در زمان و هم در تعرفه آگهی های محصولات خارجی ضوابط ومحدودیت قائلیم .
اگر یک شرکت یا صنعت خارجی در یک زمان مشخص تقاضای پخش آگهی داشته باشد و درست در همان زمان نیز یک شرکت و یا صنعت ایرانی هم تقاضای پخش آگهی خود را داشته باشد کدامیک تقدم پخش دارند ؟
معمولا تیزرها وتبلیغات را شرکتهاوکانونهای تبلیغاتی به سازمان ارائه می‌دهند. اینها هم کار های داخلی وهم خارجی را معرفی می کنند. ولی ضوابط ما در پذیرش آگهی هایشان برقراراست .در ابتدا حق تقدم در زمان مراجعه است . در زمان دریافت سفارش پخش آگهی جدول پخش بررسی می شود اگر در زمان مورد تقاضا جا داشته باشند ،آگهی چه خارجی و چه داخلی پذیرفته می شود و اگر زمان پخش رزرو شده باشد نمی توان آگهی دیگری چه داخلی وچه خارجی را جایگزین آن کرد.
در صفحه اول روزنامه‌ها، آگهی‌هایی در رابطه با واگذاری امورتبلیغات مراکز استانها بصورت پیمانکاری به چشم می خورد آیا واگذاری امور بازرگانی و آگهی‌های تبلیغاتی شهرستانها به بخش خصوصی با آن مطلبی که در خصوص پیشرفت صنعت تبلیغاتی فرمودید مغایرتی ندارد؟آیا وقتی این صنعت به دست پیمانکار سپرده شود می توان روی پذیرش، زمانبندی ، محتوا و ... کارکرد ؟
طبق احکامی که معمولا در برنامه توسعه پیش بینی شده است تمام دستگاهها موظفند حتی المقدور خصوصی سازی کنند بنابراین نمی خواهیم تبعیضی قائل شویم و شرایط برای همه یکسان در نظر گرفته شده است . در نتیجه تصمیم به واگذاری بخش اگهی ها در شبکه‌های گوناگون از جمله رادیوها یا مراکز استانها به صورت مزایده گرفته شده است . پخش آگهی‌ها در شبکه‌های مختلف از جمله رادیو و مراکز سیمای استانها مطابق قراردادها و ضوابط ذکر شده می باشد و کلیه تبلیغات را شورای نظارت، کنترل، تایید و تصویب می‌کند تا به مرحله اجرا در بیاید مجوزها ،کنترلها راهنماییها همینطور که عرض شد در هر حالت محفوظ وباقی است. 
آیا سابقا پذیرش و پخش آگهی‌های مراکز استانها بعهده صداوسیما بوده است ؟
خیر. این مسئله جدیدی نیست وهر سال بصورت مزایده به واجدین شرایط واگذار می‌شده است .
آیا در این نوع عملکرد فقط سود ومنفعت بدون زحمت در نظر بوده ویا مصالحی در نظر گرفته شده است ؟
اولا صدا و سیما قصد ندارد با خودمحوری و انحصار تبلیغاتی، بزرگ نمایی کند و ثانیا امکانات این کار نیز وجود ندارد .چون این مربوط به بخش خصوصی است و باید در دست مردم باشد تا بتوانند ابتکار کنند. مردم باید در این کارها و فعالیت ها شرکت کنند در هر صورت مسئله خصوصی سازی است. دادن کار مردم به دست خودمردم .البته این مسئله تازه وجدیدی نیست و در بخشهای دیگر سازمان نیز خیلی از مسئولیتها وکارها به دست بخش خصوصی و زیر نظرسازمان انجام می شود. طبق قوانین مملکتی و برنامه ۵ساله ، باید کار به دست خودمردم انجام شود .البته تجربه نشان داده کارها اگرفقط در دست دستگاههای دولتی باشند خوب انجام نمی گیرند .حالت دولتی بخود می گیرند و اصلا صحیح‌تر آن است که کار بدست بخش خصوصی باشد. بخش خصوصی باید فرصت رشد داشته باشد.
آیا آماری از نتایج و آثار تبلیغات آگهی‌ها بعد از پخش در دست هست ؟تبلیغات تاچه اندازه و تاچند درصد برفروش وپذیرش کالاها وخدمات تبلیغ شده تاثیرگذار بوده است ؟
البته ارزیابی وسنجش اثر معمولا بعهده بخش خصوصی است . چرا که این سنجشها درکار و درآمد آنها مستقیما تاثیر دارد و حتی می تواند عاملی تبلیغاتی باشد تا بتوانند به مشتریان دیگر توضیح دهند که نتایج آگهی‌های قبلی چنین بوده وتا این حد اثرگذار بوده است . البته خود سازمان هم از این امر غافل نبوده وچندین بار تحقیق شده است . مثلا در آمارسال ۸۲ حدود ۷۵ درصد مردم گفته‌اند که از طریق تبلیغات صدا وسیما با آن کالاها آشنا شده اند. در مقایسه با بیلبوردها ،تبلیغات شرکت واحد، جراید وسایر ابزار تبلیغاتی ، طبق نتایج بدست آمده نشان می دهد که تبلیغات صداوسیما از بیشترین اثر بخشی و مجموعا کمترین هزینه برخوردار بوده است . البته مشخص است که برای مثال شبکه اول پوشش ۹۷ درصدی در کل کشور دارد و یا شبکه‌های دیگر بیشترین مخاطب را داشته و دارند. یک بیلبورد معمولا تاچندثانیه رودرروی مخاطب است وفرصت تاثیر از طریق صوت و یا توضیح یا تکرار را ندارد و به همین دلیل نتایج و آثار مثبت آن نیز در مقایسه با تبلیغات تلویزیونی خیلی کم است و اختلاف فاحشی دارد و به همین سبب است که می‌گوییم تبلیغات تلویزیونی در مجموع ارزانتر، موثرتر، مفیدتر و مقرون به صرفه‌تر است.
مجید یوسفی
منبع : مجله گسترش صنعت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۰۵
hasan sabilan ardestani

چگونه یک آژانس تبلیغاتی انتخاب کنیم؟

تبلیغات، ابزاری برای توسعه و رونق کسب و کار است، بنابراین انتخاب آژانس تبلیغاتی مناسب، امری حیاتی است. 
«جان‌ولف»، مدیر روابط عمومی انجمن آژانس‌های تبلیغاتی آمریکا هشدار می‌دهد که انتخاب یک کانون تبلیغاتی، روندی فوق‌العاده طولانی و پیچیده است. اگر شرکتی با آژانسی تبلیغاتی کار می‌کند که از کارش رضایت ندارد، بهتر است پیش از یافتن کانون جدید، به حل اختلاف بپردازد، بدین‌ترتیب از گرفتاری جستجو رهایی خواهد یافت.
اگر شرکتی برای نخستین بار می‌خواهد کانونی را انتخاب کند، یا بدین‌نتیجه رسیده که به آن نیاز دارد، نخستین مرحله کار، آماده‌سازی مفصل و کامل مقدمات است که چندین مرحله دارد. شرکت باید تعیین کند که چه فردی بیشترین صلاحیت را برای یافتن یک آژانس تبلیغاتی دارد. «ولف» می‌گوید که این افراد معمولاً مدیران ارشدی هستند که خود را وقف این کار می‌کنند و با نیازها و سمت و سوی شرکت آشنا هستند. وی اظهار می‌کند: عالیرتبه‌ترین فرد نزد آگهی‌دهنده باید به دنبال کانون تبلیغاتی بگردد، زیرا چنین تصمیمی بسیار اهمیت دارد.
کمیته تحقیق باید تعریف روشنی از توقعاتش از آژانس تبلیغاتی ارایه دهد. بدین‌ترتیب مرحله دوم جستجو که همانا تعیین معیارهایی برای گزینش است، تسهیل خواهد شد. این کمیته می‌تواند معین کند که آژانس مورد نظر باید در چه زمینه صنعت تجربه داشته باشد. کمیته همچنین باید برای روند جستجو، یک جدول زمانی تعیین کند.
به علاوه، کمیته مذکور باید مشخص نماید که می‌خواهد آژانس دلخواهش چقدر بزرگ باشد. شرکت‌های بزرگ شاید به دنبال یک کانون تبلیغاتی عظیم باشند که دامنه خدماتش بیشتر از آژانس‌های کوچک است.
«بورچ‌دریک»، رئیس انجمن آژانس‌های تبلیغاتی آمریکا می‌گوید: اگر شما تبلیغ‌دهنده کوچکی هستید و بودجه اندکی دارید، بهترین کار این است که با برخی از دوستان و دستیاران خود مشورت کنید و از آنها توصیه بخواهید. سپس آژانسی را بیابید که از کار با آن بیشتر احساس آسایش می‌کنید.
هر چقدر شرکتی بزرگتر باشد، گزینه‌هایش برای انتخاب آژانس تبلیغاتی بیشتر خواهد بود. فناوری، این امکان را فراهم آورده که یک آژانس تبلیغاتی در گوشه‌ای از دنیا بتواند به آسانی نیازهای مشتریان را در آن گوشه جهان برآورده سازد. از آنجا که در آمریکا ۱۲ هزار آژانس ریز و درشت هست، هم‌انجمن آژانس‌های تبلیغاتی آمریکا و هم انجمن آگهی‌دهندگان آمریکا، هر ساله رهنمودهای مفصلی را درباره چگونگی انتخاب یک شرکت تبلیغاتی خوب منتشر می‌سازند. این کتابچه‌ها به صاحبان صنایع می‌گویند که چگونه نیازهای خود را تعیین و آژانس‌های بالقوه را ارزیابی کنند.
«رابین‌وبستر»، معاون انجمن آگهی‌دهندگان آمریکا می‌گوید: مخصوصاً امروزه که صنعت تبلیغات به سرعت تغییر می‌کند، قبل از آغاز جستجو، واقعاً باید بدانید به چه نیاز دارید.
به عنوان نمونه، وبستر گفت که دو الگوی کنونی صنعت تبلیغات، «جهانی‌سازی» و حرکت به سوی آژانس‌های کاملاً یکپارچه (همه فن حریف) که نه تنها کارزارهای تبلیغاتی انجام می‌دهند، بلکه بازاریابی، روابط عمومی و ارتباطات آن‌لاین را نیز هدایت می‌کنند. «وبستر» می‌پرسید: آیا شما آژانسی نیاز دارید که بخشی از یک شبکه جهانی است؟ یا این که آژانسی محلی نیاز دارید؟ یا آژانسی می‌خواهید که خدمات کامل ارایه می‌کند؟
«جین‌بدفورد»، رئیس گروه «بدفورد» که برای آگهی‌دهندگان، آژانس تبلیغاتی می‌یابد، توصیه می‌کند که هنگام تجزیه و تحلیل نیازهای تبلیغاتی شرکت‌تان، فردی را از شرکت خود به عنوان مسوول این روند منصوب کنید که بتواند اقدامات آتی را تأیید یا رد کند. وی می‌گوید: باید آژانسی بیابید که همه مدیران شرکت شما می‌توانند به آن اتکا کنند.
روند یافتن آژانس تبلیغاتی پیچیده است و برای همین به رشد مشاورانی نظیر گروه «بدفورد» انجامیده است. همین مسأله، انجمن آژانس‌های تبلیغاتی آمریکا را بر آن داشت که رهنمودهایی برای یافتن مشاوران منتشر کردند. «دریک» می‌گوید: این شرکت‌های مشاوره، معیار کارزارهای تبلیغاتی و جابه‌جایی میلیاردها دلار را تعیین می‌کنند، ولی خودشان نه انجمن صنفی دارند، نه ضوابط فعالیت. اما خوشبختانه اکثریت آنها دارای حسن سابقه هستند.
او همان توصیه‌ای را که در مورد آژانس‌های تبلیغاتی دارد، درباره شرکت‌های مشاوره آژانس‌یاب ارایه می‌کند. «دریک» اظهار می‌کند: قبل از هر چیز، اطمینان یابید که آن آژانس (یا مشاور) سابقه مطلوبی دارد و از لحاظ مالی باثبات است. صادقانه می‌گویم برخی یک شبه تشکیل و برچیده می‌شوند. حتماً با سایر آگهی‌دهندگانی که با آژانس مورد نظر شما کار کرده‌اند، مشورت نمایید.
«مایک داناهو»، از معاونان انجمن آژانس‌های تبلیغاتی آمریکا، می‌گوید: جستجو برای یافتن یک آژانس تبلیغاتی مستلزم ایجاد توازن بین هنر و علم، ولی عمدتاً هنر، است.
وقتی درباره بزرگی آژانس تبلیغاتی به اتفاق نظر رسیدید، می‌توانید براساس نیازهایتان، درخواست پیشنهاد بدهید و از آژانس‌ها بخواهید سابقه کار و شرح فعالیت خود را همراه ارقام تخمینی هزینه‌ها ارایه کنند. درخلال مذاکرات باید از سایر مشتریان آن آژانس آگاه شوید و نمونه کارهایش را ارزیابی کنید. آژانس باید به کمیته جستجوی شما، مرجع معرفی کند. برای شناخت بهتر، می‌توانید از محل آژانس تبلیغاتی بازدید کنید و کارکنانش را از نزدیک ببینید، با روند کارهایش آشنا شوید و به میزان انرژی و خلاقیت آن پی ببرید. «ولف» توصیه می‌کند که کمیته جستجو باید این روند را با دقت، متفکرانه و مدبرانه انجام دهد. وی گفت: این کار مانند انتخاب یک مغازه برای خرید نیست، بلکه مشارکت بازاریابی بین مشتری و آژانس است.
از آنجا که اکثر کسب و کارهای کوچک بودجه تبلیغاتی کلانی ندارند، لازم است که پول خود را عاقلانه مصرف کنند. بسیاری از آژانس‌ها برای به چنگ آوردن پول ارزشمند شما تلاش می‌کنند، بنابراین قبل از عقد هرگونه قرارداد، این ۱۰ پرسش را مطرح سازید.
- ما از یک آژانس چه می‌خواهیم: کمک در برنامه‌ریزی، تحقیق، خلق، تولید، انتخاب رسانه، همه اینها یا هیچ‌کدام؟
اگر به این موارد احتیاج ندارید، چه بسا اصلاً نیازی به کانون تبلیغاتی نداشته باشید و بتوانید از خدمت یک مجری سیار تبلیغات بهره‌مند شوید.
- آیا آژانس باید فضای رسانه‌ای را بخرد، یا خودمان؟
صرف این که یک کانون تبلیغاتی سرویسی را ارایه می‌دهد، بدین مفهوم نیست که شما باید آن را بخرید.
- آیا آژانس برای درج آگهی در رسانه‌ها کمیسیون می‌گیرد یا این که شما مبلغی را برای تمام خدماتش می‌پردازید؟
من هرگز نشنیده‌ام که یک جراح بابت هزینه اتاق عمل کمیسیون بگیرد. اما مراقب هزینه‌های ساعتی باشید. آژانس‌ها اغلب اوقات با چنین هزینه‌هایی شرکت‌هارا ورشکسته می‌کنند و گاهی این کار را تعمداً انجام نمی‌دهند. توصیه می‌کنم برآوردی از مبلغ ماهیانه هزینه‌های ساعتی به دست آورید یا با پرداخت مبلغی کلیه پروژه‌های خاص را تحت پوشش قرار دهید.
- آیا ما یک آژانس را به خاطر نوعی خاص از کارگزارهای تبلیغاتی انتخاب می‌کنیم یا به دلیل این که بهترین آژانس است؟
مراقب آژانس‌هایی باشید که در یک نوع تبلیغات تخصص یافته‌اند. شرکت شما با مشتریان دیگر آنها تفاوت دارد و آگهی‌های‌تان نیز باید این نکته را بازتاب دهد.
- چقدر مهم است که شما به رئیس آژانس مورد انتخاب دسترسی منظم و نامحدود داشته باشید؟
شما باید با فردی که مسوول کارزار تبلیغاتی شماست، در ارتباط منظم باشید. اگر آن فرد از لایه‌های مدیریت یک پله پایین‌تر است و به تبلیغات شما روح می‌دمد، رئیس آژانس دیگر برایتان اهمیتی ندارد.
- آیا آژانس برگزیده در زمینه بازاریابی مستقیم و اینترنت مهارت قابل تأیید دارد، زیرا این دو ارتباط نزدیکی با بازاریابی دارند؟
اگر پاسخ منفی است، یکراست به سراغ آژانس بعدی بروید. بازاریابی مستقیم و تبلیغات اینترنتی، بخش لاینفک بازاریابی هستند و هر روز بر اهمیت آنها افزوده می‌شود.
- آیا ما به آژانسی نیاز داریم که فقط تبلیغات کنونی‌مان را انجام می‌دهد یا این که از عهده ارایه محصولات جدید نیز برمی‌آید؟
در حالت ایده‌آل، هر آژانس باید از عهده هرگونه تبلیغاتی برآید. باید ببینید آن آژانس در عرضه محصولات جدید شما چقدر تبحر دارد و آیا این که می‌تواند خدمات درجه یک روابط عمومی در اختیار شما بگذارد؟ باید هر دو پاسخ مثبت باشد.
- آیا مکان آژانس تبلیغاتی برایمان اهمیت دارد؟
در این عصر ایمیل، فاکس، موبایل و انتقال ماهواره‌ای، مکان کمتر اهمیت دارد. با این وجود، ارتباط شخصی بهترین شکل ارتباط است. اگر آژانس دوردستی برای تبلیغات خود انتخاب کنید، آیا قادر به برقراری ارتباط شخصی نخواهید بود.
- اگر چه حرف اول و آخر درباره چگونگی اجرای تبلیغات را ما می‌زنیم، آیا مسوول اینکار باید در شرکت ما باشد یا در آژانس؟
پاسخ این است که برای آن فرد چقدر احترام و اعتماد قائلید.
- بالاخره این که دستاوردهای آژانس برای ما باید چقدر اهمیت داشته باشد؟
من جوایز تبلیغاتی بین‌المللی زیادی گرفته‌ام، ولی به سودی که مشتریانم برده‌اند، بیشتر مباهات می‌کنم. جایزه، پول صورتحساب را نمی‌پردازد.
انتخاب آژانس تبلیغاتی یک چیز است و رابطه داشتن با آن، چیزی دیگر. به قول یک ضرب‌المثل قدیمی چینی، «فقط موقعی که همه هیزم می‌آورند، می‌توان آتش بزرگی درست کرد.» این مثل بخصوص در شرایط اقتصادی دشوار امروز مصداق دارد. آگهی‌دهندگان باید آتشی بزرگ بسازند و برای همین، به کار تیمی نیاز دارند. شرکتی که رابطه خود را با یک آژانس تبلیغاتی اصولی بنا می‌کند، می‌تواند نسبت به غلبه بر رقبا، خوش‌بین باشد.
عجیب است که چرا بسیاری از آگهی‌دهندگان، آژانس تبلیغاتی خود را یک شرکت بازاریابی تلقی نمی‌کنند. ذهنیت «من آگهی جدیدی می‌خواهم» یا «به‌بیلبورد تازه‌ای نیاز دارم» باید جای خود را به «بیایید درباره استراتژی تازه‌ای جهت افزایش مراجعه‌کنندگان بحث کنیم» بدهید. هوشمندانه‌ترین برنامه‌های بازاریابی و قوی‌ترین نتایج خلاقانه، زمانی حاصل می‌شوند که کل تیم گردهم آید و مشکل را شیوه‌مند حل کند. تنها وقتی که «فرهنگ شرکتی» آگهی‌دهنده به آژانس تبلیغاتی تزریق شود، فرایندهای اندیشه، اهداف و خلاقیت در راستای آن استراتژی به منصه ظهور می‌رسد. بی‌تردید رابطه آژانس تبلیغاتی و آگهی‌دهنده مانند ازدواج است. بدون همکاری و همدلی مستمر و ارتباط مفید روزانه، کار به جدایی خواهد کشید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۰۲
hasan sabilan ardestani


اهمیت تبلیغات اینترنتی و تاثیر آن در کسب و کارتبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد. در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف نموده‌اند: نمایش دادن نامها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتها (پایگاهها)ی پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک نماید. 
● شکل‌گیری تبلیغات اینترنتی 
با شروع فعالیت های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشت. به نظر می‌رسد اولین شیوه برای تبلیغ استفاده از پست الکترونیک بوده باشد. اما با اضافه شدن فناوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز گردید. در سال ۱۹۹۴ اولین بنر تبلیغاتی - که امروزه معمول‌ترین و مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است - در پایگاه اینترنت "هات وایر" به کار گرفته شد. از این سال به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی موثر و کارا برای تبلیغات مورد توجه بازاریابان قرار گرفت. به مرور زمان انواع جدیدی از مدلهای تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان هزینه‌های تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد. به طوری که از میزان ۵۵ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵ به ۲۷۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶، ۹۴۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷، ۲ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۸ و ۵ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۹ رسید. همچنین بر اساس آمار منتشره در موسسه تبلیغات تعاملی که یکی از معروفترین و معتبرترین موسسات در زمینه ارائه آمار و اطلاعات اینترنتی است میزان هزینه‌های تبلیغات اینترنتی در سالهای ۲۰۰۰، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به ترتیب برابر با ۰۸۷/۸، ۱۳۴/۷، ۰۱۰/۶ و ۲۶۷/۷ میلیارد دلار بوده است(بختایی،۱۳۸۵). 
● اهمیت تبلیغات اینترنتی 
در مقایسه با تبلیغات سـنتی، تبلـیغ در اینترنت از مزیت‌های قابل ملاحظه‌ای برخوردار است از آن جمله می توان به ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب، ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات، توانایی هدفگیری ایستا و پویای مشتریان، دسترسی جهانی و شبانه‌روزی، ارسال و نگهداری و به روز رسانی آسان، قابلیت اندازه‌گیری و ردگیری بالا، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد. بعلاوه هزینه تبلیغ در اینترنت نیز به مراتب کمتر از رسانه های دیگر می باشد. 
شرکت های تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند چاره‌ای جز به کارگیری این نوع از تبلیغات نخواهند داشت. این امر درمورد شرکتهایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند مصداق بارزتری خواهد داشت. تبلیغات اینترنتی دارای اشکال مختلفی است که هر شکل آن دارای ویژگی‌های خاص خود است. با توجه به هدف تبلیغات، نوع محصول، ویژگی‌های مخاطبان، باید شکل متناسب تبلیغات اینترنتی انتخاب شود(گلچین،۱۳۸۵). 
● مزیت های تبلیغات اینترنتی 
تبلیغ در اینترنت مزیتهای زیادی نسبت به تبلیغات سنتی دارد، از آن جمله می‌توان موارد زیر را نام برد: 
▪ ایجاد ارتباط دوطرفه: تبلیغات اینترنتی یک ارتباط دوطرفه بین تبلیغ کننده و مخاطب ایجاد می‌کند. مخاطبان نه تنها تبلیغات را دریافت می‌کنند بلکه قادرند بازخورد بدهند و سوالات خود را در مورد محصولات با تبلیغ‌کنندگان مطرح کنند. 
▪ ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات: تبلیغات اینترنتی با یک پیوند مستقیم، دسترسی به اطلاعات محصولات مرتبط را برای مخاطبان فراهم می‌سازد. این قابلیت غالباً منجر به مبادله محصولات و افزایش تعاملات تجاری می‌شود. 
▪ دسترسی جهانی و شبانه‌روزی: تبلیغات اینترنتی دارای دسترسی جهانی است و در تمام روزهای سال و تمام ساعات روز در دسترس می باشد که این امر موجب افزایش قابلیت مشاهده و گسترش بازار آن می‌شود. 
▪ ارسال، نگهداری و به روز رسانی آسان: به دلیل ماهیت دیجیتالی، تبلیغات اینترنتی دارای ویژگی‌های نمایش، نگهداری و به روز رسانی آسان است. کاهش فرایند تهیه و اجرای تبلیغات از جمله نتایج این ویژگی‌ها تلقی می‌شود. 
▪ قابلیت بالای اندازه‌گیری و ردگیری: تبلیغات اینترنتی به دلیل ماهیت دیجیتالی، از قابلیت ردگیری و اندازه‌گیری بالایی برخوردار است. از روشهای گوناگونی برای ردگیری، ارزیابی عملکرد و سنجش اثربخشی تبلیغات اینترنتی استفاده می‌شود. 
▪ قابلیت فروش: در این نوع از تبلیغات پس از نمایش آگهی می‌توان بلافاصله فروش را نیز انجام داد(محمدی،۱۳۸۵). 
● مدل های تجاری (کسب و کار) در تبلیغات اینترنتی 
▪ تعریف مدل کسب و کار (Business model): مدل کسب و کار (یا مدل تجاری) به یک ایده تجاری و برنامه استراتژیک در مورد نحوه به دست آوردن پول برای یک کسب و کار اشاره دارد. تبلیغ اینترنتی موثر می‌بایست دارای مدل تجاری مناسبی باشد که موجب موفقیت آن کسب و کار شود. 
از جمله مدلهای تجاری تبلیغات اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
▪ مدل کسب و کار مبتنی بر محتوا: براساس این مدل از کسب و کار، ناشران اینترنتی می‌بایست با ارائه محتوای ارزشمند و مهم برای مخاطبین خود، ترافیک سایت خود را افزایش دهند. تلاش اصلی مدیران سایتها در این مدل می‌بایست، معطوف به فراهم آوردن مطالب جالب، جهت افزایش ترافیک سایت شود. 
▪ مدل مبتنی بر ارائه خدمات متنوع اینترنتی: در این روش ناشران اینترنتی خدمات متنوعی را برای مخاطبین فراهم می‌آورند، که از آن جمله می‌توان به فراهم آوردن امکان استفاده از پست الکترونیک (email)، اتاقهای گفتگو (Chat Room) و یا پیغام رسان‌ها (Messenger) اشاره کرد. در این روش میزان موفقیت سایت به کیفیت خدمات ارائه شده بستگی دارد چرا که تعداد استفاده کنندگان از این خدمات با میزان کسب درآمد تبلیغاتی این شرکتها رابطه مستقیم دارد. از سایتهای معروف در این زمینه می‌توان به AOL اشاره نمود(حسنی،۱۳۸۵). 
▪ مدل مبتنی بر فراهم آوردن امکان جستجوی سایتهای مختلف: سایتهای مبتنی بر این مدل با فراهم آوردن امکان جستجو در میان سایتهای گوناگون و طبقه‌بندی آن سایتها بر اساس محتوا، خدماتی را به کسانی که در جستجوی موضوع یا مطلب خاصی می‌باشند ارائه می‌نمایند. از زمره سایتهای بسیار معروف در این گروه می‌توان "Yahoo" را نام برد. 
▪ مدل مبتنی بر ارائه خدمات تبلیغاتی: شرکتهای این گروه به کسانی که مایل هستند در اینترنت تبلیغ نمایند، خدماتی را ارائه می‌دهند. این خدمات شامل طراحی تبلیغ و کمک به یافتن مکان مناسب جهت نمایش تبلیغ می‌باشد. بسیاری از این شرکتها حتی خدمات ردگیری تبلیغات و نیز اندازه‌گیری‌های مربوط به اثر بخشی آن تبلیغات را نیز انجام می‌دهند. از جمله شرکتهای این گروه می‌توان از "Doubleclick" نام برد. 
▪ مدل مبتنی بر شبکه تبلیغاتی: شرکتهای این گروه فضاهای ناشران اینترنتی را در معرض خرید تبلیغ دهندگان قرار می‌دهند و پس از خرید یا اجاره آن فضاها از سوی تبلیغ دهندگان، درصدی را بعنوان حق‌العمل دریافت می نمایند " Adoutlet " از جمله این شرکتها می‌باشد. 
● تبلیغات بنری (Banner Advertising) 
پر استفاده‌ترین شکل تبلیغات اینترنتی، بنرها به شمار می‌آیند. استفاده از ابزار و روش‌های نوین، افزون بر افزایش تأثیر این شکل از تبلیغات، انقلابی در این نوع تبلیغ ایجاد کرده است. تبلیغات بنری نقش بسزایی در افزایش قابلیت‌های تصویری نام‌ها و علائم تجاری دارند. مطابق گزارش تبلیغاتی فورستر، در شرایط یکسان، تبلیغات آنلاین تأثیر زیادی در مشهور شدن نام تجاری شرکت‌ها دارند. (تقریباْ حدود ۶۰ درصد) 
افرادی که ابزارهای تبیغاتی سنتی را برای محصولات خود مناسب نمی‌دانند، می‌توانند از تبلیغات بنری برای گسترش نام شرکت خود بیش‌ترین بهره را ببرند. کلید موفقیت افرادی که فعالیت‌هایشان ارتباط تنگاتنگی با شبکه اینترنت دارد، گنجاندن بنرها در وب سایتهایی است که به نحوی با موضوع تبلیغ آنها مرتبط هستند. دیدن تبلیغات بنری یک شرکت از سوی مشتریان، چه با کلیک بر روی آنها همراه باشد و چه نباشد، در معروف کردن نام شرکت با هزینه‌ای اندک، نقشی باور نکردنی دارد. 
بطور کلی بنرها به دو شکل ثابت و متحرک طراحی می‌شوند. بنرها بدلیل هزینه کم در طراحی و پست از متداول‌ترین اشکال تبلیغات اینترنتی به شمار می‌آیند. 
▪ بنرهای ثابت: بنر ثابت به بنری اطلاق می‌شود که تبلیغ را بصورت یک تصویر و در اندازه ای ثابت ارائه می‌کند. از آنجاکه بنرها در بسیاری از سایت‌ها نمایش داده می‌شوند، نرخ رویت بالایی دارند ولی نرخ کلیک در آنها پائین است. 
▪ بنرهای انیمیشن‌دار (بنرهای پویا): در حقیقت بنرهای ثابتی هستند که از فن‌آوری انیمیشن در طراحی و ساخت آنها استفاده شده است. این نوع بنرها بدلیل برخورداری از انیمیشن نسبت به بنرهای ثابت غالباً نرخ کلیک بالاتری دارند. بنرهای ثابت و انیمیشن‌دار هر دو ابزاری‌های مناسبی برای معرفی نام تجاری می‌باشند. 
▪ بنرهای تعاملی: شکل دیگری از بنرها، بنرهای تعاملی هستند. در این نوع بنرها که به تازگی بسیار مشهور شده‌اند، برای کاربران این امکان فراهم است که ارتباط دو طرفه‌ای را با تبلیغ کنندگان برقرار نمایند. به عنوان مثال گزینه‌‌هایی به منظور ورود اطلاعات برای کاربران در نظر گرفته شده و به تناسب اطلاعاتی که کاربران وارد می‌کنند، پاسخ‌هایی به آنها داده می‌شود. از بنرهای تعاملی غالباً در خریدها و ثبت نام‌های اینترنتی و مواردی از این قبیل استفــاده مــی‌شــود. در اغــلب موارد بــنرهای تعاملــی با اسـتفاده از HTML ,Java Script ,Java Applet ساخته می‌شوند. امروزه بنرها از اشکال، اندازه‌ها و روش‌های ارائه استانداری برخوردار هستند(حسنی،۱۳۸۴). 
● تبلیغات اینترنتی در ایران، راهبردها و راهکارها 
در ایران اینترنت از سال ۱۳۷۶ بطور نسبتاً فراگیر به کار گرفته شده است و تعداد کاربران آن بطور فزاینده‌ای در طول سالیان اخیر افزایش یافته است. با وجود اینکه تعداد سایتهای فارسی از رشد بسیاری برخوردار بوده است اما همچنان تعداد تبلیغات اینترنتی این سایتها بسیار کم و ناچیز می‌باشد. این موضوع باعث شده مشکلات مالی فراوانی برای سایتها بوجود آید چراکه یکی از مهترین منابع درآمد سایتها در دنیا، درآمدهای ناشی از تبلیغات می‌باشد. مشکلات مالی سایتهای ایرانی، بسیاری از آنها را پس از مدتی به تعطیلی می‌کشاند و این به معنای از دست رفتن فرصتهای شغلی برای عده‌ای می‌باشد. نکته قابل توجه دیگر این است که بازار تبلیغات اینترنتی سایتها فقط محدود به یک کشور و یا یک منطقه خاص نمی‌باشد این به معنای دسترسی به بازاری بسیار گسترده است که متاسفانه به دلیل عدم استفاده مناسب سهم سایتهای ایرانی از حجم درآمد ناشی از فعلیتهای تبلیغاتی بسیار اندک است. 
عوامل بسیاری دست به دست هم داده اند تا تبلیغات اینترنتی در ایران نسبت به میزان توجهی که جامعه به این رسانه می‌کند بسیار کمتر باشد. یکی از مهترین این عوامل نداشتن مدل کسب و کار است. اصولاً سایتهای ایرانی با دید تجاری ایجاد نمی‌شوند و در نتیجه برای آنها مدل کسب و کار مشخصی تعریف نمی‌شود. این سایتها عموماً جنبه شخصی داشته و یا تنها معرفی و اطلاع‌رسانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بدیهی است آمار بازدیدکنندگان چنین سایتهایی رقم قابل توجهی نخواهد بود، لذا جذب تبلیغ برای این سایتها، کاری بسیار مشکل و گاه محال می‌باشد. در واقع یکی از پیش نیاز‌های گرفتن تبلیغ در هر رسانه‌ای، داشتن تعداد قابل قبولی مخاطب در آن رسانه می‌باشد در نتیجه زمانی که رسانه‌ای مخاطب قابل توجهی نداشته باشد، نمی‌تواند انتظار جذب تبلیغات زیادی را داشته باشد از طرفی تعداد مخاطب در هر رسانه‌ای به نحوه انتخاب و عملکرد مدل کسب و کار آن بستگی دارد. بطور مثال چنانچه سایتی مدل کسب و کار مبتی بر محتوا را انتخاب نماید، می‌بایست تمامی سعی خود را در جهت شناسایی محتوای با ارزش و مهم برای مخاطبین خود نموده، از این طریق ترافیک سایت خود را افزایش دهد. در حقیقت توانمندی هر ناشر اینترنتی در جذب و نگهداری مخاطبین خود منجر به ایجاد فرصتهایی برای جذب تبلیغات اینترنتی می‌شود 
به طور کلی در هر فعالیت تبلیغی دو هدف عمده می‌تواند دنبال ‌شود، اول اینکه هر تبلیغی با هدف ایجاد ارتباط و رساندن پیامی انجام م‌شود دوم اینکه هدف از انجام تبلیغ فروش محصول ‌باشد. اما یکی از وجوه ممیزه تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی در این است که امکان فروش محصول و یا خدمت را بلافاصله پس از تبلیغ و یا گاهی در حین نمایش تبلیغ فراهم می‌آورد. و در واقع این امر امتیازی را برای این نوع از تبلیغات فراهم می آورد. ولی نکته در اینجا است که در ایران بدلیل فراهم نبودن زیرساختهای تجارت الکترونیک و فقدان مکانیزم‌ها و قوانین لازم، مخاطبین امکان خریداری کالا و خدمتی را که تبلیغ آن را بصورت اینترنتی می‌بینند، ندارند. و این به معنای از دست رفتن یکی از مهترین مزیتهای تبلیغات اینترنتی می‌باشد زیرا چنانچه هدف از تبلیغ فقط اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط باشد، بدلیل همه گیر نشدن اینترنت در کشور، رسانه‌های دیگری چون تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها قطعاً تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. نتیجه اینکه در چنین فضایی اینترنت بعنوان یک رسانه شانس خود را برای جذب تبلیغات بیشتر از دست می‌دهد‌. 
از سوی دیگر در ایران تبلیغات اینترنتی هنوز در سبد (پورتفولیوی) شرکتهای تبلیغاتی- که در بسیاری از موارد بعنوان مشاور تبلیغ دهندگان، خدماتی را به آنها عرضه می‌نمایند- جایگاه مناسبی پیدا نکرده است. چرا که بدلیل هزینه‌های کم تبلیغ در اینترنت‌، کارمزد شرکتهای تبلیغاتی نیز در صورت دادن تبلیغی در اینترنت بسیار کم می‌باشد. از طرف دیگر عدم آشنایی این شرکتها با مکانیزم‌های تبلیغات اینترنتی از جمله مکانیزم‌هایی جهت سنجش و اندازه‌گیری اثر بخشی تبلیغات اینترنتی‌، باعث شده است که این شرکتها تمایل کمتری به دادن تبلیغ در اینترنت داشته باشند. چراکه وجود مکانیزم‌های اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات در اینترنت یکی از مزیتهای این تبلیغات می‌باشند و در صورتیکه امکان استفاده از مزیتهای تبلیغ در اینترنت در کشور فراهم نباشد، به تبع تبلیغ دهندگان نیز تمایلی برای ارائه تبلیغ در اینترنت نخواهند داشت.

حمید اطلسی

منبع : روزنامه تفاهم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۰۰
hasan sabilan ardestani


پیشینه تبلیغات تجاری در ایرانکارشناسان معتقدند که تبلیغات تجاری بصورت حرفه‌ای از سال ۱۳۲۵ در ایران شروع شد. اصولاً این دوره را دوره شروع تبلیغات تجاری در همه دنیا می‌دانند.
برخی از صاحبنظران نخستین وسایل آگهی رسانی در ایران را نصب تابلو و جارچیها بیان کرده‌اند و معتقدند استفاده از آگهی به ادوار باستانی بازمی‌گردد. پیشینه آگهی در تاریخ معاصر، نخست به صورت دیوارکوب و درج در نشریه‌ها باب شد و سپس رواج پیدا کرد. دکتر محمدیان پیشینه آگهی در مطبوعات ایران را عهد ناصرالدین شاه قاجار می‌داند. بر این اساس نخستین آگهی که در مطبوعات عهد ناصری درج شد، به سفارش یک تاجر فرنگی به نام "موسیو روجیاری" است که در شماره ششم روزنامه وقایع‌اتفاقیه مندرج است. غیر از روزنامه ها و مجلات که تعداد آنها در این دوره به طرز روز افزون بالا می‌رفت، سینماها نیز از وسایلی بودند که باب قبول آگهی های بازرگانی را زودتر از وسایل دیگر باز کردند. به همین جهت یکی از قدیمی ترین مؤسسات تبلیغاتی که توسط آقای معزی تاسیس گردید و بعداً آقای حمزه نعمتی آن را ادامه داد، کار خود را به نام کانون آگهی زیبا از تهیه و نمایش اسلاید (شیشه سینمایی) آغاز نمود. 
آقای عباس دررودی در شماره ۲۴ مجله پیام فردا سیر تحولات تبلیغات تجاری در ایران را مورد بررسی قرار داده‌اندکه در بخشی از این مطلب آمده است: از سال ۱۳۲۵ خورشیدی به بعد، گهگاه طرح های جالب آگهی روزنامه ها و مجلات چاپ می شد. این طرحها از طریق مؤسسات اروپایی و آمریکایی به دست شرکتهای بازرگانی واردکننده کالاهای خارجی در ایران می رسید و در ایران فقط متن آنها به فارسی برگردانیده می‌شد و در روزنامه ها چاپ می گردید. این قبیل کارهای تبلیغاتی را افرادی انجام می‌دادند که هنوز دفتری به نام مؤسسه تبلیغاتی نداشتند و در این زمان این قبیل فعالیتهای تبلیغاتی را ضمن حرفه خبرنگاری و روزنامه نویسی خود انجام می دادند، یکی از معروف ترین این افراد آقای اسحاق فنزی بود که بعداً یک دفتر تبیلغاتی به نام آژانس “هاواس” تاسیس کرد. این دفتر بعدها به مؤسسه تبلیغاتی “فنزی” تغییر نام داد
تا سال ۱۳۲۷ تعداد مؤسسات تبلیغاتی شناخته شده جمعاً ۵ مؤسسه بود که به نامهای مؤسسه تبلیغاتی زیبا، هاواس (فنزی)، شرقی، ستاره و بالاخره مؤسسه “وگا” فعالیت می‌کردند. می‌توان گفت فعالیتهای تبلیغاتی در ایران را این ۵ مؤسسه به تدریج پایه‌گذاری کردند. یکی دیگر از سازمان‌های اولیه تبلیغات تجاری مؤسسه موسوم به "م. شریفی" بود که از خیابان فردوسی کار خود را آغاز نمود. آقای شریفی در سرنامه خود جمله معروف "مارک تواین" را نقل کرده بود که می‌گوید: “کالای معرفی نشده همچون قاطر است که نه به سلف خود می‌تواند افتخار کند و نه به خلف خود”. همچنین این سازمان تبلیغاتی اولین سازمانی است که در سرنامه خود امور و خدماتی را که متقبل و عهده‌دار می‌گردیده را ذکر نموده است.
پیشرفت های حرفه تبلیغات در این دوره شش ساله بی نهایت ناچیز بود و بیلان این پیشرفت به شرح زیر عنوان شده است: 
تهیه اسلاید و نمایش آن که خصوصاً در سینماها اوج گرفت. در طرحهای اسلاید که در ابتدا فقط متن تبلیغاتی را تشکیل می داد تصاویر ساده نیز وارد شد. نقاش های مؤسسات تبلیغاتی طرح اسلاید را روی کاغذ سفید با مرکب نقاشی می‌کردند و عکاسخانه‌ای که در خیابان سپه نزدیک چهارراه حسن آباد قرار داشت این طرحها را روی شیشه‌های مربع به سایز ۶×۶ سانتیمتر چاپ می‌کرد و چنانچه مشتری اسلاید رنگی سفارش می‌داد پس از چاپ طرح روی شیشه، نقاش مؤسسه تبلیغاتی شروع به رنگ آمیزی می‌کرد. این شیشه در محل نمایش اسلاید که جداگانه در اطاق نمایش سینما نصب شده بود قرار می‌گرفت و قبل از شروع فیلم سینمایی روی پرده سینما منعکس می شد. در این دوره جز این تکنیک ساده تکنیک دیگری معمول نبود. 
از سال ۱۳۳۲ تا مدتها بعد تنها تغییری که در نمایش اسلایدهای سینمایی به چشم می‌خورد، ناطق کردن نمایش اسلایدها بود. بدین ترتیب که گفتاری بین ۱۵ تا ۲۰ ثانیه برای هر اسلاید روی نوار ضبط می‌گردید و متصدی نمایش همزمان با پخش گفتار هر اسلاید، نمایش همان اسلاید را نیز شروع می‌کرد. 
● طرح های تبلیغاتی در روزنامه ها و مجلات 
در فاصله بین سالهای ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۴ تغییرات قابل توجهی در طرح‌های تبلیغاتی و در نشریات صورت گرفت. در این فاصله شرکتهای وارداتی بزرگی شروع به کار کردند و شرکتهای مختلط ایرانی و اروپایی و آمریکایی در تهران یکی پس از دیگری تاسیس شدند. فرودگاه مهرآباد دارای تجهیزات مخصوص یک فرودگاه بین‌المللی شد و شرکتهای بزرگ هواپیمایی فعالیت‌های پرواز از فراز ایران و استفاده از فرودگاه مهرآباد را آغاز نمودند و همزمان برای جلب مسافرین ایرانی تبلیغات وسیعی را اجرا کردند. 
در این دوره هنوز فعالیتهای تولیدی چندان رونق نیافته بود و واردات، حرفه‌ اصلی بازرگانان ایرانی را تشکیل می‌داد. شرکتهای تولیدکننده خارجی برای تصاحب بازار ایران بودجه‌های قابل ملاحظه‌ای را مستقیماً از طریق مؤسسات تبلیغاتی بین المللی یا توسط نماینده‌های محلی صرف تبلیغات می‌کردند، تبلیغات تجاری در این دوره رنگ خارجی داشت و جز در چند مورد محدود هیچ فکر و طرح ملی و ایرانی دیده نمی‌شد. بدین جهت حرفه تبلیغات حرفه‌ای آسان و بدون نیاز به اطلاعات فنی لازم بود. هرکس می‌توانست با در دست داشتن یک یا چند آگهی دهنده، مؤسسه تبلیغاتی دایر کند و نیز می‌توانست از دستمزدی که بطور کارمزد و به آسانی به دست می‌آورد به این حرفه توسعه دهد. 
در این دوره چند مؤسسه تبلیغاتی با سابقه که قبلاً به وجود آمده بودند توسعه یافتند و در حدود ۵۰ مؤسسه تبلیغاتی جدید نیز پا به عرصه وجود گذاردند. همچنین در این دوران جراید بزرگ‌تری رسانه تبلیغات قرار گرفتند و به از آنجاکه فیلمهای کوتاه مدت سیاه و سفید یا رنگی ممکن و با صرفه نبود و امکان خرج بودجه‌های بیشتر در سینماها وجود نداشت بدین جهت حدود ۷۰ درصد بودجه طرح‌های تبلیغاتی در جراید و بخصوص در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان خرج می‌شد. 
یکی از قدیمی‌ترین آگهی‌های ایران که با شعر و تصویر در جراید درج می‌شد مربوط بود به نوعی قرص مسکن به نام “حب دکتر راس” شعر مذکور چنین بود: 
آدمی بودی که خوردی لوبیا لوبیا بود به دهانش زولبیا
بعد از آن درد دل و اشکم گرفت شکمش درد و دلش بلغم گرفت
به این ترتیب اشعار مختلف بیش از هر کشور دیگری در متون موسیقی و در آگهی‌های بازرگانی ایران در آن روزگار جا گرفته بود و هر روز نقش تازه‌ای را به عهده می‌گرفت. 
● بررسی‌‌های تبلیغاتی در کشور 
در فاصله بین سالهای ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۴ چند بررسی تبلیغاتی نسبت به بازار ایران توسط تولیدکنندگان خارجی به عمل آمد و برای اولین بار ظرفیت بازار ایران در مورد لوازم بهداشتی و آرایشی تا حدودی با ارقام مشخص گردید. شرکت‌های مختلط ایرانی و خارجی که در این دوره پایه‌گذاری شده بودند درصدد سرازیر کردن انواع لوازم آرایشی و پودرهای لباسشوئی ساخت خارج در بازار ایران بودند و اطلاع بر قدرت جذب بازار ایران مهمترین کاری بود که می‌بایست قبلاً انجام شود. 
در این دوره روش مراجعه به فروشندگان برای جمع‌آوری آمار فروش، مراجعه به منازل، جمع‌آوری نشریات و خواست‌های مصرف‌کنندگان رونق گرفت. در این راستا در شرکت‌های بازرگانی دائره بررسی بازار در کنار دائره فروش تأسیس شد و شروع به فعالیت کرد. چند شرکت بازرگانی مهم کم‌کم شروع به تهیه آمار فروش و شناسنامه برای فروشگاه‌های تهران و مراکز استان‌ها کردند و پایه یک مرکز فعال توزیع پخش محصول را پی‌ریزی نمودند. 
● وسائل تبلیغاتی دیگر 
در این دوره اطلاع بر اهمیت فروشگاه‌ها و تأثیری که فروشنده‌ها و فروشگاه‌ها در ازدیاد فروش داشتند موجب شد که تهیه پلاکاردهای رنگی برای نصب در داخل فروشگاه‌ها و مراکز عمومی و همچنین تهیه انواع وسائل ثابت تبلیغاتی برای نصب در ویترین مغازه‌ها رونق گیرد. این قبیل وسایل اکثرأ در خارج از کشور تهیه می‌شد زیرا در ایران هنوز صنعت تهیه گراور رنگی و چاپ تکامل‌نیافته بود و شرکت‌های تبلیغاتی از عهده تهیه کارهای جالب رنگی برنمی‌آمدند. 
در این دوره تابلوهای فلزی کم و بیش تهیه می‌شد، از این تابلوها برای نصب در سردر مغازه‌ها و روی دیوارها استفاده می‌شد، همچنین از نوع بزرگ تابلوها برای نصب در کنار جاده‌ها استفاده می‌گردید و برای اولین بار تبلیغات به شکل همه‌جانبه پی‌ریزی ‌شد. 
آثاری از تولد نوزادی که بعدها خیابان‌ها را پر کرد بوجود آمد. این آثار تابلوهای نئون بود که در این دوره در شکل کاملاً ابتدائی خود دیده می‌شد، تنها یک یا دو کارخانه با تهیه تابلوهای نئون فعالیت خود را آغاز می‌کردند و می‌رفت که این وسیله جالب تبلیغاتی تدریجاً شکل گیرد و رشد کند. 
شروع به تهیه کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی نیز یکی دیگر از پدیده‌های این دوره است. به خصوص واردکنندگان لوازم آرایشی ضمن کالاهای وارداتی تعداد زیادی کاتالوگ و بروشور نیز وارد ایران کردند که در ابتدا فقط آدرس واردکننده روی آن چاپ می‌شد، ولی بعدها متن بروشورها و کاتالوگ‌ها نیز به فارسی برگردانیده ‌شد و به صورت یک وسیله کاملاً فارسی و قابل استفاده برای مصرف‌کنندگان ایرانی درآمد. 
همچنین کاتالوگ‌های شرکتهای واردکننده اتومبیل از جمله مهمترین و نفیس‌ترین کاتالوگ‌ها بودند و بروشورهای واردکنندگان لوازم آرایشی زیباترین نوع بروشورها را تشکیل می‌دادند. 
از سال ۱۳۳۵ روند رشد تولیدات داخلی سرعت گرفت. سرمایه‌داران ایرانی با استفاده از شرایط مساعد پیش آمده در این دوران به سرمایه‌گذاری در امور تولیدی پرداختند. با تصویب قانون جلب سرمایه‌های خارجی مصوب ۷ آذرماه ۱۳۳۴ تعداد قابل توجهی شرکت‌های مختلط تولیدی تأسیس شد و محصولات ارزنده بین‌المللی در ایران مونتاژ‌گردید. طبق قانون این قبیل کارخانجات مجبور بودند به تدریج به طرف تولید کامل محصولات سوق داده شوند.
مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در ۱۷ خردادماه ۱۳۳۹ رسماً شروع به کار کرد تا محصولات مصرفی به خصوص مواد خوراکی را که به تدریج در داخل کشور تهیه می‌شدند زیرنظر داشته و آنان شرایطی را دارا باشند که به عنوان حداقل در دنیا شناخته شده است. 
دو قانون حمایت از صنایع داخلی کشور اولی در ۱۹ خرداد ۱۳۴۳ و دومی در ۲۴ آذر همان سال به تصویب رسیدند و در یکی از آنها مؤسسات وابسته به دولت به حکم قانون ملزم به تهیه مایحتاج خود از فرآورده‌های داخلی شدند و در قانون دوم دولت ملزم شد در صورتی که مصنوعات داخلی، کفاف مصرف را تا حدود تعیین شده برآورده ساخت، از ورود کالاهای مشابه خارجی جلوگیری نماید و در طول رشد صنایع داخلی با برقراری حقوق گمرکی و سود بازرگانی سنگین امکان رقابت شدید را از مصنوعات وارداتی سلب کند. 
در سال ۱۳۳۵ بانک اعتبارات صنعتی وابسته به سازمان برنامه با سرمایه ۱۵۸۳ میلیون ریال شروع به کار کرد، هدف این بانک عبارت بود از ایجاد صنایع جدید، توسعه و تکمیل صنایع موجود، تشویق افراد و مؤسسات به سرمایه‌گذاری در امور صنعتی. 
این بانک و همچنین بانک توسعه صنعتی و معدنی که کمی بعد تأسیس شد، در راه ایجاد و توسعه و تکمیل صنایع داخلی قدم‌های بسیار مؤثری برداشتند، به طوری که در مدتی کمتر از ده سال سرمایه‌گذاری در صنایع داخلی که در گذشته کاری کم‌سود و پردردسر بود، تبدیل به کاری پرسود گردید.قبل از اینکه به بررسی جهش‌هایی که در حرفه و فن تبلیغات تجاری در این دوره به وجود آمده است بپردازیم، لازم است علاوه بر توضیحی که فهرست‌وار در مورد توسعه تولید داخلی که عامل اصلی رونق و توسعه تبلیغات بوده است، به توسعه‌ای که در روشهای تبلیغاتی اتفاق افتاد و امکان توسعه و نفوذ تبلیغات تجاری را به وجود ‌آورد اشاره کنیم. 
از سال ۱۳۳۵ به بعد در رسانه‌های تبلیغاتی دگرگونی‌های چشم‌گیری به وجود آمد از جمله: 
ـ تأسیس تلویزیون ایران، تهران (کانال ۳) در مهرماه ۱۳۳۷ و سپس شبکه آبادان و اهواز، ارومیه و بندرعباس. 
ـ قبول رسمی پخش آگهی در رادیو تهران از سال ۱۳۳۵. 
ـ رونق عجیب و بی‌سابقه در کار سینماها و به وجود آمدن موجبات تهیه فیلم‌های کوتاه تبلیغاتی به صورت کارتون و استفاده از رنگ. 
ـ توسعه و پیشرفت صنعت چاپ، تأسیس گراورسازی‌های مجهز و چاپخانه‌های بزرگ با ماشین‌های چاپ مسطح و افست. 
ـ تأسیس تلویزیون ملی ایران (کانال ۹) و سپس شبکه‌های رضائیه، شیراز، بندرعباس، اصفهان، کرمانشاه و سایر نقاط و توسعه شبکه سراسری. 
ـ قبول رسمی پخش آگهی در رادیوهای مراکز استان. 
ـ پخش آگهی رادیو تهران. 
ـ افزایش تعداد جراید و مجلات و به وجود آمدن چند مجله پرخرج و پرتیراژ. 
ـ شناخت چاپ سیلک اسکرین و به وجود آمدن امکان چاپ روی فلز، شیشه، پارچه، چوب و غیره. 
ـ استفاده از اتوبوس‌های شهری و بیابانی و ایستگاه‌های راه‌آهن برای نصب تابلوهای تبلیغاتی. 
● رشد مؤسسات تبلیغاتی و تنوع روشهای تبلیغاتی
رونق صنعت داخلی و به وجود آمدن وسائل مؤثر و جدید تبلیغاتی رشد بی‌سابقه‌ای را در تعداد مؤسسات تبلیغاتی و نحوه انجام کارهای تبلیغاتی موجب شد تعداد زیادی از مؤسسات تبلیغاتی با سابقه که قدرت مالی و فنی کار در شرایط جدید را نداشتند یکی پس از دیگری تعطیل شدند و تنها چند مؤسسه تبلیغاتی انگشت‌شمار توانستند پا به مرحله جدید بگذارند. معروف‌ترین این مؤسسات عبارت بودند از: زیبا، وگا، سینا، آوا، زهره، فنزی. 
از سال ۱۳۳۵ به بعد هم مؤسسات جدیدی جای مؤسسات تعطیل شده را گرفتند که مهم‌ترین آنها مؤسسات: فاکوپا، آوازه، گردونه، کاسپین، کسری، آآ و آوا بودند. 
از سال ۱۳۳۵ طرح‌های تبلیغاتی کم‌کم رنگ و بوی ایرانی به خود گرفتند. این دگرگونی از سال ۱۳۴۰ به بعد بیشتر به چشم می‌خورد، در طرح‌های جراید و مجلات از ضرب‌المثل‌های ایرانی و عبارات مأنوس مردمی بیشتر استفاده ‌شد. در این هنگام رفته‌رفته رنگ و روی فیلم‌های کوتاه‌مدت که در ایران تهیه می‌شد (به سود این روش) تغییر یافت و اگرچه تکنیک این فیلم‌ها ضعیف بود ولی به علت ایرانی بودن موضوع و آشنا بودن چهره‌ها در بیننده اثر بیشتری بر جای می‌گذاشت. 
در این دوره شکل تهران و شهرهای مهم ایران در شب تغییر می‌کرد و نور تابلوهای نئون و پلاستیک، خیابان‌ها را رنگین می‌کرد، مجلات فقط به کمک آگهی‌های تمام صفحه رنگی روی جلدهای ساده خود را به چهار رنگ تبدیل کردند و تلویزیون ایران، روزنامه‌ها و مجلات مهم فقط با بودجه‌های تبلیغاتی قادر به ادامه کار شدند. 
از خصوصیات بارز این دوره شروع یک نوع تبلیغات پر سر و صدا و جنجالی بود که پایه‌گذار این سبک را سازمان تبلیغاتی فاکوپا باید شناخت و بعدها چند مؤسسه تبلیغاتی جدید نیز این روش را تعقیب کردند. اکثر محصولات مصرفی با استفاده از سبک پر سر و صدای تبلیغاتی به بازار می‌آمدند و می‌توانستند رقبای خارجی و شرکتهای محدود داخلی را که ضعیف‌تر بودند و امکان صرف بودجه‌های بزرگ تبلیغاتی را نداشتند از میدان خارج کنند. 
یک نوع دیگر شیوه تبلیغاتی مرسوم در این دوره شیوه ساز و ضربی با استفاده از آهنگ‌های روز و شعر فارسی با سبک‌های مختلف است. به طوری که برخی از مؤسسات تبلیغاتی این شیوه را تا حد کارهای مطرب روحوضی تنزل دادند، البته برخی دیگر در همین زمینه به خلق آثار جالب و هنرمندانه پرداختند. 
شیوه استفاده از طرح‌های کوتاه ولی در تیراژ زیاد در همین دوره پایه‌گذاری شد. به طوری که گاهی طرح تبلیغاتی یک کالا در تمامی صفحات یک روزنامه چاپ می‌شد. شعار آن در فواصل کوتاه از رادیو پخش می‌شد و یا فیلمی بسیار کوتاه از آن، لحظه به لحظه روی صفحه تلویزیون نمایش داده می‌شد. روش جایزه دادن و عنوان کردن جایزه در تبلیغات نیز از خصوصیات بارز این دوره‌ است، در این مورد مؤسسات تبلیغاتی و تولیدکننده‌ها گاهی، آنچنان به افراط می‌گراییدند که کالای مورد تبلیغ تحت‌الشعاع جایزه قرار می‌گرفت. 
تبلیغات انتظاری یا شیوه بسته نیز در این دوره به دفعات خیلی زیاد اجرا گردید. مثلاً برای معرفی یک کالای جدید در اکثر موارد از شیوه انتظاری استفاده می‌شد. گاهی دوران این انتظار چند ماه طول می‌کشید و در یک مورد نظیر معرفی صابون عروس بودجه‌ای که صرف تبلیغ انتظاری برای این کالا در سال ۱۳۴۴ در مدتی معادل یکسال شد بیش از بودجه‌ای بود که پس از به بازار آمدن کالا تا ده سال برای تبلیغ صرف گردید. یکی دیگر از خصوصیات این دوره، روی آوردن تدریجی کارخانه‌های تولیدی به تبلیغ در شهرستانهاست. 
شیوه اجرای برنامه به جای اجرای آگهی در این دوره رونق گرفت و بخصوص تلویزیون ایران از موجدین این شیوه بوده است. برنامه به دو نوع زنده و فیلم‌های سری اجرا می‌شد و برای آماده کردن فیلم‌های سری و دوبلاژ آنها مؤسسات تبلیغاتی به ناچار سازمان‌های مجهز دوبلاژ نیز تأسیس نمودند. 
سازمان‌های تبلیغاتی آوازه، گویا و کاسپین سازمان‌هایی بودند که به تأسیس استودیوی دوبله فیلم‌های تلویزیونی اقدام نمودند. 
● گسترش تبلیغات خدمات عمومی 
یکی از درخشان‌ترین فعالیت‌های تبلیغاتی در این دوره یک سری آگهی‌های خدمات عمومی بود که مبتکر آن سازمان فاکوپا چنان در این رشته پیش رفت که توانست جایزه بزرگ سال ۱۹۷۱ سازمان تبلیغات جهانی را با وجود رقابت‌های شدید کشورهای اروپائی و آمریکا و ژاپن برباید و کره کریستال گرانقیمتی را برای ۲ سال تصاحب کند. 
مهم‌ترین برنامه‌های تبلیغات خدمات عمومی سازمان فاکوپا عبارت بود از برنامه تبلیغاتی به نفع زلزله‌زدگان قزوین، خانه‌سازی در روستاهای زلزله‌زده خراسان، طرح پ ۷ برای گردآوری پول برای مبارزه با بیسوادی و بالاخره راه‌اندازی و هدایت طرح ساخت بیش از ۲ هزار مدرسه در کشور. 
این رشته یعنی تبلیغ برای خدمات عمومی روز به روز جنبه وسیع‌تری به خود ‌گرفت. در کشورهای دیگر جهان نیز این رشته چنان توسعه پیدا کرد که در زمره روش‌های مورد استفاده سازمان‌های جهانی چون سازمان ملل متحد و ارگان‌های تابعه آن برای پیشبرد و اجرای طرح‌های مهم و پرهزینه بین‌المللی گردیده است. 
قدرت شگرف تبلیغ در جهان امروز راه‌های جدیدتری را می‌جوید تا هرچه بیشتر به ارتقاء بشریت، بهبود جامعه و توسعه اخلاقیات کمک نماید. نتایج مطلوب این تلاشها هم‌اکنون عیان گردیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۵۸
hasan sabilan ardestani


جایگاه تبلیغات در تولید صنعت و اقتصادتبلیغ در کلام از مصدر بلغ به معنی آگاهی دادن یا مطلع کردن می باشد و به کسی که در این راه فعالیت می کند مبلغ یا تبیغاتچی گفته می ود هارولد لاسول جامعه شناس آمریکایی می گوید : تبلیغات در معنی گسترده آن ، فن تحت تاثیر قرار دادن عمل انسان از طریق دستکاری تصورات یا بازنمده هاست ، همچنین تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب شده که به منظور شکل دادن به دریافت ، دستکاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبان با نیت مورد نظر مبلغ صورت می گیرد . 
توسعه اقتصادی ، پیشرفت های صنعتی ، سهولت ارتباطات بین المللی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی در سطح گسترده در قرن کنونی تبلیغات و ضرورت توجه به آن مطرح ساخته است اگر چه اولین اثر تبلیغاتی شناخته شده در جهان به سه هزار سال پیش تعلق دارد که در شهر تبس یونان بدست آمده است و حاوی اعلان پاداش برای دستگیری برده ای بر روی کاغذ پاپیروس است اما تبلیغات به مفهوم امروزی آن از قرن هفدهم و هیجدهم زمانی که شهرنشینی همزمان با گسترش وسایل ارتباط جمعی و افزایش تولید انبوه رایج شد به عنوان یکی از ضرورتهای ارتباطی در جهان مطرح گردید . در اواسط قرن ۱۷ روزنامه مرکوری Marcuries به صورت هفتگی رد انگلستان به چاپ می رسید و اولین آگهی معرفی قهوه در سال ۱۶۵۲ و شکلات ۱۶۵۷ و چای ۱۶۵۸ میلادی در این روزنامه منتشر شد و اولین آگهی که ایجاد رقابت بین کالا را شروع کرد در ۱۴ سپتامبر ۱۷۱۰ میلادی در روزنامه تاتلر در آمریکا شروع شد که به معرفی یک نوع دارو پرداخته بود گرچه پیش از این روزنامه بوستن در ۲۴ آوریل ۱۷۰۴ میلادی در آمریکا اقدام به درج آگهی نمود درج آگهی تبلیغاتی در ایران از سال ۱۲۶۷ هجری قمری یعنی ۱۴ سال پس از انتشار اولین روزنامه کشور (کاغذ اخبار) و ۱۵ سال پس از رواج کاربرد آگهی در مطبوعات غربی رایج شد و برای اولین بار درج آگهی در زونامه اطلاعات در دهه اول ۱۴ هجری شمسی اغاز شد شروع درج تبلیغات تجاری به معنای واقعی آن در سال ۱۳۲۵ شمسی در روزنامه کیهان بوده است . 
● نقش تبلیغات در توسعه اقتصادی 
امروزه تبلیغات به عنوان یک صنعت در دنیا شناخته شده است این صنعت در دنیا به تولید کننده انگیزه کاری می دهد و تبلیغات سالم می تواند بازار سالم ایجاد کند به قول کارشناسان اگر کالایی کیفیت خوبی نداشته باشد هر قدر هم که تبلیغات جذاب و خوبی داشته باشد نمی تواند به نتیجه برسد یعنی شاید با تبلیغات بتوان یک بار خریدار را وادار به خرید کرد ولی برای همیشه نمی توان این کار را کرد . این کیفیت است که تعیین کننده نهائی است . امروزه تبلیغات به عنوان یک ضرورت در جامعه ایران مطرح است که به معرفی کالاها و تولیدات و در خدمت براورده ساختن نیازهای ضروری زندگی انسان قرار دارد تبلیغات باید در خدمت رونق بخشیدن به حرکت چرخ های اقتصادی یا شناساندن محصول و . . . باشد . تبلیغات در حقیقت زبان و وسیله ارتباط بنگاه اقتصادی با جامعه است و قطع تبلیغات به نوعی مرگ کالا محسوب می شود که اگر ناآگاهانه ، تقلیدی ، سفارشی ، و با دید غیر کارشناسی و غیر تخصصی انجام شود ، چاهی است که کالا و صاحبش را در خود فرو می کشد بر عکس یک تبلیغ خوب ابتدا توجه مخاطب را جلب و سپس او را بدان محصول علاقمند می کند . تبلیغ گسترده و علمی باعث می شود که کالای ایرانی در برابر رقیب خارجی بازار بیشتری بیابد و به فروش برسد و کارخانه دار با شکست مواجه نگردد و جامعه نیز مواجه با خیل عظیم بیکاران نشود . نقش تبلیعات و آگهی در دنیای تجارت این است که خریدار و فروشنده را به هم نزدیک تر کرده و باعث ایجاد ارتباط گردد دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند که تبلیغات در مردم انگیزه های قابل ملاحظه ای در افزایش سطح زندگی مردم داشته است . زیرا تبلیغات در مردم انگیزه های فراوانی برای خرید کالا ایجاد می نماید و تقویت این انگیزه باعث می گردد تا آنان برای بدست آوردن دستمزد و درآمد بیشتر میزان کار و تلاش خود را افزایش داده تا از این طریق بتوانند ضمن بر طرف نمودن احتیاجات ضروری و نیمه ضروری ، کالاهای لوکس و تجملی نیز خریداری نمایند که این امر موجب رونق کسب و کار ، تجارت ، اشتغال و کاهش بیکاری می گردد به نوعی تبلیغات باعث بازگشت سرمایه و جاری شدن خون در رگ تولید و حیات اقتصادی کشور می گردد . دکتر علی اکبر فرهنگی استاد مدیریت و ارتباطات می گوید : از تبلیغات می توان به خوبی برای اطلاع رسانی بازار گشائی و پاسخ دادن به نیازهای مصرف کنندگان استفاده کرد اما در عین حال باید از مصرف زدگی و مصرف گرایی لجام گسیخته پرهز نموده و از تبلیغات برای استقرار شرایط انسانی و عقلانی و ایجاد روابط منطقی استفاده کرد . تبلیغ در مردم ضمن ایجاد علاقه و تشویق به خرید کالا ، اگاهی و هوشیاری آنان را نیز در این زمینه افزایش می دهد . تبلیغ و تبلیغات می تواند در بالابردن توسعه فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی جامعه نقش بسزایی داشته باشد . نکته ای که باید در تبلیغات به آن توجه کنیم این است که تبلیغ یک منبع کسب اطلاعات و صرفه جوئی در وقت برای مصرف کننده و راهی برای رسیدن به یک هدف نهائی پیام دهنده می باشد از طرف دیگر تبلیغ راهی برای رساندن پیام به دیگران از طریق ایجاد روابط منطقی به منظور تغییر دگرگونی در بینش ، تفکر ، خواسته ها و رفتار می باشد . 
باید به این نکته توجه داشت که تبلیغات صنعت و حرفه ای است که اگر صحیح به آن پرداخته شود می تواند در ایجاد اشتغال نقش به سزایی را داشته باشد و مشاغل جدیدی را به وجود آورد . و از سوی دیگر به سبب ایجاد رقابت برای افرادی که در این رشته فعالیت می کنند ، باعث رشد تولید ، صنعت ملی و توسعه اقتصادی گشته و تولیدات غیر نفتی را بالا می برد . این موضوع به امر صادرات به جهت بالا رفتن کیفیت نیز کمک می نماید . تبلیغات یک صنعت عظیمی است که از علوم متفاوتی شامل : روانشناسی ، مردم شناسی . جتمعه شناسی ، رفتار شناسی مدیریت سازمانی ، اقتصاد ، مدیریت صنعتی علوم مرتبط با تولید ، بسته بندی ، گرافیک ، طراحی ، نقاشی ، حسابدرای و . . . که هر کدام در محل عملیاتی خود بسیار مهم و اثر گذار می باشند بهره می گیرد و تبلیغات تجاری یک جزء لازم برای اقتصاد ممالک می باشد . تبلیغ سبب رونق اقتصادی ، رونق اجتماعی ، ایجاد شغل ، تحول در بازار ، سیر تکامل اجتماعی و بالا رفتن فرهنگ مصرف صحیح می گردد . امروزه تبلیغات در غرب در دو بعد مطرح است تبلیعاتی که به عنوان پروپاگانا نم می برند و به تبلیغات سیاسی و اجتماعی معروف است هیچ انگیزه تجاری و سود مالی در آن نهفته نیست صرفاً دنبال منافع معنوی یا سیاسی است . نوع دیگر تبلیغات تجاری یا Advertising به معنی آگاهی دادن است .
بازاریابی و تبلیغ هر دو برای فروش بیشتر ، مستمر و صحیح فعالیت می نمایند حفظ نگهداری مخاطبین (مشتریان) جلب مشتریان جدید ، آگاهی صحیح و منطقی دادن به آنها از وظایف تبلیغات است . در حقیقت تبلیغات یک منبع کسب اطلاعات و صرفه جویی در وقت برای مصرف کننده می باشد . مدیران و مجریان تبلیغ باید به شاخصه های مهم انتشار یک پیام توجه کنند حوزه انتشار پیام ، زمان انتشار پیام ، ابزار انتشار پیام ، موقعیت انتشار و تکرار پیام های تبلیغی از جمله این شاخصه های مهم تبلیغی است ، یک تابلو تبلیغاتی با پیام جذاب و هزینه ای اندک می تواند از بسیاری از مشخصه های یک پیام ارتباطی برخوردار باشد به شرط آن که از ویژگی های بهینه بهره مند گردد .البته باور کردنی نیست که سالانه شرکتهای تولیدکننده کلالا وخدمات در سطح بین المللی و سطح ملی چه رقم بالایی هزینه می کنند تا به جمعیت میلیاردی ساکن دهکده جهانی بقبولانند که آنچه تولید کرده اند همانی است که خواسته اند بسیار بیش از آن شرکت های عظیم تولید کننده کالاهای مصرفی تابلوهای تبلیغاتی عریض و طویل خود را به چشم جهانیان بنمایانند این شعار کشف شده بود که همیشه حق با مشتری است یک آژانس تبلیغاتی موظف است در سطح وسیعی به فعالیتهای تحقیقی دست بزند مانند بررسی خصوصیات مختلف بازار ، تجزیه و تحلیل بازار از نظر اقتصادی ، تخمین وسعت بازار .
بررسی موقعیت شرکت مورد نظر در صنعت ، گروه بندی مصرف کنندگان بر اساس مقدار مصرف چگونگی مصرف ، عادات موثر در مصرف ، استفاده از روش های مناسب تبلیغ از جمله هدایای تبلیغاتی فیلم ها ، طرح ها و پوسترهای تبلیغاتی و نیز برنامه ریزی و زمان بندی انجام تبلیغات با راههای برقراری رابطه موثر با مصرف کنندگان می باشد . در یکی از تعاریف تبلیغات بازرگانی عبارت است از پیش بینی و تهیه پیام های سمعی و بصری که در ازاء پرداخت بهای نشریک یا چند عامل تبلیغاتی به اطلاع مردم رسانیده شود این پیام ها حامل خبری از خصوصیات و امتیازات یک کالا یا خدمت با یک فکر یا شیوه عمومی خواهند بود که اطلاع از آنها موجب افزایش فروش کالا یا استقبال عمومی از خدمت و فکر مورد نظر است علاوه بر این در عمر مصرف و تولید انبوه بخش مهمی از هدف تبلیغات مطلع کردن مردم نسبت به تازه های تولید است و هدف اصلی آن معرف یک کالا و فروش ان است هزینه تبلیغات یک هزینه سربار نیست و تبلیغات خرج خودش را در می آورد . نقش آگهی در دنیای تجارت این است که خریدار و فروشنده را به هم نزدیک کند یک اگهی خوب ابتدا توجه مخاطب را جلب و سپس او را بدان محصول علاقمند می کند استفاده از یک عضو هنری واحد ، بیشترین تاثیر را دارد به خصوص در آگهیکوچک که جا و فضا ، ارزش بیشتری دارد . وقتی که همه اطلاعات جمع آوری شد باید آن اطلاعات را به منظور تدوین یک استراتژدی فروش تحلیل کنید . یک شرکت طراحی اگهی باید به مواردی چون جلب نظر مشتری ، نفع مشتری انگیزه خریدار و خرید توجه کند در این زمیه باید از نیازهای عقلانی و احساسی هر دو استفاده شود .
در یک تعریف تبلیغات تجاری نوعی از ارتباطات است که با هدف معرفی جلب توجه و یا تشویق نسبت به کالا ، خدمت ، نیاز موسسه و یا آموزه ای از سوی شخص حقیقی یا حقوقی معینی با استفاده از وسایل گوناگون خطاب به توده گروه یا فرد انجام می شود اگر کارخانهای تولید بالا داشته باشد اما از طریقه و ارائه محصول و بازار و تعیین بازار مصرف و آشنا کردن مشتریان با محصول جدید در برنامه کاری خود قرار ندهد موفق نخواهد شد در تبلیغات باید منافع ملی ، مصالح ملی ، اموزش . جلب مشارکتهای عمومی را در روند توسعه در نظر گرفت تبلیغات بایددائمی ، مستمر و با ظرافت باشد نه مقطعی ودر موقع بحران . 
عمده ترین اهداف تبلیغات می تواند به شرح ذیل باشد : 
الف) اشنایی مخاطب با کالا 
ب) ایجاد تصور خاص مثبت در ا نسبت به کالا و ترغیب او به مصرف آن ، برای بدست آوردن وانجام رساندن هر یک از این مراحل به طور کامل باید اطلاعات لازم را از طریق تحیقات بدست آورد اطلاعات در باره این که : 
▪ چه باید گفت (محتوای پیام ) 
▪ چگونه باید گفت (ابزار و شرایط تبلیغ) 
▪ اثر چه بود (تاثیر تبلیغ) 
ما باید در تبلیغ نشان بدهیم دوستی هستیم که برای کمک آمده ایم تا برای تحیمل عقیده خود . به وقل ایزنهاور که در حدود ۵۰ سال قبل گفت : بزرگترین جنگی که در پیش داریم نبرد برای تسخیر افکار انسان هاست . سیسرو خطیب و سیاستمدار رومی در مورد تاثیر پیام گفته است : اگر می خواهی مرا متقاعد کنی باید اندیشه های مرا بشناسی احساس مرا حس کنی و با کلماتی که من حرف می زنم حرف بزنی . 
این نکه را نیز در نظر داشت که تبلیغ هنر ، علم و صنعت است . دکرت علی محمد اربابی در کتاب تبلیغات تجاری از انتشارات داشنکده علوم ارتباطات اجتماعی سال ۱۳۵۰ می گوید : تبلیغ شامل پیام های دیدری ، گفتاری است که از طریق وسایل تبلیغاتی با پرداخت وجه مردم را به طریقی به یک نوع محصول یک خدمت ، یک فرک و . . . علاقمند می نماید و یا تبلیغات به کلیه اشکال ترغیب عمومی برای ایجاد تقاضا و بازار اطلاق می گردد که به واسطه ان ، افکار و تمایلات مردم را تحت تاثیر قرار داده ، مردم را به خرید کالا یا خدمت مورد نظر مبلغان تشویق می نماید . فروش فوری و رضایتبخش تولیدات تولین هدف تبلیغات است بنابراین آگهی باید گویا باشد برای این که جلب توجه نماید عنوان آگهی باید قوی و موثر باشد مخصوصا باید دید با چه نوع عنوان و عکسی می توان مردم را تحت تاثیر قرار دهد در نوشتن آگهی باید از تکرار و ذکر جملات مکرر و کلمات زاید و بی فایده خودداری نمود آگهی باید حاوی پیشنهاد تازه و ایجد حیثیت و شهرت کند ویلیام وایت یکی از نویسندگان آمریکا طی یک سلسله مقالات در سال ۱۹۵۰ در مجله معروف فورچون چاپ کرد و بعدها همان کتاب آیا کسی گوش می هد / را منتشر نمود می گوید : هیچ موسسه ای نمی تواند تنها با تعریف و تمجید و نشر آگهی های توخالی به جایئی برسد و اعتماد و تفاهم مردم را جلب کند جلب تفاهم در صورتی امکان پذیر است که موسسه با طبقات مردمی که با ان سرو کار دارند موضوعات مورد علاقه مشارکت نزدیک داشته باشد زیرا تجربه مشترک تنها پایه و اساس محکم و استوار برای ایجاد تفاهم است در هر کاری باید ارزشهای انسانی را ملحوظ و مورد نظر داشت تا بتوان در فکر و قلب و مغز دیگران نفوذ کرد . 
تبلیغات بازرگانی باید به عامل رونق تجارت و صنعت . ، ارتقاء کیفی تولید و کاهش قیمت قلمداد شود اما به نظر متخصصات علوم اجتماعی نیز به نوعی شستشوی مغزی قلمداد می شود تبلیغات در بسیاری مواقع عادت به مصرف برخی از کالاهای غیر ضروری را دامن زاده باعث از خود بیگانگی افراد می گردد از آثار زیانبار دیگر تبلیغات و تهاجم تبلغاتی دگرگون ساختن الگوی مصرف جامعه است تبلیغات مصرف گرایی و مصرف مازاد بر احتیاج را دامن می زند که نتیجه آن از دست رفتن امکان پس انداز و عدم آینده نگری است نتایج دیگر ان چشم و همچشمی . فخر فروشی ، سطحی نگری و جایگزین کردن معیارهای مادی به جای معیارهای اخلاقی و معنوی است و شکاف بیش از پیش طبقات و تمایزات اجتماعی و طبقاتی را به دنبال دارد از دیدکاه انقادی باید گفت . تبلیغات فعالیتی است که در آن بازاری ایجاد می کند ا به هر طریقی که ممکن باشد مردم را فریب دهند یا مصرف گرایی را ترویچ کنند هزینه لازم برای تبلیغات از یک سو قیمت تمام شده کالا را افزایش می دهد و از سوی دیگر منجر به افزایش کمیت تولید و در نتیجه کاهش هزینه توید می گردد و نیز ایجاد رقابت ممکن است منجر به افزایش کیفیت گردد تبلیغات شرکت های فراملیتی در کشورهای در حال توسعه به زیان این کشورهاست به عنوان نمونه به دلیل وجود نداشتن یا ناکار آمد بودن مقررات و محدودیت های تبلیغات در کشورهای در حال توسعه باعث گردد که در این کشورها تمایل به مصرف کالاهای غیر ضروری افزایش یابد ، صنایع داخلی آنها لطمه بیند و الگوی مصرف آنها به نحو غیر اصولی مشابه الگوی کشورهای مرفه گردد . اطلاع رسانی می تواند اصلی ترین اهداف تبلیغات باشد . تبلیغات مردم را مطلع می سازد تا به عنوان مثال بطور صحیح رانندگی کنند و قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی را رعایت نمایند در مصرف اب و برق صرفه جویی نمایند در حفظ و حراست از محیط زیست بکوشند و در جهت کاهش آلودگی هوا قدم بردارند و به جای مراجعه حضوری به ادارات از پست وسایل ارتباطی دیگر استفاده نمایند همچنین تبلیغات می تواند در خدمت توسعه توریسم و جهانگردی ، تشویق به صادرات ، بازار گشائی و پاسخ به نیازهای مصرفی منطقی ، حفظ و تداوم حیات تولید کنندگان کشور باشد . تبلیغات همچنین به فرهنگ تعلیم و تربیت ، ثبات تولید ، استاندارد کردن محصول جلوگیری از نوسان قیمت ها ، توسعه تکنولوژی ، پیشرفت سطح زندگی / تولید انبوه و مصرف انبوه کمک می کند تبلیغات ممکن است برای مصرف کننده وسایلی فراهم آورد که در وقت وانرژی خود . رد رفع نیازمندی هایش صرفه جویی کند آزادی انتخاب و اختیار او را آسانتر کند و از میزان آزمایش و خطای او بکاهد از طرفی درآمد حاصله از امور تبلیغات بازرگانی برای موسسات گرداننده وسایل ارتباط جمعی و مطبوعات رقم قابل توجهی را تشکیل می دهد بدون این درآمد ها تصور کنید که روزنامه ها یا مجلات ، رادیو تلویزیون چگونه می توانند وضعیت اقتصادی شغلی خود راتثبیت نمایند بدون داشتن چنین درآمدی ، مطبوعات مجبور خواهند بود که از طریق دیگری به حیات خود ادامه دهند معمولاً یکی از راهها یکسب درآمد بیشتر افزایش نرخ مطبوعات می اشد که در چنین حالتی مصرف کننده بایستی پول بیشتری بپردازد و یا قلم روزنامه خود را در اختیار گروه و یا موسساتی بگذارد که امکان حیات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جامعه ای را به خطر بیندازند به هر حال شکی نیست که تبلیغات بازرگانی یکی از عوامل موثر و مفید اجتماعی می باشد و موسساتی که از طریق تبلیغات بازرگانی مراحل موفقیت را پیموده و بر پیروزی بزرگی نائل گردیده اند بسیار بوده چه بسا بدون وجود آنها تکنولوژی امروز هم وجود نبود وبشر قرن معاصر از مزایای امروزی برخورداری نداشت . دیدگاه انتقادی در مورد تبلیغات این است امروزه جوامع تحت تاثیر تبلیغات تجاری به خرید کالاهای غیر ضروری تشویق و ترغیب می شوند و افراد در این جوامع که به جوامع مصرف موسوم شده است ناچار می شوند تحت تاثیر تبلیغات تجاریی که از طریق روزنامه ها ، مجله ، رادیو تلویزیون . سینماها و آگهی های گوناگون دیواری آنها را تعقیب می کند کالاهای بیشتری خریداری کنند . بدیهی است که افراد برای تامین این همه نیازهای مصنوعی و سرگرم کننده باید درآمد بیشتری نیز بدست آورند تا قادر باشند قوه خرید خود را بالا ببرند ولی از آنجا که کسب درآمد بیشتر نیازمند کار بیشتر است خود را مجبور می بینند که ساعتهای زیادتری کار کنند و احتمالا به جای یک شغل یا چند شغل دیگری پیدا کرده تا بتوانند بهای کالاهای مصرفی را که بیشتر به طور قسطی خریداری می کنند به موقع بپردازند بدون تردید افراد با کار بیشتر چه از لحاظ جسمی چه از لحاظ روحی ، خسته تر و فرسوده تر می شوند و شور نشاط زندگی را از دست می دهند از فراغت و‌ آسایش واقعی محروم شده .
نسبت به وضع اجتماعی خود و اطرافیان خویش بی اعتنا و بی توجه می شوند در نتیجه آنها نمی توانند از حقوق سیاسی خود بهره برداری کنند . مسئولیت های اجتماعی خویش را انجام دهند و باهمکاری دیگران آینده بهتری بسازند در چنین شرایطی تبلیغات بازرگانی بطور غیرمستقیم ، هدف های تبلیغات سیاسی را که حفظ و گسترش سازگاری و محافظه کاری است تامین می کنند صرف نظر از معایبی که برای تبلیغات بر شمردند باید به این نکته توجه داشت که تبلیغات تجاری ، نیروی مهاجم و خلاقی است ه با تشویق میل عمومی به مصرف ، به فروش کالا کمک می کند و عامل محرکه ای در گردش چرخ های اقتصاد جهانی به شمار می رود در واقع تبلیغاتتجاری فرآیندی پویاست که همگام با تغییرات اجتمعی و تحولات سیاسی - اقتصادی ، هر روزه شکل تازه ای پیدا می کند افزایش سطح دانش عمومی ، رشد فکری و نیز سلیقه و ذوق مردم از یک سو و افزایش سطح درآمد و جمعیت . رغبت به مصرف و بهتر زیستن از سوی دیگر ، تبلیغات تجاری را شدیداً تحت تاثیر قرار داده است شرت ها با انجام تبلیغات تجاری ، هدف های جهار گانه ای را دنال می کنند نخست این که سعی می کنند میزان مصرف مشتریان خود را افزایش دهند دوم این که درصد جلب مشتریانی جدید بر می آیند که رسیدن به این هدف خود را افزایش دهند دوم این که درصد جلب مشریان جدید بر می آیند که رسیدن به این هدف از طریق جلب نسل جوان ، جلب مشتریانی که خریدار محصولات شرکت نیستند و جلب مشتریان رقبل امکان پذیر است سومین هدف شرت زنده نگاه داشتن نام موسسه و چهارمین هدف مبارزه با عقاید مخالف شرکت یاموسسه است از دیگر مزایای تبلیغات تجاری افزایش حم مبادلات است و نیز عاملی در توسعه فن آوری است چرا که موفقیت در بازار به ارائه کالاهای دارای کیفیت مناسب بستگی دارد تا مشتریان بالقوه ای که با تبلیغات برای خرید محصول شرکت به صورت بالفعل درامده ند به صورت مشتریان دائمی شرکت باقی بمانند . از دیگر مزایای تبلیغات تجاری ، افزایش تقاضای مشتریان است هر قدر سرعت فروش کالا بیشتر باشد قدرت تولید محصولات نیز افزایش می یابد سرعت فروش از راه ارتباط با انبوه مشتریان میسر می شود که در گوشه وکنار پراکنده هستند . 
جان مینارد کینز اقتصادان مشهور انگلیسی می گوید : اشتغال کامل مستلزم مصرف کامل است و مصرف کامل نیز مستلزم شناساندن محصول به متقاضی است از دیگر مزایای تبلیغات تجاری ، ایجاد رقابت بین تولید کنندگان است که به تبع آن کیفیت محصول بهبود می یابد در واقع تولید کنندگان برای از دست ندان بازار ، همواره درصد افزایش کیفیت محصول خد نسبت به شرکت رقیب هستند . 
تبلیغاتی تجاری همچنین حق انتخاب مشتری را برای خرید کالا افزایش می دهد در این شرایط متقاضی به راحتی به اطلاعات مربوط به کالا دست می یابد و دست به انتخاب می زند همچنین با ایجاد اعتماد در مصرف کنندگان در دراز مدت توزیع کالا نیز آسان تر می شوند زیرا با اطمینانی که مصرف کننده نسبت به کارک کالا پیدا می کند تولید کننده قادر است حتی بسیاری از محصولات خود را پیش فروش کند . 
تبلیغات می تواند در افزایش منظم توانای خرید مردم و نیز گردش سرایه ها موثر باشد تبلیغ میل عمومی مصرف کنندگان را برای خرید افزایش می دهد و باعث می شود مشتریان برای دسیابی به کالاهای جدید مورد نظر خود بکشوند تا درامد بیشتری را کسب کنند اگر تولید کننده مجاز به آگهی کردن محصول خود نباشد علاوه بر مشکلاتی که برای خریداران به جهت بی اطلاعی از کالا و خدمات ایجاد می شود تولید کننده نیز رغبتی برای سرمایه گذاری نشان نیم دهد همچنین اشتغال کامل عوامل تولید فراهم نمی شود و با افت درامد قدرت خرید کاهش می یابد بطور کلی تبلیغات تجاری یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی به شمار می رود و ابزاری است برای تسریع گردش سرمایه و پیشرفت صنعت . 
این در حالی است که به همین میزان ضد تبلیغ می تواند مخرب باشد تبلیغات سوئی که برای پسته وخرمای ایران در جهان صورت یم گیرد تولید کنندگان ایرانی را با مشکلات زیادی مواجه می کند .

عبدالله ذاکر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۵۴
hasan sabilan ardestani

تقسیم بازار

براساس تعریفی که در کتاب مدیریت بازاریابی دکتر احمد روستا آورده شده است، تقسیم بازار روندی برای تشخیص و مجزا کردن ویژگی‌های خریداران است که به دلایل زیر صورت می‌گیرد.

۱) انتخاب بازارهایی که سازمان می‌خواهد یا می‌تواند محصولات و خدماتش را به آن عرضه کند.

۲) طراحی محصولات و برنامه‌های بازاریابی برای پاسخگویی به احتیاجات خریداران مورد نظر.

هدف اول بیشتر برای زمان‌هایی کاربرد دارد که شما سازمانی دارید که دارای طیفی از محصولات است و به دنبال بازار برای آن‌ها می‌گردید. هدف دوم نیاز بیشتر در زمانی خود را نشان می‌دهد که در حال طراحی خطوط تجاری و محصولات جدید برای یک کسب‌وکار هستید.

به طور کلی تقسیم بازار سبب می‌شود بازار ناهمگون به خرده‌بازارهایی با خصوصیات همگون تقسیم شود. انسان‌ها خواسته‌ها و احتیاجات متفاوتی دارند و اگر تفاوت در خواسته‌ها و نیازها نبود، کار بازاریاب‌ها بسیار آسان می‌‎شد. اما در دنیای واقعی این تفاوت وجود دارد و بازاریاب‌ها با تقسیم بازار می‌توانند مشتریان را از نظر احتیاجات و واکنش‌ها به گروه‌های نسبتا همگون‌تری تقسیم کنند.

اجازه دهید با یک مثال تقسیم‌ بازار را شرح دهیم:

تصور کنید شما را برای تدریس به یک مدرسه می‌فرستند و تنها چیزی که به شما می‌گویند این است که باید به دانش‌آموزان آموزش دهید. مطمئنا شما سوالات مختلفی خواهید داشت، این‌که

  • دانش‌آموزان در چه سطحی قرار دارند؟
  • موضوع تدریس شما چه چیزی خواهد بود؟
  • زمان‌بندی کلاس‌ها چگونه خواهد بود و … .

اگر شما این سوالات را نپرسید و پاسخ‌شان را ندانید، هیچ ایده‌ای برای آموزش آن‌ها نخواهید داشت. شرکت‌ها نیز با همین معضل مواجه هستند، اگر آن‌ها تقسیم بازار انجام ندهند، آن‌ها نخواهند دانست که چه چیزی را برای چه کسی باید بفروشند؟ بنابراین بدون تقسیم‌بندی، گروه هدف شما جمعیتی است که شما هرگز درک نخواهید کرد چگونه می‎‌توانید آن‌ها را هدف قرار دهید.

تقسیم بازار

مزایای تقسیم بازار

تقسیم بازار پاسخی به نیازهای گوناگون مشتریان و استفاده‌ی بهینه از منابع شرکت‌هاست. با این‌حال، در این قسمت از متن مزایای اصلی تقسیم بازار را با جزئیات شرح می‌دهیم:

تمرکز: تقسیم بازار یک روش موثر برای افزایش تمرکز شرکت‌هاست، بدیهی است که اگر شما هرچه تمرکز بیشتری داشته باشید بازده بهتری نیز خواهید داشت.

افزایش توان رقابتی: به طور طبیعی، هر چه تمرکز شما در رابطه با یک بخش از بازار افزایش پیدا کند، توان رقابتی‌تان نیز افزایش می‌یابد. سهم بازار شما افزایش می‌یابد و بدین ترتیب شانس ورود رقیب کاهش می‌یابد.

گسترش بازار: شما تنها زمانی می‌توانید بازار خود را گسترش دهید که قبلا تقسیم بازار از لحاظ جغرافیایی انجام داده باشید. شما نمی‌توانید مشتریان خود را گسترش دهید زمانی‌که هیچ ایده‌ای از این‌که مشتریان شما در چه منطقه‌ای جغرافیایی حضور دارند نداشته باشید.

حفظ مشتری: با تقسیم بازار شما قادر خواهید بود تا مشتریان‌تان را به خوبی بشناسید و بدانید که چگونه می‌توانید به طرق مختلف رضایت آن‌ها را جلب کنید.

ارتباطات بهتر: اگر شما نتوانید بازار خود را تقسیم‌بندی کنید، چه از لحاظ جمعیت‌شناسی و چه از لحاظ روانشناسی؛ قادر نخواهید بود پیام بازاریابی درستی ایجاد کنید.

افزایش سودآوری شرکت: تقسیم‌بندی بازار برای شما توان رقابتی، آگاهی از برند، حفظ مشتری، ارزش ویژه برند و بهبود ارتباطات را به ارمغان می‌آورد و همه‌ی این موارد با هم برای شما سودآوری به ارمغان خواهند آورد.

 

فرآیند تقسیم بازار

تقسیم بازار فقط برای شرکت‌های بزرگ ضروری نیست، بلکه کسب‌وکارهای کوچک برای این‌که بتوانند به شرکت‌های بزرگی تبدیل شوند نیاز دارند که از مفاهیم متعدد بازاریابی که مهم‌ترین آن‌ها تقسیم‌بندی بازار است بهره بگیرند. استراتژی‌های بازاریابی با تقسیم بازار شروع می‌شوند، از این رو یادگیری مراحل تقسیم بازار برای هر کسب‌وکاری ضروری است.

۱) یک نیاز اساسی را شناسایی کنید

یک نیاز را تشخیص دهید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید مشتریان را براساس نیازشان گروه‌بندی کنید. به عنوان مثال، در یک منطقه تعداد زیادی رستوران معمولی وجود دارد، اما هیچ اثری از رستوران‌های ایتالیایی و فست‌فود مشاهده نمی‌شود. بنابراین شما نیاز مصرف‌کنندگان در یک منطقه‌ی خاص را شناسایی کرده‌اید.

تقسیم بازار-مرحله ۱

۲) بخش‌ها را تفکیک کنید

پس از این‌که نیاز مشتریان خود را شناسایی کردید، باید انتخاب کنید که چه کسی مشتری شما باشد. برخلاف چیزی که تصور می‌کنید این موضوع کاملا به سادگی امکان‌پذیر است، شما باید تصمیم بگیرید که در این مورد از چه نوع تقسیم‌بندی استفاده کنید؛ جغرافیایی، جمعیت‌شناختی، روانشناسی و … . گام اول به شما یک توده از جمعیت را ارائه می‌کند، در این مرحله باید مردم را از لحاظ ویژگی‌های مختلف از هم تفکیک کنید.

تقسیم بازار-مرحله ۲در مثال بالا (همان رستوران ایتالیایی) فرد می‌تواند جمعیت را به سه گروه کودکان، جوانان و میانسالان تقسیم کند. غذاهای ایتالیایی اغلب توسط افراد سن بالا ترجیح داده می‌شوند، بنابراین بعد از این تقسیم‌بندی او می‌داند که بخش هدف او باید چه کسانی باشند.

۳) کدام بخش جذاب‌تر است

حال که بخش‌های مختلف را از طریق عوامل جمعیت‌شناختی، جغرافیایی و روانشناسی شناسایی کردید، باید انتخاب کنید که کدام بخش برای شما جذاب‌تر است. این سوال سختی است و ممکن است تاثیر بزرگی در تقسیم‌بندی شما داشته باشد.

تقسیم بازار-مرحله ۳

در مثال رستوران ایتالیایی، صاحب رستوران تشخیص می‌دهد که مردم میانسال و جوانان بسیاری در این منطقه وجود دارند. علاوه بر این، مردم میانسال می‌توانند به همراه خود کودکان و بزرگسالان دیگری را به رستوران بیاورند. بنابراین مشتری هدف اول برای این رستوران میانسالان و مشتری هدف دوم جوانان هستند. بنابراین او با استفاده از تقسیم‌بندی جمعیت‌شناختی و جغرافیایی مردم میانسال منطقه‌ی خود را مورد هدف قرار می‌دهد.

۴) سوددهی کدام بخش بیشتر است

در این مرحله شما باید تجزیه و تحلیل انجام دهید و ببینید سوددهی کدام بخش بیشتر از بقیه است تا بهینه‌ترین تصمیم را بگیرید. در مثال بالا او دو گروه هدف را انتخاب کرد، او متوجه شد که میانسالان برای او فوق‌العاده سودمند هستند. گروه دومی که او انتخاب کرده بود جوانان بودند، این گروه بیشتر به فست‌فود علاقه دارند و بیشتر از رستوران برای معاشرت استفاده می‌کنند تا غذاخوردن. بنابراین این گروه زمان بیشتری در رستوران صرف می‌کنند اما سودآوری کمتری ارائه می‌کنند. از این رو صاحب کسب‌وکار چگونه می‎‌تواند طرزفکر و انتخاب خود را تغییر دهد؟ اجازه دهید جواب را در مرحله‌ی ۵ پیدا کنیم.

تقسیم بازار-مرحله ۴۵) ارزشی را که ارائه خواهید کرد بیابید

پس از این‌که بخش سودآور بازار را پیدا کردید، شما باید بدانید شما چه ارزش و مزیتی برای مشتریان فراهم می‌کنید که دیگران قادر به ارائه‌ی آن نیستند؟ اگر شما بتواند ارزش ویژه‌ و منحصربه‌فردی به مشتری بدهید، این ارزش به بزرگ‎‌ترین دارایی کسب‌وکار شما تبدیل خواهد شد.

در مثال بالا، صاحب رستوران ایتالیایی متوجه شد که جوانان برای رستوران ایتالیایی بی‌ثمر هستند، زیرا آن‌ها فست‌فود دوست دارند. وی با تجزیه و تحلیل فراوان به این نتیجه رسید که اگر یک زنجیره‌ی فست‌فود درست کنار رستوران ایتالیایی‌اش ایجاد کند، می‌تواند هم تعداد مشتریان خود را افزایش دهد و هم ارزش ایجاد کند. اگرچه فست‌فودهای زیادی در این منطقه وجود داشتند ولی هیچ‌کدام از آن‌ها در کنار یک رستوران ایتالیایی ساخته نشده بودند.

تقسیم بازار-مرحله ۵۶) بازار خود را گسترش دهید

هر تقسیم‌بندی که انجام دادید باید مقیاس‌پذیر باشد. به عبارت بهتر، کسب‌وکار شما باید بتوانند براساس عواملی که تقسیم را انجام داده، همان تقسیم بندی را گسترش دهد. در مثال رستوران ایتالیایی قادر است با استفاده از هر دو تقسیم‌بندی جمعیت‌شناختی و جغرافیایی رستوران

احب رستوران ایتالیایی تا به بهترین روند را در دست خود – یک رستوران ایتالیایی در ترکیب با یک زنجیره ای فست فود. او با استفاده از تقسیم بندی هر دو جمعیت شناختی و جغرافیایی. در حال حاضر او شروع به بررسی بخش های دیگر جغرافیایی در مناطق دیگر که در آن او می تواند همان مفهوم ایجاد و گسترش کسب و کار خود. به طور طبیعی، با گسترش بیشتر او خواهد شد سود بیشتری به دست آورند.

تقسیم بازار-مرحله ۶

۷) تقسیم‌بندی را با استراتژی بازاریابی خود ترکیب کنید

حال که شما یک بخش سودآور و قابل ارتقا پیدا کردید، نیاز دارید که این بخش را در استراتژی بازاریابی خود ترکیب کنید. با تقسیم بازار، بخش‌های هدف شما به وضوح روشن شده بنابراین می‌توانید سایر متغیرهای استراتژی بازاریابی خود را هدف قرار دهید. شما می‌توانید محصولات‌تان را براساس خواسته‌ی بازار تغییر دهید، قیمت‌ها را مناسب بازار انتخاب کنید و … . کسب‌وکار شما با توجه به روند تقسیم بازار ساده‌تر می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۵۵
hasan sabilan ardestani

بازاریابی سببی چیست؟

بازاریابی سببی یا علت محور (Cause related marketing) رویکردی به بازاریابی است که در صورت اجرا در یک سازمان یا مجموعه از یک دلیل حمایت کرده یا به‌صورت عمومی خودش را مرتبط با یک دلیل می‌شناسد.

درواقع می‌توان گفت یک مرز بسیار باریک بین مسئولیت اجتماعی سازمانی و بازاریابی سببی وجود دارد. مسئولیت اجتماعی سازمانی مربوط به زمانی است که شرکت سعی در باز پس دادن چیزی به جامعه دارد که از آن گرفته و به نفع خود بهره برده است، درحالی‌که بازاریابی سببی مربوط به زمانی است که شرکت نقدینگی و زمان را به‌منظور یک هدف یا رویداد خاص در جامعه صرف می‌کند. خیلی وقت‌ها این شرکت‌ها درنهایت اقدام به حمایت از یک سازمان مردن نهاد یا NGO می‌کنند که برای دست یافتن به یک دلیل یا هدف فعالیت می‌کنند. این رویکرد به‌منظور بهبود تصویر ذهنی از برند و مثبت نشان دادن سازمان در جامعه و اذهان دیگران مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

بازاریابی سببی

 

کاربردهای بازاریابی سببی

بازاریابان می‌توانند باهدف کسب دو مزیت از بازاریابی سببی بهره ببرند – مسئولیت اجتماعی بهتر یا مزایای اقتصادی و بازرگانی بهتر به دلیل ارتباطات حاصل از این رویکرد یا دستیابی به هر دو این موارد می‌تواند از فعالیت‌های بازاریابی سببی حاصل شود. در حقیقت اگر یک سازمان از یک دلیل حمایت کند، درمجموع از این طریق قادر به افزایش ارزش برند خود از طریق شناساندن خود به دیگران است. ازاین‌رو یک بازاریاب باید به‌خوبی متوجه شده و درک کند که بازاریابی سببی چه مزایایی برای سازمان داشته و حتی پیش از اجرای کامل آن، چه مزایا و منافعی را برای سهامداران شرکت و سازمان حتی قبل از اجرای کامل آن به ارمغان می‌آورد. 

یک مثال کوتاه از بازاریابی سببی

اخیراً توسط مردم در شبکه‌های اجتماعی، تصاویر بنرها و پارچه نوشته‌هایی که، برخلاف رسم همیشگی شهرداری‌ها، در سطح شهر توسط شهرداری یکی از شهرها نصب‌شده بود، دست‌به‌دست می‌چرخید. تمامی این بنرها در حمایت از حیوانات خیابانی بخصوص سگ و گربه نصب‌شده بودند و از مخاطبین می‌خواستند که به این حیوانات آسیب و آزار نرسانده و از آن‌ها حمایت کنند(آن‌ها را به پناهگاه‌های مخصوصی که در این رابطه احداث‌شده تحویل دهند).

 

به‌خوبی می‌توان گفت که این حرکت به‌نوعی بازاریابی سببی است و از یک عمل و حرکت حمایت می‌کنند. این کار موجب بهبود تصویر ذهنی مردم از شهرداری‌ها، خصوصاً در برابر رفتاری که بسیاری از دیگر شهرداری‌ها با حیوانات ولگرد می‌کنند در نظر گرفته شود. یا مثلا چالش سطل آب یخی یک مثال خیلی ساده و معروف دیگر است که در سال گذشته خیلی سریع در بین مردم در سراسر جهان به راه افتاده و گسترش یافت. آیا شما می‌توانید نمونه دیگری ازاین‌دست فعالیت‌ها توسط سازمان‌ها یا شرکت‌ها را نام ببرید؟ مثلاً حرکت‌های مذهبی و برنامه‌های مرتبط با آن‌ها آیا می‌تواند مرتبط با این رویکرد دانسته شود؟

بازاریابی سببی چیست؟

مشتریان‌تان را به طور مستمر از برندتان سینه‌‌چاک الاهگان تفرد به‌سان غم‌‌گرفته آگاه کنید. ما هر روز با قندان الکترومغناطیس صدها برند تعامل داریم، با این باران‌خیز چنگال‌مانند زیبایی‌دوستی (ه.ق) مسکن‌وار حال چگونه همه‌ی آن‌ها مضمضه لکپور را به یاد داشته باشیم؟ به یادسپاری از طریق تکرار افزایش می‌یابد. اگر می‌خواهید یکشنبه رنگتابی مشتریان‌تان در مورد برند کسمایی سلسله‌جبال شما تولید محتوا کنند، باید آن‌ها را به یاد داشته باشید. الهی کمیسیونی تعامل با برند از طریق تعاملات بادپیما دارستانی شیفت شسته‌رفته اجتماعی وب به اوج خودش می‌رسد. بیشتر مشتریان شما را ایزوتوپ پژوهشگرانه رویین‌تن در مکان‌هایی که وقت خود را بازاریابی سببی چیست؟ صرف می‌کنند، می‌بینند آرتیست آملی فسفرواسید و با شما تعامل می‌کنند، چلومرغ مصالحه‌آمیز فرنگی‌‌ماب علی‌البدل تبخیر به همین دلیل حضور شما در سایت‌های اجتماعی بزرگی مثل عبدالاحد اسکان فتا فیسبوک و توئیتر مهم است هدف ایجاد قندی مهدی‌پور آزمون‌گرایی صفحات تبلیغاتی زرد نیست در هبه مصاحبه‌شونده ناپیراسته واقع شما باید مشتریان‌تان بچه‌موش توتونکار تعامل داشته باشید. بهترین راه بلیت‌فروشی مورد فرستاد وظیفه‌ای برای افزایش سهم صدای برند شما سدیم‌کربنات کاراته‌بازی تعذیه مشتریان راضی‌تان هستند. تغلب تعارف دزفولیان خان‌ومان مشتریان خوشحال برای شما محتوا غیرقابل‌‌احیاء آمیخته بی‌مشتری کنایه‌‌ای خالدار تولید می‌کنند و رضایت‌شان نق‌زن بی‌خویش دنیاخواه نظرتنگ فریب‌‌خوردگی را اعلام می‌کنند و سقاهک بی‌مهرگان این باعث جذب مشتریان جدید و بالقوه تقدس‌مآبی تخته‌شنو کاظمی‌‌نژاد برای برند شما می‌شود. منزلگاه دهان‌پرکن کوهستان انسان‌ها جالب هستند، در لاس مهرآمیز متکبر انوش‌آباد سکنگبین حالی که شرکت‌ها این‌گونه خشت‌کاشی تربت‌حیدریه ایزوبار نیستند. همه دوست دارند کوزوویی آلونک‌نشینی صادقه های کرتن در مورد مردم حرف بزنند و صحبت شیمیدان تقه کردن در مورد شرکت‌ها کمی رذالت‌آمیز مرز درخشان بدپیله مرسدس‌بنز خسته‌کننده به نظر می‌آید. نکته یونیفورم جمعی اخراج سرخدار بنابراین اگر شما می‌خواهید سهم صدای‌تان را افزایش اکید کمیت دوام دهید، چیزهایی به مشتریان‌تان ندهید تا در مورد آن تابیده به‌جای‌مانده نیمه‌بینا صحبت کنند، بلکه کسانی را بدهید قطره الاهرام تفتیشی بنی‌اسرائیل که در مورد آن صحبت کنند از این تضعیف‌شده جوگندمی لوله‌بر ودادی قانون‌‌نویسی طریق جذابیت سهم صدای شما افزایش پرده‌سرا تارو خواهد یافت. این بحث هسته‌ی شمشکی سولو مبتدا روانه منجی‌گرایی اصلی کتاب جدید جولین اسمیت ستیز حدالمقدور استیلی است. زمانی که یک کودک به دکتر رنگباختگی آف یرقان مراجعه می‌کند، اگر پسر مشربه غاصبانه استاندارد‌شده لیسید خوبی باشد جایزه‌اش آب‌نبات چوبی خواهد بود اما اگر ایجاب بعثه هوش‌ربا اوقات تلخی به راه بیندازد این شهامت یکه‌تاز محلی غربت‌‌آلود آب‌نبات دیگر از آن او نخواهد هم‌گروه بداخم سهو ثبات‌دهنده قرآن‌‌شناسی بود. من از مفهوم پاداش مستقل پورسان ابوالفرج تمجید از رفتار حمایت می‌کنم کاپی‌بارا زیبایی‌پرستی انگشت‌شمار افت اگر چه ممکن است بسیاری از مربیان سوغات نفرین سمندری و مشاوران و غیره مخالف آن طلب‌‌کننده آْلوبالو تورک لوس‌آنجلس باشند. اگر می‌خواهید سهم تعذیرات سالیانه حریت رایانه ستایش‌آمیز صدای خود را افزایش دهید، وقتی عارفی‌‌پور مستعمرات را برای افرادی که برای شما محتوا خورجین خش‌خش صغار نرد تولید می‌کنند قرار دهید کثرت درون‌لنف آب‌ریزی مهرسازی چه این محتوا رضایت‌محور ایرلندی مراجعه‌کننده خرد اخذ باشد و چه برعکس. اگر کسی یک عکس دوزنده بنزوات یارانه‌دار بافت آدم‌قحطی از محصول شما در فیلکر آپلود نگونبخت نیمه‌محوری خفیه بی‌غرضانه کرد، او را دنبال کرده و یک پیام میسور هرم‌مانند تجسم‌بخشی عزت‌‌طلب تشکر همراه با بن و تیشرت به کیف‌قاپی کیوتو جناقی پرمحصول او ارسال کنید و اما اگر کسی پست انفاق طفلکی منفی در مورد شرکت شما می‌نویسد سعی کنید مشکل خود را رهسپاری امیری‌پور اضافه‌بر پرخاشجویانه چسبندگی حل کنید و برای او نیز یک پیام ظاهراً ده‌ملا چاپ‌کننده تشکر همراه با بن و پیراهن ارسال مولودی خرید بارانی‌پوش شق نگون کنید. اگر شما رفتار مثبتی در U رد‌صلاحیت‌شده نیاسین رسوا برابر انتقادها داشته باشید، باعث اینترنیوز پس‌سر دوجنسی چند‌تنی می‌شود مردم به شما اعتماد رنجان میت کنند. آیا شما سهم صدای خود صابر مدول را رهگیری می‌کنید؟ چگونه جلت ظرابخانه تکوین‌یافته پیر بغل می‌خواهید آن را افزایش تسهیل 12 ملت دهید؟

زمانی هیاهو اکرمی حسین‌پوری که مخاطبان یا سرمایه گذاران محراب نقاب دورنگاری یک سازمان متوجه بشوند که سازمان شبانگاهان اسفل تودرتو نمره‌گذاری گنده‌بک شان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم رهایی‌بخش اجماع‌گرایانه توتن از یک گروه خیریه حمایت هم‌خانه مقاوم‌سازی همریشه می کند، آن سازمان را در رده‌ی اصراف واصل‌شده اسلام‌خواه الحاق همان گروه قرار خواهند داد. ساروی مرواریدبافی بازاریابی سببی به مردم نشان شیشه‌شور سروزبان اهل‌بیت می دهد که یک سازمان خاص چگونه هشت‌ماهگی مقدم ابراهیم‌نیا قورت سولیست می تواند با فعالیت های خود به بندپی جدائی‌خواه طیره یاسمی یک گروه خیریه کمک کند.

بازاریابی سببی به سیه‌‌چال چیست سبزقبا مجموعه ی گسترده ای از فعالیت های انقضا لیقه عظیم‌آبادی دیداری تبلیغاتی گفته می شود که نشان ناهمسو مول کریما کاسک نازنازی دهنده وفاداری و احترام یک شرکت صنعتی‌‌شده هواداری ناشاد رفرمیست برنجاسف به فعالیت های ارزشمند یک گروه تابش‌نیا چندنژادی لبنانی‌تبار است. نتیجه این کار توسعه تجارت معذب اطلاع‌رسانی منیرزاده شرکت و همچنین ایجاد حس و نظر کرمانی حاکمه مثبت اجتماعی نسبت به آن است. بیوتروریسم جلف بازاریابی سببی باعث می شود که زاپاس مدرنیسم گنجعلی تیرتخشایی مردم به خوبی سازمان و هدف هایش درجا چاقوکش خالو را درک کنند ولی عملا نباید محورساز اسلوواکی مردارسنگ انتظار سودآوری مستقیم از آن داشت.

پیشینه

بازاریابی سببی فردا شادروان متوفی بهادرآباد به شکلی سنتی در فرهنگ ایرانی از مسجدالحرام دیسک‌گردان بستر‌سازی قدیم وجود داشته است. حمایت برخی قانونمندی شبکیه بازاریان از افراد بی بضاعت عشا عناصر که ریشه های مذهبی نیز داشته است، صلح‌‌طلبی تله‌تایپ جذب‌شده صحی هم اکنون نیز منجر به افزایش گزانگبین شگرد اعتماد و اعتبار وی و در نهایت مال‌اندوز تحت‌البحری فروش بیشترش می شود. با این وجود لختی ازاین‌رو وراثت‌پذیری ذکر گرداننده برخورد با بازاریابی سببی به ملاقلی‌پور لعنت‌شده ژله‌ای انفجارآمیز شکل حرفه ای یکی از پدیده‌های دایرة‌المعارف گریپ‌فروت نسبتا نوظهور در عرصه بازاریابی گهی آزاد‌کرده است و برای اولین بار در برهنه کرداری میان‌جوین اجزاء سال 1979 یک شرکت کلوچه سازی آمریکایی به نام Amos با حمایت از یک بنیاد خاستگاه خوگر خیریه سوادآموزی آن را انجام بازاریابی سببی چیست؟ داده است.

مزایا

بسیاری از پسرو آب‌بندی‌شده رئال هم‌خانگی افراد از برندی که انتخاب کرده قوس‌وقزح متکلم آب‌بندی اند انتظار تعامل و انگیزش دارند. چهارگوشواره‌ای عینک‌‌فروش بازاریابی سببی روش بسیار گشاده‌رو گسترش‌یافته مناسبی برای این کار است. بازاریابی مافنگی لولهین سببی اطلاع کلی راجع به کسب درویش‌زاده الکترون‌ولت ضدهوایی بهاروند کتاب و کار را افزایش می دهد، مشتریان بیمناک تودرتو مفتح کماندار بالقوه ایجاد می کند، یک مزیت تسخیر‌کننده متناقص ضریب دینوری کافیین رقابتی است و تصویر برند را جابه‌جائی قدیمها کتاب‌خواندگی آسمان‌غره پلاسیدگی بهبود می بخشد.

آمار و ارقام

در هیأت‌امناء چاپار بی‌توجه قابل‌‌محاسبه بدحسابی آماری که سال 2010 توسط ConeLLC و نان‌خامه‌ای شمیز نروژی بی‌آزار اتوکراسی با عنوان “مطالعه تکامل نقشه‌بردار مفتاح‌الحساب سببی 2010″ ارائه شد، از میانه‌رو تندراه هر پنج نفر، چهار نفرشان علاقه کارجو عشقه داشتند برندی که از آن استفاده مسالمت‌آمیز دست‌تنها می کنند از بنیادهای خیریه حمایت گندله‌سازی فرود نهادی توپدار کنند. همچنین تحقیق نشان می دهد مکان‌شناسی فقرزدائی که 80 درصد مردم حاضرند اگر علقه‌مضغه رهوار افسر شیرازه خشک‌روی محصول رقیب کیفیت و قیمت مناسب سایه‌گستر استاتیک نی‌انبان کارامدی داشته باشد و همچنین از یک بنیاد غافلگیر آنتی‌کور خیریه حمایت کند، وفاداری خود قهقرا زخمه نسبت به محصول قبلی را بشکنند دولاب مقتضیات همسردار و محصول جدید را انتخاب کنند. و غریب‌‌پور بابا از هر پنج نفر، سه نفر تاکید کرده اعلام‌کننده آلفا مأجور اقدم اند حاضرند محصول جدیدی را گرینویچ الفاظ امتحان کنند که از بنیادهای خیریه برافکنده (ق.‌م) حمایت می کنند.

احتیاط کنید

هرچند بازاریابی سببی موضوع قدیم‌‌الایام جک پیامد بسیار تاثیرگذاری است و ممکن است اغراق‌انگیز دریاکنار اختلال هم‌خدمت حجازی منجر به موفقیت های بسیاری شود قدرتمندانه شاهین‌‌دژ ولی روی دیگر سکه نیز وجود دارد سربند پرکشش تایم انسان‌محور تاکنون و ممکن است یک برند محکوم به آب‌شمشیر اولتراسونوگرافی کنج‌‌عزلت‌‌گزیده سواستفاده از بنیادهای خیریه آشکارساز محمره پز تلفظ انحطاط‌آمیز شود. از همین رو راه اندازی یک گب کارابین رقت‌آور کمپین بازاریابی سببی مانند چاقوی کم‌‌عرض معاشر اندرونه‌شناسی میلیارد‌ریالی دو لبه است و در پیاده سازی w سارگپه فرامرزی آن باید بسیار احتیاط کرد. در مقاله آرواره‌مکان جادکمه یک‌طرفه کرخه چشم‌انتظار هایی بعدی به شکلی جزیی تر ذهن‌گرایی سرکردگی بادزده پدیدارشناسی دراز‌و‌نشست با نحوه راه اندازی یک بازاریابی خامه‌ای آرگون سن‌‌و‌‌سال سببی آشنا می شویم.


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۲۵
hasan sabilan ardestani

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اینستاگرام شبکه‌ای است که اکنون بیش از ۵ سال از تاسیس آن می‌گذرد و توانسته است تا جای خود را به عنوان یک شبکه‌ی اجتماعی پرمخاطب در میان کاربران باز کند. در گزارشی که پیش رو داریم سعی شده است تا به برخی ترفندهای استفاده‌ی بهینه از اینستاگرام برای اهداف تجاری و کسب وکار پرداخته شود. برای بررسی بیشتر با ما همراه باشید.


مسلما همه‌ی برنامه‌های اجتماعی رسانه‌ای برای کاربرد و هدف یکسانی ساخته نشده‌اند. اینستاگرام اولین بار در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ میلیون تعداد کاربرد دارد و ۳۰۰ میلیون نفر از آنها به طور روزانه از این برنامه استفاده می‌کنند. تعامل کاربران اینستاگرام با این با پلتفرم بسیار متفاوت با آن تعاملی است که کاربران با توییتر و فیس بوک دارند. این تفاوت، وقتی به حساب‌های کاربری فالو شده توسط کاربران هر یک از شبکه‌ها نگاه کنیم، بسیار مشهودتر خواهد بود.

تنها هدف اصلی شبکه‌ی اینستاگرام این است که شما محتوای بصری جذاب و هوشمندانه با کپشن‌های جالبتان را برای مخاطبان خود ارائه دهید و به هر ترتیبی بتوانید تعداد بیشتری از مخاطبان را در اینستاگرام برای خود فراهم کنید. این افزایش مخاطبین در ادامه نیز می‌تواند برای اهداف تجاری استفاده شود.


گفته‌ی فوق طبیعتا خیلی هم تعجب‌آور نیست، به دلیل اینکه بسیاری از برندهای ممتاز، برنامه‌ها و اهدافی را نیز برای ارایه‌ی بصری محصولات خود دارند. برای نمونه می‌توان به کمپانی نایک اشاره کرد که با ۵۴ میلیون فالوئر، همواره عکس‌ها و فیلم‌های کوتاهی از ورزش و ورزشکارانش را پست می‌کند. استارباکس با ۹.۸ میلیون فالوئر، نوشیدنی‌های خود را در مکان‌های عجیب و غریب و یا رنگارنگ برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد.


شمار زیادی از استارتاپ‌ها، از شرکت‌های تولید تی‌شرت همچون میزن‌ومین (Mizzen+Main) تا مارک‌های معروف کوله‌پشتی از جمله هرشل سوپلای (Herschel Supply Co.) از این برنامه به عنوان راهی برای افزایش آگاهی و شور و شوق مردم در مورد نام تجاری خود استفاده کرده‌اند.


اکنون پرسش این است که بهترین روش برای انجام این کار چیست؟ به لطف اجرای آینده‌ی ابزار کسب و کار اینستاگرام، نام‌های تجاری قادر خواهند بود تا آسان تر از قبل با کاربران و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. همه‌ی آن چیزی که شما نیاز دارید در واقع یک صفحه‌ی فیسبوک است.


همانطور که می‌دانید فیسبوک مالک شبکه‌ی اینستاگرام است و از طریق آن، برنامه‌ی اینستاگرام می‌تواند اطلاعات شرکت شما را دریافت کند. به این ترتیب، شما می‌توانید از شمار زیادی امکانات برنامه از جمله صفحات پروفایل ویژه‌ی کسب و کار، یک ابزار تجزیه و تحلیل و همچنین گزینه‌ای برای پرداخت هزینه‌ی تبلیغات بهره‌مند شوید.


همانند هر تصمیم دیگری که در کسب و کار گرفته می‌شود، پیش از هر کاری باید مطمئن شوید که اینستاگرام ارزش سرمایه‌گذاری شما برای نام تجاریتان را داشته باشد. اگر شما برای مثال گرداننده‌ی یک شرکت نرم‌افزاری یا یک آژانس مشاوره باشید، ممکن است تهیه‌ی پست‌هایی که بتواند مخاطبان را درباره‌ی کارها و ایده‌هایتان ذوق‌زده کند، مقداری دشوار باشد. اما هنوز هم ارزش امتحان را دارد که بخواهید عملکرد خودتان را در اینستاگرام برای اهداف تجاری امتحان کنید. در اینجا به بررسی شش مورد از بهترین شیوه‌های موجود برای استفاده از اینستاگرام به منظور کسب و کار می‌پردازیم.


۱. اطمینان حاصل کنید که مشتریان به راحتی می‌توانند با شما تماس بگیرند
اکنون دیگر نیازی نخواهد بود که تمامی اطلاعات خود را به طور انبوه در بخش زندگی‌نامه‌ی خود بیاورید. پروفایل‌های کسب و کار جدید اینستاگرام به فالوئرها اجازه می‌دهد تا با فشار یک کلید با ارسال ایمیل، تماس، و یا پیام به شرکت شما دسترسی داشته باشند؛ همچنین این امکان وجود دارد که به یک نقشه با تمامی راه‌های ممکن برای رسیدن به محل شرکت شما نیز دسترسی پیدا کنند.


بنابراین مطمئن شوید که تمام اطلاعات خود را به طور دقیق و در جاهای مناسب ثبت کرده‌اید، به طوری که مشتریان به راحتی بتوانند در صورت نیاز شما را پیدا کرده و با شما تماس برقرار کنند. این کار باعث می‌شود تا شما نیز بتوانید به درخواست‌ها و کامنت‌های مخاطبان به سرعت و با بهترین بهره‌وری ممکن پاسخ دهید.


۲. از ابزار اینسایتس (InSights) برای تعیین پست‌هایی با بیشترین بازدید استفاده کنید
آیا فکر می‌کنید به طور قطع می‌دانید که کدام ایده‌ها بهتر کار می‌کنند؟ شاید بهتر باشد در این باره تجدید نظر کنید و سپس اطمینان حاصل کنید که اطلاعات خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهید. ابزار اینسایتس به شما نشان خواهد داد که بسیاری از افراد چگونه با هر یک از پست‌های شما تعامل می‌کنند. شما باید از این اطلاعات برای پی بردن به چگونگی تنوع و گستردگی استایل‌های کپشن‌ها، فیلترها و سوژه‌های عکاسی استفاده کنید.


به عنوان یک مثال، می‌توانیم به یک استارتاپ طراحی داخلی با نام هوم‌پالیش Homepolish اشاره کنیم. آنها در ابتدا گمان می‌کردند که مخاطبان از تصاویری که در آن از سوژه‌های انسانی استفاده شده باشد، استقبال بیشتری خواهند داشت.

اما تجزیه و تحلیل‌های دقیق‌تر نشان داد، تصاویری که انسان‌ها در آنها حضور داشته‌اند نسبت به تصاویر بدون سوژه‌های انسانی لایک‌های کمتری را از سوی مخاطبان دریافت کرده‌اند. از این رو کمپانی تصمیم گرفت تا رویه‌ی خود را در عکس‌ها تغییر دهند و سوژه‌های انسانی را از تصاویرشان حذف کنند.

۳. ایجاد یک تقویم مشخص برای پست‌ها
بهترین مقاطع زمانی در روز برای ارسال پست‌ها چه وقت‌هایی هستند؟ تعداد میانگین پست‌ها در هر روز باید چقدر باشد؟ به طور آزمایشی با یک پست در هر روز یا یک پست در هر چند روز شروع کنید و در ادامه سعی کنید تا مناسب‌ترین زمان‌بندی را به دست آورید. به عنوان یک شاخص راهنما، صاحبان بسیاری از برندها باور دارند که بیش از دو یا سه پست در روز ممکن است ذهن مخاطبان شما را بیش از حد اشباع کند. و در حالی که بسیاری از شرکت‌ها در طول ساعات کاری پست‌های بیشتری ارسال می‌کنند.


یک مطالعه نشان می‌دهد که در اواخر شب و آخر هفته‌ها، پست‌ها تا حدودی از تعامل و توجه بیشتری برخوردار می‌شوند. احتمالا دلیلش این است که در این زمان‌ها رقابت کمتری در آن فضا وجود دارد. حالت‌های مختلف را امتحان کنید، با اعداد بازی کنید و آنها را مدام تغییر دهید تا در نهایت ببینید که مخاطبانتان بیشتر به چه برنامه‌ی زمانی اقبال بیشتری نشان می‌دهند.پس از آن پست‌های خود را برای چند روز یا چند هفته‌ی پیش رو برنامه‌ریزی کنید تا مطمئن شوید که در مسیر درست و معینی قرار خواهید داشت.

۴. محتویاتی را پست کنید که باعث جذب کامنت‌های گوناگون شود
کامنت‌ها در واقع نقطه‌ی اوج تعاملات اینستاگرام هستند. مطالعه‌ی فوق نشان داد که برای نام‌های تجاری بزرگ، کامنت‌ها تنها حدود ۱.۱ درصد از تعاملات کاربران را به خود اختصاص داده‌اند. این آمار تا حدودی مایه‌ی تاسف است. زیرا اغلب نظرات در واقع به صورت تگ‌هایی هستند که در آن، کامنت‌گذاران یک یا چند نفر از دوستان خود را به دیدن صفحه‌ی شما دعوت می‌کنند و به این ترتیب تا حدودی به افزایش تعداد بازدیدکنندگان منجر می‌شوند. پرسش این است که چطور می‌توانید کامنت‌های بیشتری در صفحه‌ی خود داشته باشید؟


کمپانی فروشگاه آنلاین هاکبری (Huckberry) که بیش از ۱۷۹ هزار فالوئر دارد، توصیه می‌کند تا از  عکس‌ها و کپشن‌هایی استفاده کنید که در بر دارنده‌ی ارزش و بینش‌ مشخصی باشد و یا اینکه در آنها سوالی از مخاطبین پرسیده سود. مثلا از آنها بخواهیم که پیشنهادات خود را درباره‌ی یک دستورالعمل بیان کنند یا مثلا بهترین مکان‌های دیدنی را برای دیدار در سئول پیشنهاد کنند.


کمپانی هوم‌پالیش توصیه می‌کند، از موضوعاتی برای نظرخواهی استفاده شود که بتوانند احساسات مختلف را در بر داشته باشند. پستی که در آن هر دو فاکتور شوخ‌طبعی و علاقه و دوست داشتن مطرح شده باشد، شانس بالاتر را در جذب کامنت‌های گوناگون نسبت به پستی خواهد داشت که تنها یه مقوله‌ی حسی رو پوشش می‌دهد.

۵. گاهی اوقات کاربران را به مشاهده‌ی وب‌سایت خود دعوت کنید
هدف نهایی بازاریابی برای شرکت شما در شبکه‌ی اینستاگرام این است که با همه‌ی تفاسیر یاد شده، بتوانید کاربران و مخاطبان صفحه را تبدیل به خریداران محصولات و خدمات کنید. در حالی که بخش زیادی از این هدف نیازمند یک استراتژی بلندمدت است، اما شما می‌توانید شرح تصاویر خود را به گونه‌ای بنویسید که کاربران را از فروش‌ها و یا نسخه‌های جدید محصولاتتان مطلع کند. همچنین می‌توانید آنها را ترغیب کنید که با پروفایل کمپانی شما به طور دایم لینک باشند.


اما به خاطر داشته باشید که بیش از حد از این تاکتیک استفاده نکنید، زیرا این کار باعث می‌شود تا بخش فید شما رفته رفته کارایی خود را به عنوان یک اکانت سرگرمی و تفریحی برای مخاطب از دست داده و برای مخاطبتان بیشتر به عنوان یک تاکتیک برای فروش و جذب مشتری شناخته شود.


ژاک پینا یکی از سران مدیریتی هاکبری در این باره می گوید که:”هر چقدر که کمتر از مخاطبانمان پرسش کنیم، به همان اندازه فالوئرهایمان را عادت می‌دهیم که ما برای ارایه‌ی محتویات اصیل و موثق برایشان حضور داریم. ما از آنها درخواستی نمی‌کنیم، مگر در زمان‌هایی که واقعا درباره‌ی چیزی بسیار هیجان‌زده باشد.”

۶. سعی کنید تا موضوعات و لحن شما با هم سازگاری داشته باشند
هنگامی که مخاطبانتان برای یک بار با تصاویر جالب و یا مطالب الهام‌بخش صفحه‌ی شما آشنا شدند، در آن صورت انتظار خواهند دشت که به آن روند ادامه دهید. پینا همچنین در این باره معتقد است که:”لحن مناسب خود را بیابید، آن را بهبود داده و کارتان را با آن تنظیم کنید و سپس فوق‌العاده سازگار با آن لحن باقی بمانید. باشد.”

نوا سانتوس (Noa Santos) یکی از بنیان‌گذاران هوم‌پالیش نیز در تایید سخنان پینا اظهار می‌کند: “در جهانی که در آن پدیده‌ها بسیار غیر قابل پیش‌بینی هستند، قابل پیش‌بینی بودن شاید به نوعی خوشایند باشد.”

منبع: خلاقیت
   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۳
hasan sabilan ardestani

آشنایی با بریف تبلیغاتی

این روزها مدیران برند به هر دری می زنند تا رضایت کارفرمای خود را جلب کنند و در این راه از انتخاب بهترین آژانسهای تبلیغاتی و برگزاری جلسات Pitch گرفته تا جستجوی دیوانه وار در سایتها، همایشها و سمینارها و… تا احیانا چیزی را از قلم نیندازند!
از آنسو چه بسیارند تیمهای خلاق که به محض دریافت یک سفارش نصفه نیمه از مشتری (که عموما مدیران برندها هستند)، دور خودشان می چرخند تا کاری خلاق برای ارائه به مشتری انجام دهند. بریف تبلیغاتی از جمله راههای کسب موفقیت برای افزایش فروش و برند سازی می باشد که در این قسمت مجله خبری محیطی آشنایی با بریف تبلیغاتی را شرح خواهد داد.

«بریف» چیست؟

بریف توضیحاتی مکتوب، اساسی و چکیده درباره یک پروژه (برند) است که در حقیقت صورت مساله را با تمام جزئیات ممکن (اما مختصر) تشریح می کند و به عبارتی یک Pre-Branding خلاصه شده است که همه عناصر لازم و مورد نیاز برای تدوین استراتژی های ارتباطی و برندینگ یک برند را توصیف می کند.

انواع بریف

بریف تبلیغاتیبریف ها را بر مینای نوع هدف، مخاطب و همچنین تدوین کننده آنها می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:
بریف استراتژی ارتباطی برند (Brand Communication Strategy) یا استراتژی پیام (MSB): این بریف توسط مدیران ارشد برند تدوین می شود که اهداف و استراتژی های ارتباطی برند را برای ارائه به مشاوران، آژنسها و… بصورت جامع ولی چکیده و شفاف توصیف می کند.
بریف مشتری (Client Brief): این بریف توسط یا به درخواست آژانس مشاور برند در قالب فرمی که شامل اطلاعات مورد نیاز آژانس است (فرم RFB) تکمیل می شود. توصیه می شود این فرم بصورت حضوری در حضور مدیر امور مشتریان آژانس تکمیل شود. این فرم ممکن است دارای ضمایم و پیوست هایی مانند نمونه تبلیغات انجام شده برند، کپی اسناد و اطلاعات ثبتی، گواهینامه ها و… باشد.
بریف خلاق (Creative Brief): این بریف توسط مدیر خلاقیت آژانس بر مبنای اطلاعات مورد نیاز واحد خلاقیت و آتلیه از بریف اصلی مشتری استخراج و به افراد آتلیه ابلاغ می شود.

بریف استراتژی ارتباطی برند

Strategy-jigsaw-puzzleبرای داشتن یک بریف خلاق جامع و مفید، ابتدا باید استراتژی های ارتباطی برند توسط مدیران برند تدوین شود و پیش از هرچیز باید امیدوار بود که برند، تفکر استراتژیک و مناسب به ویژه در زمینه برندینگ داشته باشد تا بتواند به شش سوال زیر پاسخ دهد
شش سئوال اساسی در تدوین استراتژی ارتباطی برند:

  1. این برند برای فروش به چه کسانی است؟ (Target)
  2. این برند چه «مزیتی» را می فروشد؟ (Benefit)
  3. چرا باید مردم آن را باور کنند؟ (RTB)
  4. دقیقا چه چیزی از ابزارهای ارتباطی (تبلیغات و…) می خواهیم؟ (Strategy)
  5. انتظار داریم مردم چه واکنشی نسبت به آن انجام دهند؟ (Response)
  6. این برند می خواهد مردم چه احساسی نسبت به آن داشته باشند؟ (Brand Image / Associations)

بریف خلاق

imagesبریف خلاق توسط سه واحد کلیدی متن پرداز یا کپی رایتر و مدیرهنری که با رهبری مدیر خلاقیت، آفرینش پیام برند را به عهده دارند تدوین می گردد. بریف خلاق همان چیزی است که در اختیار تیم خلاقیت قرار می‌گیرد تا با توجه به آن ایده‌ها را برای برند و محصول خلق کند و با بریف مشتری که در اختیار اکانت قرار می‌گیرد تفاوت دارد.

بعبارتی بریف مشتری یا خلاصه استراتژیک پیام (MSB) توسط مشتری تدوین می شود اما بریف خلاق (Creative Brief) از سوی آژانس توسط مدیر خلاقیت یا یکی از سه نیروی کلیدی آتلیه خلاق و بر اساس بریف اصلی بازآفرینی می شود.
در این قسمت شرحی ازنمونه‌ی بریف خلاق که برآمده از رفتار مصرف کننده بوده و به رسانه‌هایی چون رسانه‌های اجتماعی، تلویزیون، پرینت و فضای دیجیتال پرداخته شده است:

یک شرکت مواد شوینده خط تولیدی جدیدی برای محصولات شوینده با نام X خلق کرده است. گروه خلاقیت این مایع لباس‌شویی را لیدر محصولات می‌داند و فرصتی پیش آمده تا یک برند جدید از پایه ساخته شود و هدف ایجاد خط تولیدی است که برای نسل جدید مصرف کنندگان جذابیت داشته باشد.
شرح حال (پروفایل) مخاطب بیشتر از اینکه درباره اعداد و درصدها باشد، پیرامون این است که مخاطب واقعی چطور فکر می‌کند، احساس می‌کند و رفتار می‌کند. اینجا هدف ترسیم پرتره‌ای از مخاطب است. یک تصویر کلامی که گروه خلاقیت بتواند درباره‌ی آن صحبت کند و آن را تجسم کند.

  • با چند اصل ساده شروع کنید:
  • آن‌ها چه کسانی هستند؟
  • کجا هستد؟
  • چطور با هم ارتباط برقرار می‌کنند؟
  • چه چیزهای دیگری لازم است تا درموردشان بدانیم؟

باید به ورای اطلاعات سنی، مکانی و جنسیتی رفت تا بتوان جزییات جمعیت شناختی (دموگرافیک) را با اطلاعات سبک زندگی و بینش‌ها واقع‌بینانه کرد.یکی از راه‌ها این است که توضیح دهید مخاطب نسبت به این‌گونه محصولات (خود محصول و محصولات رقیب) چطور فکر می‌کند، احساسش چیست و چه رفتاری دارد.

مثال: مخاطب ما خانم‌های شهرنشین، ۱۸ تا ۳۴ ساله هستند که سالیانه بیش از ۲۰ میلیون تومان خرجی خانه در اختیار دارند.اما نکته اصلی پیرامون این مخاطبان این است که آن‌ها از اقوام مختلف و با اندیشه‌های اعتقادی مختلف که در تمام ایران حضور دارند هستند. اصطلاح مناسب در اینجا “چندفرهنگی” است. پس فقط درباره زنان تهرانی صحبت نمی‌کنیم.

  • تمرکز: چه چیزی مهم‌تر است که گفته یا نشان داده شود؟اینجا قرار است متقاعد‌کننده‌ترین شرح یا تصویری که می‌تواند برای رسیدن به منظور نشان داده شود شناسایی کنید.

مثال: مایع لباس‌شوییX از ترکیب گیاهی جدیدی استفاده می‌کند که با قدرت، کثیفی، لکه‌ها و چربی را پاک می‌کند و به محیط زیست به هیچ وجه آسیبی نمی‌رساند.

  • دلایل: چه دلایلی برای اقناع وجود دارد تا مخاطب باور کند، امتحان کند و خریداری کند؟
    دلایل منطقی و احساسی‌ای که باعث می‌شود مصرف کننده حرف شما را باور کند و محصول یا خدمات را بخرد فهرست کنید. شامل تمام نکات اصلی کپی و شواهد بصری و به ترتیب اهمیت برای مصرف کننده.
    مثال:از بین برنده‌ی کثیفی. جدید ، با فرمول علمی پیشرفته، با قدرت، کثیفی، لکه‌ها و چربی را پاک می‌کند.

چه چیز دیگری می‌تواند به تیم خلاقیت کمک کند؟ اینجا همان‌جایی است که می‌توانید بینش مصرف کننده، جملات به یادماندنی، شرحی از شخصیت برند، تگ لاین‌های پوزیشنی، فکرهای خلاق اولیه، شرایط پیشنهاد واکنش مستقیم (direct response offer)، انتظارات از نتیجه و عناصر الزامی مانند لوگو و نشانی وب‌سایت را اضافه کنید و مطمئن شوید که منابع برای پژوهش‌های بیشتر را قید کرده‌اید.

  • جمله قصار متخصص:”پاک‌کننده‌ای قوی‌تر و سبزتر از این محصول که منشا گیاهی دارد ندیده‌ام.” پروفسور فلان.دانشگاه فلان.
  • زمان‌بندی: از تیم خلاقیت چه می‌خواهیم و چه زمانی به آن احتیاج داریم؟
    در این مرحله می‌توانید بر اساس پروژه، جزییات را پیرامون رسانه،‌اندازه‌ها و احتیاجات پرزنت به مشتری و حتی مشخصات تولید را بیان کنید.

چگونه بریف خلاق را از بریف مشتری استخراج کنیم؟

در شکل زیر المانهای استخراج شده از بریف که در بریف خلاق لازم است نشان داده شده است.

بریف تبلیغاتی

مینی بریف خلاق (MCB) چیست؟

images (1)اما گاهی اوقات فرصت استخراج یک بریف خلاق جامع وجود ندارد. در این حال می توان به مینی بریف خلاق (MCB) بسنده کرد. برای داشتن یک مینی بریف خلاق شما باید روی مهمترین عوامل و عناصر تمرکز کنید که عبارتند از:

  • اهداف ارتباطی
  • مخاطبان هدف
  • بینش مشتریان
  • محرک ها

نتیجه گیری

باشتاب حرکت کردن گاهی خیلی طول می کشد! اگر شما به عنوان یک مدیر امور مشتریان روش پاسخ گویی از طریق تلفن را انتخاب می کنید و بریف را مکتوب نمی کنید، یا اگر به عنوان مدیر خلاقیت بدون داشتن بریف خلاق یا مینی بریف خلاق از تیم آتلیه انتظار ارائه خروجی های موثر و خلاق دارید، چطور انتظار دارید که وقتی پیمانکار یا تیم مورد نظر برای ارائه کار خود بیایند، شما تمام حرف ها و نکات خود را به یاد داشته باشید؟ از کجا می دانید کارشان همان چیزی است که شما می خواهید؟ و…

اگر شما یک استراتژیست یا مدیر معمولی برند هم باشید، تدوین یک بریف کوچک حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه از شما زمان می گیرد. پس مدیریت خود را زیر سوال نبرید و پیش از واگذاری کار به آژانس یا واحد خلاق یا هر سفارش دیگر، بریف مربوط به آنرا تنظیم کنید. آن وقت چیزی که بدست می آورید می تواند به فروش بهتر شما کمک کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۱
hasan sabilan ardestani

در زمان‌های نه‌چندان دور بازاریابی و تبلیغات یک کارآفرین به مجلات رنگ‌و‌رو رفته و یا تبلیغات تلویزیونی گران‌قیمت محدود می‌شد. اما با ظهور پدیده‌ای به نام اینترنت، گزینه‌های بازاریابی کارآفرینان جوان به طور سرسام‌آوری افزایش یافت. هر کسی با کمی وب‌گردی می‌تواند متوجه این استراتژی‌ها و انتخاب‌های نامحدود شود.  اما با این حال کسانی که در آغاز راه بازاریابی دیجیتال قرار دارند، همواره با سوالات و ابهامات مشابهی درگیر هستند.

کار خود را چگونه شروع کنیم؟

کدام استراتژی و گزینه برای من مناسب‌تر است؟

اولین قدم برای این کار چیست؟

اما ماجرا زمانی پیچیده‌تر می‌شود که پای بودجه هم به میان می‌آید. شاید شرکت‌های بزرگ و لوکس محدودیت چندانی در این مورد نداشته باشند، اما برای یک کسب‌و‌کار کوچک و نوپا قضیه کاملا متفاوت است. زیرا چنین شرکتی در صورت امتحان استراتژی‌های متنوع و گوناگون، ممکن است به سرعت با کسری بودجه و از دست دادن منابع مواجه شود.

اما به لطف چند راهکار و تکنیک ساده، شما می‌توانید علاوه بر صرفه‌جویی در بودجه و مخارج، به استراتژی مناسب بازاریابی دیجیتال خود دست یابید. در این مطلب قصد داریم تا چند مورد از این راهکار‌ها را به شما معرفی کنیم. اما پیش از آن، ابتدا به معرفی اصل بسیار مهمی می‌پردازیم که کل این مطلب بر پایه آن طرح شده است.

احتمالا قبلا نیز نام قانون پارتو یا همان قانون ۸۰/۲۰ به گوش‌تان خورده است. پیام این قانون بسیار ساده است: “کمترین تعیین کننده بیشترین است.” در نتیجه برای جلوگیری از هدر رفتن وقت و بودجه، باید بر روی اساسی‌ترین و تعیین کننده‌ترین مسائل تمرکز کنیم. برای درک موقعیت‌های مناسب بازاریابی باید به خوبی با این نکته آشنا باشید.

 

قانون پارتو

در نتیجه شما می‌توانید با متمرکز کردن بودجه و انرژی خود بر روی قسمت کوچکی از کارها، علاوه‌بر صرفه‌جویی در استفاده از این منابع، نتیجه بخش عمده‌ای از کارها را نیز به نفع خود تغییر دهید. با در نظر گرفتن این موضوع، به معرفی راهکارها می‌پردازیم.

 

۱) ایجاد یک استراتژی محکم و استوار

ممکن است هم‌اکنون بسیاری از شما متعجب شده باشید که که چرا چنین مورد واضح و آشکاری را به عنوان قدم اول مطرح کرده‌ایم. جواب بسیار ساده است، زیرا بسیاری از افراد از این موضوع ساده بی‌اطلاع هستند! ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که کارآفرینان جوان و کسانی که برای اولین بار قصد ایجاد کسب‌و‌کاری را دارند، کارهای لازم به اجرای خود را صرفا بر روی استیکر‌هایی نوشته و بر روی دیوار می‌چسبانند و اکثر آنان حتی مدت زمان ثابتی را نیز برای بررسی میزان پیشرفت، تعیین اهداف و بررسی احتمالات و پیشامد‌ها اختصاص نمی‌دهند.

هرچند این قسمت هیجان‌انگیزترین بخش یک بازاریابی و کارآفرینی نیست، اما بدون شک مهم‌ترین بخش آن است. قبل از این که به فکر صرف هزینه و یا صرفه‌جویی در آن باشید، بهتر است استراتژی واضح و روشنی را برای خود اتخاذ کنید. برای ایجاد یک استراتژی می‌توانید سوال‌های زیر را از خود بپرسید:

  • چقدر باید هزینه کنم؟ پاسخ دادن به این این سوال برای جلوگیزی از صرف هزینه در موقعیت‌های کم‌بازده ضروری است.
  • اهداف من چه چیزهایی هستند؟ افزایش بازدید سایت، افزایش میزان خرید و فروش و یا بهبود سئو و رتبه‌بندی؟ هدف نهایی همه ما درآمدزایی است. پس بالاترین سطح هدف خود را مشخص کرده و به ترتیب زیر اهداف را تعیین کنید.
  • کدام ویژگی بارز من در کدام مسیر می‌تواند مفید واقع شود؟ آیا من یک متخصص سئو ، نویسنده و یا یک طراح ماهر هستم؟ با استفاده از مهارت‌ها و منابع خود، کانال‌های لازم برای تمرکز بیشتر را انتخاب کرده و بر روی آن‌ها متمرکز شوید.

با پاسخ دادن به این سوالات به یک استراتژی مناسب برای خود خواهید رسید. فراموش نکنید که هرچه بیشتر تمرین کنید، در مبارزه آسیب کمتری خواهید دید و یا در این مورد بهتر است بگوییم که “هرچه بیشتر در بازاریابی دیجیتال برنامه‌ریزی کنید، هزینه‌های اضافی بر روی موارد بی‌مصرف و آزمایش و خطا کاهش خواهد یافت.”

 

تلاش بیشتر آسیب کمتر

 

۲) استخدام یک تیم متخصص در زمینه فعالیت‌های شما

همه کارآفرینان بودجه قابل توجهی را به استخدام متخصصان و مشاوران باتجربه در زمینه بازاریابی دیجیتال اختصاص می‌دهند. اما مهم این است که شما بتوانید متخصصان درستی را استخدام کنید. منظور از متخصصان درست بازاریابی، کسانی هستند که در زمینه فعالیت شما تجربه و تخصص دارند. یک بازاریاب دیجیتالی خوب لزوما نمی‌تواند برای شرکت شما مناسب باشد. فراموش نکنید که شما نه به دنبال فرصت‌های خوب، بلکه به دنبال یافتن بهترین فرصت‌ها هستید.

استخدام تیم متخصص

اگر شما یک نویسنده ماهر هستید و دوست دارید تا مطالب شما در رتبه‌های ابتدایی گوگل قرار بگیرد، بهتر است یک متخصص سئو با سابقه کار درخشان و مرتبط با کسب‌و‌کار خودتان استخدام کنید. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که افراد استخدامی شما نه‌تنها با کسب‌و‌کار شما آشنایی دارند، بلکه می‌توانند در جهت بهینه‌سازی فعالیت‌های شما در آن راستا تلاش کنند.

 

۳) یک رویکردی لایه‌ای برای بازاریابی دیجیتال خود تنظیم کنید

روند بازاریابی با گیر و دارهای فراوانی همراه است که غالبا نتیجه خوشایندی ندارند. در نتیجه ممکن است که تمرکز شما را از کارهای مهم‌تر گرفته و به خود اختصاص دهند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از رویکرد “لایه‌ای” استفاده کنید. اما رویکرد لایه‌ای به چه معناست؟

ابتدا شما باید لیستی متشکل از ۳ الی ۵ رسانه بازاریابی دیجیتال تهیه کنید که از طریق آن‌ها بتوانید به صورت موثرتر و مقرون به صرفه‌تری به مخاطبان خود دست یابید. سپس باید قدرتمندترین آن‌ها را براساس آمار به دست آمده و نرخ بازگشت آن‌ها انتخاب کنید و بر روی آن متمرکز شوید.

پس از تسلط کامل بر روی رسانه اول می‌توانید به سراغ رسانه‌های بعدی موجود در لیست بروید. بهتر است این کار را تا زمانی که به چند رسانه مختلف تسلط یافته‌اید، انجام دهید. اگر شما این رویکرد را اتخاذ کنید، به خوبی با قسمت‌های مختلف هر بخش از رسانه‌ها آشنا شد و در نتیجه قادر خواهید بود تا با بهینه‌سازی آن‌ها نرخ بازگشت سرمایه خود را نیز افزایش دهید.

این رویکرد نه‌تنها نرخ بازگشت سرمایه شما را افزایش خواهد داد، بلکه پایه و اساسی برای بازاریابی دیجیتال شما نیز به وجود خواهد آورد. یک مثال عملی در این مورد: برای مثال یک شرکت تزئین و ایجاد محوطه و فضای سبز، رسانه‌های فیسبوک، تبلیغات گوگل و سئو را برای خود مناسب می‌بیند. در نتیجه رویکرد آن به صورت زیر خواهد بود:

  • آغاز تسلط بر بازاریابی فیسبوک با در نظر گرفتن بودجه‌ای معادل ۱۵۰۰ دلار در ماه و باهدف قرار دادن نرخ بازگشت سرمایه ۲۲۵۰ دلاری در ماه
  • پس از رسیدن به این هدف و استخدام متخصصانی برای ادامه دادن آن، به سراغ تبلیغات‌های جست‌و‌جوگرها خواهیم رفت.
  • با استفاده از سود به دست آمده از فیسبوک، بودجه‌ای ۷۵۰ دلاری در ماه برای این قسمت در نظر گرفته و هدف خود را کسب ۱۵۰۰ دلار در ماه قرار می‌دهیم.
  • پس از مدتی در این زمینه نیز تسلط خواهیم یافت و در مجموع با هزینه ۲۰۰۰ دلاری در ماه، ۵۰۰۰ دلار به دست خواهیم آورد. تا به اینجای کار نیز به سوددهی رسیده‌ایم اما با این حال تلاش‌های ما کافی نیستند.
  • در این قسمت می‌توانیم به مدیریت نرخ بازگشت سود از هر دو بخش خود بپردازیم و در صورت لزوم به سراغ بخش بعدی (برای مثال سئو) برویم.
  • این کار تا زمانی ادامه خواهد یافت که به چند مورد از رسانه‌های بازاریابی دیجیتال تسلط یابیم.

افراد بسیاری به صورت ناگهانی پروژه خود را آغاز کرده و تمرکز خود را بر روی موارد مختلفی قرار می‌دهند. نتیجه این کار چیزی به جز کاهش نرخ بازگشت سرمایه و از دست رفتن بودجه نخواهد بود. با محدود کردن تمرکز خود به چند رسانه، شما قادر خواهید بود تا بر روی هر یک از آن‌ها تسلط یافته و رویکرد‌های آن را به خوبی بشناسید.

 

۴) معیارهای خود را تجزیه و تحلیل کرده و سپس تنظیم کنید

یکی از قوانین مورفی به این صورت است: “هرچیزی که در آن امکان اشتباه وجود داشته باشد، به یک اشتباه خواهد انجامید!” این قانون در بسیاری از بازاریابی‌های دیجیتالی نیز قابل درک است.

حتی با وجود داشتن یک استراتژی محکم، توجه به قانون ۸۰/۲۰، استخدام یک تیم متخصص و تسلط لایه‌ای بر روی چند رسانه، باز هم احتمال اشتباه در بازاریابی دیجیتال وجود دارد که همین امر موضوع تحلیل و تغییر را حیاتی می‌کند. هر بازاریابی باید با گوگل آنالیز و یا هر پلتفرم تحلیلی دیگری آشنا باشد، آمار و ارقام مربوط به کسب‌و‌کار خود را بشناسد، آن‌ها را درک کرده و سپس تفسیر کند. تصمیمات هوشمندانه تنها به کمک داده‌ها صورت خواهند گرفت.


برای مثال اگر شما داده‌های خود را تحلیل کنید، متوجه افزایش قابل توجه درآمدزایی خود در یک بازه چند روزه شوید. سپس علل آن را بررسی کرده و آن روند را تکرار کنید. در این صورت به درآمدزایی بیشتری خواهید رسید که بدون تحلیل و تجزیه داده‌ها رسیدن به آن ممکن نبود.

برای موفقیت در دنیای بازاریابی دیجیتال و صرفه‌جویی هرچه بیشتر در هزینه‌ها، باید به دنبال راه‌های موثرتری برای تحلیل باشید و این امر با شناخت داده‌ها میسر خواهد بود. برای مثال، نمونه عملی قبلی (پس از تسلط بر فیسبوک و تبلیغات موتورهای جست‌و‌جو) را این‌گونه ادامه می‌دهیم:

پس از گذر چند ماه و به راه اندازی چند کمپین، تصمیم می‌گیرید که سهم تلاش‌های خود را دریافت کنید. مشاهده می‌کنید که به ازای پرداخت ۱۰ دلار در روز برای تبلیغات‌های دیجیتال، ۱۰.۵ دلار دریافت کرده‌اید که روند بسیار خوب و مثبتی محسوب می‌شود. اما با مراجعه به بازاریابی فیسبوک، متوجه می‌شوید که در واقع شما در حال ضرردهی و از دست دادن سرمایه خود هستید. در این قسمت یک معمای جالب برای شما مطرح می‌شود.

به احتمال فراوان منطق شما خواهد گفت که بازاریابی فیسبوک را به کلی رها کرده وسرمایه‌گذاری بر روی تبلیغات جست‌و‌جوگرها را دو برابر کنید (که بسته به نوع کسب‌و‌کار و دیدگاه شما ممکن است سودی بیش از آنچه در نظر گرفته شده داشته باشد). در این حالت اگر هدف نهایی شما روشن و واضح نباشد، ممکن است که همچون یک کشتی بی‌لنگر در میان موج‌هایی از احساسات و شک و تردید‌ها با سردرگمی اطراف حرکت کنید.

به همین دلیل است که باید داده‌های خود را تحلیل کرده و تصمیمات خود را بر اساس محور استراتژیک خود اتخاذ کنید. هنگامی که درک روشنی از داده‌ها و تحلیل‌های خود به دست آوردید، ترس رها کردن یک رسانه از بین خواهد رفت و قادر خواهید بود تا تصمیمات بهتری برای آنده کسب‌و‌کار خود بگیرید. اگر پس از یک ماه متوجه شدید که تغییرات به وجود آمده کارساز نبوده‌اند، چرخش و بازگشت به حالت قبلی بهترین گزینه است.

 

۵) یک برند شخصی ایجاد کنید

در این قسمت می‌خواهیم راز کوچکی را با شما در میان بگذاریم: “مردم به ندرت از یک شرکت خرید می‌کنند، بلکه آن‌ها از یک برند خرید می‌کنند.”

یک شرکت همواره با مفاهیمی مانند سود، زیان، محصولات، مدیریت، درآمد، سهامداران و .. همراه است که مفاهیمی خسته‌کننده برای یک مشتری محسوب می‌شوند. اما یک برند همیشه در مورد مسائلی چون هیجان، تجربه، تعامل، لبخند و شخصیت است. اگر تبلیغات سابق اپل را دیده باشید، به خوبی قادر به درک این دوگانگی خواهید بود:

بیاید کمی در باره این موضوع فکرکنیم. سالانه هزاران شرکت با شکست مواجه می‌شوند. این شکست‌ها دلایل متعددی دارند که یکی از بزرگترین آن‌ها به برندینگ ضعیف آن‌ها مربوط می‌شود. مردم دوست دارند از کسی خرید کنند که به آن اعتماد دارند.

 

برند شخصی در سایت- بازاریابی دیجیتال

اگر دقت کرده باشید، تمامی وبلاگ‌های موفق یک نقطه اشتراک دارند: همه آن‌ها یک برند شخصی هستند. چهره صاحبان در پس‌زمینه سایت علاوه بر افزایش تمرکز مخاطبان، باعث جلب اعتماد آن‌ها نیز می‌شود. لزومی ندارد که هر کسب‌و‌کاری تصویری از کارآفرین خود داشته باشد، اما شخصیت‌بخشی به برند جزو اصول حیاتی و مهم هر کسب‌و‌کاری است.

قبل از سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌و‌کار از این موضوع اطمینان حاصل کنید که برند شما دارای نگرش، احساسات و حس قابلیت اعتماد است و پس از آن یک شخصیت به تمام معنا برای برند خود ایجاد کنید. به عنوان یک سفیر و نماینده، شما باید شخصیت برندتان را با شخصیت خود گره بزنید. هرچه شخصیت خود و برندتان بهتر باشد، نیاز کمتری به فعالیت‌های بازاریابی نیز خواهید داشت، زیرا مردم به خودی خود شما را خواهند یافت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۲۱:۰۱
hasan sabilan ardestani

در این مقاله ما 9 ایمیل را مطرح نموده ایم که باید طبق روالی منظم برای کاربران ارسال شوند. همچنین هدف از هر ایمیل و اینکه چه کسب و کارهایی می توانند از هر ایمیل بهره ببرند را بیان نموده ایم. علاوه بر این، میزان دشواری آماده سازی هر ایمیل نیز با معیاری بین 1 تا 5 مشخص شده است. هر چقدر این میزان به 5 نزدیک تر باشد سطح ایمیل نیز بالاتر می رود. بعد از معرفی هر ایمیل به ارائه سه توصیه برای ایجاد آن ایمیل پرداخته ایم.
بنابراین اگر می خواهید سطح بازاریابی ایمیلی خود را ارتقاء دهید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

1- ایمیل های تبلیغاتی

هدف: معرفی محصول یا خدمات به مشتریان به منظور ترغیب مشتری به خرید.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها.
سطح دشواری: 1- ایمیل های تبلیغاتی باید کوتاه و خوشایند باشند. شاید نیاز به تهیه و آماده سازی یک تصویر خاص داشته باشید اما به طور کلی ایجاد این ایمیل فرآیندی زمان بر و طولانی نیست.

سه توصیه برای ایجاد ایمیل تبلیغاتی:

  • پیشنهاد خود را کاملاً واضح مطرح کنید- ممکن است مشریان شما وقت نداشته باشند تا ایمیل تبیلغاتی شما را مطالعه کنند. اما اگر پیشنهاد شما کاملاً واضح و مشخص بوده و نگاه مشتری را برباید، نادیده گرفتن آن کار آسانی نخواهد بود. در مثال زیر یک پیشنهاد تخفیف 40 درصدی به طور کاملاً واضح بیان شده است.

بازاریابی ایمیلی email marketing

  • حس فوریت و نیاز ایجاد کنید- سعی کنید در ایمیل تبلیغاتی خود حس فوریت را به کاربران القا نموده و آن ها را به خرید ترغیب نمایید به طوری که مشتری حس کند در صورت نادیده گرفتن این پیشنهاد، مجدداً در آینده چنین فرصت مناسبی برای او پیش نخواهد آمد. در مثال فوق، بازه زمانی مشخصی برای استفاده از پیشنهاد تخفیف در نظر گرفته شده است. در ایمیل خود عبارات ترغیب کننده مانند "الان خرید کنید" را به کار ببرید. 
  • ایمیلتان کوتاه باشد- در ایمیل های تبلیغاتی نیازی به ارائه توضیحات گسترده نیست. فقط کافی است با کمترین کلمات و کوتاه ترین جملات، پیشنهاد خود را مطرح نموده و به مشتری بگویید که چگونه و تا چه زمانی می تواند از این پیشنهاد بهره ببرد. در مثال زیر، پیشنهاد مورد نظر در کمتر 45 کلمه مطرح شده است.

2- ایمیل فهرست محصولات جدید

هدف: معرفی محصولات و خدمات جدید به مشتریان. در واقع این ایمیل نیز یک نوع ایمیل تبلیغاتی است که طی آن شما اطلاعات مشتریان خود را به روز نموده و در ضمن به آن ها پیشنهادی برای خرید ارائه می دهید.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها می توانند برای معرفی محصولات و خدمات خود از این ایمیل بهره ببرند اما بیشترین کاربرد این نوع ایمیل در صنعت مد و کسب و کارهای خرده فروشی است.
سطح دشواری: 2- بیشتر زمانی که برای این ایمیل می گذارید باید صرف تهیه یک تصویر عالی از محصول جدید شود. این نوع ایمیل نیازی به متن طولانی ندارد.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل فهرست محصولات جدید:
•    بلافاصله پس از رسیدن محصول جدید، به مشتریان ایمیل بزنید- پس از دریافت یا تولید محصول جدید، در اولین فرصت ممکن ایمیل را آماده نموده و در ارسال آن تعلل نکنید. این نشان می دهد که شما به فکر مشتریان خود هستید و می خواهید آن ها همیشه جدیدترین ها و بهترین ها را داشته باشند.
•    یک تصویر خیلی عالی تهیه کنید- منظور از "تصویر عالی" یک عکس هنری نیست بلکه منظور تصویری است که محصول جدید را به طور کامل و در یک نگاه به مشتری معرفی نماید. در واقع در این نوع ایمیل، تصویر بیشترین اهمیت را دارد. این نوع ایمیل، شامل یک تصویر عالی به همراه کمترین کلمات ممکن است.

•    عبارت مورد نظر خود را در عنوان ایمیل بیان کنید- همان طور که می دانید باز شدن یا نشدن ایمیل توسط کاربر تا حد زیادی به عنوان آن بستگی دارد. مشتری شما اگر بداند در این ایمیل چیز جدید و جالبی مطرح شده است، به احتمال زیاد آن را باز خواهد کرد. بنابراین در عنوان ایمیل خود از عبارات مناسب مانند "جدیدترین های این هفته" استفاده کنید.

3- ایمیل خبرنامه

هدف: آگاه سازی مشتریان در مورد اخبار شرکت، معرفی هر چه بیشتر برند خود و افزایش ارتباط با مشتریان.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها.
سطح دشواری: 3- ایجاد یک خبرنامه قوی و ارزشمند ممکن است زمان بر باشد اما ابزار ارزشمندی برای بازرایابی است.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل خبرنامه:
•    خبرنامه به معنای یک متن خبری طولانی نیست- متن خبرنامه را به بخش های کوتاه، جذاب و قابل درک تقسیم کنید. عکس، پیشنهاد و ... را نیز به خبرنامه خود بیفزایید.
•    طراحی چشم نوازی برای خبرنامه خود داشته باشید- فکر کنید که خبرنامه شما یک روزنامه کوچک است. بین بخش های مختلف آن فاصله بگذارید. از فونت ها و رنگ های مناسب استفاده کنید. خلاصه این که آن را تمیز و مرتب طراحی کنید.

•    اطلاعات تماس خود را در خبرنامه جای دهید- هدف اصلی خبرنامه، افزایش فروش نیست اما باید اطلاعات تماس خود را در جایی از خبرنامه که به راحتی قابل مشاهده باشد قرار دهید تا اگر کسی نیاز به برقراری ارتباط با شما داشت به راحتی بتواند اطلاعات تماس شما را پیدا کند.

توصیه هایی برای ایجاد محتوای خبرنامه:
•    محتوای خبرنامه باید برای خوانندگان مفید باشد- شما از مشتریان خود می خواهید تا با کسب و کار شما بیشتر آشنا شوند و در مورد اطلاعات مرتبط با این حوزه کاری به خبرنامه شما تکیه کنند پس باید جزء جزء محتوای خبرنامه شما حاوی مطالب ارزشمند باشد.
•    یک روند منظم برای ارسال خبرنامه داشته باشید- شما می خواهید که مشتریان، خبرنامه شما را دنبال کنند پس باید در ارسال آن نظم و پیوستگی داشته باشید. مثلاً روز آخر هر ماه یا روز پانزدهم هر ماه خبرنامه را ارسال کنید. به هر حال هر روندی را در پیش می گیرید ادامه دهید و هر ماه آن را تغییر ندهید.

4- ایمیل خوش آمد گویی

هدف: خوش آمد گویی به مشترکین ایمیلی جدید و ایجاد روابط خوب با آن ها.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها.
سطح دشواری: 2- ایجاد این ایمیل زیاد وقت شما را نمی گیرد اما باید دقت داشته باشید که ارسال آن با زمان عضویت مشترک جدید، زیاد فاصله نداشته باشد.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل خوش آمد گویی:
•    ایمیل خود را با لحن محاوره ای بنویسید- هر چند این یک خوش آمد گویی مجازی است اما باید به قدر کافی گرم و گیرا بوده و جنبه شخصی کسب و کار شما را به نمایش بگذارد. 
•    هدیه ای برای مشترک جدید در نظر بگیرید- برای نشان دادن خوشحالی خود از پیوستن یک فرد جدید به مشترکین ایمیلی خود، همراه با ایمیل خوش آمد گویی یک پیشنهاد هدیه نیز برای این عضو جدید داشته باشید. مثلاً یک تخفیف چند درصدی در اولین خرید یا یک خرید رایگان و ... .
•    مزایای این عضویت را برای اعضای جدید توضیح دهید- از مشتریان جدید خود برای عضویت تشکر نموده و برای آن ها توضیح دهید که با این عضویت چه چیزی به دست خواهند آورد و چه مزایایی شامل حال آن ها خواهد شد.

5- ایمیل راهنمای استفاده از کالا یا خدمات

هدف: ارائه پیشنهاداتی برای مشتریان تا بتوانند از کالا یا خدمات شما بیشترین بهره را ببرند. همزمان می توانید نفوذ خود را در میان مشتریان تقویت کنید.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها.
سطح دشواری: 3- این دسته از ایمیل ها حاوی اطلاعات کاربردی هستند بنابراین برای ایجاد متنی ارزشمند و کاربردی باید وقت بگذارید.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل راهنمای استفاده از خدمات یا کالا:
•    محتوای ارزشمندی ایجاد نمایید- کلید موفقیت در این دسته از ایمیل ها این است که به ارائه پیشنهاداتی بپردازید که برای مشتریان جالب بوده و مورد نیاز آن ها باشد. به آن ها کمک کنید تا به مشکلات و موانع موجود فایق آیند یا روش های استفاده بهتر از کالا یا خدمات را به آن ها آموزش دهید. مثلاً اگر دوربین عکاسی می فروشید، این ایمیل می تواند حاوی آموزش نحوه استفاده از برخی امکانات خاص و کمتر شناخته شده دوربین ها باشد. یا اگر فروشنده قطعات مورد استفاده در حمام هستید، ایمیل شما می تواند در برگیرنده نحوه نصب این وسایل باشد. کسب و کار شما هر چیزی که هست، ایمیل شما باید با آن متناسب باشد.
•    قبل از ارسال، ایمیل خود را چند بار بخوانید- فرقی نمی کند چه ایمیلی می فرستید، به هر حال قبل از ارسال باید چند بار آن را بخوانید. اشتباهات دستوری و نوشتاری آن را برطرف کنید و از بی نقص بودن آن مطمئن شوید.
•    بر روی خدمات مشتریان تمرکز کنید- ایمیل راهنمای استفاده از کالا یا خدمات باید حس تعهد شما را به مشتری القا کند. در این ایمیل باید به مشتری بگویید "ما اینجا هستیم تا اگر به مشکلی برخوردید، آن را برای شما حل کنیم" و گزینه ای برای تماس در اختیار مشتری قرار دهید. 

6- ایمیل آموزشی

هدف: ارائه اطلاعات و دانش مرتبط با کسب و کار خود به مشتریان، که موجب افزایش حس اعتماد مشتریان به شما خواهد شد.
 کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها.
سطح دشواری: 3- ایده پردازی و ایجاد یک ایمیل خوب و برجسته نیاز به صرف زمان دارد.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل آموزشی: 
•    محتواهای مرتبط را پیشنهاد بدهید- هدف از ارسال ایمیل آموزشی، افزایش روابط با مشتریان است. یکی از بهترین راه های ایجاد رابطه، آموزش دادن است. برای این منظور شما می توانید موضوعی مرتبط با کسب و کار خود را به مشتریان آموزش دهید. 
•    بخشی از مقاله های مورد پیشنهاد را در اختیار مشتری قرار دهید- همان طور که قبلاً اشاره شد، برای آموزش دادن مشتریان خود، می توانید محتواهای مرتبط را به آن ها پیشنهاد کنید اما سعی کنید این پیشنهاد فقط شامل عناوین مقالات مرتبط نباشد بلکه در ذیل هر عنوان، بخش کوتاهی از مقاله نیز در اختیار مشتری قرار بگیرد تا مشتری با خواندن آن بتواند حدس بزند که این مقاله برای او مفید خواهد بود یا نه. در پایان این توضیحات کوتاه، گزینه "مطالعه بیشتر" را قرار دهید تا کاربر بتواند برای دسترسی به متن کامل مقاله به وبلاگ یا وبسایت شما مراجعه کند. به این ترتیب ترافیک سایت خود را نیز افزایش می دهید.
•    یک پیشنهاد تشویقی کوچک را نیز در ایمیل آموزشی خود بگنجانید- در کنار مقاله آموزشی خود، می توانید یک پیشنهاد کوچک نیز ارائه کنید اما دقت داشته باشید که این یک ایمیل آموزشی است و پیشنهاد جنبی ارائه شده نباید طوری باشد که بخش عمده توجه کاربر را به خود جلب نماید. 

7- ایمیل تمدید کالا یا خدمات

هدف: یادآوری زمان تمدید کالا یا خدمات به مشتریان.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارهایی که خدمات و کالاهای آن ها به طور دوره ای و منظم نیاز به تکرار یا تعمیرات دارند. مانند کارتریج پرینترها، واکسیناسیون حیوانات خانگی و ... .
سطح دشواری: 3- این نوع ایمیل به متن ها و تصاویر خاصی نیاز دارد.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل تمدید:
•    در فراخوانی برای اقدام، صریح باشید- هدف از ارسال ایمیل تمدید، تشویق مشتری به خرید مجدد محصول یا ثبت نام مجدد برای دریافت خدمات است. با این کار می توان فرآیند خرید را تا حد امکان برای مشتری تسهیل نمود. برای این منظور گزینه "همین الان تمدید کن" را به طرزی که به راحتی در معرض دید مشتری قرار بگیرد در ایمیل خود قرار دهید. در مثال زیر با در دسترس قرار دادن این گزینه (Re-order now)، مشتریان به راحتی قادر به تمدید خدمات واکسیناسیون حیوانات خانگی خود خواهند بود.
•    در ایمیل خود، اهمیت تمدید را به مشتریان یادآور شوید- به مشتریان خود بگویید که چرا روش تمدید نسبت به ثبت نام عادی روش بهتری است و چه منافعی برای آن ها دارد. مثلاً در مثال فوق ممکن است با تمدید خدمات، داروهای مهم برای مشتریان رزرو شود در حالی که با ثبت نام عادی برای خدمات مشابه نیاز به قرارگیری در فهرست نوبت دهی باشد. حتی می توانید برای مشتریانی که بدون وقفه و در یک چارچوب زمانی مشخص خدمات دریافتی خود را تمدید می کنند، تخفیف خاصی در نظر بگیرید.
•    خریدهای قبلی مشتریان را به آن ها یادآوری کنید- البته این یادآوری، ضروری نیست اما در صورت تمایل می توانید خرید های قبلی را به صورت فهرستی برای مشتری نمایش دهید تا امکان تمدید خدمات یا محصول مشابه برای مشتری به راحتی فراهم شود. 

8- ایمیل حاوی نظرات سایر مشتریان

هدف: آگاه سازی مشتری از نظر و دیدگاه سایر مشتریان نسبت به محصولات یا خدمات ارائه شده و بازخورد گرفتن از مشتری.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها
سطح دشواری: 4- جمع آوری نظرات مشتریان نیاز به زمان زیادی دارد. ممکن است مشتریان تمایلی به پاسخ به سوالات نظر سنجی نداشته باشند و برای این کار نیاز به اصرار و پافشاری شما باشد.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل نظرات مشتریان:
•    ایمیل خود را زیبا طراحی کنید- در ایمیل نظرات مشتریان، عناصر طراحی بسیار مهم هستند. شما به طراحی نیاز دارید که هم به راحتی قابل خواندن باشد و هم چشم بیننده را به خود جلب کند. در مثال زیر ایمیل حاوی نظرات مشتریان یک خرده فروش لباس را می بینید. در این ایمیل نظرهای مشتریانی که از خرید خود راضی بوده اند در کنار کالای خریداری شده قرار داده شده. به این صورت هم دیدگاه مثبت مشتریان قبلی و هم کالای مورد نظر به خوبی در معرض دید کاربر قرار می گیرد.

•    ایمیل شما حتماً حاوی یک تصویر باشد- از تصویر متناسب با کسب و کار خود استفاده کنید. اگر کالاهایی مانند لباس، کیف، وسایل تزئینی و ... می فروشید عکس مورد استفاده شما باید به خوبی گویای مشخصات و کاربرد کالا باشد. اما در مورد موسساتی مانند موسسه نگهداری سالمندان یا موسسه خدمات بهداشتی و ... از چه عکسی باید استفاده کرد؟ در این گونه موارد، اگر به دنبال یک عکس تاثیر گذار هستید می توانید از مشتریانی که در نظر سنجی شرکت می کنند بخواهید تا تصویری مرتبط با خدمات دریافت شده را نیز برای شما ارسال نمایند.
•    اطلاعات بیشتری در اختیار مشتری قرار دهید- نقل قول نظرات مشتریان خوب است اما باید برای ارائه اطلاعات بیشتر به مشتری نیز راهی بیابید. همچنین باید لینکی برای اعلام نظر مشتری نیز در دسترس وی قرار بگیرد. 

9- ایمیل نظر سنجی

هدف: جمع آوری اطلاعات مفید و کاربردی برای استفاده در روند بهبود تجربه کاربر.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارهایی که در پی پیشرفت و بهبود هستند.
سطح دشواری: 4- باید برای آماده سازی سوالات نظرسنجی و نوشتن ایمیلی حاوی لینک فرم نظر سنجی، به اندازه کافی وقت بگذارید.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل نظرسنجی:
•    برای مشتری توضیح دهید که چه چیزی در انتظارش است-  اگر از مشتری می خواهید که در نظرسنجی شما شرکت کند باید دلیل قانع کننده ای برای او داشته باشید. 
•    هدف نظرسنجی را برای مشتری توضیح دهید- علاوه بر ایجاد انگیزه برای شرکت در نظرسنجی، روشن بودن هدف شما از نظرسنجی نیز ضروری است. هدف شما ممکن است انجام پژوهشی مرتبط با یک محصول باشد یا توسعه و بهبود کسب و کارتان یا هر چیز دیگری. نکته مهم این است که مشتری باید هدف از انجام این نظرسنجی را بداند.
•    برای دسترسی مشتری به فرم نظرسنجی، راه آسانی را در نظر بگیرید- برای دسترسی مشتری به فرم نظرسنجی باید لینک کاملاً مشخصی را در ایمیل خود بگنجانید. در این ایمیل امکان دسترسی به فرم نظرسنجی را با کلید نسبتاً بزرگ و کاملاً واضحی برای مشتری فراهم کنید و علاوه بر این در بخش پایانی ایمیل با عبارت کوتاهی به رنگ قرمز، مجدداً برای ترغیب کاربر به شرکت در نظرسنجی تلاش کنید.

دو توصیه برای اینکه ایمیل نظر سنجی شما کاربردی تر باشد:
قبل از اینکه ایمیل خود را ارسال کنید باید از کاربردی بودن آن مطمئن شوید. برای این منظور توصیه هایی برای شما داریم:
1-    سوالات را به دقت انتخاب کنید
اگر بخواهید اطلاعات خوبی از نظرسنجی به دست بیاورید باید سوالات خوبی بپرسید. از موضوع مورد بررسی خود فاصله نگیرید. بعد از آماده کردن سوالات، دوباره آن ها را بخوانید و با توجه به موضوع مورد بررسی سعی کنید بهترین کلمات را برای طرح سوالات انتخاب نمایید. دوباره و دوباره سوالات را ویرایش کنید تا به بهترین و قابل درک ترین حالت ممکن دست پیدا کنید.

2-    پرسشنامه را به کوتاه ترین شکل ممکن تنظیم نمایید
اگر مشتری با یک پرسشنامه طولانی و خسته کننده مواجه شود، به آن پاسخ نخواهد داد. پرسشنامه خود را طوری تنظیم کنید که پاسخ دادن کامل به آن، بیش از 5 دقیقه وقت مشتری را نگیرد.
امیدواریم این توصیه ها برای شما مفید باشد و با به کار بردن آن ها بتوانید بازاریابی ایمیلی خود را ارتقاء دهید.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۵۸
hasan sabilan ardestani

کمپانی‌ها بدون تبلیغات نمی‌توانند در بازار رقابتی دوام بیاورند و همواره باید روی تبلیغات خود تمرکز خاصی داشته باشند. به همین دلیل است که هر روزی که می‌گذارد، ایده‌های جالب‌تر و متفاوت‌تری خلق می‌شوند. در ادامه به ۱۰ نقل قول اشاره می‌کنیم که به زمینه تبلیغات مرتبط هستند:

۱- “ما باید آن چیزی باشیم که مردم به آن علاقمند هستند.” – گریک دِیویس – متخصص تبلیغات

۲- “تعداد تبلیغات شما برای مردم مهم نیست؛ اونا فقط می‌بینن که نتیجه چی بوده.” – بیل برنباخ – متخصص خلاقیت در تبلیغات

۳- “هیچ‌کس تبلیغات رو نمی‌خونه. مردم چیزی رو می‌خونن که جذبشون کنه و بعضی اوقات اون یک تبلغ هست.” – هووارد لاک گوسیج –

۴- “تنها کسانی که در زمینه تبلیغات فعالیت می‌کنند، به تبلیغات اهمیت می‌دهند.” – جورج پارکر – مشاور تبلیغات

۵- هنرمندا باید قانون‌شکن باشن؛ چون چیزهای ماندگار از یک فرمول مشخص حاصل نمیشن.” – بیل برنباخ – متخصص زمینه خلاقیت در تبلیغات

۶- “اگر سگ‌ها غذایی که براشون آماده  کردین رو دوست ندارن، اصلا دیگه بسته‌بندی اهمیتی پیدا نمی‌کنه.” – ساتفن دِنی – مشاور تبلیغات

۷- “به اونا کیفیت رو ارائه بدین که بهترین شیوه تبلیغات هست.” – میلتون هرشی – کارآفرین

۸- “خلاقیت بدون استراتژی همان هنر است و خلاقیت با استراتژی، تبلیغات به حساب می‌آید.” – جف ال.ریچاردز – متخصص تبلیغات و روابط عمومی

۹- “یک ایده بسته به فردی که روی اون کار می‌کنه، می‌تونه به جادو یا خاکستر تبدیل بشه.” – بیل برنباخ – متخصص زمینه خلاقیت در تبلیغات

۱۰- “مردم پولشون رو زمانی و جایی هزینه می‌کنن که حس خوب به سراغشون بیاد.” – والت دیزنی – موسس کمپانی دیزنی

http://blogad.ir/ten-advertising-quotes/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۲۱
hasan sabilan ardestani

سعی و تلاش برای پیش رفتن و به روز بودن با آخرین روندهای تبلیغات و بازاریابی – از جمله مطلع شدن از چیستی تبلیغات مبتنی قصد یا تبلیغات ابری – می تواند حسی شبیه به سوارشدن بر قطار غلتان در شهربازی را به انسان منتقل کند. انگار که هر دم ضربه ای همانند شلاق روی ذهن شما فرود می آید.

درواقع می توان گفت چیزی که در یک روز روندی نو و جدید به حساب می آید، در روز بعد شاید دیگر کارایی خودش را ازدست داده باشد، ازاین رو مجریان حوزه تبلیغات همواره باید در حال سعی و تلاش برای همگام بودن با علایق و فعالیت های مجموعه مخاطبان خودشان باشند که البته هرروز و هر ساعت می تواند در حال تغییر کردن باشد.

شدت این تغییر شاید در حدی است که مجریان تبلیغات امروزی شاید اصلاً نتوانند دنیایی را در ذهن خود تصور کنند که در آن استفاده از صدای گربه در تبلیغات اصلاً وجود نداشت یا به نوعی به هیچ وجه پذیرفته نبود. به نظر شما در چند سال آینده یا حتی چند سال بعد ازآن استفاده از چه چیزی در تبلیغات مرسوم و ایده آل است؟

یکی از روش هایی که براساس آن می توانید بخشی از این روندها را حدس بزنید و در استراتژی های تبلیغاتی خود از آنها استفاده کنید، توجه کردن به محصولات مورد علاقه مخاطبان یا فعالیت ها و کارهایی است که همین  حالا در حال انجام دادن آنها هستند.

تبلیغات مبتنی بر قصد، تبلیغات مختلفی را براساس فعالیت های آنلاین مخاطبین به آنها نمایش می دهد؛  به عبارتی نوع وب سایت هایی که آنها در حال بازدید کردن هستند، نوع محصولاتی که در حال نگاه کردن به آنها هستند و همچنین اطلاعاتی که از داخل پروفایل های آنها قابل استخراج است.

براساس تعریف دقیق تر می توان گفت در فضای بازاریابی آنلاین، تبلیغات مبتنی بر قصد هنر نشان دادن یک پیام تبلیغاتی به کاربری است که اخیرا یا همین چند دقیقه پیش قصدی برای خرید یک محصول یا خدمت از خود بروز داده است. اصول این کار تمرکز بر مشتریان بالقوه برانگیخته به منظور بالا بردن شانس تبدیل شدن آنها به مشتری نهایی است.

به عنوان مثال این کاربران یا مشتریان بالقوه ممکن است مشغول نگاه کردن یا بررسی یک محصول روی سایت آمازون باشند و سپس تبلیغی در رابطه با آن را روی یک سایت دیگری که فردا از آن بازدید می کنند، ببینند.

دلایل مختلفی برای تمرکز کردن شرکت شما روی این حوزه تبلیغاتی وجود دارد که به طور خلاصه به سه مورد از آنها اشاره می کنیم:

 نرخ بازگشت سرمایه بالاتر

آسان ترین فروش ها از طرف مشتریانی حاصل می شود که پیش از خرید به خوبی می دانند چه چیزی می خواهند؟ تبلیغات مبتنی بر قصد از قبیل هدف گیری مجدد مخاطبان به مشتریان محصولات و خدماتی را نشان داده و معرفی می کند که پیش ازاین اظهار علاقه یا نیازی در رابطه با آن محصول داشته اند. بنابراین این دسته از تبلیغات از احتمال بالاتری برای منجر شدن به فروش برخوردار هستند.

البته طبیعی است که شاید آنها تنها در حال مرور برخی اقلام و خدمات روی سایت مثلا آمازون بوده اند و قصد عملی برای خرید نداشته اند. اما طبیعی است که بااین وجود این دسته از افراد به هرحال از تمایل و احتمال بالاتری برای خرید این دسته از کالاها نسبت به بقیه افرادی که این گونه به مرور و بررسی آنلاین آنها نپرداخته اند برخوردار بوده اند.

با استفاده از این روش تبلیغاتی شما نرخ بالاتری از بابت سرمایه گذاری خود به دست می آورید، چراکه این روش تبلیغاتی منجر به فروش بالاتری می شود و در عمل نیاز به آزمون وخطا کردن هیچ روش تبلیغاتی دیگری ندارید و از این رو پول و سرمایه خود را تلف نمی کنید.

تعامل کاربر

تبلیغات مبتنی بر قصد همچنین موجب بالا رفتن تعامل کاربر در سطح شبکه های اجتماعی و دیگر کانال های ارتباطی می شود. مشتریان شما ممکن است از آمادگی کامل برای خرید کردن برخوردار نباشند، اما این روش تبلیغ موجب جلب توجه آنها و تشویق آنها به بازدید از وب سایت یا پروفایل شما می شود.

هدف گیری مجدد مشتری و تبلیغات مبتنی بر قصد به شما در به دست آوردن دنبال کنندگان بیشتر در سطح شبکه های اجتماعی کمک می کند، تعداد لایک های بیشتری برای شما ایجاد می کند، تعداد درج نظرات کاربران را بالا می برد و منجر به اشتراک گذاری بیشتر محتوای شما می شود. تمامی این تعاملات موجب بیشتر شدن حضور شما در سطح شبکه های اجتماعی شده که درنهایت موجب کسب مشتریان بیشتر و تعامل بالاتر می شود.

این تعامل بالاتر و تعداد دنبال کنندگان بیشتر موجب کسب رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جست وجو شده و موجب بیشتر دیده شدن و درنهایت موجب ترافیک بیشتری برای شما می شود که درنتیجه حتی اگر به طور مستقیم اقدام برای وب سایت خود تبلیغات نداشته باشید، بازهم از ترافیک بسیار قابل قبولی برخوردار می شوید.

کارایی بالا در دستگاه های مختلف

امروزه دستگاه های موبایل به سرعت در حال پیشی گرفتن از دستگاه های کامپیوتر رومیزی هستند و به زودی شاهد تبدیل شدن آنها به رهبر در تمامی فعالیت های ما با استفاده از اینترنت می شوند.

تبلیغات مبتنی بر قصد شیوه ای از تبلیغات است که قابل نشان داده شدن روی دستگاه ها و زیرساخت های مختلف هستند که این موارد شامل دستگاه های تلفن هوشمند، تبلت ها، لپ تاپ ها و کامپیوترهای رومیزی می شود. البته راهکار اجرای آنها استفاده از کوکی ها است که فایل های بسیار کم حجم هستند و بدون اطلاع کاربر از طرف یک وب سایت روی دستگاه وی ذخیره شده و فعالیت ها وبگردی وی در آن وب سایت را مرور و براساس این اطلاعات اجرای این نوع از تبلیغات را ساده می کنند.

این فایل ها همچنین به تشخیص دستگاه مورداستفاده شما برای وبگردی اقدام کرده و از این طریق تبلیغات مناسب برای نمایش روی دستگاه شمارا استفاده می کنند. مثلا اگر در حال استفاده از گوشی موبایل خود باشید، نمایش یک ویدئو با حجم گرافیک بالا خیلی مناسب نیست و شاید استفاده از یک متن کوتاه با دقت زیاد نتیجه بهتری در رفتار شما داشته باشد.

http://forsatnet.ir/content/%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%82%D8%B5%D8%AF.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۶
hasan sabilan ardestani

پیرامون حقوق مطبوعات و تبلیغات ایران


کتاب «پیرامون حقوق مطبوعات و تبلیغات ایران» نوشته مرتضی محبی از سوی نشر شخصیت چاپ و توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب، در واقع روزآمد شده کتاب «پیرامون حقوق مطبوعات ایران» است که در سال ۱۳۹۳ منتشر شد. آن کتاب را نیز نشر شخصیت روانه بازار کرده بود و کتاب کنونی هم با افزوده شدن ۶۵ عنوان مطلب جدید که ۲۱ مورد آن درباره تبلیغات است، با نام «پیرامون حقوق مطبوعات و تبلیغات ایران» منتشر شده است.

نویسنده در پیشگفتار چاپ‌های نخست و دوم آورده است: نگارش مطالب این کتاب بر اساس قوانین، تصویب‌نامه‌های هیات وزیران، مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی، آرای ‌وحدت رویه هیات‌های عمومی دیوانعالی کشور و دیوان عدالت اداری، نظرات اداره کل حقوقی قوه‌ قضاییه، ‌اداره‌کل قوانین مجلس شورای اسلامی، دفتر امور حقوقی ریاست‌جمهوری و رویه هیات نظارت بر مطبوعات ‌و وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی انجام و سعی‌شده تا با پرداختن به مسایل این حوزه، مجموعه‌ای کاربردی ‌برای استفاده دانشجویان، اصحاب رسانه و مدیران مسوول و فعالان این بخش، آماده شود.

مطبوعات با ۹۸ زیربخش، تبلیغات با ۱۳ زیربخش و پیوست‌ها با ۱۶ مورد بخش‌های اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند. مطبوعات در قانون اساسی، ملزومات آزادی بیان، بررسی اخلال به مبانی اسلام و حقوق عمومی، قلمرو شمول قانون مطبوعات، انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، پایگاه‌های اطلاع رسانی اینترنتی و مانند اینها در بخش مطبوعات مورد بررسی و مداقه قرار گرفته‌اند.

بخش تبلیغات نیز آئین‌نامه‌ها، شخصیت حقوقی، محل، شرایط، مدیریت و مسئولیت کانون، شرایط تبلیغ انواع کالاها و خدمات را بررسی کرده و پیوست ها نیز شامل؛ قانون مطبوعات، آئین‌نامه اجرائی آن، قانون محل دفاتر رسانه‌ها و بسیاری دیگر از قوانین و مقررات، آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های متفاوت است.

کتاب «پیرامون حقوق مطبوعات و تبلیغات ایران» در اندازه وزیری، ۲۹۸ صفحه، جلد مقوائی گلاسه، شمارگان ۱۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده و در کتابفروشی‌ها توزیع شده است
.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۱۷
hasan sabilan ardestani


اینستاگرام (Instagram) شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر، تامبلر و فلیکر به اشتراک بگذارند. کاربران هم‌چنین می‌توانند از فیلترهای دیجیتال برای عکسهایشان استفاده کنند. محدودیت اشتراک گذاری ویدئو در اینستاگرام ۶۰ ثانیه می‌باشد. در کتاب حاضر شما با این شبکه اجتماعی و ترفند های آن به طور کامل آشنا خواهید شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۱۳
hasan sabilan ardestani

علیجاه شهربانویی

کارشناسان بازاریابی و بازرگانی، به طور کلی تبلیغات را نحوه ای از ارتباطات منظم و هدفمند می دانند که با استفاده از شیوه های خلاقانه و نوین می تواند مخاطبان را مجاب نماید تا برای خرید کالایی مشخص و یا خدماتی خاص، تصمیم نهایی خود را بگیرند. به طور کلی تاثیر تبلیغات موثر بر ضمیر ناخودآگاه مخاطبان است ، اما همین تاثیرات نامحسوس و آرام می توانند بعد از مدتی تاثیر گذارد و یک کمپانی را به سوددهی برساند. این تغییرات کوچک و نامحسوس بعد از مدتی در یک زمان مشخص به چشم خواهند آمد. هرگاه که به تاثیرات یک تبلیغ فکر می کنیم، بدون شک به نحوه تاثیر تبلیغ بر روی یک نام تجاری می اندیشیم. این تاثیرات بعد از یک سیر منظم تبلیغ اثر گذار خواهد بود.
تبلیغات را به عنوان بازوی اصلی افزایش فروش و توسعه ی بازار شناخته اند. در این میان، شرکت هایی که در این زمینه به ارائه ی خدمات مشغولند، با بکارگیری ابزارهای بازاریابی و تبلیغات، فرصت ها و تهدیداتی را به سازمان ها، ارگان ها و بنگاه ها تحمیل می نمایند. در شرایط اقتصاد دشوارکمپانی  نمی تواند از پس مخارج برآید ، در اولین اقدام احتمالا به فکر قطع هزینه تبلیغات  می افتد. اما آیا این راهکار مناسبی برای رسیدن به شرایط بهتر مالی است؟ اگر شرکت، تبلیغات را قطع کند و تا مدتی فروش در همان سطح پیشین باقی بماند، به نظر می رسد این توقف تبلیغاتی می تواند کمکی به اقتصاد کمپانی باشد و به همین دلیل می تواند تصمیمی وسوسه انگیز برای مدیران یک شرکت به حساب بیاید. اما آیا تا پایان راه اوضاع به همین منوال پیش خواهد رفت؟ سوالی که در این مرحله پیش می آید این است که توقف تبلیغات تا چه زمانی می تواند تصمیمی درست باشد و نیز اینکه آیا قطع این تبلیغات تبعاتی را برای شرکت به همراه خواهد داشت؟

بنظر می رسد کاهش در فروش مصادف شده با تصمیم برای کاهش بودجه تبلیغات!  چرا باید تبلیغ کنیم؟ مزایای تبلیغات چیست؟ قسمت اول digital advertising social marketing and business cartoons 2 728

بنظر می رسد شیب در فروش مصادف شده با تصمیم برای کاهش بودجه تبلیغات!

بسیاری از مدیران شرکت ها اطلاع چندانی از عواقب توقف تبلیغات خود ندارند، چرا که فکر می کنند آن ها مشتریان ثابت خود را به دست آورده اند و از طرف دیگر می توانند با توقف تبلیغات به کاهش هزینه های خود کمک نمایند. آنچه از نظر این مدیران پنهان مانده، این است که توقف تبلیغات مانند بیماری های مرموز بسیار آرام نتایج خود را بروز خواهد داد. توقف تبلیغات باعث می شود آرام آرام مشتریان برند مورد نظر را فراموش کرده و به سمت کالاهایی بروند که هر روز در سطح شهر با تبلیغات آن ها مواجه خواهند بود، چرا که تبلیغات این باور را به مشتری می دهد که او می تواند با یک برند جدید، یک اتفاق جدید را تجربه نماید و چه بسا در این راه متوجه شود برند تازه ای که با آن آشنا شده از کیفیتی مطلوب برخوردار است و همین باعث شود کم کم برندهای پیشین را از خاطر ببرد. اینجاست که شرکتِ شکست خورده تصمیم می گیرد با از سر گیریِ تبلیغات، بار دیگر خود را در میان مشتریان خود به نمایش بگذارد که البته گاهی برای جبران این ضربه ی مهلک بسیار دیر است و ممکن است برای پیدا کردن جایگاه دوباره شرکت به چندین برابر سرمایه خود هزینه نماید.
اگیلوی فقید، که خود یکی از طرفداران متعصب تبلیغ در جهت تاثیر بر فروش است، این شیوه را یکی از آسیب های جدی عصر جدید می داند. زیرا او معتقد است با این کار ( عدم پخش تبلیغ ) ، شرکت ها برای محصول ( شما بخوانید نام تجاری ) خود هیچ وجهه ی اجتماعی و اقتصادی ترسیم نمی کنند.

مزیت های تبلیغات در کسب و کار شاید برهیچ کس پوشیده نباشد اما گاهی اوقات برخی صنایع از آن رویگردان می شوند که شاید عمده ترین علت این مساله کم کردن هزینه های مربوط به تبلیغات است. در مقاله ای که در زیر آن را مرور خواهیم کرد، ۱۲ مزیت اصلی تبلیغات بسادگی بیان شده است . امیدوارم با نگاهی علمی به مساله تبلیغات شاهد موفقیت روز افزون صنایع مختلف کشور عزیزمان باشیم.
 علیجاه شهربانویی مدیر عامل آژانس تبلیغاتی سان
عضو هیات علمی و مدرس دپارتمان تبلیغات مدرسه کسب و کار بن ژیوار


– معرفی محصول جدید به بازار
تبلیغ نقش مهمی در معرفی محصول جدید در بازار بازی می کند. در حقیقت تبلیغات مشتریان را به خرید ترغیب می کند.
– گسترش بازار
تبلیغ، به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا بازارشان را گسترش دهند. همچنین تبلیغ کردن باعث کشف بازارهای جدید برای محصولات می شود و حفظ بازارهای موجود را نیز ممکن می سازد. از سوی دیگر تبلیغات نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان محصولات تولید کنندگان با مشتریانی دارد که با آنها از لحاظ بعد مکان بسیار فاصله دارند.
– افزایش فروش
تبلیغ علمی، امکان افزایش فروش انبوه کالاها را افزایش داده و بر میزان فروش تاثیر مثبت دارد. به عبارت دیگر با هزینه کردن در بخش تبلیغات میزان فروش افزایش می یابد و فروش سهل تر می گردد.
– مقابله با رقبا
تبلیغ موثر ، ابزار بسیار سودمندی برای مواجهه با فشار رقبا در بازار است. در حقیقت تبلیغات ادامه دار و با برنامه، یکی از راه های موثر برای حفظ محصولات در مقابل چنگال رقباست.
– افزایش حسن نیت
تبلیغ ابزاری برای افزایش حسن نیت است. همچنین تبلیغ، تولیدکنندگان و محصولاتشان را به مردم معرفی می کند. تبلیغات مکرر و محصولات با کیفیت برتر، باعث اعتبار بیشتر کمپانی ها و افزایش حسن نیت آنها و از بین بردن نگرانی های مشتریان می گردد.
– آموزش مصرف کنندگان
تبلیغات در ذات خود آموزش و پویایی را بهمراه دارد و باعث آشنایی مشتریان با محصولات جدید و تنوع کاربردشان می گردد. همچنین زمینه آموزش آنها را راجع به کاربری های جدید محصولات موجود فراهم میشود.
– از میان بردن واسطه ها
یکی دیگر از مزیت های تبلیغ ایجاد یک ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و مشتریانشان است. این مساله باعث حذف دلال های بازار می شود.از همین روی، تبلیغات این فایده را دارد که مشتریان با قیمت کمتری ، محصولات را خریداری کنند.
 – محصولات با کیفیت بهتر
کالاهای مختلف تحت نام های تجاری مختلف تبلیغ می شوند. کالاهای دارای نام تجاری معتبر، کیفیت استانداردی را برای مصرف کنندگان تضمین می کنند. تولیدکنندگان، محصولات با کیفیت را برای مصرف کنندگان فراهم می کنند و سعی دارند تا اطمینان آنها را نسبت به محصولات خود جلب نمایند.
– حمایت از بخش فروش
تبلیغ بصورت شگرفی از کار فروشندگان حمایت می کند. در حقیقت مشتریان با آنچه که بخش فروش به آنها پیشنهاد می دهد به وسیله تبلیغات از قبل آشنا شده اند. تلاش های بخش فروش بصورت ویژه از سوی تبلیغات موثر تکمیل می گیرد.  این مساله بدرستی نشان از نقش مکمل تبلیغات و فروش برای یکدیگر دارد.
– فرصت های شغلی و کاهش نرخ بیکاری
تبلیغ زمینه فرصت های شغلی بیشتر را برای خبرگان و افراد زبده نظیر عکاسان تبلیغاتی، کارتونیست ها، طراحان، موسیقی دانها، مدل ها و سایر افرادی که در آژانس های تبلیغاتی مشغولند، فراهم می سازد.
– کاهش هزینه های روزنامه ها، مجلات و سایر رسانه
تبلیغ باعث حیات و رونق رسانه های گوناگون می شود و کمک بزرگی به کاهش هزینه های روزنامه ها و سایر رسانه ها می کند. هزینه های نگهداشت رسانه ها، بسیار به تبلیغاتی که در آنها منعکس می گردد وابسته است.
– استاندارد زندگی بالاتر
تجربیات جوامع پیشرفته نشان می دهد که تبلیغ نقش عمده ای در افزایش سطح استاندارد زندگی مردم دارد. وینستون چرچیل می گوید :” تبلیغات سیطره مصرف گرایی بشر را در اذهان زنده نگه می دارد و نیازهای جدید را برای استانداردهای بهتر زندگی ایجاد می کند.”

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۵۲
hasan sabilan ardestani