مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

لطفا برای استفاده مطلوب از این سایت به طبقه بندی موضوعی عنایت کنید

افراد، گروه ها و سازمانهای زیادی وجود دارند که «به عنوان کارگزاران غیر حرفه ای» متقبل عملیاتهای تبلیغاتی خود هستند و از خدمات آژنس های تبلیغاتی بی بهره اند.
کارگزاران غیر حرفه ای تبلیغات که بخش عمده ای از جامعه تبلیغاتی نیز هستند نیاز به خدماتی همچون آموزش، آمار و ارقام از مشتری ها و بازار، ابزارهای تبلیغاتی، مدیریت و فنون تبلیغاتی، نمونه کارهای مشابه تبلیغاتی و غیره دارند.
این جانب دکتر حسن سبیلان اردستانی در صدد هستم به عنوان «مشاور تبلیغات» به ارائه بخشی از خدمات تبلیغات در این سایت بپردازم.

آخرین نظرات

۱۱ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۴ ، ۱۳:۴۸
hasan sabilan ardestani

علت اکثر شکست‌ها عمل کردن بدون فکر است.  “الکس مکنزی”

validation مفهومی است مدیریتی که از الزامات بسیار ضروی در شروع هر کسب‌وکاری به شمار می‌آید. امکان‌سنجی و اعتبار سنجی یا همان validation در این مطلب به یک معنا به کار رفته است، اگرچه در مباحث پیشرفته مدیریت کسب‌وکار تعاریف متفاوت و نستبا پیچیده‌تری دارد. در این “چگونه” به ساده‌ترین شکل سعی خواهیم کرد نحوه اعتبارسنجی یا امکان سنجی یک ایده کسب‌وکار اینترنتی را بررسی کنیم اما سادگی این مطلب دلیل بر کم اهمیت بودن آن نیست، چرا که دریغ از این موضوع در شروع هر کسب‌وکاری خصوصا کسب‌وکارهای اینترنتی عواقب پیش‌بینی نشده زیادی به همراه خواهد داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۲۳:۲۶
hasan sabilan ardestani
لمپوست بنر چیست ؟

همیشه بشر برای پاسخگویی به نیاز های خود در تمامی ابعاد زندگی راه کارهایی را ابداع و اختراع می نماید.در حوزه تبلیغات رسانه محیطی نیز هر روز شاهد ظهور ابزارهای جدید تبلیغاتی هستیم که از گوشه و کنار جهان وارد شهرهای بزرگ و کوچک می شود.لمپوست بنرها نیز زاییده فکر بشر برای دسترسی به فضاهای تبلیغاتی بیشتر در شهر ها بزرگ هستند. جایی که چهارراه ها و تقاطع ها دیگر فضایی برای نصب بیلبوردها و سازه های تبلیغاتی ندارند لمپوست بنرها فضایی جدید را به روی شرکت های تبلیغاتی و صاحبان آگهی باز می نمایند.لمپوست بنر نسل پیشرفته و اصلاح شده سازه های عمودی است که بر روی تیر چراغ برق در سالهای اخیر توسط شهرداری ها برای نصب اعلانات عمومی مورد استفاده قرار می گرفت. محیطی دات کام در این مقاله به معرفی لمپوست بنر و اجاره لمپوست بنر در تهران پرداخته است تا کسانی که به دنبال تبلیغات این نوع رسانه هستند آگهی کافی در این خصوص را داشته باشند.

لمپوست بنر تبلیغاتی چیست؟

لمپوست بنر در تهرانلمپوست بنر، گونه‌ای جدیدی از المان تبلیغاتی است که از میله‌های مستطیلی در ابعاد یک متر در سه متر تشکیل شده و پس از نصب در محل مورد نظر امکان نصب پارچه تبلیغاتی را فراهم می سازد. که توسط دستگاه های رایج چاپ بنر این کار انجام می شود و پس از چاپ و لبه چسبانی بنر، شما بدون هیچ محدودیتی می توانید نسبت به نصب بنر اقدام نمایید.این سازه تکنولوژی جدیدی در بحث تبلیغات محسوب می شود و امکان اجرای تبلیغات در ابعاد مختلف را نیز فراهم می‌کند. با توجه به کم هزینه تر بودن لمپوست بنر در مقایسه با انواع دیگر المان‌های تبلیغاتی، طیف بیشتری از افراد قادر به استفاده از این فضای تبلیغاتی می باشند تا جایی که اشخاص با مشاغل خرد نیز به راحتی قادر به تبلیغات خدمات و کالاهای خود در مقیاس های محلی خواهند بود.

مکان های مورد استفاده لمپوست بنر:

این نوع سازه ها با توجه به ایستایی و منظم بودن نوع نصب بنر بر روی آن علیرغم ایجاد فضایی زیبا برای شهرهای بزرگ محلی مناسب برای تبلیغات محسوب می شود و این نوع سازه در مکان های مختلفی قابل اکران است، که محیطی دات کام به شرحی از مکان های مورد استفاده آن پرداخته است.

  • دانشگاه ها و ادارات: قابل اکران در مراکز علمی دانشگاه ها و ادارات می باشد و باعث نشاط و پویایی افرادی که در این مکان ها هستند می گردد.
  • استفاده در مراکز فرهنگی و ورزشی: ایجاد هیجان با استفاده از بنرهای زیبا و با طراحی هوشمندانه می تواند ضمن فرهنگ سازی اذهان عمومی نسبت به لمپوست بنرها، چهره های محیط های فرهنگی و ورزشی را متحول می سازد.
  • استفاده در در اتوبان­ها و بزرگراه ها: استفاده از این سازه ها می تواند توسط شهرداری ها، شرکتهای تبلیغاتی و… با ارائه خدمات مطلوب نصب و نگهداری، تعویض و جمع آوری بنر تبلیغاتی و فرهنگی منبع درآمد خوبی باشد و بیشترین اتوبان های که در تهران از لمپوست بنر استفاده کرده اند شامل:اتوبان های چمران ، همت ، یادگارامام ،اتوبان آزادگان، کردستان، اتوبان آیت ا… سعیدی و نیایش می باشد.

تاثیر لمپوست بنر بر مخاطب

originalimage (6)تبلیغات با استفاده از لم پوست بنر یکی از مقرون به صرفه ترین رسانـه ها و ابزارهای تبلیغاتی است که میتـوان با آن رخـدادهـا، پروژه ها ی فرهنگی و تبلیغـات عمومی را ترویچ داد.استفاده از این بنرها در انتقال پیام مستقیم به مخاطبان کارکردی فوق العاده دارند و در زیبا تـر شدن فضـا و چشم نوازی بازدیدکنندگان تاثیر مثبتی دارند.
هر پیام و تبلیغی در کوتاه ترین زمان ممکن به مخاطبان منتقل شود و این همان هدفی است که صاحبین رسانه به دنبال آن هستند. لمپوست بنر سازه ای است که امروزه در بسیاری از کشور های اروپایی استفاده می گردد و در هر کجا که بنگریم می توانیم وجود این سازه را ببینیم و این به معنای این است که لمپوست بنر در انتقال پیام و تبلیغ توانایی بالایی دارد و تأثیر بسزایی در امر تبلیغات دارد وبخوبی می تواند پیام شما را به مخاطبان برساند.

مزایای تبلیغات لمپوست بنر:

  • تکرار در اجرای تبلیغات این سازه باعث زیبایی آن شده است
  • سازه ای نو در تبلیغات محیطی ومتناسب با المان های شهری
  • اندازه و ارتفاء آن متناسب با دوربین های مدار بسته شهری است
  • این بنرها تاثیر مثبتی بر چشم انداز شهری دارند
  • قیمت مناسب نسبت به سایر رسانه های تبلیغاتی دیگر
  • به عنوان مانعی در خیابانها یا پیاده رو محسوب نمی شوند
  • نصب سریع و راحت بنر بدون اتلاف وقت
  • در حال استفاده در اکثر کشورهای اروپایی
  • قابلیت ارتجاعی درمقابل باد
  • برگشت سرمایه کوتاه مدت

معایب تبلیغات لمپوست بنر:

  •  به دلیل کوچک بودن این سازه در فواصل زیاد دیده نمی شود
  • کارهای حجمی بر روی این سازه قابل اجرا نمی باشد
  • قابلیت نور پردازی ندارد و از روشنایی خیابان استفاده می شود
  • ضعیف بودن در مقابل باد

انواع اجرای لمپوست بنر:

انواع اجرای لمپوست بنراین سازه بسته به نوع قرار گیری در کنار خیابان بصورت دو وجهی و در وسط  بلوارها بصورت چهاروجهی نصب می شود.و این سازه در نوع های اجرای براکت ، بازوی بالا و پایین برای نگه داشتن بنر،ستون فلزی،فوندانسیون قرار دارد.از مشخصات منحصر به فرد پایه بنر لمپوست، تبدیل نیروی باد به حرکت دورانی و چرخش بنر همسو با جریان باد می باشد که ضمن کاهش بار روی پایه بنر، از بنر در مقابل پیچ خوردن و پاره شدن محافظت می کند.

این سیستم محافظتی شامل دو عدد بست مفصلی و بازوهای جداشونده است که به لحاظ ماهیت مفصلی و چرخشی خود مانع ایجاد فشار مستقیم بر روی بنر شده و با چرخش بازوها در فشار ناشی از باد،موجب کاهش قشار باد تا ۸۰ درصد بر روی پایه ها می شود.
این بستهای مفصلی می توانند مطابق با سرعت و جهت باد بصورت افقی و عمودی عکس العمل کنند بطوریکه در سرعت های بالاتر، بازوها در امتداد دو محور در جهت باد خم می شوند و با کاهش سطح مقطع بنر از شدت فشار باد می کاهند. از آنجاییکه بستهای مفصلی این سازه مجهز به فنر های کششی هستند با فروکش شدن شدت باد بازوهای جدا شونده را به حالت اولیه خود بر می گرداند.

لمپوست بنر در چه شهرهای وجود دارد؟

رساندن پیام تبلیغاتی از طریق لمپوست بنر در کمترین زمان ارزش زیادی دارد . از آنجایی که در مکانهای عمومی و  در معرض دید قرار دارند، توسط افراد زیادی دیده می شوند و بیننده حق انتخابی ندارد و در هر صورت تبلیغ را می بیند.معمولا لمپوست بنر هنگامی بهترین بازده را دارد که با تبلیغات دیگری همراه شود. و این سازه علاوه بر تهران در شهرهای مختلفی اجرا شده که از جمله این شهرها عبارتند از:

  • کرج
  • شیراز
  • اصفهان
  • همدان
  • زنجان
  • بیرجند
  • محمود آباد
  • نوشهر
  • و…

نمونه های از لمپوست بنرهای داخل کشور:

 

http://mohiti.com/%D9%84%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%86%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F/
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۲۷
hasan sabilan ardestani

استرابورد چیست؟

هر از گاهی شاهد ورود ابزارهای جدید و روش های نوین در حوزه تبلیغات محیطی در شهرهای بزرگ هستیم.
استرابورد عضو جدید در حوزه رسانه محیطی می باشد که برای اولین بار در کشور در شهر تهران رونمایی شد. این سازه که نوعی استند ایستاده تبلیغاتی است به عبارتی نسل جدید سازه های بادبانی و پرتابل های ایستاده قدیمی است که از چندین سال پیش توسط شهرداری ها جهت اکران های فرهنگی و اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد.استرابورد سازه ای است که نقایص و ایرادات نسل های قبلی خود را برطرف کرده و ایستایی خوبی در مقابل باد دارد.

بدلیل استقبال زیاد از این سازه در شهر تهران به تازگی در شهر شیراز اجرا شد و احتمال خیلی زیاد شاهد ورود آن به سایر شهرهای ایران خواهیم بود.

استرابورد در تهران:

استرابورد چیستهمانطور که قبلا اشاره کردیم فاز نخست اجرای این تابلوها در سطح شهر تهران با استقبال زیادی اجرا شده و برندهایی نظیر سامسونگ، زر ماکارون ، بیمه ما، بانک ملت و … بر روی آن تبلیغات گسترده ای انجام داده اند که این موضوع اساسا به اعتبار این رسانه می افزاید، در واقع فروشنده رسانه ، اشتباهی که در مورد تبلیغاتی اتوبوسی و یا تبلیغ بر روی تابلوهای پرتابل و با جذب برندها و مشاغل کم اهمیت مرتکب شده بود را تکرار نکرد. مساله اعتبار رسانه در انتخاب یک رسانه بسیار مهم است. به اعتقاد مک لوهان رسانه همان پیام است. هنوز خیلی از ما از این اصطلاحات استفاده می کنیم، مثلا می گوییم تلویزیون گفت، رادیو گفت روزنامه گفت و … این عارات یعنی خود این رسانه ها برای ما هویت دارند.

در حقیقت اعتبار یک رسانه به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله صحت اطلاعات ارسالی در طول زمان و … . شکل ظاهری ارسال پیام هم در اعتبار یک رسانه اثر دارد. نتیجتا آنکه در حوزه راه اندازی یک رسانه جدید همواره برندهایی که برای بار نخست بر روی آن می نشینند بسیار مهم هستند چرا که در فازهای بعد سایر برندها راحت تر به خود اجازه می دهند که از آن رسانه تبلیغاتی استفاده کنند.

استرابورد در شیراز

پس از تهران، شیراز دومین شهری بود که اقدام به ساخت و اجرای استندبوردها نمود. ساخت و اجرای استندبوردهای شیراز توسط شهرداری انجام شد و جهت بهره برداری به بخش خصوصی واگذار گردید.
اما متاسفانه طراحی غیر اصولی و ساخت غیر مهندسی این سازه در شیراز باعث شد که این سازه مشکلات جدی در نگهداری طرح گرافیکی بنر داشته باشد. به طوری که نصب بنر به شکل کاملا صاف و بدون چین خوردگی در این سازه ها تقریبا غیر ممکن می باشد و پس از مدتی طرح های نصب شده آزاد و کم کم بخش هایی از بنر دچار بازشدگی در گوشه ها می شود و این مشکل باعث عدم استقبال بخش خصوصی از این سازه گردد.

ابعاد استرابورد :

  • استرابورد چیستابعاد اسمی این سازه ها ۳ متر × ۴ متر است ولی ابعاد واقعی چاپ و نصب بنر در سازه های اجرا شده در سطح شهر تهران ۲٫۸۰ × ۳٫۸۰ است.
    ارتفاع این سازه ها از زمین حدود ۶ متر است.

مناطق مناسب برای نصب استرابورد:

استفاده از مکان مناسب برای برقراری ارتباط با مخاطب به منظور ارائه و تبلیغ هر نوع محصول بسیار دارای اهمیت است و در مکان‌یابی و یا آسیب‌شناسی مکان‌های موجود تبلیغات شهری به غیر از مسائل کالبدی و زیبایی‌شناسانه به مسائلی چون سطح اجتماعی- اقتصادی مخاطبین و عملکرد و کاربری‌ های غالب منطقه شهری و ارتباط آن با سایر نقاط شهر مسئله ای حائز اهمیت است و نصب این سازه تبلیغاتی بیشتر در مناطق داخلی سطح شهرتآثیر گذار می باشد،که از جمله این مناطق شامل:چهارراه های اصلی، میادین شهر،بزرگراهها،حاشیه خیابان و… می باشد.

مکانیزم عملکرد استرابورد :

استرابورد چیستاستندبوردها از دو فک مجزا تشکیل شده است. با این تفاوت که هیچ یک از فک های استندبورد قابلیت جابجایی بلند در راستای سازه بصورت عمود را ندارند ولیکن فک پایین به سبب استفاده از سیستم بال اسکرو قابلیت تنظیم ارتفاع تا ۱۵سانتیمتر را دارد که این امر باعث تنظیم ابعاد بنر و رفع چروک های بوجود آمده میگردد. در کنار این مزیت فنرهای بانس فک پایین نیز نقش مهمی را ایفا میکنند.

استرابورد جایگزینی برای سازه های فرسوده

چهار بازوی گوشواره ای در کناره ها تعبیه شده که میتوانند بنر را از طرفین مهار کرده و چین های عمود بر سطح آن را حذف نمایند.همچنین دو عدد زیر پایی برای راحتی اپراتور در حین نصب بنر تعبیه شده است.

استندبوردها جایگزینی مناسب برای سازه‌های مستهلک و قدیمی سطح شهر از قبیل استندهای بادبانی، استندهای سیمانی ، سازه های حجمی و … می باشد.

اجزاء استرابورد :

استرابوردها نیز همانند سایر سازه های تبلیغاتی از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که اجزاء آن عبارتند از :

  • فک بالا و پایین برای ثابت نگه داشته بنر
  • گیره های ثابت کننده بنر در سمت راست و چپ
  • ستون اصلی سازه که در وسط قرار دارد
  • پلیت و فوندانسیون کف
  • نردبان تردد پشت سازه

مزیت ها و برتری های استرابورد :

  • ایستایی و شکل ظاهری استرابوردها بی شک یکی از مزیت های و ملاک های انتخاب توسط صاحبان کالا و شرکت های خدماتی میباشد.
  • یکی از مزیت ها و برتری های سازه های استرابورد این است که بواسطه ابعاد کوچک آن در فضاهایی که بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی بزرگ همچون پل های عابر پیاده و پل های روگذر سواره رو وجود ندارد، قابل نصب هستند.
  • با توجه به زیاد شدن بیش از اندازه تعرفه اجاره بیلبوردهای تبلیغاتی در شهر های بزرگ همچون تهران – شیراز و مشهد ناخودآگاه مزیت ویژه ای برای اجاره استرابورد ها بوجود می آید و آن پایین بودن قیمت اجاره استرابوردها است.
  • مزیت دیگری که باعث برتری استرابوردها شده زاویه دید پایین و برابر با نگاه راننده است.
  • زیاد بودن تعداد این سازه ها در خیابان ها و تکرار طرح های تبلیغاتی در خیابان ها و محلات مختلف نیز از برتری های این نوع سازه ها میباشد.
  • خطر آفرینی کمتر بدلیل سبک بودن و کوچک بودن سازه
  • کمک به زیبا سازی مبلمان شهری بدلیل شکل ظاهری سازه
  • جایگزینی مناسب برای سازه های قدیمی و فرسوده تبلیغاتی سطح شهر
  • عدم محدود کردن دید فضاهای شهری و آثار باستانی بدلیل کوچک بودن سازه
  • استفاده از ظرفیت های خالی شهر در زمینه تبلیغات محیطی و کسب درآمد برای شهرداری
  • قابلیت نصب در محل هایی که سایر سازه های تبلیغاتی قابلیت نصب ندارند
  • مقاومت در برابر باد و سایر عوامل طبیعی نسبت به سایر سازه های مشابه
  • نصب و جمع آوری آسان بنرهای تبلیغاتی
  • صرفه جویی در مصرف برق بدلیل تعداد کم پرژکتور
  • جایگزینی مناسب برای حذف تابلوهای شخصی و فاقد مجوز که چهره شهر را زشت نموده است.
  • یکپارچه سازی فضاهای تبلیغات شهری
  • افزایش امکان تبلیغات برای کسب و کارهای بومی
  • افزایش امکان تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک به دلیل پایین بودن قیمت
  • جایگزینی مناسب برای بردهای تبلیغاتی نامتناسب با بافت شهری
  • ابزاری مناسب برای اطلاع رسانی عمومی پروژه های عمرانی سطح شهر
  • قابلیت استفاده به عنوان راهنمای مسافران وگردشگران
  • قابلیت استفاده برای اکران های فرهنگی شهردای

نمونه ای از تصاویر استرابورد تبلیغاتی

 

http://mohiti.com/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۲۶
hasan sabilan ardestani

بعضی از کار آفرینان به درستی  نمی دانند  برای ارتباط برقرار کردن با شرکا، سرمایه گذاران، وام دهندگان، حامیان و خریداران بالقوه ایده های خود، نیاز به طرح توجیهی دارند یا طرح کسب و کار؟!؟! که اینجانب در اینجا تفاوت های این دو سند را به اجمال خدمتتان توضیح میدم:


1- طرح توجیهی یا FS برای کشف و بررسی سودآوری و کاربردی شدن یک ایده کسب و کار تهیه می شود. به عبارت دیگر قبل از غرق شدن در موضوع می خواهیم بدانیم آیا این ایده کسب و کار ارزش صرف زمان، هزینه و منابع ما یا سازمان ما را دارد یا نه؟ این در حالیست که طرح کسب و کار یا BP پس از آنکه مشخص شد ایده کسب و کار توجیه فنی و اقتصادی دارد تدوین می شود و برنامه دستیابی به سودهای پیش بینی شده در FS را مستند می کند.


2- در FS با دنیایی از اعداد و ارقام و محاسبات روبرو هستیم در حالیکه در BP عمدتا با استراتژی ها و برنامه های تاکتیکی مورد نیاز برای شروع، رشد و توسعه کسب و کار درگیر مواجه می شویم.


3- در FS با مقوله ای به نام زیست پذیر بودن ایده کسب و کار روبرو می شویم در حالیکه BP به دنبال رشد و بقای آن ایده در قالب هویت زنده و خلق شده ای به نام کسب و کار می باشیم.


4- یک FS میزان سودآوری بالقوه ایده کسب و کار را کشف می کند در حالیکه BP به کارآفرین کمک می کند تا بودجه مورد نیاز برای شروع یا توسعه کسب و کار از سرمایه گذاران را دریافت نماید.


 حال به چند نکته اساسی توجه نمایید!

- اگر یک FS جامع و مناسب دارید، خیلی سریع و ساده تر از نوشتن BP از صفر، می توانید آن را به یک طرح کسب و کار تبدیل نمایید!

- نوشتن FS قبل از BP الزامی نیست اما می تواند در صورت عدم توجیه یا امکان ناپذیر بودن ایده به دلایل فنی و اقتصادی شما را از صرف زمان و هزینه های تدوین یک BP نجات دهد.

- در FS شما می توانید چندین سناریو برای ایده کسب و  کار خود را تحلیل کنید اما در BP باید روی یک سناریو اصلی تمرکز کنید و مقدمات اجرایی شدن آن را فراهم نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۲۱
hasan sabilan ardestani

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، زمانی که شما برای اولین بار تصمیم می‌گیرید که یک کارآفرین باشید، معمولا تصویر واضحی از آنچه قرار است انجام دهید، در ذهن دارید. ممکن است تصور کنید که شما پشت میز نشسته‌اید، گاهی تصمیماتی می‌گیرید اما گاهی به تعطیلات می‌روید چون گروه شما اطمینان می‌دهند که ثبات کسب‌وکار حفظ می‌شود. از طرف دیگر ممکن است تصور کنید که به‌سختی در حال کار کردن هستید و به‌ندرت وقت استراحت دارید تا زمانی که پروژه یا محصول شما کامل شوند.

در هر صورت، محدودیت‌هایی برای عوامل وجود دارد که شما آنها را به‌حساب نیاورده‌اید و من شخصا تضمین می‌کنم که دیدگاه شما در مورد کارآفرینی محقق نمی‌شود، حداقل به‌طور کامل. یکی از شدیدترین و معمول‌ترین محاسبات غلط در ارتباط با کارآفرینی، تمایل به کمتر تخمین زدن زمان موردنیاز برای اجرای یک کسب‌وکار واقعی است. مهم نیست که شما نقش‌ها و مسوولیت‌های خودتان را چقدر دقیق محاسبه می‌کنید، همانند هر کارآفرینی همیشه زمان موردنیاز برای انجام کارها را کمتر تخمین می‌زنید. اما واقعا چرا این‌گونه است؟

قانون هافستادر
قانون هافستادر قانون روان‌شناختی پروفسور هافستادر است که بیان می‌کند «کارآفرینی حتی با در نظر گرفتن قانون هافستادر همیشه بیشتر از آنچه انتظار دارید زمان‌بر است» ضرب‌المثل احمقانه‌ای است اما کمی حقیقت در این پیام وجود دارد. انسان‌ها- کارآفرینان، دیگر افراد حرفه‌ای یا کارگران- معمولا در تخمین زمان بی‌مهارت هستند. قانون هافستادر در ابتدا در ارتباط با رایانه‌هایی که برای بازی شطرنج بودند معرفی شد تا محاسبه کند که چه مدت زمان لازم است تا برنامه‌ای که قادر باشد در بازی شطرنج از انسان قوی‌تر باشد توسعه داده شود. برخلاف دانستن سختی کار، حتی اگر جدیدترین تخمین زدن‌ها اتفاق بیفتد، این زمان به درستی برآورد نشده است. هافستادر می‌نویسد: «در روزهای اول برنامه‌ریزان برنامه‌های رایانه‌های شطرنج، برآورد می‌کردند که 10 سال طول می‌کشد که یک رایانه یا یک برنامه، بر انسان پیروز شود و قهرمان جهان شود، اما پس از گذشت 10 سال این‌طور به نظر می‌رسید که زمان لازم تا اینکه رایانه قهرمان جهان شود، بیشتر از 10 سال بوده است.  از آنجا که شناخت و پیش‌بینی مجموعه عوامل تاثیرگذار به تنهایی برای برآورد زمان کافی نیستند، این اصل کلی می‌تواند برای کارآفرینان هم صدق کند. همانند روبات‌ها، کارآفرینی همیشه پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

تعصب خوش‌بینی
تعصب خوش‌بینی یک اصل روان‌شناختی و یک تعصب شناختی ذاتی است که تقریبا هر فردی تا حدی آن را دارد. اساسا این زمانی اتفاق می‌افتد که افراد خاصی فکر می‌کنند که نسبت به افراد مشابه در موقعیت‌های مشابه نتایج مثبت بیشتری به دست می‌آورند. برای مثال بسیاری از افراد معتقد هستند که نسبت به متوسط عمومی آنها کمتر دچار سرطان یا قربانی جنایت می‌شوند و بازهم این مختص کارآفرینان نیست. اما این مثال برای این بود تا زمان لازم برای انجام برخی کارها تفهیم شود. مخصوصا کارآفرینان خاص معمولا معتقدند که نسبت به سایر کارآفرینان در موقعیت‌های مشابه کمتر تحت‌فشار هستند (چه متوجه این مساله باشند چه نباشند.)

نقش‌های زیاد
«کارآفرینی» به‌خودی‌خود یک نقش نیست. اگر این برچسبی است که شما برای خود استفاده می‌کنید مطمئن شوید که نسبت به دیگران می‌توانید ایده‌های بیشتری ایجاد کنید یا تصمیمات بیشتری بگیرید، اما کارآفرینی در واقع ترکیب نقش‌های مختلف زیاد در یک نقش است.  شما ممکن است که یک روز به‌عنوان کارشناس مالی در حال کار کردن روی پروژه درآمدهای سالانه عمل کنید و روز دیگر به‌عنوان مدیر نیروهای انسانی باشید زمانی که افراد جدید برای استخدام را ملاقات می‌کنید. از آنجا که شما در زمینه‌های متفاوتی فعالیت می‌کنید و اغلب مرتبا نقش‌ها را عوض می‌کنید، تخمین مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا کار خاصی را انجام دهید تقریبا غیرممکن است.شما نمی‌توانید یک‌دفعه در همه‌چیز متخصص شوید، پس عدم تخصص شما در حوزه‌های خاص باعث ضعف در برآورد زمان موردنیاز برای تکمیل کار آن حوزه‌ها می‌شود.

کشش اجتناب‌ناپذیر چندوظیفه‌ای
در حال حاضر ما باید بدانیم که چندوظیفه‌ای، در حقیقت یک استراتژی بی‌فایده است. درواقع ضررش بیشتر از منفعتش است. بااین‌حال برخی کارآفرینان خاص بازهم در معرض ابتلا به این چندوظیفه‌ای هستند و همیشه یک انتخاب ندارند. کارآفرینان، تصمیم‌گیرندگانی هستند که با هر بخشی از کسب‌وکار خود در ارتباط هستند بنابراین کاملا طبیعی است که هر کارگر، فروشنده، شریک، سرمایه‌گذار یا هر کس دیگر برای کسب اطلاعات به کارآفرین مراجعه کند. این به آن معنی است که کارآفرینان به هر سو کشیده شده و به‌طورکلی غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. نتیجه آن ساعت‌هایی است که احتمالا نمی‌توانند برای پیشرفت اختصاص داده شوند.

وسوسه در کارهای اداری
درنهایت کارآفرینان تمایل دارند وجود کارهای اداری مانند ورود داده‌ها، پیگیری مکالمات و امضای اسناد را فراموش کنند. برخی از این کارها می‌تواند توسط دستیاران یا سایر افراد سازمان انجام شود، اما همه کارآفرینان به این منابع دسترسی ندارند. درنتیجه، بسیاری از کارآفرینان فقط زمان موردنیازی که کاری انجام خواهد شد را تخمین می‌زنند و فراموش می‌کنند که زمانی که برای مسوولیت‌های مدیریتی جانبی لازم است را تخمین بزنند که درنهایت باعث نقص برآورد می‌شود. شما هرگز خودتان را معطل تخمین زمان نخواهید کرد، چون به‌عنوان یک کارآفرین هرگز شغل خود را خسته‌کننده، راکد، یا قابل پیش‌بینی نمی‌دانید و همین‌ خودش جای شکر دارد. پس به خاطر عدم توانایی خود در تخمین صحیح زمان کارتان، شکرگزار باشید.وقتی می‌خواهید برای جلسات و تعطیلات برنامه‌ریزی کنید یا فقط روز خود را سازمان‌دهی کنید، مطمئن شوید که بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به خودتان زمان بدهید. در این صورت می‌توانید از دقیقه‌ها یا ساعت‌های اضافه خود برای چک کردن ایمیل یا معاشرت با اقلیت کارآفرینانی که مانند شما زمان بیشتری نسبت به آنچه تخمین زده‌اند دارند، استفاده کنید.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره  3670

   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۱۹
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۰۳
hasan sabilan ardestani

استفاده از ضد تبلیغ برای تبلیغات

امروز کشورهای پیشرفته از ضدتبلیغ برای تبلیغات گسترده و اثر گذار خود استفاده می کنند و به مراتب اثر ضد تبلیغ اثر مضاعفی روی مخاطب دارد و در تمام مسائل سیاسی اقتصادی و نظامی ابعاد این مسئله گسترش یافته و شاهد آن هستیم، این در حالی است که برخی افراد دانسته یا ندانسته دچار تله ضد تبلیغ می شوند و از اثرات زیانبار آن بسیار دچار خسارت های مالی و معنوی و بعضا غیر قابل برگشتی می شوند.

اگر در حوزه تبلیغات محیطی می خواهید وارد شوید می بایست زیر ساخت های مناسب و کافی را داشته باشید. رسانه محیطی بقدری قدرتمند است که می تواند کسب و کار شما را متحول کند و عکس آن اگر زیر ساخت های مناسب و کافی را نداشته باشید میتواند تبدیل به یک ضد تبلیغ شود. بطول مثال شما محصولی را تبلیغ می کنید که توان تولید آن را بصورت گسترده ندارید. این فرصت برای کسب و کار شما به یک ضد تبلیغ تبدیل خواهد شد.

ضد تبلیغ چیست ؟

بدیهی است که چه در امور معنوی و چه در امور مادی و بازرگانی، این تبلیغ یا آگهی (اطلاع رسانی و آگاهی بخشی)، باید به همراه جاذبه باشد تا در مخاطب میل و رغبت به روی‌آوردن و گرویدن ایجاد نماید و اگر دافعه ایجاد کند، به آن می‌گویند “ضد تبلیغ”،در تبلیغ (آگهی)، اصول و چارچوب‌هایی وجود دارد که اگر رعایت شود، بازدهی را افزایش می‌دهد و اگر نشود، چه بسا حتی تبلیغ را به ضد تبلیغ مبدل نماید.

یکی از شیوه های تبلیغی از نظر منتقدان در مفهوم عام ضد تبلیغ می باشد که مجله محیطی برای توضیح و آشنایی در زمینه استفاده از ضد تبلیغ برای تبلیغات با توضیح یک مثال از آگهی های تجاری در دو دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ پرداخته است که به شرح ذیل می باشد:

طراحان و سازندگان آگهی های تجارتی در دو دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بخش مهمی از تبلیغات خود را روی الگوهای سنتی قشر جداگانه زنان و مردان در خانه و جامعه، کارآمدی و قابل اعتمادبودن محصول مورد بحث و الهام گرفتن از جامعه بی نقض و عیب موسوم به «رویای آمریکایی» استوار کرده بودند.

42755_370اما شرکت اتومبیل سازی فولکس واگن به شکلی بسیار متواضعانه این رسوم و باورها را درهم شکست. مدل «بیتل» (سوسک) از محصولات شرکت فولکس قورباغه ای معروف بود، اتومبیل موردعلاقه مردم آمریکا و یا مناسب روش زندگی آنان نبود. اولا که محصول آلمان بود که در دهه های پس از جنگ جهانی دوم، مردم آمریکا هنوز دید خوبی نسبت به آنها نداشتند. ثانیا شکل و شمایل بسیار عجیبی داشت و موتور آن با سر و صدای فراوان ناله می کرد.

در مقابل در آن زمان اتومبیل های موردعلاقه مردم آمریکا بسیار بزرگ، با موتورهای پرقدرت و با ظاهری بسیار «شیک» و پرزرق و برق بودند. در دهه هایی که اتومبیل سازان آمریکایی از شکوه و قدرت صنعت هواپیماسازی الهام می گرفتند مدل «بیتل» ساخت فولکس واگن بسیار لخت و قلمبه به نظر می رسید.

42756_309اما در سال ۱۹۵۹ شرکت فولکس واگن کارزار تبلیغاتی معروف خود با عنوان «به کوچک فکر کن» را به راه انداخت و با این کار مشخصا اندازه محصول خود را که بیش از همه در آمریکا عجیب به نظر می رسید هدف گرفت.

در این آگهی های تجارتی برخلاف شیوه مرسوم در آن زمان نه از دختران خوش قد و بالا خبری بود و نه از ظاهر مردان موفق و شیک پوش که این اتومبیل را بخواهند و برانند. با این وجود این آگهی ها به یک نقطه تحول بزرگ بدل شد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت تبلیغات، فعالیت های تبلیغاتی فولکس واگن را می توان دوران پسامدرن آگهی های تجارتی نامید. دورانی که برخلاف کلیشه های جدی و تکراری، طنز و حتی به شوخی گرفتن محصول مورد بحث راه را برای جلب توجه عموم به آن گشود.

42758_308پس از آن شرکت فولکس واگن یک کارزار تبلیغاتی دیگر را با عنوان «لیمو ترش» (اصطلاحی که در آمریکا برای اتومبیل های پرخرج و نیازمند تعمیر استفاده می شود) آغاز کرد که در آن اینطور جلوه داده می شد که خریداران اتومبیل های شرکت فولکس واگن در حال نابودکردن خودروهای مزخرف هستند و با زیرکی پیام می داد که «بیتل» هم یک «لیموترش» است.

در یک تمام صفحه روزنامه تصویری از یک بیتل سیاه آمده بود که زیر آن کلمه «لیموترش» با حروف بزرگ چاپ و در زیر آن چگونگی کنترل کیفیت و اینکه چگونه معایب این مدل قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسد رفع می شود، نوشته شده بود و در آخر با این جمله تمام می شد؛ «ما لیموترش می چینیم و شما آلو تحویل می گیرید».این برای نخستین بار بود که چیزی به عنوان «ضدتبلیغ» در یک آگهی تجاری استفاده می شد.

نقش ضد تبلیغ در تبلیغات

امروزه کارشناسان صنعت تبلیغات با تحقیقات فراوان متوجه شده اند نقش ضد تبلیغات برای تبلیغات موثرتر و پیچیده تر و در عین حال بسیار تاثیر گذارتر از انواع تبلیغات مستقیم است.این در حالی است که شرکتهای پیش روی جهان مثل مایکروسافت و اینتل و ای بی ام و…..سعی نموده اند علاوه بر تاکید بر اصول اخلاقی حاکم بر سازمانشان بصورت عملیاتی و نمادین در تبلیغ های گسترده خود حتی بر کارهای خیریه و بنفع اجتماع تاکید داشته آنرا زیر ذره بین تبلیغات ببرند. برای مثال ریچارد برانسون میلیاردر بزرگ در کتاب “درنگ نکن انجامش بده ” می گوید : به کسی صدمه نزنید و همواره به این فکر کنید که چه کارهایی می توانید انجام دهید تا به دیگران کمک کنید و کارهای خیر انجام دهید .
نکته مهم دیگر این است که متاسفانه در تبلیغات و معرفی خود همیشه به آشتی با جامعه هدف بیندیشیم نه اینکه خود را برتر از جامعه هدف و یک پدیده نو ظهور و یا تافته جدا بافته معرف کنید که این خود ضد تبلیغ است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۰۱
hasan sabilan ardestani


با پایان کار ثبت نام و بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان، شوراها و مجلس از سوی هیات های اجرایی و نظارت، روند اجرایی انتخابات وارد مرحله جدیدی می شود و پس از انتشار رسمی  اسامی نامزدها، آنان می توانند تبلیغات کنند. متن کامل قوانین و مقررات تبلیغات انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری، شوراها و مجلس شورای اسلامی بدین شرح است :

فصل ششم : تبلیغات
مـاده ۵۶ ـ فـعالیـت تبـلیغـات انتـخاباتـی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم ) آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت .
ماده ۵۷ ـ استفاده از هر گونه پلاکارد، پوستر ، دیوار نویسی و کاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن باستثنای عکس برای تراکت و زندگی نامه و جزوه و همچنین سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان ممنوع می باشد . متخلفین از این ماده به سه تا سی روز زندان محکوم می گردند .
تبصره ـ اعلام نظر شخصیت ها در تأیید نامزدها به شرطی مجاز است که بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنها باشد و مدرک کتبی مربوط بـه امـضـای آنـان تسلیم هیأت اجرائی انتخابات شده باشد .
ماده ۵۸ ـ هیچ کس حق ندارد آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را که در محلهای مجاز الصاق گردیـده در زمـان قـانـونی تبـلیغـات پاره و یا معدوم یا مخدوش نماید و عمل مرتکب جرم محسوب می شود .
ماده ۵۹ ـ انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولـتی دارد و فـعالـیت کـارمـنـدان در سـاعـات اداری و هـمچـنین استـفاده از وسـایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات ، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری ها وشـرکتها و سـازمان های وابـسته بـه آنـها و نهادها و مـؤسساتی که از بودجه عمومی ( به هر مقدار ) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می شود .
تـبصـره ۱ ـ مـؤسسـات و نـهادهایـی کـه دارایی آنان از اموال عمومی است ، همانند بنیاد مستضعفان مشمول این ماده می باشند .
تبصره ۲ ـ نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان ها ، وزارتخانه ها ، ادارات ، نهادها و مؤسسات یاد شده در متن این ماده ، حق تبلیغ برای نـامـزدهای انتخـاباتـی را ولـو بـه صورت درج آگهی ندارند .
ماده ۶۰ ـ اعضای هیأتهای اجرائی و نـظارت انتـخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت .
ماده ۶۱ ـ الصاق اعلامیه ، عکس ، هرگونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ، تابلوی بیمارستان ها ، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و صندوق های پست ، باجه های تلفن ، پستهای برق و تلفن ، تابلوها و املاک بخش خصوصی ، مگر با رضایت مالکین یا متصرفین ممنوع است و مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفین را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضائی تحویل می نمایند . فرمانداری ها و بخشداری ها نیز باید نسبت به امحای چنین اوراقی اقدام نمایند و استنکاف از این وظیفه جرم محسوب می گردد .
ماده ۶۲ ـ هرگونه آگهی و آثار تبلیغاتی باید قبل از شروع اخذ رأی از محل شعبه ثـبت نام و اخذ رأی توسط اعضای شعب امحا گردد .
مـاده ۶۳ ـ ستـادهـای تبـلیغات انتخاباتی تنها در مراکز بخش ها ، شهرها و شهرستان ها دایر می گردد در شهرهای بزرگ در هر منطقه شهرداری یک محل به عنوان ستاد انتخاباتی می تواند دایر گردد . در مواردی که یک منطقه ، چند عنوان از عناوین فوق الذکر را داشته باشد در حکم یک عنوان می باشد .
تبصره ۱ ـ ستاد تبلیغات انتخابات ، مرکزی است که فعالیت های تبلیغاتی نامزدها ، مندرج در مواد فصل ششم این قانون در آن ساماندهی و انجام پذیرد .
تبصره ۲ ـ تشکیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی محل ستاد و نام مسئول آن به فرمانداری یا بخشداری ممنوع است .
ماده ۶۴ ـ مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا برخلاف واقع مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار نشریه مزبور بدهند و آن نشریه مکلف به چاپ فوری آن طبق قانون مطبوعات می باشد . در صورتی که آن نشریه منتشر نشود مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به نشریه مشابه دیگری ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ خود خواهد بود . انتشار این گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز ممنوع است و نامزد معترض حق دارد نظر خود را منتشر نماید .
ماده ۶۵ ـ داوطلبـان نمـایندگـی و طرفـداران آنـان بـه هیچ وجه مجاز بـه تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند و هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفین طبق مقررات مجازات خواهند شد.

آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

فصل چهارم : تبلیغات
ماده ۳۹ ـ از زمان ثبت نام داوطلبان تا هنگام شروع تبلیغات رسمی ، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان نامزد نمایندگی مجلس ممنوع می باشد .
مـاده ۴۰ ـ تـبلـیغات انتـخـاباتی نـامزدهای نمایندگی هشـت (۸) روز قبل از روز اخذ رأی آغاز می شود و دقیقاَ بیست و چهار (۲۴) ساعت قبل از شروع اخذ رأی پایان می پذیرد .
ماده ۴۱ ـ چنانچه نامزدهای انتخاباتی بخواهند در آثار تبلیغاتی از اعلام نظر شخصیت ها در تأیید خود استفاده کنند ، لازم است اولاَ اعلام نظر شخصیـت ها بـدون ذکر عنوان و مسئولیت باشد ، ثانیاَ مدرک کتبی امضا شده ایشان ، تسلیم هیأت اجرائی شده باشد .
ماده ۴۲ ـ پس از اعلام حمایت گروههـا و مـجامع و اقـشار مختلـف بـه نامـزد مورد نظر، وی می تواند حمایت آنان را در آثار تبلیغاتی مجاز خود درج و منتشر نماید .
ماده ۴۳ ـ نصب هرگونه تابلو که نشان دهنده مکان ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها باشد ، بلامانع است .
ماده ۴۴ ـ عکس برای تراکت ، زندگی نامه و جزوه در صورت رعایت موارد زیر ، نوع و محدودیت خاص دیگر نداشته و رنگی یا غیر رنگی بودن کاغـذ یا نـوشتـه آثـار تبـلیغاتی مجاز بلامانع است . مقصود از تراکت ، هرنوع مطلب و عکس مجاز تبلیغاتی است که در قطع حداکثر ۱۵ * ۲۰ سانتی متر از کاغذ یا مقوا چاپ و منتشر می گردد . زندگی نامه و جزوه نیز هرنوع مطلب و عکس مجاز تبلیغاتی است که به صورت دفتر یا کتاب منتشر شده و اندازه صفحات آن نباید از ۱۵ * ۲۰ سانتی متر تجاوز نماید .
ماده ۴۵ ـ این ماده حذف گردید .
ماده ۴۶ ـ نصب هرگونه آثار تبلیغاتی به صورت پلاکارد توسط اقشار ، گروه ها و احزاب و جمعیت ها به شرطی مجاز است که فقط در جهت تشویق و ترغیب شرکت مردم در انتخابات باشد و ذکری از اسامی نامزد یا نامزدهای خاصی نداشته باشد .
ماده ۴۷ ـ نامزدهای انتخاباتی می توانند با استفاده از آثار تبلیغاتی مجاز به صورت مشترک نیز تبلیغات انتخاباتی داشته باشند .
مـاده ۴۸ ـ نـصب و استفـاده از بلـندگو صرفاَ در محل ستاد تبلیغاتی نامزدها و محل سخنرانی ایـشان مـجاز اسـت. استفـاده از بـلنـدگو در خارج از محیط سخنرانی و ستاد تبـلیغاتی ممنوع می باشد .
ماده ۴۹ ـ اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی موظف اند قبل از شروع اخذ رأی ، هرگونه آگهی و آثار تبلیغاتی نامزدها را از محل شعب ثبت نام امحا نمایند و تـرتیبی اتخاذ کنند که در طول ساعات رأی گیری نیز محل اخذ رأی عاری از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها باشد.
ماده ۵۰ ـ تشکیلات ستادهای تبلیغات انتخاباتی تنـها در مراکز بخشها ( اعم از اینکه مرکز بخش ، شهر یا روسـتا بـاشد ) شهرها و شهرستانها مـجاز بـوده و در شـهـرهای بـزرگ در هـر منطقه شـهرداری می توان یک محل به عنوان ستاد تبلیغاتی دایر کرد . قبل از تشکیل ستاد لازم اسـت مـحل ستـاد و نـام مسـئول آن به فرمانداری یا بخشداری اعلام گردد .
مـاده ۵۱ ـ نـامزدهـای نـمایندگی باید طرفداران خـود را بـه نحو مقتضی توجیه نمایند تا از پاره کردن یا محو آثـار تبـلیغاتی سایر نامـزدها خـودداری کننـد و برعلـیه دیگر نـامزدهای انتـخابـاتی به هیچ طریقی تبلیغ ننمایند .
ماده ۵۲ ـ شهرداری ها می توانند با استفاده از امکانات محلی ، مکانهای مناسبی را برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند .
ماده ۵۳ ـ فرمانداران و بخشداران موظف اند از طریق نیروی انتظامی ، شهرداری و سایر مراجع محلی نسبت به امحای آثار تبلیغاتی که در محلهای ممنوع نصب شده اند ، اقدام نمایند .

آئین نامه اجرایی قانون انتخابات شوراها

فصل پنجم : تبلیغات
ماده ۶۲- مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه نامزدها یکسان است و (۸) روز قبل از روز اخذرأی آغاز می گردد و تا (۲۴) ساعت قبل از روز اخذرأی ادامه خواهد داشت .
ماده ۶۳- در فعالیت های تبلیغاتی انتخاباتی ، انجام امور ذیل ممنوع است و مرتکبین تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند .
۱- نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع .
۲- دیوار نویسی ، راه اندازی کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی.
۳- اعلام نظر شخصیت ها در تأیید نامزدها با ذکر عنوان و مسئولیت آنان .
۴- استفاده از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد .
۵- فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری .
۶- استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه ها و ادارات ، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکت ها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی ( به هر میزان ) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مذکور .
۷- فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی در قلمرو مسئولیت خود .
۸- الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ، تابلوی بیمارستانها ، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تأسیسات عمومی و دولتی و صندوقهای پست ، باجه های تلفن ، پستهای برق و تلفن ، تابلوها و املاک بخش خصوصی ( مگر با رضایت مالکان یا متصرفان ) و هرگونه تابلوی راهنما ، مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل مینمایند . بخشداریها موظف اند با استفاده از امکانات محلی نسبت به امحای چنین اوراقی اقدام نمایند.
۹- تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان .
۱۰- پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محلهای مجاز الصاق شده و یا نصب شده باشد .
۱۱- انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات .
تبصره ۱- درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای مورد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز هیأت اجرایی ، ارایه آنها امکان پذیر باشد .
تبصره ۲- استفاده از امکانات تبلیغی مؤسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی برای آنها کارهای تبلیغاتی انجام میدهند ( مثل نشریات وابسته به دولت ) ، در تبلیغات انتخاباتی بلامانع است .
تبصره ۳- استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنان بلامانع است .
تبصره ۴ – بخشداری ها می توانند با استفاده از امکانات محلی ، محل های مناسبی اعم از ثابت یا سیار برای الصاق یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند و در صورت لزوم هزینه لازم را از آنان اخذ کنند .
تبصره ۵- استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی ، پارچه ای ، مقوایی ، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر۷۰ ×۱۰۰ سانتی متر ممنوع است .
تبصره ۶- شرکت پست در چارچوب اساسنامه خود فقط می تواند در امر توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها اقدام نماید .
ماده ۶۴- مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج نمایند و یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد ، در این صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را به نشریه مزبور بدهند و آن نشریه طبق قانون مطبوعات مکلف به چاپ فوری آن در مهلت مجاز تبلیغات می باشد .
تبصره – مطبوعات و نشریات در انتشار هرگونه مطلب درخصوص نامزدها مکلفند به نحوی اقدام نمایند که فرصت پاسخگویی برای نامزد در مهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد .
ماده ۶۵- انتشار اعلام نظر شخصیت ها ( بدون ذکر عنوان مسئولیت آنان ) ، مجامع ، احزاب و گروههای مجاز ، در تأیید نامزد انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تأیید و حمایت باشد و در صورت درخواست هیأت اجرایی ، نامزد انتخاباتی مکلف به ارایه این مستندات و مدارک باشد .
ماده ۶۶- همزمان با آغاز کار ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها، نشانی و محل ستاد و نام مسئول آن کتباً و با امضای نامزد انتخاباتی مربوط ، به آگاهی هیأت اجرایی حوزه انتخابیه برسد .
تبصره – ستاد تبلیغات انتخاباتی ، مرکزی است که فعالیت های تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان مندرج در مواد فصل پنجم این آیین نامه در آن ساماندهی و انجام پذیرد . هر داوطلب تنها می تواند یک ستاد تبلیغاتی دایر نماید .
ماده ۶۷- هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل شعبه ثبت نام و اخذرأی وجود دارد باید قبل از اخذرأی ، توسط اعضای شعبه امحا شود .

آئین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر

فصل پنجم  : تبلیغات
ماده ۶۱- مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه نامزدها یکسان است و (۸) روز قبل از روز اخذرأی آغاز می گردد و تا (۲۴) ساعت قبل از روز اخذرأی ادامه خواهد داشت .
ماده ۶۲- در فعالیت های تبلیغات انتخاباتی ، انجام امور ذیل ممنوع است و مرتکبین تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند .
۱- نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع .
۲- دیوار نویسی ، راه اندازی کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی.
۳- اعلام نظر شخصیت ها در تأیید نامزدها با ذکر عنوان و مسئولیت آنان .
۴- استفاده از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد .
۵- فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری .
۶- استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه ها ، ادارات ، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی ( به هر میزان ) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور .
۷- فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی در قلمرو جغرافیایی مسئولیت خود.
۸- الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ، تابلوی بیمارستان ، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تأسیسات دولتی و صندوقهای پست ، باجه های تلفن ، پست های برق و تلفن ، تابلوها و املاک بخش خصوصی ( مگر با رضایت مالکان یا متصرفان ) و هرگونه تابلوی راهنما ، مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و بمنظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل مینمایند. شهرداریها موظف اند با استفاده از امکانات نسبت به امحاء چنین اوراقی اقدام نمایند .
۹- تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان .
۱۰- پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محلهای مجاز الصاق شده و یا نصب شده باشد .
۱۱- انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات .
تبصره ۱ – درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای مورد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز هیأت اجرایی ، ارائه آنها امکان پذیر باشد .
تبصره ۲- شهرداریها می توانند با استفاده از امکانات محلی ، محل های مناسبی را برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند .
تبصره ۳- استفاده از امکانات تبلیغی مؤسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی برای آنها کارهای تبلیغاتی انجام میدهند ( مثل نشریات وابسته به دولت ) ، در تبلیغات انتخاباتی بلامانع است .
تبصره ۴- استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذیصلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنها بلامانع است .
تبصره ۵- استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی ، پارچه ای ، مقوایی ، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از ۷۰ × ۱۰۰ سانتی متر ممنوع است .
تبصره ۶- شرکت پست در چارچوب اساسنامه خود میتواند در امر توزیع آثارتبلیغاتی نامزدها اقدام نماید .
ماده ۶۳- مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج نمایند و یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد ،در این صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را به نشریه مزبور بدهند و آن نشریه طبق قانون مطبوعات مکلف به چاپ فوری آن درمهلت مجاز تبلیغات می باشد .
تبصره – مطبوعات و نشریات درانتشار هر گونه مطلب در خصوص نامزدها مکلفند به نحوی اقدام نمایند که فرصت پاسخگوئی برای نامزد درمهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد.
ماده ۶۴- انتشار اعلام نظر شخصیت ها ( بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنان )، مجامع ، احزاب و گروههای مجاز ، در تأیید نامزد انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تأیید و حمایت باشد و نامزد انتخاباتی در صورتی که بخواهد از تأیید مراجع یاد شده در صدر این نامه استفاده نماید باید مستندات و مدارک آن را ارایه کند .
ماده ۶۵- همزمان با آغاز کار ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها ، نشانی و محل ستاد و نام مسئول آن باید کتباً و با امضای نامزد انتخاباتی مربوط ، به آگاهی هیأت اجرایی حوزه انتخابیه برسد .
تبصره – ستاد تبلیغات انتخابات، مرکزی است که فعالیت های تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنها مندرج در مواد فصل پنجم این آیین نامه در آن ساماندهی وانجام می پذیرد و هر داوطلب تنها می تواند درهر منطقه شهرداری یک ستاد تبلیغاتی دایر نماید.
ماده ۶۶- هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل شعبه ثبت نام واخذرأی وجود دارد باید قبل از اخذرأی ، توسط اعضای شعبه امحا شود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۰۰
hasan sabilan ardestani

تبلیغات از ایده تا اجرا

کتاب «تبلیغات؛ ایده تا اجرا» نوشته معصومه نصیری منتشر شد.

به گزارش یاقوت به نقل از ایسنا، تاریخچه تبلیغات، مبانی و اصول تبلیغات، هدف از تبلیغات چیست؟، بودجه‌بندی تبلیغات، همه چیز درباره پیام تبلیغاتی، جاذبه‌ در پیام‌های تبلیغاتی، تکنیک‌های اجرای تبلیغ، رسانه‌، کمپین‌های تبلیغاتی، انواع تبلیغ، اخلاق در تبلیغات، زیرآستانه حسی؛ روشی نوین در تبلیغات، موسسات تبلیغاتی، سواد بصری چیست؟، و آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی، بخش‌های مختلف این کتاب هستند.

«تبلیغات؛ ایده تا اجرا» در ۱۲۶ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰۰۰ تومان در انتشارات آموزشی تالیفی ارشدان به بازار عرضه شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب نوشته است: «بشر امروزی توسط «تبلیغات» محاصره شده است و نگاهی به حجم انبوه پیام‌های تبلیغی دریافتی توسط هر فرد نشانگر این است که افراد جامعه گاهی بدون این‌که وارد پروسه انتخاب و گزینش شوند، در معرض پیام‌های گوناگون تبلیغی قرار می‌گیرند و بسیاری از مواقع نیز تحت تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم آن‌ها، وادار به عمل می‌شوند. تبلیغات به عنوان علمی چندوجهی به قدری دارای تأثیر و نفوذ است که می‌توند چارچوب فکری، الگوی رفتاری، نظام ارزشی و شیوه تعامل مردم با محیط و دیگران را تحت تأثیر قرار دهد… کتاب پیش رو به طور خلاصه سعی بر آن داشته است علاقه‌مندان به کسب دانش در زمینه تبلیغات را با اصول اولیه آشنا کرده و با بیان آن‌چه در گام نخست برای ورود به این عرصه لازم است، در نظم‌دهی ذهنی در این زمینه کمکی کرده باشد. این کتاب قطعا دارای نقاط ضعف فراوانی است اما کوشش شده است مخاطب را در کوتاه‌ترین زمان با مفاهیم ابتدایی «فن» و «هنر» تبلیغات آشنا کند. تبلیغات به معنای واقعی کلمه هم هنر است و هم فن و کسی که وارد این عرصه می‌شود باید باهوش، خلاق، صبور، روانشناس و جامعه‌شناس باشد.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۱۹:۵۵
hasan sabilan ardestani

5 قانون طلائی برای نوشتن متن فروش موثر!

cstland-advertising-copy

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۴ ، ۱۹:۳۵
hasan sabilan ardestani