مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

لطفا برای استفاده مطلوب از این سایت به طبقه بندی موضوعی عنایت کنید

افراد، گروه ها و سازمانهای زیادی وجود دارند که «به عنوان کارگزاران غیر حرفه ای» متقبل عملیاتهای تبلیغاتی خود هستند و از خدمات آژنس های تبلیغاتی بی بهره اند.
کارگزاران غیر حرفه ای تبلیغات که بخش عمده ای از جامعه تبلیغاتی نیز هستند نیاز به خدماتی همچون آموزش، آمار و ارقام از مشتری ها و بازار، ابزارهای تبلیغاتی، مدیریت و فنون تبلیغاتی، نمونه کارهای مشابه تبلیغاتی و غیره دارند.
این جانب دکتر حسن سبیلان اردستانی در صدد هستم به عنوان «مشاور تبلیغات» به ارائه بخشی از خدمات تبلیغات در این سایت بپردازم.

آخرین نظرات

۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

برند (Brand)، یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده‌ی خدمات یا فروشنده‌ی محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد.
برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی، صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند. برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.
موضوع وفاداری به برند از مهم‌ترین موضوعات موردتوجه شرکت‌ها می‌باشد و شرکت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند. در ادامه با ۵۰ روش برای تقویت برندتان آشنا خواهید شد.

اینفوگرافیک 50روش برای تقویت برند شما

http://infographics.ir/5692-50-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%B4%D9%85%D8%A7.html



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۰۰:۵۵
hasan sabilan ardestani

در حقیقت، تبلیغات نوعی سرمایه گذاری است که با دیگر سرمایه گذاری های ممکن مقایسه می شود تبلیغات نیز به مانند سایر سرمایه گذاری ها باید هزینه های خود را توجیه کند، هر واحد سازمانی بودجه خاص خود را دارد و سازمان نباید به یک واحد اجازه دهد که از بودجه واحدهای دیگر استفاده کند ولی بودجه تبلیغات مختص به یک واحد نیست و باید بـا دقت صرف شـود منظور از دقت، اعمـال کنترل هـای مـالی و مدیریتی بر فعالیت های تبلیغاتی است. تبلیغات جایگاهی بسیار ویژه در فرآیندهای بازاریابی دارد و موجب ترویج یک ایده کالا یا خدمت در میان متقاضیان می شود، از طرف دیگر مشتری نیز باید بداند که چه چیزی برای فروش داریم تا بتواند خریدی انجام دهد و این دلیلی بر اهمیت تبلیغات و جایگاه آن، در فرآیند بازاریابی است.

آیا تعیین بودجه برای تبلیغات لازم است؟

میدانید که برای موفقیت در هر کاری باید از زمان، انرژی و پول سرمایه گذاری کرد دستیابی به پول و ثروت بیشتر نیز از این قانون مستثنی نیست برای اینکه به پول بیشتری برسید، باید به شکلی دقیق و مؤثر و برنامه ریزی شده سرمایه گذاری کرد یکی از این سرمایه گذاری هایی که می تواند شرکت ها را به موفقیت و ثروت فراوان برساند، تبلیغ کردن است.
چگونگی تعیین بودجه تبلیغاتیتبلیغات اگر درست و حساب شده برنامه ریزی و انتخاب شوند، بسیار نتیجه بخش و سود آور خواهند بود، دلیل اینکه روی درست و حساب شده بودن تبلیغات تأکید داریم این است که اگر تمامی جوانب را در مورد نحوه ی تبلیغ، نوع، مدت، مکان و اصول کلیِ تبلیغ رعایت نکنید، جز صرف انرژی و اتلاف منابع، نتیجه ای عاید شما نخواهد شد. از سوی دیگر، با مدیریت و برنامه ریزی صحیح تبلیغاتی میتوانید افزایش فروش، محبوبیت محصول و در نتیجه سود و پول سازی بیشتر را تجربه کنید و طعم شیرین موفقیت و ثروت را بچشید.
از آنجایی که برای تبلیغات هم باید هزینه صرف کرد، بنابراین تبلیغات هم جزو هزینه های مالی شرکت به حساب می آید هدف شرکت ها از هزینه های جاری، دستیابی به اهداف تعیین شده و بالا بردن بازدهی کاری شان است؛ بنابراین شرکت ها بر اساس نتایجی که از این هزینه ها به دست می آورند در موردشان قضاوت می کنند و به آنها امتیاز و اولویت میدهند.
در واقع، تبلیغات هم شکلی از سرمایه گذاری است که بایستی در کنار سرمایه گذاری های دیگر شرکت، معقول و موجه به نظر برسد هر واحد سازمانی در یک شرکت، بودجه ی مربوط به خود را دارد و هیچ کدام از واحدها اجازه ندارند از بودجه ی واحدهای دیگر استفاده کنند، اما بودجه ی تبلیغات جزو این نوع بودجه ها نیست و باید با دقت تعیین و صرف شود منظور ما از این دقت، کنترل و مدیریت برنامه های تبلیغاتی و هزینه های آنهاست.
حین این کنترل ها و ارزیابی ها، سؤالاتی ممکن است به ذهن برسند: اینکه آیا تعیین بودجه برای تبلیغات کار موجه و معقولی است؟ چرا شرکت باید برای تبلیغاتش هزینه کند؟ آیا فواید و مزایای تبلیغات به ضررهای احتمالی آن می چربد؟ آیا ارزشش را دارد که شرکت زیر بار هزینه های تبلیغات برود؟ در مقایسه با هزینه هایی که میشود، چه امتیازات و مزایایی نصیب شرکت خواهد شد؟
در واقع، تبلیغات هم شکلی از سرمایه گذاری است که بایستی در کنار سرمایه گذاری های دیگر شرکت، معقول و موجه به نظر برسد هر واحد سازمانی در یک شرکت، بودجه ی مربوط به خود را دارد و هیچ کدام از واحدها اجازه ندارند از بودجه ی واحدهای دیگر استفاده کنند، اما بودجه ی تبلیغات جزو این نوع بودجه ها نیست و باید با دقت تعیین و صرف شود منظور ما از این دقت، کنترل و مدیریت برنامه های تبلیغاتی و هزینه های آنهاست.

چگونه بودجه تبلیغاتی خود را تعیین کنیم؟

هنگام شروع هر کسب و کار جدید، قبل از هرگونه فعالیت بازاریابی یا تبلیغاتی ابتدا تعیین بودجه برای تبلیغات را باید در نظر گرفت کسب و کار هر شرکت یا سازمانی برای معرفی خدمات خودش به مشتریان بالقوه به بودجۀ عملیاتی کافی نیاز دارد؛ بسیاری از کسب و کارهای کوچک، دو تا هفت درصد و بعضی ده درصد فروش ناخالص خودشان را به تبلیغات اختصاص می‌دهند.
چگونگی تعیین بودجه تبلیغاتیدرصد فروش ناخالص، ابزار بسیار مناسبی برای بودجه ‌ریزی تبلیغات است، اما ممکن است توانایی معرفی مناسب یک کسب و کار تازه تاسیس را نداشته باشد کسب و کارهایی که در ابتدای راه هستند باید درصدی از سود ناخالص برآورد شده را به این دست از فعالیت ها اختصاص دهند و نکته مهم در اینجا اینست که یک کسب و کار تازه تاسیس برای رسیدن به مرحله بعدی در روند بلوغ سازمانی خودش به بودجه تبلیغاتی بالاتری به نسبت یک کسب و کار جا افتاده نیاز دارد.
اجرای یک برنـامه تبلیغـاتی مستلزم صرف هزینـه است، بدین رو تبلیغـات بـه عنـوان یکی از سرفصلهـای هزینه های مالی سازمان ها و شرکت ها محسوب شده و از جهت هزینه ای هیچ تفاوتی با سایر هزینه های سازمان ندارد، معمولا سازمان ها به منظور کسب نتایج مورد نظر و افزایش بازده کاریشان هزینه می کنند بنابراین سازمان ها بر اساس ارزش و اهمیت نتایج حاصل از هزینه های صورت گرفته، در مورد آنها قضاوت میکنند. وضعیت مالی سـازمان ها و دستورالعمل های مـالی موجود را مدیـر مالی در سـازمان کنترل میکند هزینه های مرتبط با برنامه های تبلیغاتی نیز همانند سایر هزینه ها، در معرض آن کنترل ها قرار دارند.
در اغلب سازمان ها و شرکت ها برمبنای هر واحد سازمانی بودجه ای تعیین می شود بنابراین واحدهایی که مسئولیت انجام تبلیغات را به عهده دارند، برای انجام این فعالیت از بودجه سالانه برخوردار خواهند بود. معمولا کل بودجه تبلیغات به یک واحد داده می شود اما در صورتی که هر واحد برنامه های تبلیغاتی مجزای خود را داشته باشـد، ممکن است بودجه تبلیغاتی بین واحدهـای مختلف، تقسیم شـود با این حـال ادغـام بودجـه های تبلیغاتی در سازمان ها بسیار متداول است زیرا هماهنگی و کنترل بودجه ساده تر می شود.
چگونگی تعیین بودجه تبلیغاتیدر اینجا تصمیم کلیدی و مهمی که باید اتخاذ شود این است که بودجه چگونه باید تعیین شود؟ به عبارت دیگر مبنای تعیین بودجه چیست؟ برخی سازمان ها از قبل هیچ بودجه مشخصی اعلام نمی کنند بلکه، در مواقع مورد نیاز، مبالغی را برای آن اختصاص می دهند فروشندگان و تجار کوچک معمولا به این روش عمل می کنند از آنجا که این افراد نیازی به ارائه گزارش عملکرد به سایرین ندارند، دردسر تهیه بودجه را متقبل نمی شوند اما حتی در این گونه موارد نیز تهیه بودجه به صورت رسمی و ساختار یافته می تواند مفید واقع شود.
بودجه بنـدی، بخش اصلی فـرایند پیش بینی سـود و نیـز کنترل سـود و زیـان است بنابراین سازمان ها به بودجه بندی نیاز دارند اما سازمان ها باید برای تعیین بودجه تبلیغاتی خود به دنبال مبنایی مناسب باشند بودجه تبلیغات، یکی از بزرگترین اقلام هزینه ای سازمان ها است.

مدیریت بازاریابی، تبلیغات و فروش

چگونگی تعیین بودجه برای تبلیغات و تصمیم‌ گیری در خصوص این موضوع در بسیاری از مواقع با ابهام و مشکل رو‌به ‌رو است؛ به یقین برای بالا رفتن فروش و گرفتن سهم بیشتری از بازار نیز به تبلیغ هست اما اینکه به چه میزان باید برای تبلیغ هزینه صرف شود، پرسش همیشگی صاحبان کالاست. گاهی مشاهده می‌شود هزینه‌ای که به تبلیغ تخصیص می‌ یابد در موارد بسیاری با انتظارات صاحبان کالا هم ‌خوانی ندارد و کم نیستند افرادی که معتقدند بخشی از بودجه و هزینه‌ای که برای تبلیغ در نظر گرفته شده به هرز رفته و این بودجه می‌توانست دقیق ‌تر محاسبه شود.
چگونگی تعیین بودجه تبلیغاتیدر این میان هزینه کردن زیاد برای تبلیغ افراط گرائی محسوب شده و باعث خستگی مخاطب می‌شود که خود مبحثی جدا دارد و کم هزینه کردن برای تبلیغات نیز به کاهش فروش و دیده نشدن محصول می‌انجامد، بنابراین برآورد صحیح بودجه تبلیغاتی کمک می‌کند تا هزینه تبلیغ با نتیجه آن هم‌خوانی داشته باشد. نکته دیگری که باید در تامین بودجه‌ های تبلیغات بدان اشاره کرد تجارب و مقدورات صاحبان کالاست این مورد نیز از عواملی است که در تخصیص بودجه صحیح تأثیر به ‌سزائی دارد، زیرا صاحبان کالا خود به ‌خوبی از وضعیت بازار و کم و کیف تمامی مسائل حاشیه‌ای آن باخبرند.
به کارگیری دانش تجاری و تجارب صاحبان کالا این مزیت را هم دارد که می‌ تواند در سال‌های بعد نیز برای موضوع تعیین بودجه مورد استفاده قرار بگیرد، هر شیوه‌ای که برای تعیین بودجه برای تبلیغات درنظر گرفته شود دارای نکاتی مثبت و منفی است، به‌عبارتی روشن‌تر می‌توان گفت که هیچ روشی به ‌طور کامل عمل نمی ‌کند زیرا تبلیغ خود متأثر از عوامل دیگری نیز هست که عملکرد یکپارچه این مجموعه برای کسب موفقیت الزامی است.
بنابراین می توان گفت برای تسهیل برنامه ریزی تبلیغاتی شرکت ها باید از پیش بودجه تبلیغاتی خود را تعیین و تصویب کند این کار موجب می شود که مدیران تبلیغاتی شرکت از قبل مبالغ در دسترس خود را دانسته و با توجه به بودجه تعیین شده نسبت به برنامه ریزی و اجرای فعالیت های تبلیغاتی شرکت اقدام کنند. به منظور بودجه بندی تبلیغات روش های متعددی وجود دارد که البته هر روش مزایا و محدودیت های خاص خود را دارد بدین رو هر شرکتی باید با توجه به شرایط خود و بازاری که در آن واقع شده است، روش مناسب تعیین بودجه برای تبلیغات را انتخاب و مبنای کار قرار دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۰۰:۵۱
hasan sabilan ardestani

محتوای علمی سخنرانی اساتید محترم کنفرانس منتشر شد

به گزارش دبیرخانه کنفرانس، به منظور بهره مندی از مطالب و مباحث مطرح شده در اولین کنفرانس تخصصی تبلیغات دیجیتالی، محتوای ارایه شده در سخنرانی علمی اساتید محترم را در این خبر به صورت اختصاصی در اختیار مدیران گرامی و سایر علاقه مندان قرار گرفته شده است.

این کنفرانس، با مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، حمایت سازمان فناوری اطلاعات و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها مرتبط در تاریخ 27 بهمن در مرکز همایش های برج میلاد برگزار گردید.
با مراجعه به ادامه خبر، شما می توانید این اطلاعات را مشاهده و دریافت نمایید.

انتشار این مطالب صرفا با ذکر نام سخنران و کنفرانس تبلیغات دیجیتالی مجاز است.

جناب آقای دکتر محمد ناطق  (توسعه استراتژی دیجیتالی کسب و کارها)

جناب آقای دکتر فرزاد مقدم  (برنامه ریزی موثر رسانه های دیجیتال)

جناب آقای دکتر شهریار شفیعی (تجربه برند در فضای دیجیتال)

جناب آقای دکتر علی عراقچی (کمپین اجتماعی "ایران را باید دید")

جناب آقای دکتر بهنود الله وردی نیک (استراتژی خلاق پیام در فضای دیجیتال)

جناب آقای حمیدرضا محمودی (کسب و کارهای مبتنی بر بازاریابی دیجیتالی)

جناب آقای دکتر آراسب احمدیان (مطالعه موردی دیجیتالی سازی در مؤسسه محک)

جناب آقای طوفان شاطرلو (هماهنگی در کانال های بازاریابی چندگانه)

جناب آقای فرهاد بابازاده  (نقش تجربه مشتری در اثربخشی کمپین های دیجیتالی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۰۰:۳۲
hasan sabilan ardestani

هفت لایه آژانس های تبلیغاتی:
مقدمه: گاهی برای شرکت های سفارش دهنده تبلیغات، تشخیص اینکه به کدام آژانس تبلیغاتی مراجعه کنند، دشوار است. شاید به این جهت که ساختار و گونه های شرکت های تبلیغاتی در ایران برای مشتریانشان کمتر شناخته شده است. به همین جهت در این نوشتار سعی کرده ایم به لایه های مختلف شرکت های تبلیغاتی غالب در ایران بپردازیم.
۱- آژانس های مشاور: 

در حقیقت این آژانس ها نقش راهبری برنامه های بازاریابی و تبلیغاتی را بعهده دارند. وظیفه این آژانس های تبلیغاتی ارائه یک برنامه و یا کمپین تبلیغاتی و بازاریابی موثر با استفاده از بودجه و اهداف موجود است. معمولا نفرات اصلی این شرکت ها را متخصصین حوزه بازاریابی ، تبلیغات و برندینگ تشکیل می دهند که تجربه  و تسلط زیادی در برنامه ریزی دارند. آنها علاوه بر اشراف به کانال های ارتباطی بازاریابی ، کاملا باید با اصول و شیوه های متفاوت تبلیغاتی آشنا باشند. همچنین آنها باید بتوانند یک برنامه مدون را که تاثیر مستقیم ( و قابل اندازه گیری ) بر اهداف از پیش تعیین شده را دارد ارائه کرده و در صورت نیاز مشتری ، علاوه بر نظارت بر حسن اجرای آن و رفع اشکالات احتمالی در زمان اجرا، قدرت تحلیل بازخوردهای برنامه های تبلیغاتی را داشته باشند. در این آژانس های تبلیغاتی الزاما به جز ، ارائه پلن های تبلیغاتی که ریشه در تفکرات و مطالعه دقیق پژوهش های بازاریابی و تبلیغاتی دارد، تولیدات دیگر تبلیغاتی بچشم نمی خورد. اما همانگونه که مشخص است ، این آژانس ها به جهت اینکه نقش طراحی نقشه برنامه تبلیغاتی و تصویب بودجه بندی تبلیغات را دارند ، نقش بسیار مهمی در پیروزی و یا شکست یک مبارزه تبلیغاتی دارند. علاوه بر توانایی های برشمرده شده، متخصصین فعال در این نوع شرکت ها باید مجریان مختلف تبلیغاتی همکار و همچنین رسانه ها را به خوبی بشناسند تا در صورت نیاز و یا درخواست مشتری، مسوولیت اجرای برنامه را با برونسپاری پروژه به عهده گیرند.

آژانس تبلیغاتی

مداد معروف آقای لئو برنت موسس آژانس تبلیغاتی لئو برنت، که به سمبلی میان کارکنان و حتی مشتریان این شرکت بدل شده است

۲- شرکت های مرتبط با رسانه:
پس از شرکت های مشاور یکی از مهمترین لایه های شرکت های تبلیغاتی، شرکت هایی هستند که با رسانه ها در ارتباط هستند. معمولا در مبارزات تبلیغاتی ، حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از هزینه های یک کمپین تبلیغاتی صرف خرید رسانه برای آن مبارزه خاص می گردد. چنین درصد بالایی اهمیت این آژانس های تبلیغاتی را روشن می سازد. در حقیقت رسانه محلی است که کل خلاقیت و برنامه ریزی یک کمپین تبلیغاتی در آن آشکار می گردد. بنابراین بخش رسانه همواره یکی از مهمترین بخش های زنجیره تبلیغات می باشد. معمولا در زمینه رسانه دو نوع شرکت فعالیت دارند. اول شرکت هایی که از مراجع ذیصلاح مثل صدا و سیما ( در این مورد خاص نیاز به پرداخت اجاره و یا نظایر آن نیست بلکه باید کد خاص پخش توسط شرکت تبلیغاتی اخذ شود.) ، سازمان زیباسازی ، مترو ، اداره راه و یا نظایر آن رسانه ها را برای مدت مشخص اجاره یا خرید می کنند و آن را به مشتریان خود اجاره می دهند. دوم شرکت هایی هستند که خود مستقیما فاقد مالکیت رسانه خاصی هستند، اما در زمینه برنامه ریزی رسانه تبحر داشته و در حقیقت حلقه اتصال بین شرکت های صاحب رسانه با مشتریان و حتی شرکت های تبلیغاتی دیگر هستند. این شرکت های می توانند در عین حال از متخصصینی باشند که در شرکت های مشاور تبلیغاتی فعالیت می کنند. قابلیت سازگار کردن برنامه های تبلیغاتی و مدیاهای موثر، همچنین توانایی خرید رسانه ها در زمان مناسب و با قیمت مطلوب جزو توانایی های اصلی این شرکت ها بشمار می رود.

آژانس تبلیغاتی

نمایی داخلی از آژانس تبلیغاتی “یانگ و رابیکام” شعبه سان فرانسیسکو

۳- خانه خلاقیت Creative House
این دسته از آژانس های تبلیغاتی صرفا خدمات تبلیغاتی خلاقانه ارائه می کنند. آژانس های تبلیغاتی دیگر نیز ممکن است  در زمان شلوغی کارشان، برخی از پروژه ها را به خانه های خلاق ارائه کرده ولی اعضای گروه اصلی آژانس خود را گسترش نمیدهند. آژانس های دیگر از این بوتیک های خلاق برای بدست آوردن ایده های تازه در کمپین های خود بهره میگیرند. ترکیب این بوتیک های خلاق معمولا از مدیران هنری، مدیران خلاقیت ، تولید کنندگان محتوا، طراحان گرافیست ، کارگردان های هنری و نظایرهم تشکیل شده است. همانطور که اشاره شد ،  معمولا خروجی کار در این بوتیک های خلاق تازه بوده و دربرگیرنده‌ دیدگاه های نو است. گاهی اوقات ممکن است این خانه های خلاقیت به واسطه توانایی های کارکنان و سخت افزاری به تولید ایده های خود نیز مبادرت نمایند.

آژانس تبلیغاتی

آژانس تبلیغاتی “بی بی دی او”در پیام سردر شرکت خود ادعا می کند که تمام خلاقیت در این مجموعه جمع شده است

۴- شرکت های تولید کننده
به طیفی از تولیدکنندگان محصولات تبلیغاتی اطلاق می شود که می توانند محصول نهایی تبلیغاتی یا محصول میانی تولید نمایند. آتلیه های عکاسی تبلیغاتی ، چاپخانه های افست و دیجیتال از جمله این شرکت های وابسته به صنعت تبلیغات هستند. معمولا آتلیه های عکاسی طرف قرار داد با خانه خلاقیت یا شرکت هایی هستند که تولیدات عکاسان تبلیغاتی نیاز اولیه آنها برای انجام خدمات تکمیلی تبلیغاتی می باشد. چاپخانه های افست و دیجیتال نیز معمولا محصولات نهایی تبلیغاتی را در اختیار مشتری و یا شرکت تبلیغاتی نماینده مشتری قرار می دهند. در چاپخانه های افست معمولا محصولاتی نظیر پوستر، کاتالوگ ، بروشور و نظایر آن تولید می گردد. گاهی در این چاپخانه ها ، خدمات بخش لیتوگرافی ، صحافی و حتی لایه بالادستی یعنی طراحی گرافیک ( البته به شیوه اجراکاری و نه ارائه کارهای خلاق ) نیز ارائه می گردد. در چاپخانه های موسوم به دیجیتال برخی کارهای ارائه شده در چاپخانه افست در تیراژ محدود و چاپ و آماده سازی چاپ فضای خارجی ، چاپ فضای داخلی که مناسب برای تبلیغات محیطی یا نمایشگاهی است ، تولید می گردد. گاهی این مجموعه ها با ارائه کارهایی که در حوزه فعالیتشان نیست ، مانند بدست گیری برنامه تبلیغاتی مشتریان و یا مواردی مثل طراحی گرافیک ( بدون خلاقیت ) باعث ضعف در محتوا و برنامه ریزی تبلیغات می شوند و ضررهای قابل توجهی را به طرف قرارداد خود وارد می کنند. یکی از علل کشش برخی مشتریان به خدمات طراحی این مجموعه ها قیمت های پایین یا ارائه این خدمات به صورت رایگان است.

آژانس تبلیغاتی

طرحی خلاقانه از آژانس تبلیغاتی ” اف سی بی” که کودکان کار را دستمایه این تبلیغ قرار داده است

۵- شرکت هایی که روی سطح بازار و در نقاط تماس با مشتری کار می کنند.
این شرکت ها معمولا از هرم تبلیغات یعنی برنامه ریزی و راهبردهای تبلیغات دور هستند و بر روی سطح بازار کار می کنند. ارائه نمونه ها و اشانتیون ها، پخش تراکت های تبلیغاتی و یا پوسترها از کارکردهای این قبل شرکت های تبلیغاتی است. این شرکت های تبلیغاتی از این جهت مهم هستند که در نقطه تماس با مشتری هستند و نحوه ی ارائه محصولات به مشتری و یا توضیحاتی که در این زمینه به او ارائه می کنند می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و مشتریان بالقوه را به خرید محصول تشویق کند و یا از آن دور نماید. داشتن شبکه وسیع برای پوشش مناسب منطقه ، آموزش به پرسنل و داشتن ادوات لازم برای ارائه محصولات نمونه و نصب تبلیغات، از نکات مهم برای چنین شرکتی است.

۶- آژانس های که به دیگر آژانس های تبلیغاتی خدمات ارائه می کنند.
معمولا قسمت اعظم تصمیم گیری های مشاوران بر پایه تحقیقات بازاریابی و پژوهش های تبلیغاتی می باشد. در اکثر قریب به اتفاق موارد آژانس های مشاور از شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند برای امور پژوهشی استفاده می کنند. معمولا در این لایه از شرکت های تبلیغاتی محققان و کسانی که در حوزه های مشابه فعالیت می کنند حضور دارند. این شرکت ها، توانایی انواع تحقیقات میدانی را دارند. برای مثال پرسش های تلفنی ، مصاحبه های حضوری ، برگزاری فوکوس گروپ ها ، جمع آوری و تحلیل داده های آماری و پژوهشی از عمده فعالیت های این دسته می باشد. نقطه قوت این شرکت ها، در انتخاب مسیرهای پژوهشی و تحقیقی است. در حقیقت با بررسی دقیق و تحلیل درست ، سوال تحقیق، این شرکت های می توانند به موفقیت یک کمپین بازاریابی و تبلیغاتی کمک شایانی نمایند.

آژانس تبلیغاتی

دیوید اگیلوی ملقب به سلطان مدیسون، که به تبلیغات تلویزیونی اعتقاد نداشت اما پس از تقویت پزوهش در امور تبلیغاتی از این اعتقاد دست کشید

۷- آژانس های که برروی  ساختار های نو مانند اینترنت کار می کنند.
این قبیل آژانس های تبلیغاتی دسته بندی متنوع و مختلفی از جمله: طراحی/گسترش وب (Web Design/Development)، بازاریابی موتور جستجوی اینترنتی (Search Engine Marketing)، تبلیغات / بازاریابی اینترنتی (Internet Advertising/Marketing) و یا مشاوره‌تجارت/معاملات الکترونیکی (E-Business/E-Commerce Consulting) را دارا هستند. این آژانس ها محدوده‌وسیعی از خدمات را شامل می شوند. برخی از این آژانس ها به سرعت رشد کرده و با تغییر بازار کار، به سرعت کوچک می شوند. امروزه موفق ترین آژانس های اینتر اکتیو، آن دسته‌ای هستند که به صورت اختصاصی فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی مشتریانشان را در فضای دیجیتال (Digital Space) انجام می دهند.
فضای دیجیتال به عنوان کانال الکترونیکی چندرسانه‌ای است که پیام مشتری از درون آن شنیده می شود. فضای دیجیتال غالبا به اینترنت (Internet)، کیوسک ها (Kiosks)، سی دی رام ها (CD-ROMs)، دی وی دی ها (DVDs) و تجهیزاتی (iPod, PSP and Mobile) که به سبک زندگی مربوط هستند، معنی می شود. آژانس های تبلیغاتی اینتر اکتیو خدماتی همچون : تعیین راهبرد، خلاقیت، دیزاین، نمایش تصاویر، گسترش در فضای دیجیتال، برنامه نویسی فلش و…، اصلاحات سیستم های نرم افزاری (Deployment)، مدیریت در فضای دیجیتال و ارائه‌ی گزارشها را به مشتری تحویل میدهند. گاهی اوقات آژنسهای اینتر اکتیو این قبیل نیازها را برطرف میسازند : پیشرفت نسلهای دیجیتال، گسترش برند در فضای دیجیتال، پیشبرد راهبردهای بازاریابی و ارتباطی محاوره‌ای، برگزاری کمپین های قدرتمند رسانه‌ای دیجیتال، نمایش تصاویر برند در فضای محاوره‌ای، تهیه‌ی ابزارهای آموزشی الکترونیکی، بازاریابی از طریق پست الکترونیک، راه اندازی وب سایت های پرسش و پاسخ (Q&A) و… به دلیل آنچه گفته شد و اینکه شبکه های اجتماعی محاوره‌ای به سرعت در حال رشد هستند، در این محیط شرکت ها به راحتی شناخته و یا نابود می شوند. در این محیط، آژانس های تبلیغاتی اینتر اکتیو بر روی شهرت مشتری خود فعالیت می کنند.
علیجاه شهربانویی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۰۰:۲۷
hasan sabilan ardestani

فوتبال از جمله ورزش‌هایی است که هیجان در آن پایانی ندارد و روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. اگر هوادار ورزش به‌خصوص فوتبال باشید، حتما اواخر اردیبهشت امسال پای دربی ۸۰ نشسته‌اید. از جمله نکاتی که در دربی ۸۰ مشهود بود تبلیغ بیش از اندازه روی پیراهن ورزشی بازیکنان بود.شرکت‌های تبلیغ‌کننده علاوه بر فضای جلوی پیراهن،از فضای بالا و پایین شماره ورزشی و حتی روی بازوها و یقه لباس نیز برای تبلیغ خود استفاده کرده بودند. این حجم عظیم تبلیغ روی لباس بازیکنان در مسابقه‌ای که حساسیت آن بالاست جای تعجب ندارد. واقعیت این است که لباس بازیکنان فوتبال پتانسیل بالایی برای تبلیغات دارد. برای تیم‌های مطرح فوتبال و لیگ‌های شناخته شده که سالانه به درآمد هنگفتی دست می‌یابند و همچنین شرکت‌هایی که خواهان تبلیغ روی لباس باشگاه‌ها هستند، این یک فرصت مناسب برای تبلیغات و بازاریابی است که برای اطلاع بیشتر از کم و کیف آن، نظر علیجاه شهربانویی، مشاور کسب وکار و بازاریابی را جویا شدیم.

اصل تبلیغ، بازتاب‌های پس از بازی است
علیجاه شهربانویی درباره اصول تبلیغ روی پیراهن ورزشکاران می‌گوید: در سراسر دنیا و لیگ‌های مختلف تبلیغ روی لباس بازیکنان انجام می‌گیرد. در ایران هم همانند دیگر نقاط قوانین بین‌المللی رعایت می‌شود. این تبلیغ می‌تواند روی نقاط مختلف لباس ورزشی حتی روی جوراب و دستکش و شورت ورزشی- البته با رعایت قوانین مسابقات- انجام گیرد. اینکه تبلیغ در کدام نقطه از لباس اثربخش‌تر است به نظر بنده با توجه به حرکت دوربین‌ها و زاویه و نگاه عکاس‌ها، پشت لباس بیشتر نظر مخاطب را جلب می‌کند. بازتاب‌های تبلیغ روی لباس تنها به بازی زنده و تماشاگران خلاصه نمی‌شود، بلکه اصل تبلیغ به بازتاب‌های پس از بازی و انعکاس در روزنامه‌ها و رسانه‌های وزشی برمی‌گردد. به‌عنوان مثال، عکس‌های بازی در خبرگزاری‌های مختلف کار می‌شود و در نتیجه تبلیغ کار شده روی لباس بازیکن گاهی عکس یک روزنامه‌ها می‌شود.

نگاه درست به بخش‌بندی مناسب بازار هدف
این شیوه تبلیغ Reach(دسترسی به مخاطب) بالایی دارد و برای شرکت‌هایی مناسب است که خدمات یا تولیدات آنها مخاطب انبوه یا عام دارد. Reach یعنی دیده شدن یا رسیدن تبلیغ به مخاطبانی که بازاریابان و تبلیغات‌چی‌ها آنها را درگیر کرده‌اند. این روش برای شرکت‌های که مشتریان‌شان شرکت‌های دیگر است (B2B) خیلی اثربخش نیست اما در ایران گاهی استفاده می‌شود. مثلا دیجی کالا یا برند تولید‌کننده بستنی می‌توانند این نوع تبلیغ را سفارش دهند و از این شیوه نتیجه خوبی بگیرند. همان‌گونه که بیان شد اصل تبلیغ به پس از بازی برمی‌گردد. تصاویر مسابقه با عکس بازیکن درحالی‌که پیراهنی با لوگوی شرکت را به تن دارند روی جلد روزنامه‌ها یا به عنوان عکس اول خبرگزاری‌های مختلف کار می‌شود. باید توجه داشت کسانی که روزنامه را می‌خرند معمولا جوانان و مردان و محدوده سنی ۵۰-۱۵ سال هستند. پس بخش‌بندی شما به‌عنوان یک شرکت تبلیغ‌کننده باید مناسب این محدوده باشد. باید دید آیا این تبلیغ در میزان آگاهی‌رسانی یا خرید آنها نقش دارد یا خیر.
مشاور تبلیغاتی خوب مشاوری است که بازخوردهای ایجاد شده پس از بازی را به‌خوبی رهگیری کرده و آنها را هدایت کند، چرا که هنگام برگزاری مسابقه آنگونه که باید به تبلیغ توجه نمی‌شود و فاصله تماشاگران نیز با بازیکنان داخل زمین زیاد است و تبلیغ به‌خوبی دیده نمی‌شود. لازم به یادآوری است که تصمیم‌گیرنده در خرید با مصرف‌کننده فرق دارد و مشاور تبلیغاتی باید به‌خوبی این تمایز را درک کرده و درصورتی که این نوع تبلیغ جایگاهی در کمپین تبلیغاتی داشت از آن استفاده کند. مشاور برای درک حاشیه‌های فراوان فوتبال باید همکارانی در سازمان داشته باشد که مسابقات و شرایط تیم‌ها را حتی برای تک‌بازی‌ها خوب بشناسند و بیشتر روی تیم‌های برنده سرمایه‌گذاری کنند چون هم حس مثبت هواداران به آن زیاد است و هم تبلیغات آنها بیشتر دیده می‌شود. همچنین یکی از اصول بهتر دیده شدن تبلیغ شرکت‌ها در عکس‌های ورزشی را ارتباط موثر و صمیمانه با عکاسان ورزشی می‌دانند. می‌توانید قبل از بازی از آنها بخواهید که در عکس‌های‌شان نیم‌نگاهی به تبلیغ شما در بازی داشته باشند. با تعامل خوب با آنها این امر میسر می‌شود.

تبلیغات روی پیراهن ورزشکاران
این کارشناس ادامه می‌دهد: سیاست تبلیغات روی پیراهن به سازمان لیگ ربط نداشته و به خود باشگاه مربوط است. در دربی به دلیل بازخورد بیشتر، شرکت‌های خواهان تبلیغ روی پیراهن ورزشی زیادترند، اما در حالت عادی تنها یک تبلیغ که معمولا تبلیغ اسپانسر اصلی تیم است روی پیراهن چاپ می‌شود. یک مشاور تبلیغاتی خوب باید با مدیران تیم‌ها ارتباط نزدیک داشته باشد و بر سر قیمت مناسب برای تبلیغ توافق کند. همچنین شایعات و حاشیه‌ها و خبرهای غیر‌رسمی می‌تواند در روی آوردن شرکت‌ها به تبلیغ در آن باشگاه موثر باشد. برای مثال پرسپولیس سال ۹۲ با حضور یحیی گل‌محمدی و سردار رویانیان در لیگ برتر شرایط خوبی نداشت اما در جام حذفی هواداران انتظار قهرمانی داشتند. ما به‌عنوان یکی از شرکت‌های تبلیغاتی با تحلیل شرایط لیگ برتر روی بازی تراکتور-‌پرسپولیس سرمایه گذاشتیم و بازخوردش را هم گرفتیم. در این بازی روی لباس تراکتورسازی تبلیغ کار کردیم و طبق انتظاراتی که از آمادگی تیم‌ها داشتیم تراکتورسازی بر پرسپولیس پرحاشیه چیره شد. اما در جام‌حذفی روی بازی‌های مهم پرسپولیس تبلیغ انجام دادیم و در نهایت اینکه پرسپولیس آن سال قهرمان جام حذفی شد. اینها ریسک‌هایی است که مشاور تبلیغاتی انجام می‌دهد، او باید یک تیم دستیاران ورزشی برای تصمیم‌گیری‌ها در کنار خود داشته باشد. مشاور با توجه به بودجه تصمیم می‌گیرد روی کدام بخش‌ها تمرکز کند و برنامه‌هایش را جلو ببرد. معمولا یک بودجه پیش‌بینی نشده هم برای تبلیغ در موقعیت‌های مناسب درنظر می‌گیرد که این بودجه می‌تواند گاهی در بخش ورزشی صرف شود.

مشاور برای درک حاشیه‌های فراوان فوتبال باید
همکارانی در سازمان خود داشته باشد که مسابقات و
شرایط تیم‌ها را حتی برای تک‌بازی‌ها خوب
بشناسند و بیشتر روی تیم‌های برنده
سرمایه‌گذاری کند چون هم حس مثبت
هواداران به آن زیاد است و هم تبلیغات آنها
بیشتر دیده می‌شود

اسپانسرینگ، مسئله‌ای مرتبط با مدیریت باشگاه
او در مورد اسپانسرینگ باشگاه‌ها بیان می‌کند: مسئله اسپانسرینگ به سیاست‌ها و شرایط مدیر تیم مرتبط است. می‌توانید قرارداد کلی ببندید و اسپانسر تیم باشید یا ممکن است تیم اسپانسر دیگری داشته باشد و شما تصمیم بگیرید با توجه به بودجه‌تان تعدادی بازی منتخب را برای تبلیغ روی پیراهن استفاده کنید. این موضوع به مذاکره با تیم‌ها بستگی دارد که در یک بازی، یا یک فصل برای تبلیغ با آنها قرارداد ببندید. حتی قرارداد می‌تواند با بازیکن خاصی به‌صورت شخصی نیز انجام گیرد. مثلا کارلوس کی‌روش قراردادی با یکی از شرکت‌های تبلیغاتی دارد که طی آن باید به‌عنوان مثال در نشست خبری بعد از بازی، آب‌معدنی خاصی را در دست گیرد یا از کوله پشتی، لباس یا کلاه با مارک خاصی استفاده کند. یا از نمونه‌های خارجی آن هم می‌توان به حضور مسی در کنفرانس‌های خبری با لباس آدیداس اشاره کرد.

معیارهای طراحی تبلیغ
علیجاه شهربانویی درباره معیارهای طراحی تبلیغ روی پیراهن ورزشی می‌افزاید: آرم تبلیغی باید روانخوانی داشته باشد به‌گونه‌ای که به راحتی دیده شود و شعار یا پیام برجسته (شاخص) باشد. با توجه به اینکه در استادیوم‌ها فاصله عکاس با صحنه بازی اندکی دور است، این آرم باید به‌گونه‌ای باشد که در عکس‌های گرفته شده توسط عکاسان به خوبی دیده شود. لازم به توضیح است که کارگردان تلویزیونی باید براساس مصوبات سازمان صدا و سیما بازی را نمایش دهد. اگر آرم شرکت شما به طور مناسب روی پیراهن قرار گیرد، در صحنه‌های کرنر، اوت و تعویض معمولا نمای پشت و بسته موجب دیده شدن بهتر پشت پیراهن و بالطبع تبلیغ محصول مورد نظر می‌شود. گفته می‌شود بعضی کارگردان‌ها گاهی خطاهایی را در این زمینه می‌کنند و مبلغی بابت دیده شدن بیشتر تبلیغ روی لباس دریافت می‌کنند اما این قضیه تبعاتی چون محروم شدن توسط صدا و سیما دارد. البته همان‌طور که اشاره شد این تعداد انگشت‌شمار هستند و در کل قشر زحمتکش و محترم کارمندان صدا‌و‌سیما از این مسئله بدورند.

سرمایه‌گذاری در ورزش‌هایی که بیشتر دیده می‌شوند
او در مورد اینکه چرا گاهی در رشته‌های غیر‌فوتبالی جلوی تبلیغ روی لباس را می‌گیرند و روی آرم لباس برچسب می زنند اعتقاد دارد: ورزشکاران باید در تبلیغ و نوع لباسی که می‌پوشند قوانین فدراسیون و مسابقات را رعایت کنند. مثلا در جام ۱۹۹۸ عابدزاده به‌خاطر تبلیغ روی دستکشش جریمه شد. طبق قوانین فیفا در آن سال‌ها نباید تبلیغی روی دستکش درج می‌شد و این خلاف آنچه بود که در قوانین تاکید شده در برگزاری مسابقات مصوب شده بود. در مورد بعضی رشته‌ها مانند وزنه برداری اگر روی آرم و لوگوی لباس برچسب زدند به این دلیل بوده که اگر لباسی که استفاده شده با سیاست اسپانسر اصلی مسابقات یکی نباشد یا شعار مذهبی در کشورهای خارجی استفاده شود، مسئله‌ساز می‌شود. مثلا شما لباس نایک می‌پوشید در حالی‌که اسپانسر آدیداس است. پس طبیعی است که جلوی تبلیغش گرفته شود. این قبیل اتفاقات در کشور ما زیاد می‌افتد و نتیجه‌اش محروم یا جریمه شدن است. او دلیل عمده عدم تبلیغ روی لباس ورزشکاران دیگر رشته‌ها را عدم پخش زنده و نداشتن طرفدار می‌داند و می‌گوید: برای مثال هنگامی که والیبال مطرح شد بانک مطرحی به نام سامان تبلیغ کل برنامه‌های تیم ملی والیبال را در دست گرفت و آن را در دیگر تبلیغاتش نیز تسری داد و بازخورد خوبی هم گرفت. این را هم باید اضافه کرد که اگر در کشتی یا وزنه‌برداری آنگونه که شایسته است تبلیغ انجام نمی‌شود به همان دلیل است که ورزشکاران‌شان آن دستمزدهایی که بازیکنان فوتبال می‌گیرند، دریافت نمی‌کنند. فوتبالیست‌ها محبوب‌ترند و بیشتر در معرض دید هستند. پس طبیعی است که بخش خصوصی در جایی سرمایه‌گذاری کند که بیشتر دیده شود.

تبلیغات روی پیراهن ورزشکاران

تاریخچه تبلیغ روی پیراهن ورزشی
علیجاه شهربانویی، مدیر کانون تبلیغاتی سان، در پایان اشاره‌ای به تاریخچه این شیوه تبلیغی داشت که اشاره به آن خالی از لطف نیست. به گفته او قرمزها نخستین هستند و آبی‌ها آرم قرمز را تغییر رنگ داده‌اند!
-‌ نخستین تبلیغ روی پیراهن پرسپولیس در فینال جام در جام باشگاه‌های آسیا نقش بست. تبلیغ گلداستار که با ایده دکتر زادمهر به روی پیراهن این تیم رفت و پرسپولیس بابت این قرارداد پول دریافت کرد. این بازی با نتیجه یک- یک مساوی تمام شد.
-‌ پرسپولیس پس از مدتی همکاری با گلداستار سراغ آیوا رفت و پس از آن برای مدتی تبلیغات «شرکت صنایع فولاد ایران» نیز روی پیراهن این تیم نقش بست. (تا سال ۱۳۷۶)
-‌ استقلال اما پس از طی کردن دوران دشوار حضور در لیگ دسته سوم (که نتیجه تصمیم عجیب فدراسیون وقت و موافقت کاظم اولیایی بود) در زمستان ۱۳۷۳ دارای اسپانسر تبلیغ روی پیراهن به‌صورت مقطعی شد و در سال ۱۳۷۴ برای مدتی شرکت معروف «ساندیس» با این تیم قرارداد بست. پس از آن به ترتیب شرکت «زمزم»، «موتوژن» و اتومبیل‌سازی معروف «مزدا» به صف تبلیغ‌کنندگان روی پیراهن تیم استقلال پیوستند.
-‌ جالب‌ترین حاشیه سال‌های دور به قرارداد شرکت «ال‌جی» با تیم استقلال برمی‌گردد که چون قراردادن آرم قرمز برروی پیراهن آبی‌ها یک امر ناممکن بود پس از رایزنی‌های فراوان در نهایت آرم شرکت ال‌جی در یک اتفاق نادر با رنگ سفید برروی پیراهن آبی‌های تهران نقش بست.

این نوشته مصاحبه اینجانب است که در تاریخ چهاردهم تیرماه ۱۳۹۴ در روزنامه “فرصت امروز” بچاپ رسید و نسخه الکترونیکی آن از اینجا قابل مشاهده است.


http://alijah.work/%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۰۰:۱۹
hasan sabilan ardestani

تصویر روش تحقیق در مدیریت تبلیغات و برند (با رویکرد تحقیق کمی و کیفی)

روش تحقیق در مدیریت تبلیغات و برند (با رویکرد تحقیق کمی و کیفی)

نویسنده: آرتور آسابرگر
مترجم / مصحح: کامبیز حیدرزاده - مهدی بنی‌اسدی
ناشر: علم
تعداد صفحات: 432
سال انتشار: 1394
نوبت چاپ: 1
قیمت: 355,000 ریال 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۴ ، ۱۹:۵۶
hasan sabilan ardestani