مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

لطفا برای استفاده مطلوب از این سایت به طبقه بندی موضوعی عنایت کنید

افراد، گروه ها و سازمانهای زیادی وجود دارند که «به عنوان کارگزاران غیر حرفه ای» متقبل عملیاتهای تبلیغاتی خود هستند و از خدمات آژنس های تبلیغاتی بی بهره اند.
کارگزاران غیر حرفه ای تبلیغات که بخش عمده ای از جامعه تبلیغاتی نیز هستند نیاز به خدماتی همچون آموزش، آمار و ارقام از مشتری ها و بازار، ابزارهای تبلیغاتی، مدیریت و فنون تبلیغاتی، نمونه کارهای مشابه تبلیغاتی و غیره دارند.
این جانب دکتر حسن سبیلان اردستانی در صدد هستم به عنوان «مشاور تبلیغات» به ارائه بخشی از خدمات تبلیغات در این سایت بپردازم.

آخرین نظرات

مدیران محترم کانونهای آگهی و تبلیغاتی در تنظیم آگهی های تبلیغاتی خود مکلف به رعایت مقررات و قوانین و دستور العمل های موضوعه به شرح ذیل می باشند. و مدیر مسئول محترم ضمن اعمال دقیق ضوابط و مقررات از انتشار آگهی بر خلاف ضوابط و مقررات ممانعت به عمل می آورند.


بدیهی است کانونهای آگهی و تبلیغاتی متخلف پیگرد قانونی قرار می گیرند و در صورت عدم تمکین از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.


1 – ماده 12و 13 آئین نامه تأسیس و نظارت بر امور کانونهای آگهی و تبلیغاتی مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی


الف- آگهی های تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشد.


ب – استفاده از تصاویر و عناوین مقامات عالیرتبه مملکتی و تمثال پیشوایان مذهبی و شخصیتهای تاریخی و فرهنگی کشور در آگهی هایی که هدف آنها ارائه کالاهای مصرفی و خدمات مشابه می باشد ممنوع است .


پ – آکهی های تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد.


ت – در آگهی های تبلیغاتی ادعاهای غیر قابل اثبات و مطالب گمراه کننده نباید گنجانده شود.


ث – آگهی تبلیغاتی نباید محتوی گفتار یا تصاویری باشد که برای اخلاق و معتقدات مذهبی و عفت عمومی توهین آمیز باشد.


ج – در آگهی های تبلیغاتی نمی توان از قول منابع علمی ادعاهایی به عمل آورد که ا ز طرف منابع موثق علمی تایید نشده باشد.


چ – تبلیغ کالاهای بازرگانی و خدمات تجاری در کودکستانهای، دبستانها، دبیرستانها ممنوع است. ح – تحقیر و استهزاء دیگران تلویحاً و یا تصریحاً در آگهی های تبلیغاتی ممنوع است.


خ – تبلیغاتی که مروج فساد یا مخالف ادیان رسمی و برخلاف عفت عمومی باشد ممنوع است.


د- تعیین جایزه در مقابل تشویق به خرید و مصرف ممنوع است.


ماده 13 – آگهی های مربوط به خواص مواد غذایی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی طبق مقررات مربوط مستلزم گرفتن اجازه قبلی از وزارت بهداری و بهزیستی است.


تبصره : تبلیغ در مورد خواص داروها ممنوع است مگر بر طبق ضوابط ماده 5 قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب 1344


توضیحاً : در خصوص انجام خدمات پزشکی مختلف از قبیل ترک اعتیاد، درمان جوش صورت، درمان لاغری و چاقی، برداشتن چربی بدن، درمان خالهای پوست، پیلینگ و پاکسازی پوست، الکترولیز و از بین بردن موهای زائد، درمان چین و چروک، کاشت و پیوند مو به هر طریق درمان ریزش مو، درمان لک و پیس، تجویز داروهای ساختنی و مراکز طب سوزنی، هومیوپاتی، انرژی درمانی که عواقب و اثرات غیر قابل جبران در بردارند. چاپ اینگونه آگهی ها علاوه بر اینکه از سوی موسسات غیر مجاز پزشکی، غیر قانونی است و اساس بندهای 10،2،1 15و16 آئین نامه سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ماده 5 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 29/3/1334 و اصلاحات مصوب سالهای 1362 و 23/1/1367 مجلس شورای اسلامی حتی برای اعضای سازمان نظام پزشکی نیز قانونی نمی باشد. به طوری که فقط اعضا می توانند در درج آگهی ها نام و نام خانوادگی – تخصص – نشانی شماره تلفن مطب یا دفتر کار خود را جهت اطلاع رسانی ذکر نمایند و درج آگهی های گمراه کننده ممنوع است و مرجع تشخیص آن سازمان نظام پزشکی محل می باشد. بنابراین در صورت مشاهده این گونه تخلفات، وزارت متبوع و سازمان نظام پزشکی در دفاع از حقوق مصرف کننده، متخلفین را تحت پیگرد قانونی قرار خواهند داد. (2)


2 – ماده 3 دستورالعمل اجرایی مصوب مورخ 11/2/1379 کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ا رشاد اسلامی


2-1- تبلیغاتی که مروج فساد و عقاید خرافی یا مخالف ادیان رسمی کشور باشد ممنوع است.


2-2- در آگهی یک کالا و یا خدمات خاص نباید تلویحاً و یا تصریحاً کالا و خدمت مشابه دیگری نفی شود.


2-3- آگهی های تبلیغاتی نباید سبب رنجش اشخاصی که از برخی معلولیت ها و یا بیماری رنج می برند شود.


2-4- تبلیغ کالاها و خدمات در مراکز مذهبی، علمی و آموزشی ممنوع است.


2-5- تبلیغات نباید موجب توهین با ادیان رسمی کشور، آداب، رسوم، قومیتها، لهجه ها و گویش های مختلف شود.


2-6- استفاده از صحنه هایی نظیر استعمال دخانیات و موارد مشابه دیگر که مضر به سلامت انسان بوده و یا اعتیاد آور باشند و به نوعی خواه تصریحاً و یا تلویحاً مصرف آنها را ترویج نمایند مجاز نیست.


2-7- تبلیغاتی که مروج تخریب محیط زیست انسان، جنگل ها، مراتع و منابع طبیعی و زیستگاه های طبیعی جانوران باشد ممنوع است.


2-8- تبلیغ نباید القاء وحشت و خشونت کند.


2-9- در تبلیغات نمی توان از دست نوشته ها و تصاویری استفاده کرد که جانوران را در حال اذیت و آزار نشان دهد.


2-10- در جریان موارد تبلیغاتی باید کلیه قوانین مربوط به حمایت از حقوق مادی و معنوی مؤلفان، مصنفان و هنرمندان و آئین نامه های مربوط رعایت شود.


2-11- هر گونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است.


2-12- پوشش و آرایش شخصیتهای مورد استفاده در آگهی باید مناسب با عرف ملی مذهبی جامعه باشد.


2-13- آگهی ها نباید تداعی کننده ترجیح بین جنس مذکر و مونث باشد.


2-14- در تبلیغات استفاده از کودکان برای معرفی کالا و خدماتی که انتظار مصرف کالا و یا بهره مندی از خدمت و یا خرید آن توسط ایشان نمی رود ممنوع است.


2-15- ترویج زبان بیگانه، غلط نویسی و غلط گویی در تبلیغات مجاز نیست.


2-16- چنانچه به هنگام تنظیم آکهی های تبلیغاتی ضرورت استفاده از خط بیگانه وجود داشته باشد باید اندازه خط زبان فارسی بزرگتر از خط زبان بیگانه باشد( حداقل 70% متن و حروف فارسی به گونه ای که از نظر بصری و حجم حروف فارسی بر حروف لاتین غلبه داشته باشد.)


2-17- در صورت اقتضای موضوع آگهی، برای استفاده از نقشه و پرچم جمهوری اسلامی در آگهی باید پرچم رسمی و نقشه کامل کشور آورده شود.


2-18- تبلیغات نباید تولیدات داخلی را بی ارزش نشان دهد.


2-19- تبلیغ کالاها، خدمات و مصنوعات کشورهای بیگانه در صورتی مجاز است که عرضه و فروش آن در داخل کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد.


2-20- تبلیغ بر روی تأسیسات، دیوارها، ابنیه، و ساختمان های سفارتخانه ها و نمایندگی های سیاسی دول خارجی ممنوع است.


2-21- تبلیغ بر روی تأسیسات، دیوارها، ابنیه و ساختمانهای اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیردولتی منوط به کسب اجازه قبلی از صاحبان و مسئولان آنها می باشد.


2-22- تبلیغ کالاها و فرآوردهایی که طبق تبصره 4 ماده 6 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که اجرای استاندارد را در مورد آنها اجباری اعلام کرده است منوط به داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد. کانون مکلف به اخذ گواهی لازم از سفارش دهنده می باشد.


2-23- سفارش دهندگان و سازندگان آگهی ها باید مستندات لازم قانع کننده و قانونی برای ادعاها و استدالال های موضوع آگهی را داشته باشند.


2-24- تبلیغ فیلمهای سینمایی، داستانی و ... نیازمند اخذ مجوز از معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.


3- دستورالعمل اجرایی نحوه صدور و ا نتشار آگهی نامه های تبلیغاتی مصوب مورخ 12/5/1382 کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی :


الف – در عنوان آگهی نامه باید نام کانون آگهی و تبلیغاتی نوشته شده باشد و اضافه کردن هر عنوان دیگر مانند ویژه نامه ها – پیش شماره- فوق العاده – عناوین مشابه ممنوع است.


ب – آگهی نامه باید دارای شناسنامه ای باشد که در آن نام کانون و شماره پروانه فعالیت نشانی کانون شماره تلفنی و حوزه فعالیت با تحت پوشش و نامه چاپخانه در آن درج شود. ج- کانون های تبلیغاتی موظف هستند تعداد 2 نسخه از آگهی نامه را به اداره تبلیغات در شهر تهران و در شهر ستانها به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهای مربوطه تحویل نمایند.


4- ماده 7 حدود وظایف و نحوه فعالیت مراکز مجری آموزشهای آزاد کشور مصوب مورخ 23/5/1380 شورای عالی انقلاب فرهنگی


تبلیغ مراکز آموزشی فقط در صورت ارائه مجوز رسمی و پروانه فعالیت از وزارتخانه های مربوط مجاز می باشد.


5- ماده 22 ضوابط تاسیس و نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری مصوب مورخ 21/1/1380 شورای عالی انقلاب فرهنگی


تبلیغ آوزشگاههای آزاد هنری فقط در صورت ارائه مجوز و پروانه فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با رعایت دقیق متن مجوز و منحصراً با قید نام مصوب مندرج مجاز است.


6- ماده 7 آئین نامه اجرایی ضوابط برگزاری مسابقات دینی و فرهنگی و هنری مورخ 20/3/82 شورای فرهنگی عمومی


چاپ و انتشار یا تدوین خبر وآگهی و اعلان مربوط به برگزاری مسابقات موضوع این آئین نامه (مجموعه سوالات فرهنگی، هنری، مقاله نویسی- داستان نویسی – خاطره نگاری – فیلم نامه نویسی – نمایشنامه نویسی – نقد نویسی – سرودن شعر- خلاصه نویسی – بهترین فیلم – محصولات چند رسانه ای اجرای موسیقی و سایر فعالیتهای فرهنگی) قبل از صدور مجوز برگزاری مسابقه از طرف اداره کل مجامع و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع می باشد. کانونهای تبلیغاتی موظفند قبلاً مجوز لازم و ممهور به مهر مخصوص را از متقاضی آگهی مطالبه نمایند.


7 – ماده 13 و 14 آئین نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب مورخ 19/2/1378 هیات وزیران


کلیه روزنامه ها و نشریه های فارسی زبان موظفند مفاد قانون را در کلیه مطالب خود از جمله آگهی های رعایت نمایند و استفاده از تابلو و یا نوشته ها یا نشانه هایی که منحصراً به خط غیر فارسی تنظیم شده باشد ممنوع است .


8- ماده 2و 3 آئین نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی مصوب مورخ 13/10/1374 هیات وزیران .


در آگهی های پیش فروش ساختمانها درج شماره مجوز انتشار آگهی از سازمان مسکن و شهرسازی و محل مشخصات عمومی طرح، تعداد واحدها، حدود قیمت، زمان تحویل واحدها و سایر اطلاعات طبق مفاد مجوز مربوط الزامی است.


9- قانون ضرورت اخذ مجوز برای خرید و فروش – نگهداری، تبلیغ و ا ستفاده از دستگاه فلزیاب مصوب مورخ 15/2/1379 مجلس شورای اسلامی


تبلیغ و استفاده از هر گونه دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور، منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور می باشد.


10- دستورالعمل منع تبلیغ کالاهای وارداتی که قاچاق محسوب می شوند مصوب مورخ 10/10/1381 هیات وزیران و ضوابط اجرایی تبصره 19 قانون بودجه سال 1383 کشور


تبلیغ اقلام خارجی مانند ( یخچال – تلویزیون – چای – قطعات یدکی خودرو و قطعات یدکی رایانه ) به صورت غیر قانونی بدون ثبت سفارش در وزارت بازرگانی وارد می شوند ممنوع می باشد و فقط نسبت به تبلیغات آن دسته از کالاهای خارجی که فعالیت شرکتهای خارجی و نمایندگی رسمی آنها توسط وزارت بازرگانی مجاز اعلام شده ا ست اقدام می شود.


11- بخشنامه دبیر شورایعالی امنیت ملی و مصوب هیات وزیران مورخ 26/1/1383 در خصوص تثبیت نام «خلیج فارس»


استفاده از عنوان ناقص «خلیج» در درج و تنظیم آگهی های تبلیغاتی و یا هر مطلبی در نشریات و تابلوهای تبلیغاتی ممنوع است.