مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

لطفا برای استفاده مطلوب از این سایت به طبقه بندی موضوعی عنایت کنید

افراد، گروه ها و سازمانهای زیادی وجود دارند که «به عنوان کارگزاران غیر حرفه ای» متقبل عملیاتهای تبلیغاتی خود هستند و از خدمات آژنس های تبلیغاتی بی بهره اند.
کارگزاران غیر حرفه ای تبلیغات که بخش عمده ای از جامعه تبلیغاتی نیز هستند نیاز به خدماتی همچون آموزش، آمار و ارقام از مشتری ها و بازار، ابزارهای تبلیغاتی، مدیریت و فنون تبلیغاتی، نمونه کارهای مشابه تبلیغاتی و غیره دارند.
این جانب دکتر حسن سبیلان اردستانی در صدد هستم به عنوان «مشاور تبلیغات» به ارائه بخشی از خدمات تبلیغات در این سایت بپردازم.

آخرین نظرات

تبلیغات ونقش آن در موفقیت بالیوود

پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹ ق.ظ

 

ترجمه : فریدون طاهرپور


بالیوود یاهمان سینمای هند این روزها به یک سوژه درمحافل سینمایی تبدیل شده است وجهانیان به آن نگاه دیگری پیدا کرده اند.


اما علت چیست که بالیوود درظرف کمتر از4 سال توانست این چنین مورد توجه قرارگیردوحتی درکشورهای اروپایی وآمریکایی موفق باشد؟


مسلما همچون موفقیت هرشرکت ویا کارخانه ای مدیریت وبازاریابی تبلیغاتی بسیاراهمیت دارد وبالیوود نیزیک کالای خدماتی – هنری است برای قبضه کردن بازارنیاز به بازاریابی وتبلیغات دارد.


بالیوود درسال های اخیر موقعیت خود را صرفا مدیون تبلیغات وبازاریابی بوده است ، به طوری که اکنون تهیه کنندگان شهامت دارند برای ساختن فیلم خود پول بیشتری هزینه کنند.


سرمایه گذاری درصنعت سینمای هند وتوجه مردم باعث شده است تا رقابت شدیدی ایجاد شود ودر بازار رقابت نیزبرای فروش کالا نیزبه تبلیغات وبازاریابی است.


زرق وبرق بالیوود باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی وبه ویژه افراد ثروتمند خارج ازکشور به فکر پول درآوردن درصنعت سینما شوند.


تأثیر سینمای هند برروی مردم فقیروخونگرم آنان باعث شده است تا کمپانی های بزرگ خارجی به لطف همین سینما بتوانند دربازارهند به رقابت بپردازند.


درسال های دورسینمای هند یک سینمای محلی بود ودربرخی ازکشورهای آسیایی نیزبه آن بها داده می شد، اما اکنون بالیوود به یک نام بزرگ تبدیل شده وحتی هالیوود نیزبرای رسیدن به این سینما دست دوستی درازکرده است.


مسئولین سینمای هند درسال های اخیر به فکر تأسیس شرکت های بازاریابی وتبلیغاتی افتاده اند تا تحول جهانی دربالیوود ایجادکنند، به طوری که این روزها چهره هایی همچون آمیتاب بچن ،وشاهرخ خان، سلمان خان، عایشوارای برای خود درسینمای جهان دارای اعتبارویژه ای هستند.


جمعیت میلیاردی هندوستان باعث شده است تادرسال های اخیر برخی از مردم این کشوربه نقاط مختلف جهان سفرکنندودرآنجا برای خود سرمایه گذاری کنند ودر آنجا برای خود سرمایه گذاری کنند. درحال حاضر گفته می شود برخی ازسرمایه داران وافراد پولدار کشورهایی نظیرآمریکا،انگلستان وکانادا را هندی های مهاجر تشکیل داده اند.


دولت هند به کمک تبلیغات درتلاش است تاسرمایه این مهاجرین را به کشوربازگرداند وسینما ازجمله راه های جذب سرمایه مهاجرین می باشد.


به همین دلیل «بالیوود» نقش مهمی درجذب سرمایه دارد وحتی گفته می شود پول های نامشروع نیزوارد چرخه اقتصادی شده وبه صورت پول شویی مشکلات آن حل می شود.


اما تبلیغات تا چه اندازه ای در راه موفقیت بالیوود نقش داشته است؟


موفقیت بالیوود را نباید به خاطر حضور وپراکندگی هندی های درسرتاسرجهان دانست ، بلکه باید آن را به حساب عوض کردن دیدگاه نسبت به موقعیت دنیا دانست.


بالیوود سالانه درحدود 400 فیلم تولید می کند که با احتساب فیلم های تامیلی ومالایی زبان تعداد تولیدات سینمایی هند به 800 تا 900 فیلم می رسد.


هزینه تولید هرفیلم حداقل 15 میلیون روپیه می باشد که گاهی این رقم به 500 میلیون روپیه نیز می رسد.


موفقیت هرفیلم فقط حضور بازیگر ویا داستان آن نیست بلکه نقش تبلیغات بسیار مهم تراست.


دربالیوود یک کمپانی تبلیغاتی سالانه درحدود 800 میلیون روپیه درآمد دارد واین کمپانی پشت سر اکثر فیلم های موفق سینما بوده است . صاحب این شرکت « رائول ناندا» می باشد که سالانه بیش از 300 میلیون روپیه درآمد خالص دارد.


شرکت ناندا درسال های اخیر پنج فیلم موفق درگیشه سینما ها داشته است که فروش آنها از2 میلیارد روپیه بیشتربوده است.


ناندا برای انجام تبلیغات برای هرفیلم حداقل 10 میلیون روپیه دریافت می کند.درهندوستان بیش از50 کمپانی ویا آژانس تبلیغاتی فعالیت دارند که در اوج گیری بالیوود نقش مهمی ایفا می کنند.


این آژانس ها حتی با هنرپیشگانی نیز قرارداد می بندد وازآنها نیزدرصدی پورسانت ویا حق تبلیغات دریافت می کنند.


دربالیوود سالانه بیش از13 میلیارد روپیه برای تهیه فیلم سرمایه گذاری می شود ودرحدود 10 درصدهزینه تبلیغات می شود وگاهی این رقم به 20 درصد نیزمی رسد.


موفقیت بین المللی بالیوود باعث شده تا کمپانی های بزرگ برای انجام تبلیغات به سراغ بازیگران سینما بیایند.درهندوستان پس از قهرمانان یکت ،هنرپیشگان سینما ازلحاظ درآمد در مکان بعدی قراردارند ومحبوبیت آنها نیززیاد است.


عایشوارای ، کارینا کاپور، شاهرخ خان،عامرخان وویوک اوبروی بازیگران معروف ومحبوب تبلیغاتی دربالیوود هستند. این پنج هنرپیشه سالانه درحدود 50 میلیون روپیه به خاطرحضور درتبلیغات کمپانی های نوشابه سازی کوکاکولا،پبسی کولاوفانتا درآمد دارند.


به تازگی « رای» دریک آگهی یک دقیقه ای سه میلیون روپیه دریافت کرد.


چهره بین المللی « رای» باعث شده تا دستمزد تبلیغاتی اودوچندان شود. براساس آمارمنتشرشده « رای» سالانه درحدود 60 میلیون روپیه به خاطر تبلیغات تجاری دریافت می کند.


اگرنگاهی ب سطح شهرهای مختلف هند ازجمله دهلی نو ومومبئی انداخته شود، تصاویر بزرگ رای،شاهرخ خان، ویوک وعامرخان درحالی که نوشابه دردست دارند ویا سواراتوموبیل شده اند به چشم می خورد.


روزنامه « تایمزهند»چندی پیش مدعی شد سالانه حداقل 3 میلیارد روپیه صرف هزینه چاپ پوستر ویا نصب پوسترهای بزرگ تبلیغاتی درسطح شهر می شود. برای طراحی این پوسترها بهترین طراحان استخدام می شوند.طراحان پوسترفیلم ها نسبت به سایر طراحان ازلحاظ دریافت دستمزد دروضعیت خوبی قراردارند.


بالیوود دارای زرق وبرق بسیاری است که متأثر ازتبلیغات می باشد. کلیه مطبوعات هند حتی نشریایت سیاسی وجدی نیزمجبورهستند صفحاتی را به چاپ مطالب بالیوود اختصاص دهند وصفحات خود را به شکل سینمایی طراحی کنند.


به کمک تبلیغات وفروش خوب فیلم ها، تهیه کنندگان بیشتری درسرمایه گذاری درفیلم های خودپیدا کرده اند وسطح کیفی آنها بالارفته است . همگام با آن نیز روزبه روز تعداد آژانس های تبلیغاتی افزایش می یابد.


موسسه « ارنست ویانگ» ازجمله کمپانی های تبلیغاتی موفق درهندوستان می باشد.


کارشناسان اعتقاد دارند به همان اندازه که بازیگر وداستان فیلم درموفقیت آن اهمیت دارند. به همان اندازه نیز تبلیغات وبازاریابی اهمیت دارد.


تا سال ها قبل بازار سینمای هند، کشورهای آسیایی همچون مالزی،اندونزی،سنگاپوروکشورهای عرب بودند. اما اکنون انگلستان وآمریکا نیزبه آنها پیوسته اند، به طوری که گاهی فیلم های هندی درجمع 10 یا 20 فیلم پرفروش هفته قرار می گیرند.


روزنامه « تایمزهند» چندی پیش مدعی شد گاهی درآمد شرکت های تبلیغاتی بیشترازفیلم می باشد اما مسئولین شرکتی اعتقاد دارندآنها مزدزحمات خود را دریافت می کنند وعلت نا کامی فیلم ها نیزتکثیر غیرقانونی می باشد.


ازمحبوبیت چهره های بالیوود فقط برای تبلیغات تجاری استفاده نمی شود، بلکه ازآنان درامورخیریه وانساندوستانه نیزاستفاده می گردد.


درمبارزه با اعتیاد به دخانیات وبیماری ایدز، هنرپیشگان پیشقدم هستند.


درهرگوشه ونقاط مختلف وحتی روستایی هندوستان شما می توانید تصاویر بازیگران هندی را تماشا کنید. دریک مقاله تحقیقی که دریکی ازنشریات هند منتشر شد، ثابت گردید که ازهر10 هندی درنقاط مختلف کشور9نفربه خوبی شاهرخ خان وآمیتابچن را می شناسند. درحالیکه ازهر10 نفر تنها یک یا دونفر نام نخست وزیرهند را می دانستند. وجود آگهی های تبلیغاتی درروستاهای تبلیغاتی درروستاهای دورافتاده هندوستان نیزبسیار جلب توجه می کند که اکثر آنها مربوط به صنایع اتوموبیل ومواد غذایی ونوشابه می باشد.


م .الف. حسین کارگردان ونقاش معروف بالیوود کارنقاشی خود را با طراحی آگهی های تبلیغاتی آغاز کرده و اکنون یک نقاش معروف است. او اکثر پوستر های تبلیغاتی را تهیه کرده است .


با این حال عده ای اعتقاد دارند صنعت پوستر سازی در هند رو به انقراض می باشد. این صنعت به هنگام تبلیغات سیاسی و انتخابات شاهد رونق می باشد .دو شهر دهلی نو و بمبئی مرکز نسب تابلو ها و بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی است . وجود تکنولوژی کامپیوتری باعث شده تا طراحان پوسترهای دستی عملا از گردونه ی رقابت خارج شوند و طراحان کامپیوتری جای آن ها را بگیرند ،اما مهمترین عامل در موفقیت تبلیغات در هر کشوری اقتصاد آزاد و تکنولوژی به همراه محیط اجتمایی است.


طراحان و کمپانی های بازاریابی و تبلیغاتی در هندوستان کمتر از ستارگان هالیوود استفاده می کنند ، اگرچه بازیگران آمریکایی محبوب هستند اما در فروش کالا زیاد نقش مهمی ندارند .


پوسترها نقش مهمی در سینمای هند ایفا کرده اند که قدمت آن به یک قرن می رسد، خیلی از مردم هنوز فیلم ها را به کمک پوسترها به یاد می آورند و تجدید خاطر می کنند. « تایمز هند » مدعی شد طراحان مدت 25سال به اشکال مختلف پوستر شعله را طراحی کرده اند.


تبلیغات باعث شده است تا فیلم هایی همچون مادر هند که در دهه 1950 ساخته شده و از جمله و از جمله فیلم های کلاسیک می باشد بتواند دوباره احیا شود و در اروپا هوادارانی پیدا کند.


موفقیت تبلیغات و بازاریابی باعث شده است تا فیم های هندی در سال های اخیر برای دریافت جایزه اسکار نامزد شوند .


اما محافظ کاری جامعه هند گاهی باعث می شود تا طراحان دچار مشکل شوند،زیرا مردم تندرو و افراطی به خیابان رفته و پوسترها را به آتش می کشند. گاهی هم طراحان و یا کمپانی های طراحی هدف اصلی هجوم مردم قرار می گیرند.


بالیوود موفقیت خود را مدیون تبلیغات و صنعت تبلیغات می داند و هند نیز خود را نیز مدیون بالیوود.


اکثر کارشناسان اداری اعتقاد دارند بالیوود و کریکت فرشته نجات اقتصاد هندوستان هستند و با برنامه ریزی درست و صحیح این دو حرفه پولساز را کمک کرد.


تبلیغات درست و کارآمد باعث شده کلیه افراد که در سینما فعالیت دارند حداقل نام بالیوود را شنیده باشند.


بالیوود به کمک سرمایه گذاری های تبلیغاتی اکنون برای هالیوود یک رقیب جدی شده است و لطمه شدیدی بر سینمای آمریکا وارد کرده است .


بر اساس آمار منتشر شده ، بالیوود تقریبا 45درصد فروش هالیوود در کشور های مختلف جهان را کاسته است .


موفقیت بالیوود به گونه ای است که حتی در چین نیز برای خود بازار یافته و فیلم های هندی در آنجا به فروش می رود .


کشورهای عرب خاورمیانه و افغانستان به خاطر مناسب بودن فیلم های بالیوودی کمتر به فیلم های آمریکایی توجه نشان می دهند.


البته در کشورهای تبلیغات برای موفقیت فیلم هندی کمتر بوده است و دلیل اصلی موفقیت این فیلم ها محافظه کار بودن در جامعه می باشد که آنان را به سوی فیلم های هندی شوق می دهند.


کمپانی «اوپن هایمر» که صاحب آن یک هندی تبار می باشد و در نیویورک مستقر است، برای تبلیغات فیلم های بالیوودی در سال جاری در حدود 20دلار سرمایه گذاری کرده اما امتیاز اکران خارجی فیلم ها را خریداری کرده است .


در هندوستان طراحی و تبلیغات یکی از حرفه های پولساز می باشد که همه آنها به لطف هنرپیشگان می باشد.


گاهی کمپانی های تولید البسه با تهیه کنندگان وارد مذاکره می شوند تا لباس های تولیدی آنها درفیلم ها برتن بازیگران باشد متاسفانه جامعه هند بسیارزود تحت تاثیرقرارمی گیرند.


براساس آماری که درسال2003 منتشرشد درحدود53هزارجوان به خاطر علاقه به شاهرخ خان سیگارکشیدن را ترک کردند. آنها بادیدن یک برنامه تلویزیونی دست به چنین کاری زدند. عده بسیاری نیزبا دیدن ویوک اوبروی برروی موتوربرای خرید موتورسیکلت اقدام کردند.


روانشناسان وجامعه شناسان درهند اعتقاد دارند جوانان وحتی افراد پابه سن گذاشته خیلی زود ازبازیگران سینما الگو برداری می کنند وبلافاصله لباس ویا آرایش موی آنان تقلید می شود.


آنان به تهیه کنندگان توصیه کرده اند تا درفیلم ها وبازگران حرکات مناسبی را ترویج دهند ومانع ازافزایش خشونت وحرکات ناشایست درجامعه شوند.


به همین دلیل طراحان آگهی های تبلیغاتی با توجه به نقاط ضعف وقوت مردم، به طراحی بیلبوردها وپوسترها می پردازند.


برای مثال اگر قراراست پوستر جوان پسند طراحی شود آن را در مناطقی نزدیک به دانشگاه قرارمی دهند،اگر پوستر سنگین باشد آن را درنزدیک معابد ویا مکان ها ی خرید کالا قرارمی دهند. طراحان آگهی به خوبی وقبل ازطراحی تمام نکات را محاسبه می کنند.


شبکه های تلویزیونی نیزازآگهی های تبلیغاتی منتسب به بالیوود بی نصیب نمی مانند.


شبکه تلویزیونی « زی» zee به خاطر همین آگهی های تبلیغاتی به یکی از قدرت های تبلیغاتی اقتصادی بزرگ تبدیل شده است. این شبکه برای خود یک موسسه تبلیغاتی وطراحی دارد که برای کمپانی ها تبلیغات ویژه طراحی می کند.


اکثرتبلیغات این شبکه به کمک هنرپیشگان وخوانندگان تهیه می شود. البته شبکه زی بیش از16 کانال دارد ودرکانال های سیاسی سعی می شود آگهی های جدی ترباشد.


دست اندرکاران سینما واقتصاد هند اعتقاد دارند تبلیغات رمز حیات بالیوود می باشدکه باعث موفقیت چرخه سینمای هند واقتصاد مطبوعات ، تلویزیون وکمپانی های تولید می باشد.


هندوستان با بیش ازیک میلیارد جمعیت ، بازارمهمی برای کارخانه های تولیدی درنقاط جهان می باشد ومردم هندوستان به رغم فقر نیز دربرابر تهاجم تبلیغاتی بسیارآسیب پذیر ونفوذپذیر هستند.

http://www.adscimag.com/advertising-and-scientific/item/591-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%88%D8%AF.html

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۸
hasan sabilan ardestani

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی