مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

لطفا برای استفاده مطلوب از این سایت به طبقه بندی موضوعی عنایت کنید

افراد، گروه ها و سازمانهای زیادی وجود دارند که «به عنوان کارگزاران غیر حرفه ای» متقبل عملیاتهای تبلیغاتی خود هستند و از خدمات آژنس های تبلیغاتی بی بهره اند.
کارگزاران غیر حرفه ای تبلیغات که بخش عمده ای از جامعه تبلیغاتی نیز هستند نیاز به خدماتی همچون آموزش، آمار و ارقام از مشتری ها و بازار، ابزارهای تبلیغاتی، مدیریت و فنون تبلیغاتی، نمونه کارهای مشابه تبلیغاتی و غیره دارند.
این جانب دکتر حسن سبیلان اردستانی در صدد هستم به عنوان «مشاور تبلیغات» به ارائه بخشی از خدمات تبلیغات در این سایت بپردازم.

آخرین نظرات

۲۷ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است


امروزه تبلیغات به عنوان عنصر اصلی در آگاهی، ترغیب و یادآوری مشتریان نسبت به محصولات، برندها و شرکت ها شناخته می شوند. تبلیغات مناسب و صحیح و بکارگیری رسانه مناسب جهت انتقال محتوای تبلیغاتی به مخاطبین و مشتریان بازار هدف می تواند مرحله معرفی و یا رشد از چرخه عمر محصول را با سرعت بالایی طی نماید. در میان انواع تبلیغات ( رسانه ای، محیطی، چاپی و … ) کماکان تیزرهای تلویزیونی که زیر مجموعه تبلیغات رسانه ای می باشند بیشترین و بهترین تاثیر گذاری را روی مخاطبین البته بسته به نوع محصول ( مصرفی و صنعتی) می گذارند.


تیزر چیست؟


تیزر یک تکنیک برای ارائه آگهی اعم از تلویزیونی، رادیویی یا رسانه‌ محیطی‌ و چاپی می باشد و یا اصطلاحا به رفتاری گفته می‌شود که با کامل نشان ندادن چیزی یا کامل نگفتن حرفی، در فرد مقابل ایجاد حس کنجکاوی می‌کند. به‌عنوان مثال، در تصویری که پخش می شود نمی‌دانید با چه برند یا چه شرکت یا چه چیزی روبه ‌رو هستید. پیامی در حال انتقال است اما نمی‌دانید هدف چیست. آیا قرار است محصولی فروخته شود؟ آیا قرار است فیلمی معرفی شود؟ تبلیغ‌کننده کیست؟ و سوال‌های دیگر؛ در این قسمت شما وارد مرحله‌ای به نام Teasing شده‌اید و حس کنجکاوی در شما شکل گرفته و پر از سوال هستید که این آگهی مربوط به چیست.


مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی


از آنجایی که در تهیه و تولید تیزرها سرمایه و وقت زیادی هزینه می شود ،لذا باید با بهره گیری از تکنیکها و روشهای مختلف تیزرهایی طراحی و تولید کرد که از بالاترین سطح اثربخشی برخوردار باشند. ساخت تیزر شامل سه مرحله اصلی پیش از تولید، تولید و پس از تولید است. تهیه سناریو یا فیلم نامه، انتخاب بازیگران، فیلمبرداری، صداگذاری، تدوین و … از جمله اقداماتی است که در تولید یک تیزر انجام می شوند.

تیزر تبلیغاتی (2)استراتژی، نوآوری و اجرا سه فاکتور اساسی در موفقیت یک تیزر به شمار می آیند. تیزرهای موفق از نظر اتخاذ استراتژی بی نقص‌اند. دارای مفهومی خلاق هستند و از اجرای مناسبی نیز برخوردارند.

انتخاب قالب آگهی همچون انتخاب لحن و سبک آگهی، بخشی از استراتژی خلاق است. قالب های مختلفی وجود دارند که در تیزرها مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از تیزرها یک قالب مشخص و برخی نیز چند قالب را مورد استفاده قرار می دهند. آنچه مهم است باید قالبی را انتخاب کرد که بتواند به درستی پیام آگهی را انتقال داده و با بیننده ارتباطی نزدیک برقرار کند. انتخاب یک قالب به این موضوع بستگی دارد که چگونه و با چه هدفی می خواهیم از آن استفاده ‌کنیم. قالبهای تبلیغاتی زیادی وجود دارند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از قالب داستانی، نمایشی، تائیدی، طنز و فکاهی و …

آنچه مهم است انتخاب قالب درست برای آگهی تبلیغاتی و نمایش خلاقانه پیام است. یک تبلیغ دهنده موفق، هدف و مخاطبان خود را به دقت انتخاب کرده، پیام مناسب را در قالب مناسب تزئین کرده و با استفاده از تکنولوژی های مناسب نسبت به تهیه تیزر اقدام می کند. پس از آنکه تیزر تبلیغاتی تولید شد مورد آزمایش و تست قرار می گیرد. در این مرحله میزان اثربخشی تیزر تولید شده بر نمونه‌ای کوچک از مخاطبان مورد ارزیابی قرار می گیرد. بعد از رفع نواقص و تائید نهایی تیزر می بایست نسبت به انتخاب شبکه تلویزیونی و زمان پخش مناسب اقدام نمود. نهایتاً پس از خرید فضای نمایشی در شبکه تلویزیونی تیزر تولید شده به نمایش درخواهد آمد.


ویژگی های کلیدی تیزر تبلیغاتی


imagesدر بازارهای به‌شدت رقابتی امروز بسیار اتفاق می‌افتد که تیزرها و آگهی‌های تبلیغاتی جذاب و حرفه‌ای خود تبدیل به مزیت رقابتی شرکت شده و عاملی برای جذب مشتری می شوند. تیزرهای ساخته شده باید به قدری جذاب و اثرگذار باشند که خود تبدیل به مزیت رقابتی شرکت شوند،دراین قسمت به بهترین ویژگی های کلیدی تیزر تبلیغاتی اشاره خواهیم نمود.


ایده‌های مفهومی و خلاق: ساخت تیزر با هدف انتقال معنا و مفهوم انجام می‌شود بنابراین هر تیزر جذاب و اثرگذار بر اساس یک سناریو خلاقانه و حرفه‌ای ساخته می‌شود.


زیبایی و جذابیت‌های بصری و شنیداری: در ساخت تیزرها کلیه‌ی جنبه‌های زیبایی‌شناسی مورد انتظار در عمل محقق می‌شوند.

سرعت: سرمایه گذاری مناسب و شروع و تولید هم‌زمان چندین تیزر به مشتریان کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان تیزرهای خود را آماده اکران داشته کنند.


مخاطب محور: این تیزرها با‌توجه به مدل ادراک ذهنی مخاطب ساخته شده و تلاش می‌شود تا از تمام عناصر و عوامل در دسترس برای گذر از فیلترهای ادراکی مخاطب استفاده شود.


موارد استفاده فیلم ها و تیزرهای تبلیغاتی


پخش فیلم ها در نمایشگاه ها

کنفرانس ها و سمینارها

پخش در سالن های انتظار و استراحت سازمان

پخش در رسانه های تصویری عمومی و تخصصی به منظور تبلیغات

استفاده از فیلم ها به عنوان کاتالوگ های الکترونیکی معرفی محصولات و خدمات سازمان

تولید فیلم به منظور ارائه گزارش عملکرد سازمان

پخش فیلم در مانیتورهای تبلیغاتی سطح شهرها

استفاده در هتل ها و تالارها

استفاده در فیلم های آموزشی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۲۳:۲۷
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۲۳:۲۰
hasan sabilan ardestani

نویسنده: آلبرتو کایرو 
مترجم: احمد اشرفی مریم سلیمی 
موضوع: گرافیک کامپیوتری- جدول ها و نمودارها- طراحی،مصورسازی اطلاعات
قیمت : ۱۰۰۰۰۰ ریال 
سال چاپ: ۱۳۹۴

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۴ ، ۱۶:۴۷
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۸:۰۷
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۴ ، ۰۹:۱۱
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۴ ، ۲۲:۲۱
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۴ ، ۱۶:۱۷
hasan sabilan ardestani

اگر تولید محتوا و شبکه‌های اجتماعی جنبه مهمی از بازاریابی شما را تشکیل می‌دهند، بخوبی می‌دانید که این دو حوزه چقدر از زمان با ارزش شما را به خود اختصاص می‌دهند. این موضوع شاید یکی از معمول‌ترین مشکلاتی باشد که شرکت‌های کوچک و متوسط با آن روبرو هستند. چشم‌انداز مناسب با محوریت فعالیت در این شبکه‌ها ممکن است برای مدیران ارشد وجود داشته باشد، اما توانایی انجام دادن آن با وجود منابع محدود بسیار چالش‌برانگیز باشد.

 

اگر منابع زمانی و انسانی کافی و مناسب را به شبکه‌های اجتماعی  اختصاص ندهید، فعالیت در این شبکه‌ها نتیجه قابل قبولی برای شما نخواهند داشت. در ادامه 6 راهکار برآمده از تجربه شخصی خودم در مدیریت مؤثر تولید محتوا و شبکه‌های اجتماعی شامل 3 وبسایت، 4 وبلاگ و بیش از 10 حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی را در اختیار شما قرار داده‌ام.

 

1- برخی از نقش‌های فعلی خودتان را به دیگران محول کنید.

اگر در مجموعه این شما هستید که وظیفه تولید و ارائه محتوا را بر عهده ‌دارید، پس ‌نیاز به تغییر ساختار نقش خودتان دارید. واقع‌بین باشید و بپذیرید که این کار به زمان زیادی نیاز دارد. به عنوان مثال من خودم اخیراً وظایف پاسخگویی به ایمیل‌ها(30 دقیقه در روز)، امور اداری( 2 ساعت در هفته) و تنظیم صورت‌جلسات(3 ساعت در هفته) را به اشخاص دیگری واگذار کرده‌ام که در مجموع برابر با 7.5 ساعت یعنی یک روز کاری کامل برای من است و می‌توانم آن را به کارهای دیگر اختصاص دهم. این نظم واقعی است. شما باید بخوبی حوزه‌هایی اینچنینی را تشخیص داده، فرد مناسب از لحاظ داشتن دانش و زمان کافی را هم پیدا کنید و برای انجام شدن آن امور به وی کمک کنید. ممکن است در ابتدا نیاز به قدری زمان داشته باشید، اما پس از مدتی زمان زیادی برای شما آزاد می‌شود.

 2- از تیم کارکنان و همکاران استفاده کنید.

اگر به تنهایی کار می‌کنید، پس خودتان یک تیم هستید و چاره‌ای ندارید! اما اگر تیمی در اختیار دارید، باید توجه کنید که شبکه‌های اجتماعی یک فعالیت یک نفره نیست. از حضور دیگر افراد شرکت هم استفاده کنید و با نشان دادن اهمیت داشتن ارتباطات و فروش از طریق جذابیت در شبکه‌های اجتماعی یک کسب‌وکار اجتماعی را تشکیل دهید. توجه داشته باشید که باید افرادی بطور خاص مسئولیت تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی را در بازه‌های زمانی مشخص بر عهده داشته باشند.

 

3- برای ارائه محتوا برنامه‌ریزی کنید.

ارزش برنامه‌ریزی را دست کم نگیرید. اهداف کسب‌وکار و چگونگی ارتباط آنها به تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی را بخوبی بدانید. نیاز مخاطب خود را بشناسید و بر اساس آن اقدام به تولید محتوا کنید. یک تقویم شبکه‌های اجتماعی درست کنید و بر اساس آن تعیین کنید که چه کسی و در چه زمانی باید چه نوع محتوایی را آماده کند.

 

4- یک روال و برنامه معمول را تعیین کنید.

بهترین شکل و مؤثرترین حالت کار کردن خودتان و اعضای تیم خودتان را بشناسید. اگر یک روال و برنامه ثابت داشته باشید بهتر است. بعضی از اعضای شما ممکن است بگویند که آنها باید حس و حال خلاقیت را داشته باشند تا قادر به ایجاد چنین فعالیتی باشند و اینگونه از شما یک برنامه باز کاری را بخواهند. اما اگر در طول هفته هرگز چنین حس و حالی به آنها دست ندهد چه؟؟؟؟ توجه داشته باشید که انسان‌ها همواره عادتی مبنی بر به عقب انداختن وظایفی که از آن ترس دارند یا به هر دلیل تمایلی به آن ندارند را دارند.

 

5- از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

برنامه‌ریزی محتوا یکی از بهترین راهها برای مدیریت زمان شماست. به این منظور می‌توانید از برخی از ابزارهای مختلف از قبیل Buffer،  Hootsuit یا Tweetdeck استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که صحبت از تولید محتوا و انتشار آن است. پس باید در کنار این موضوع به پاسخ‌گویی و ارتباط با مخاطبین خود هم توجه داشته باشید. حتی می‌توانید از ابزارهایی برای دنبال کردن برخی کلیدواژه‌ها در شبکه‌ها برای اطلاع پیدا کردن از صحبت‌ها یا نظراتی که در مطالب مختلف در مورد شما عنوان می‌شود هم استفاده کنید.

 

6- از نیروی‌های خارج از مجموعه کمک بگیرید.

اگر به موارد مطرح‌شده در بالا توجه کرده‌اید و همچنان نتیجه مطلوبی دریافت نکرده‌اید، دیگر زمان آن رسیده که از کمک‌های خارجی استفاده کنید. باید مزایا و معایب استفاده از یک کارآموز، هم‌تیمی جدید یا یک مشاور بازاریابی و ارتباطات را در نظر بگیرید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۴ ، ۱۶:۱۵
hasan sabilan ardestani

۱۰ اشتباه در مورد گوگل ادوردز  Google Adwords


گوگل ادوردز Google Adwords ازجمله خدمات تبلیغات آنلاین گوگل است. حتماً تا‌به‌حال در جستجوی گوگل با نتایجی روبرو شده‌اید که زیر آن‌ها با یک علامت کوچک Ads تبلیغاتی بودنشان را نشان داده است.
در اصل گوگل ادوردز اصلی‌ترین سرویس تبلیغاتی گوگل و یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی این شرکت است. در سال ۲۰۱۱ میلادی ۹۶ درصد از درآمد گوگل از طریق تبلیغات به‌دست‌آمده بود. به‌وسیله این ابزار شرکت‌ها می‌توانند با تعیین کلمات کلیدی موردنظر خود در صفحه اول گوگل حضور پیدا کنند و خود را به مخاطبشان نشان دهند.
تاکتیک درآمدی سرویس گوگل ادز هزینه‌بر کلیک Pay Per Click است و این بدان معنا است تا زمانی که کاربری روی لینک مربوط به تبلیغ کلیک نکند هیچ هزینه‌ای از تبلیغ‌کننده کم نمی‌شود.

در این مطلب به مطالعه ۱۰ اشتباهی که در مورد گوگل ادز توسط تبلیغ‌کننده‌ها روی می‌دهد می‌پردازیم:

۱- هدف‌گذاری منطقه‌ای گسترده
اگر یک کسب‌وکار منطقه‌ای هستید، از هدف‌گذاری در سطح کشور یا استان دوری‌کنید. بهتر است که هدفتان را در حد مخاطب منطقه‌ایِ مرتبط محدود کنید.

۲- تبلیغات بنری غیرمتمرکز
تبلیغات نامفهوم به مخاطب به‌شکل گسترده باعث به هدر رفتن کلیک‌ها می‌شود، چراکه افراد به امید کسب‌وکار و یا برند دیگری به‌اشتباه روی تبلیغ شما کلیک می‌کنند.

۳- گروه‌های تبلیغی غیر منسجم
داشتن گروه‌های عمومی با لغات کلیدی و جملات نامربوط مطمئناً بودجه شما را به باد خواهد داد.

۴- امتیاز کیفی پایین به صفحات ورودی
ارجاع تبلیغات به صفحات ورودی نامرتبط به تبلیغ، پول دور ریختن است. از آن‌ بدتر اینکه تبلیغ به صفحه اصلی‌ یا فهرست ارجاع داده شود فقط به امید اینکه مخاطب پیام موردنظرمان را خودش در صفحه پیدا کند.

۵- هدف‌گذاری نامحدود “هزینه‌بر کلیک”
هزینه کردن نامحدود و بدون کنترل “هزینه‌بر کلیک” مطمئناً پول دور ریختن است.

۶- هدف‌گذاری وسیع
بر روی “لغات کلیدی بلند” تمرکز کنید. لغات تک و کوتاه خیلی‌ کلی‌ و بیشتر اوقات گران هستند. درعین‌حال تنظیم کردن همه لغات کلیدی بر روی “واژه‌های گسترده” نیز اصلاً به‌صرفه نیست.

۷- عدم استفاده از لغات کلیدی در تبلیغ
نداشتن لغات مرتبط در متن تبلیغ “رتبه کیفی” آن را پایین و هزینه تبلیغ را بالا می‌برد.

۸- فهرست بلند از لغات کلیدی
اصلاً از لغات کلیدی ضعیف و یا ناهمخوان در کمپین خود استفاده نکنید. به‌محض دیدن، آن را متوقف کنید!

۹- نداشتن لغات کلیدی منفی
اگر شما از لغات کلیدی منفی‌ در تبلیغ استفاده نکنید، در واقع جستجوگرهای نامربوط را دعوت به کلیک بروی تبلیغ خود می‌کنید که درنهایت باعث هدر رفتن پول شما می‌شود. اطمینان حاصل کنید که لغات کلیدی خود را به‌دقت برسی‌ می‌کنید و اگر نمی‌خواهید کالا یا خدمات خود را رایگان در اختیار دیگران قرار دهید، حتماً جا برای لغات منفی‌ مثل “ارزان” یا “مجانی‌” بگذارید.

۱۰- اجرای کمپین‌ها بدون پیگیری دائم مکالمات
ممکن است که پول “هزینه‌بر کلیک” شما را هدر ندهد، ولی‌ هیچ ارزش‌افزوده‌ای نیز اضافه نمی‌کند! داشتن دستورالعمل پیگیری مکالمات به شما کمک می‌کند که بازگشت سرمایه (ROI) تبلیغ خود را بررسی‌ کنید. بدون داشتن یک دستورالعمل برای گفتگوها، خیلی‌ سخت است که بفهمیم ورودی‌های جدید جبران هزینه تبلیغات را می‌کنند یا نه.
027

منبع خبر: http://www.imarketor.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%DA%AF%D9%88%DA%AF%D9%84-%D8%A7%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%B2-google-adwords/


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۴ ، ۱۶:۱۴
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۴ ، ۱۶:۱۱
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۴ ، ۱۶:۱۰
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۴ ، ۱۶:۰۸
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۴ ، ۰۸:۴۵
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۴ ، ۰۸:۴۲
hasan sabilan ardestani














کتاب برنامه ریزی برند، تألیف کوین لین کلر و ترجمه دکتر امین اسداللهی منتشر شد. انتشارات بازاریابی این کتاب را به چاپ رسانده و اینجانب پیشگفتاری برای آن نوشته ام که در ادامه می خوانید.

 

پیشگفتار

 

تعاریف زیادی برای برند شنیده‌ایم، اما برند به زبان ساده، اعتبار، هویت و نیکنامی یک فرد، یک محصول، یک سازمان، یک شهر و حتی یک کشور است. برندها با فکر و دل، موجودیت می‌یابند. پس برای جا افتادن برند در روح، جان و قلب مخاطبان هدف، هم باید طرح و نقشه‌ی درست، و هم صبر و حوصله و اقدام داشته باشیم.

برندها با پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک به وجود آمده و دوام و قوام می‌یابند و مانا می‌شوند. همان‌طور که یک پرنده با منقار کوچک خودش تکه‌های چوب را با صبر و حوصله انتخاب می‌کند و با زحمت آنها را در شاخسار درختان و با دقت و مهندسی کنار هم قرار می‌دهد، و چنان جامعیتی بین آنها ایجاد می‌کند که در نهایت به یک لانه‌ی امن برای خودش و خانواده‌اش تبدیل شود، برندها هم به مراحل تکوین نیاز دارند. برند مشهور مقبول شدن است. به نحوی که مخاطبان هدف، ما را بشناسند تا سهم ذهنی مطلوب از ایشان گرفته باشیم، نیمکره‌ی چپ مغزشان را درگیر کرده باشیم، منطق و استدلالشان را با خود همراه کرده باشیم و همچنین سهم عاطفی مطلوب از ایشان گرفته باشیم تا نیمکره راست مغزشان را درگیر کرده باشیم و احساس‌شان را از صمیم دل همراه کرده باشیم. چنانکه به برند ما نه تنها گرایش پیدا کنند بلکه، وفادار شده باشند و شدت و عمق شایسته‌ای را برای آن قائل باشند.

کوین لین کلر خود یک برند بزرگ است. آنچنانکه در کنار پدر علم بازاریابی جهان، پرفسور فیلیپ کاتلر قرار می‌گیرد و کتابی مشترک را به شیفتگان بازاریابی و برندینگ جهان با نام اصول و مبانی مدیریت بازاریابی ارائه می‌کنند. بی‌شک کلر بزرگترین نام در عرصه‌ی خدمات و تولید محتوا برای موضوع برند است. از ایشان کتابها و مقالات ارزنده‌ای را دیده‌ایم، به نحوی که گاه این تصور به ذهن‌مان می‌آید که کلر از دنیای امروز در بسیاری از موارد فراتر می‌رود و برای آینده می‌‌نویسد. 

یک نگاه کلر به حال است و نگاه دیگرش به آینده. کلر با نوشته‌هایش ما را به آینده می‌کشاند. به واقع او یک آینده‌پژوه بزرگ در مبحث برندینگ است. کتاب برنامه‌ریزی برند ایشان کتابی کوچک و بزرگ است. کوچک است، از نظر تعداد صفحات و اندازه، و بزرگ است از نظر محتوا. این بزرگمرد حوزه‌ی علم توانسته است در این تعداد صفحات، اقیانوسی از علم را عرضه کند که مدتها انسان را به فکر فرو می‌برد. یادم می‌آید که کاتلر هم قبلاً کتابهایی بسیار قطور می‌نوشت تا اینکه ناشری به ایشان توصیه می‌کند که چون مدیران، زمان و حوصله‌ی خواندن کتابهای قطور را ندارند، کتابهای کم‌حجم‌تر را بنویسد و به واقع ایشان چنین کرد.

ساده‌سازی و ساده‌گویی و عرضه‌ی کتابهایی اینچنین پرمغز و پرمحتوا در صفحات کم، کاری بسیار دشوار است که در کتاب برنامه‌ریزی برند صورت گرفته است.

برنامه‌ریزی، گام اول برای رسیدن به هدف در مدیریت است که تحلیلگری و روش مداری تصمیم‌گیران را ارتقا می‌بخشد. 

در این کتاب، سه مدل سودمند برنامه‌ریزی برند به همراه مفاهیم کلیدی آنها، بخشهای ویژه‌ و مهم مورد تأکیدشان در یک جامعیت کنار هم قرار گرفته‌اند؛ به نحوی که به مترجم توانا و دوست اندیشمند خودم دکتر امین اسداللهی پیشنهاد کردم که این سه مدل را در قالب یک فلوچارت تنظیم کنند تا پیوستگی مطالب به صورت یکجا به ارتباط مفاهیم و فهم مطلب کمک بیشتری بکند. این سه مدل عبارتند از:

1- مدل جایگاه‌سازی برند که شامل چهار مورد است. 

-  چارچوب رقابتی مرجع (مشخص کردن بازار هدف و ماهیت رقابت.)

-  نقاط اشتراک (تداعیهایی که از رقبا و ما به صورت مشترک در ذهن مصرف‌کنندگان نقش می‌بندد.)

-  نقاط تمایز (تداعیهایی که در ذهن مصرف کنندگان به صورت منحصر به فرد از ما ادراک و ارزیابی می‌کنند. و وجوه تمایز و مزیت رقابتی ما را نشان می‌دهند.

-  فلسفه‌‌ی برند که عبارت کوتاه سه تا پنج کلمه‌ای و بیانی است از قلب و روح برند که روح جایگاه‌سازی برند و ارزشهای آن را تشکیل دهند.

واژه‌های نقاط اشتراک و نقاط تمایز کلر، من را یاد آموزه‌ی دکتر مایکل تریسی و دکتر فرد ویرزما در کتاب "راهکارهای پیشتازان بازار" انداخت. ایشان برای موقعیت‌گذاری یا جایگاه‌یابی برند در روح و جان مشتریان، راهکارهای سه‌گانه زیر را مطرح می‌کنند:

-  فرآورده‌ی برتر (فقط یک فرآورده نسبت به رقبا‌ می‌تواند برترین باشد نظیر اتومبیل بنز)

-  عملکرد عالی (فرآورده برتر نیست ولی عملکرد محصول عالی است)

-  مشتری نوازی (در حمایت از مشتری و خدمت به او بهترین بودن.)

 

ایشان توصیه می‌کنند که در یکی از راهکارهای ارزش‌آفرینی بهترین شوید (که همان نقاط تمایز مورد اشاره‌ی کلر یا وجه تمایز مایکل پورتر است) و در دو راهکار دیگر تا اندازه مناسبی خوب باشید (که همان نقاط اشتراک بین ما و رقبای مطرح ما است) و در ادامه تأکید می‌کنند که در نگهداری و بهسازی راهکار برگزیده همواره بکوشید تا میدان به رقیبان واگذار نگردد و همواره در مورد راهکار دیگر، خود را مناسبتر کنید؛ زیرا رقیبان پیوسته انتظار مشتریان را بالاتر می‌برند. و اما مدل دوم کلر در کتاب برنامه‌ریزی برند، مدل همنوایی‌‌‌است.

 

2- مدل همنوایی برند: این مدل فهرستی از نیازهای منطقی برای ساختن 

یک برند قوی را فهرست می‌کند که شامل موارد زیر است:

-  شما چه کسی هستید؟ (هویت برند)

-  شما چه چیزی هستید؟ (مفهوم برند)

-  چه چیزی درباره‌ی شما می‌دانم؟ من چه فکر یا احساسی درباره‌ی شما دارم؟ (پاسخ برند)

-  چه چیزی میان شما و من وجود دارد؟ (من چه تداعیها و چه میزان 

ارتباطی را می‌خواهم با‌ شما داشته باشم؟ (رابطه برند)

 

چهار عامل هویت، مفهوم، پاسخ و ارتباط، درواقع نردبان برندسازی هستند و دستیابی به این چهارمرحله نیازمند ایجاد شش بلوک ساختمان برند است که عبارتند از: جلوه‌گری برند، عملکرد برند، تصورات از برند، قضاوتها از برند، 

احساسات از برند و همنوایی، که در کتاب به زیبایی تشریح شده‌اند.

 

3- مدل زنجیره‌ی ارزش برند. که ابزاری است برای پیگیری فرایند خلق ارزشمند برند و پنج بعد کلیدی که معیارهای بسیار مهمی برای اندازه‌گیری و سنجش ذهنیت مشتریان هستند را معرفی می‌کند که عبارتند از: آگاهی از برند، تداعیهای ذهنی برند، نگرش برند، وابستگی به برند، و در نهایت فعالیت و تجربه با برند، که خروجیهای کلیدی را سبب می‌شوند. این مدل فرض می‌کند که تعدادی از عوامل به هم پیوسته در میان مراحل هستند که مشخص می‌کنند ارزشی که در مرحله‌ی اول خلق شده، در مراحل بعدی آن ضرب یا منتقل می‌شوند و سه سری از ضرایب شامل ضریب کیفیت برنامه، ضریب شرایط بازار و ضریب تمایلات سرمایه‌گذار معرفی می‌شوند.

جامعیت‌نگری اندیشمندانه کلر بین سه مدل فوق سبب دستیابی به نتایج ارزشمندی می‌شود که عبارتند از:

-  دستیابی به مزیت رقابتی در ذهن مشتریان

-  ارتباطات وفادارانه با مشتریان

-  خلق کردن ارزش برای مشتریان با رابطه‌ی سود همه‌جانبه به نحوی که بنگاه اقتصادی نیز اثر مالی سرمایه‌گذاری و هزینه‌های بازاریابی‌اش را مطلوب ارزیابی کرده و برنامه و فعالیتش را از ابعاد کمی و کیفی ارزیابی کند.

-  از آقای دکتر اسداللهی بابت انتخاب کتاب و ترجمه عالی‌شان تشکر می‌کنم. مطالعه‌ی این کتاب ارزشمند و پرمحتوا را به همراهان عزیز پیشنهاد می‌کنم. خوشحالم که در انتشارات بازاریابی تاکنون کتابهایی غنی را در حوزه‌ی برند منتشر کردیم که عبارتند از:

1- دلایل کامیابی برندهای برتر جهانی، پرویز درگی

2- برندینگ عاطفی، مارگ گوبه، ترجمه: خلیل جعفرپیشه

3- حس برند، مارتین لیندستروم، ترجمه: مریم عبدلی، زهرا ملازاده اردکلو، زیر نظر دکتر بهرام خیری.

4- برندسازی نامزد انتخاباتی، لیزا اسپیلر، جف برگنر، ترجمه: رسول بابایی

5- ارزش ویژه‌ی برند، اصغر مشبکی، فرشاد صادقیانی، ایوب صادقیانی

 

از همکاران پرتوانم آقایان احمد آخوندی، مدیر توانای انتشارات بازاریابی، و محسن جاویدمؤید، سردبیر دانای مجله‌ی توسعه مهندسی بازار که ویراستاری کتاب را انجام داده و سایر مراحل چاپ و نشر را مدیریت کردند، سپاسگزارم.

تقاضا می‌کنم توصیه‌ها و نظرات خود را برای در نظر گرفتن جهت چاپهای بعدی کتاب از طریق زیر به ما برسانید:

  • نشانی ‌اینترنتی: info@TMBA.ir
  • سایت انتشارات بازاریابی: www.marketingPublisher.ir
  • نشانی اینترنتی: info@marketingPublisher.ir
  • نشانی انتشارات بازاریابی: تهران، خیابان آزادی (شرق به غرب)، بعد از خوش شمالی، کوچه نمایندگی، پلاک 1، واحد 10
  • با شماره فکس: 66431461(021)
  • با شماره‌ی تلفنهای: 66423667(021) و 66434055(021)
  • با شماره‌ی تلفن همراه شخصی‌ام: 09121994281‌

گر بخواهید در این یک دم عمر        نیک جویای حقایق باشید

و به چشم همه نیکان جهان        بس برازنده و لایق باشید

هدفی ناب بیابید و در راه وصال        عالم عامل عاشق باشید

 

سبز باشید

پرویز درگی

 

 http://dargi.ir/1742-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۴ ، ۰۹:۱۴
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۴ ، ۰۹:۱۰
hasan sabilan ardestani


دانلود کتاب: داده کاوی در مدیریت ارتباط با مشتری

هومن حری

امروزه با گسترش سیستم های پایگاهی و حجم بالای داده های ذخیره شده در این سیستم ها نیاز به ابزاری است تا بتوان داده های ذخیره شده را پردازش کرد و اطلاعات حاصل از این پردازش را در اختیار کاربران قرار داد.
با استفاده از پرسش های ساده در SQL و ابزارهای گوناگون گزارش گیری معمولی ، می توان اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار داد.

دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۴ ، ۰۹:۱۱
hasan sabilan ardestani

افزایش فروش توسط بازاریابی ایمیلی

علی نورهانی

یکی از ابزار های بی نظیر بازاریابی اینترنتی و افزایش فروش وب سایت ایمیل می باشد. به شخصه یکی از طرفداران بازاریابی ایمیلی هستم. متأسفانه برخی از صاحبان کسب و کار اینترنتی تصور اشتباهی درباره بازاریابی ایمیلی دارند. برخی معتقدند که بازاریابی ایمیلی یعنی خرید یک بسته ایمیل و ارسال انبوه به این افراد و منتظر ماندن برای ورود این افراد به سایت و داشتن فروش رویایی. مطمئناً نتیجه مطلوبی را در این روش مشاهده نمی کنند. ارسال ایمیل با این روش نه تنها سود ده نیست بلکه م یتواند تجارت شما را نابود کند زیرا در صورت اسپم شناخته شدن ایمیل های ارسالی شما، ممکن است مجبور شوید جریمه های زیادی را به شرکت ارائه دهنده هاست خودتان بپردازید.

دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۴ ، ۰۹:۰۷
hasan sabilan ardestani

آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

نویسنده:علی نورهانی

این کتاب بر اساس چکیده ای از کتاب های گوگل نوشته ام و در آن تکنیک های اصلی پایه را توضییح داده ام ,تا شما ساختار سایتتان را به گونه ای طراحی کنید ,که برای گوگل و موتورهای جستجو دیگر, سایتتان به اسانی و کلی ایندکس شود. این کتاب راهنمای خوبی برای تعامل سایت شما و موتورهای جستجو می باشد . پیاده سازی مطالب این کتاب باعث می شود که موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را ایندکس کنند.

دانلود 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۴ ، ۰۹:۰۴
hasan sabilan ardestani

چگونه یک سوپر استار بازاریابی شبکه بشوید؟

نویسنده:مری کریستنسن

ترجمه:نیما عربشاهی

این اثر تحسین برانگیز چیزی بیش از یک کتاب راهنما است این کتاب عملی است که شما را برای مسیر موفقیتی که در پیش دارید آماده می سازد.در پایان هر فصل,قسمت تمرین عملی وجود دارد که مطالب آن فصل را به یاد شما آورده و کمکتان می کند آنها را در دنیای واقعی ,دنیای واقعی خودتان یا به قول مری ( سیاه واقعیات ) به کار ببندید.اینها گامهای اولیه ای هستند که شما را یاری می دهند تا مسئولیت لازم را برای موفقیت خودتان و گروهتان در این صنعت در خود ایجاد کنید.

دانلود 1

دانلود 2

http://www.karafarini.ir/Userfiles/file/downloadB/superstar.pdf

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۴ ، ۰۹:۰۱
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۴ ، ۱۷:۳۵
hasan sabilan ardestani

 دانلود کتاب بازاریابی اجتماعی مجازی به زبان ساده
معرفی کتابکتاب “بازاریابی اجتماعی مجازی به زبان ساده” یک نقشه راه شفاف برای ساخت استراتژی‌های بازاریابی مجازی موثر و به‌خوبی تعریف‌شده به‌عنوان بخشی از بازاریابی کلی و برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی، ارائه می‌دهد.
این کتاب با پوشش گسترده‌ای از تعریف اهداف تا توسعه محتوای کاملا بصری در سرتاسر طیف وسیع پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، یک راهنمای گام به گام عالی برای موفقیت شما به‌ شمار می‌آید.
این کتاب شامل نمونه‌های کاربردی از برندهای برتر و شرکت‌های صنایع مختلف می‌باشد.
سال 2014 | 336 صفحه | ISBN: 9781118753484 | 20 MB | ebook download

Visual Social Marketing For Dummies
نویسنده: 
Krista Neher
انتشارات: 
For Dummies
ISBN 10: 
1118753488
ISBN 13: 
9781118753484

پسورد فایل: www.booktolearn.com

<




























۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۴ ، ۱۷:۲۰
hasan sabilan ardestani

اندرسون آلن (1384) بازاریابی تغییرات اجتماعی، ناصر بلیغ، محمد رضا جوادی یگانه، مهدی عبسی لاخانی، انتشارت طرح آینده


دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۴ ، ۱۷:۱۴
hasan sabilan ardestani

پیشنهادیه طرح

برنامه جامع تبلیغات انتخاباتی و بازاریابی انتخابات

 برنامه جامع ارتباطات تبلیغات انتخاباتی و بازاریابی انتخابات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۴ ، ۱۱:۱۰
hasan sabilan ardestani
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۴ ، ۰۸:۳۹
hasan sabilan ardestani

●تعریفی از نورو مارکتینگ:

نورومارکتینگ، ترکیبی از دو واژه‌ی عصب و بازاریابی، و بیانگر فعالیت در دو حوزه و رشته‌ی مختلف علوم عصب‌شناسی و مطالعات بازاریابی است. 

نورومارکتینگ نوید دهنده نوع جدیدی از بازاریابی است که کاملا ماهیت میان رشته ای دارد. جایی که علوم مدیریت، عصب شناسی، روانشناسی و شاید هم به نوعی هنر به هم پیوند می خورند.

در واقع ایرادی اساسی در روشهای بازاریابی سنتی موجب آن شد تا بازاریابان با همکاری عصب‌شناسان و متخصصان علوم مغزی، به فکر ابداع این روش بیفتند.

این دانش شگفت‌انگیز و نوظهور، نقشه‌ی ذهنی مشتریان را در اختیار مدیران بنگاههای اقتصادی و بازاریابان می‌گذارد. ‌نورومارکتینگ درک بهتر عملکرد مغز است تا بتوان عملیات بازاریابی و فروش را بهبود بخشید.

اگر قبول کنیم که هر کدام از ما در موقع خرید دست به عملی از نوع تصمیم‌گیری می‌زنیم، پس در هر خرید، یک فعالیت ذهنی پیچیده انجام می‌دهیم. فعالیتی که بشدت درگیر مسائل روانی است.


●"" هدف نورومارکتینگ Neuro Marketing ""

مهمترین هدف نورومارکتینگ، بررسی واکنشهای مغزی، هیجانی، و یا ادراکی ذهن مشتری در برابر محرکهای بازاریابی است. همان‌طور که گفته شد، محققان نورومارکتینگ از فناوریهای مختلفی برای درک واکنش مصرف‌کنندگان بهره می‌برند تا به شرکت‌ها کمک کنند برای ایجاد برند، تولید و طراحی محصولات جدید، رفع اشکال از محصولات پیشین، ساخت پیامها و تبلیغات اثرگذار، بسته‌بندی، و برگزاری کمپینهای بازاریابی تمهیداتی را در نظر بگیرند که هر چه بیشتر برای ذهن مصرف‌کننده خوشایند باشد. همینطور از دیگر اهداف نورومارکتینگ این است که اطلاعات ناپیدا را از مغز مردم استخراج کند. بنابراین، در نورومارکتینگ از مردم هیچ سؤالی پرسیده نمی‌شود بلکه، اطلاعات مستقیماً بیرون کشیده می‌شوند.

کاربرد ابزار، دست آوردها، و آزمون های برآمده از رشته های علمی روان شناسی و علوم مغز و اعصاب و عصب شناسی به منظور اندازه گیری و سنجش واکنش های زیستی در مواجهه با محرک های بازاریابی (راهبردهای بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، محصولات جدید و محصولات موجود).

اگر علم عصب‌شناسی را در دوران نوزادی خود در نظر بگیریم، بازاریابی عصب‌پایه یا نورومارکتینگ هنوز در دوران جنینی به سر می‌برد. بازاریابها بتازگی در جریان احتمال امکان بررسی مغز مشتریان و دستیابی به اطلاعاتی در زمینه‌ی محصول، ترجیحات مشتریان و ارزیابی اثربخشی محصولات و تبلیغات قرار گرفته‌اند.


● لازمه ورود به این رشته چیست؟

در ابتدا جهت وارد شدن به این رشته باید سند چشم انداز مناسب فردی را طراحی نمود و بر مبنای آن با تفکری استراتژیک ,برنامه ای استراتژیک را تدوین و اجرا نمود که کاملاً مبتنی بر عوامل محرک رفتار باشد.

پس لازمه وارد شدن به این حرفه آموزش و کسب تجربه مناسب نزد روانشناسی متخصص در زمینه رفتار درمانی ناخودآگاه میباشد تا بتوان با تکنیک‌هایی خاص در کمترین زمان در رفتار افراد تغییراتی عمیق و هدفمند را بوجود آورد.

خوشبختانه ابزارهای عصب‌شناسی (نوروساینس) مسیر شناخت رفتارهای حقیقی را همواره کرده است.]

●نوروساینس NEUROSCIENCE چیست:

نورو ساینس یا علم عصب شناسی تلاش براى شناخت و درک دستگاه عصبى، علم نسبتاً جدیدى است که به رشد، ساختار، شیمى،عملکرد و آسیب شناسى دستگاه عصبى مى پردازد. 

یکی از هیجان انگیزترین رشته های علمی است که به سرعت رو به پیشرفت است، و تنها ممکن است پیشرفت تدریجی فناوری به نوعی بر سرعت رشد آن تاثیر گذارد.


این روزها با افزایش آگاهی عمومی از مزایای بازاریابی عصب پایه، برخی بانک‌ها، موسسات مالی و موسسات خدمات بیمه‌ای جهت هر چه اثربخش‌تر کردن اقدامات خود به شیوه‌ها و روش‌های برآمده از نوروساینس روی آورده‌اند. در این میان، شرکت نوروفوکوس از جمله موسسات پیشتاز ارائه دهنده‌ی خدمات بازاریابی عصب پایه در دنیا است که امروزه مشتریان بسیاری از جمله در حوزه‌ی خدمات بانک‌داری دارد.

نوروفوکوس با استفاده از ابزارهای علم عصب‌شناسی سفری هیجان‌انگیز را در ناخودآگاه مصرف‌کنندگان ترتیب داده است تا به این وسیله باورها و عقاید عمیق و واقعی آنها نسبت به برند موسسات مالی و پولی را مورد سنجش قرار دهد.


. این یافته ها از طریق بررسی مستقیم ساختار های عصبی مغز انسان بدست آمده و با اطمینان و قاطعیت می توان گفت که نه فرضیه، بلکه قانون هست.


محققان نوروفوکوس در این مطالعه از روش SRT(Subconscious Resonance Test) یا آزمون رزونانس ناخودآگاه بهره برده‌اند. آزمون SRT شامل این سه فناوری است:

1. فناوری الکتروانسفالوگرافی (EEG) با وضوح تصویر بالا و حسگرهایی که واکنش‌های مغزی افراد را 2000 بار در ثانیه اندازه‌گیری می‌کنند.

2. ابزار ردیابی حرکات چشمی که نقاط تمرکز و خیرگی چشم مخاطبان را به دقت شناسایی می‌کند.

3. واکنش‌سنج رسانای پوستی (GSR)، که امکان اندازه‌گیری درگیری هیجانی مخاطبان در مواجهه با محرک مربوطه (مثل یک اگهی تلویزیونی) را با اندازه‌گیری چیزهایی مثل میزان تعریق و دمای پوست فراهم می‌کند.


● آموزش باید بر مبنای نیاز های فردی و گروهی باشد .یک فرد آموزش دهنده این رشته باید اشراف کاملی به علم بازاریابی داشته باشد تا بتواند با استفاده از علوم روانشناسی خدمات ویژه ای را به مخاطب خویش ارائه بدهد.

خلاقیت و تاثیر گذاری به روشی نوین شالوده اصلی نورو مارکتینگ میباشد. یک کارشناس برجسته در نورو مارکتینگ کاملا روی رقابت تمرکز نموده بیشتر توجه خود را به ایده‌های جدید و محصولات مورد تقاضای بازار هدف خویش جلب خواهد نمود.


داگلاس فن‌پرت (Douglas Van Praet) از بزرگان نورو مارکتینگ اعتقاد دارد که:


ما به قدری سر خود را با تلاش‌های بیهوده برای به چنگ آوردن سهم بازار دیگران گرم می‌کنیم که از مسأله‌ی بیشینه ساختن سهم بازار و ایجاد بازارهای جدید برای خود غافل می‌مانیم.

روی انسانها تمرکز کنید نه مصرف‌کنندگان، واژه‌ی مصرف‌کننده توأم با گستاخی است و به نوعی به معنای ترجیح دادن منافع سازمان به منافع انسانی است. نقش انسانها این نیست که مصرف‌کننده‌ی محصولات باشند، بلکه نقش آنها تامین امیال و نیازهای عمیق، اصیل، و حقیقی زندگی‌شان است.


●● اقدامات مهم و اساسی در نورو مارکتینگ


1- تمرکز بر روی ذهن و نیاز مخاظب در درجه اول اهمیت قرار میگیرد.

2-دوم حرکات انفجاری و تاثیر گذار بر روی ذهن آنها در درجه دوم اهمیت قرار میگیرد.

3-سوم شکستن مقاومت مشتری

4- قانع کردن مغز مشتری

5-راضی کردن مشتری از طریق احساسات وی

6-قانع کردن حافظه مشتری، قانع کردن ناخودآگاه مشتری و قانع کردن خودآگاه مشتری

●● مجداد تاکید میکنم تصمیمات مرتبط با خرید همواره براساس احساسات و هیجانات ناخوآگاه صورت می‌پذیرند. و تعقل منطقی تنها در انتهای فرآیند و به منظور قضاوت در مورد تصمیمی که گرفته شده کارایی دارد.

نتیجتا تسلط بر عصب شناسی دارای نقشی ویژه در این رشته میباشد. تطبیق چارچوبهای مفهومی عصب‌شناسی با تصمیم‌گیری و شناسایی مبنای عصبی فرآیندهای تصمیم‌گیری از اهمیت ویژ ه ای برخوردار میباشند.

کار نورومارکتینگ شناسائی ناخودآگاه انسان است تا بداند چه چیزهایی مورد پسند انسان واقع می گردد و نیازهای پنهانش چیست.

نورومارکتینگ کلید ذهن انسان را رو می کند و نقشه ذهن هر انسانی را ترسیم می کند، نورو مارکتینگ سوال نمی پرسد بلکه با تحلیل سیگنالها و داده های خروجی از مغز متوجه می شود که انسان واقعا با دیدن چه عناصری تحریک می شود و حاضر است برای چه چیزهایی پول خرچ کند. حاضر است به چه کسی رای دهد. حاضر است برای چه اهدافی تلاش کند و......

نتیجتا هدف این رشته تسلط بر چگونگی فعل و انفعالات مغز انسان و چگونگی واکنشهای مغز مخاطب که 95 درصد از تصمیمات خریداران در آن رخ می‌دهد و همچنین نگاهی ویژه به بازار هدف در نوع تقاضا , نیاز و خاصیت انعطاف‌پذیر آن( نوروپلاستیسیتی ) نسبت به برندها و نوع خدماتشان در برآورده کردن نیازهای وی وبررسی سطح ناخودآگاه افراد، یعنی لایه‌ای از ذهن که در آن مواردی مثل زبان، فرهنگ، تحصیلات و ........ میباشد .


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۴ ، ۱۹:۵۸
hasan sabilan ardestani

سبک دادائیسم ( ناهمگن گرایی‌) DADAISME در تبلیغات چیست؟


در شرایط کنونی و با توجه به پیچیدگیهای شخصیتی انسانها و انتظارات و برداشتهای متفاوت آنان از نوع تبلیغات متفاوت در بازار, مشاوران بازاریابی و تبلیغات بر آن شده اند که باتوجه به استراتژیهای دقیق و منظم بر مبنای نیاز مخاطبان آگاه که خواسته ها و سلیقه های آنها با توجه به فن آوریها و تکنولوژیها در حال توسعه دائما در حال تغییر است , کمپین های تبلیغاتی خود را بر مبنای سبکهای خاص , جهت تاثیر گذاری بیشترکه با توجه به تاکتیکهای خاص که نشأت گرفته از استارتژی کلی میباشد را در نظر بگیرند.

در ابتدا به تعاریف عمومی از این سبک میپردازیم:


دادائیسم : ناهمگن گرا

نام دادا بی هدف ,از واژه نامه انتخاب شده – به معنی اسب گهواره ای است). 

· کارهای دادائیستی: ضدهنر،ضد منطق، وبه قصد خشمگین کردن -طرد کامل ارزش های قبلی و لذا شاید پاک کردن گذشته.

● دیدگاه دادائیست ها


دادائیسم سرفصل هنر پیشگام یا آوانگاردیسم هنری در قرن بیستم است. تمام آثار انتزاعی مدرن غریب و غیرطبیعی چیزی به این مکتب بدهکار هستند.در این مکتب رویا پردازی و جملات دروغین عوام فریبانه که این روزها مد شده است جایگاهی ندارد.

به کار آفرینشگران گمنام، انواع هنرهای مردمی و بومی، هنرهای ابتدایی، کارکردی، طراحی صنعتی و غیره ارزش نهادند. آنها به دستخط فردی و انحصاری هنرمند، بی اعتنا بودند. برخی از آثار آنها کار مشترک یا گروهی است و امضای هنرمندی واحد را بر خود ندارد.

آنها به قالب اثر هنری، کمپوزیسیون کلی اثر، هماهنگی عناصر و مواد کار آن با دیدی تازه نگاه کردند. هیچ شگردی را نباید کنار گذاشت. هر تکنیکی می تواند درجایی سودمند باشد. اصل آنست که هنر ویژگی های زندگی مدرن را نشان دهد، که آشفتگی و ناهماهنگی بخشی از آنست.

دادائیست ها تکنیک کلاژ که عبارتست از به هم چسباندن و مرتبط ساختن تکه های اشیائی نظیر کاعذ، تکه های روزنامه، عکس و .... بر روی یک سطح میباشد و یکی از عوامل اصلی ایجاد نوآوری در هنر معاصر است را (پس از نوآوری های پابلو پیکاسو و ژرژ براک) در سطح تازه و گسترده ای به کار بردند. آنها با فتومونتاژهای جسورانه شان راه طراحی و گرافیک مدرن را هموار کردند.

● ● تبلیغات دادائیسم


سبک تبلیغاتی داداییسم یکی از سبک های تهاجمی است. بیشتر شرکت هایی که قصد نابود کردن رقبای خود یا هجوم ناگهانی به بازار با یک محصول جدید یا ایده جدید را دارند از این سبک بهره می گیرند.

در استراتژی این سبک همواره باید به ارائه روشهای برجسته ای که در تضاد با وجه غالب سبکها و کلیشه های رایج و روز مره باشد و آنها را تحت شعاع قرار بدهد را مورد توجه قرار داد.

در این سبک باید از روشهای غیر معمول و ناب , جهت فتح اذهان مخاطبین که تا بحال آنها را تجربه نکرد ه اند استفاده نمود.


ایجاد کنندگان این سبک با ساختار شکنی و فرم زدایی آگاهانه باید همواره دستاوردهای فنی و هنری سالهای گذشته را به نحو شایسته ای به خدمت بگیرند تا بتوانند محتوای جامعه روز را بیان نمایند.که همواره سرعت ,کیفیت و در بر داشتن فرهنگ و هویت ملی و انسانی برنامه تیلیغاتی را در بر داشته باشد.


اجرای فی البداهه صحنه هایی از تولید یا ارایه محصول، موسیقی پرسروصدا و نامناسب از ویژگی های تبلیغات داداییسم است. به طوری که در این هرج و مرج تبلیغاتی، مشتریان را نیز با خود همراه می کنند و آنان را هم به بازی می کشانند. در حراج های کشورهای جهان سوم گاهی این گونه تبلیغات به وفور یافت می شود به خصوص در تبلیغات کاندیداهای احزاب گوناگون از این نوع سبک تبلیغاتی استفاده می شود. ولی در کشورهای غربی در اغلب موارد از این سبک به صورت کاملاً علمی برای استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی استفاده می کنند.

● انواع تکنیک ها در دادائیسم


1.تکنیک هیچ گرایی در تبلیغات : در این تکنیک بسیاری از نظریه پردازان تبلیغات یک دید پوچ گرا دارند و این تکنیک را نوعی تاکتیک نیز به حساب می آورند زیرا پوچی را به عنوان نماد اطلاع رسانی کالاها و خدمات بر می گزینند و بی هدف به بازار تبلیغات هجوم می آورند.

2. تکنیک هرج ومرج طلبی : در این نوع تبلیغات با از بین بردن قانون ها ومرزها و تحریک مخاطبان ، هرج و مرجی در محیط بازار ومحیط رقابت به وجود می آید . این هرج و مرج گاهی استراتژی بازاریابان است که سعی در برهم زدن بازار دارند.

3. تکنیک هنجار ستیزی و تناقض گویی : این تکنیک تبلیغات هر چیز متعارفی در تبلیغات را مردود می داند. کاملا با قوانین بازار و تبلیغات زمانه خود سر جنگ دارد و در تمامی برنامه تبلیغات ، هنجارستیزی کاملا مشهود است. ضدو نقیض گویی از ویژگی های بارز این تکنیک تبلیغات است. کالاها و آدم های خوب را بد و کالاهاو آدم های بد را خوب تبلیغ می کند.

4. تکنیک شک به همه چیز : تبلیغاتی که به زبان داداییستی باشد به همه نظام ها و واقعیت ها شک می کند. چرا که آنان به دوام و ثبات هیچ چیز معتقد نیستند و همه چیز را بر پایه تصادف و شانس می دانند.

5- تکنیک ساختارشکنی:درهم شکستن اصول و اجراهای منسوخ شده و ویران کردن قالب های کهنه با استفاده از خلاقیت باعث بو جود آمدن نشاط، امید و سرخوشی و گریز از بی تحرکی و راکد ماندن از ویژگیهای این سبک میباشد.مجریان این سبک در قرن اخیر با شالوده شکنی های خود باعث جهش، جوشش و جنبشی در عصر جدید شدند.

● 

● اسلحه مهم مشاوران در استفاده از این سبک


تجرید اسلحه اصلی مشاوران در سیستم تبلیغاتی دادائیسم میباشد.تجرید یک عمل ذهنی میباشد که ذهن پس از آنکه چند چیز مشابه را درک کرد، آنها را با یکدیگر مقایسه می کند. اوصافی را که مخصوص به هر یک از آن هاست، کنارگذاشته و وجه تشابه و صفت مشترک میان همه آنها را بر می گزیند. سپس از آن صفت مشترک، یک مفهوم کلی می سازد که درباره همه آن افراد صادق است.

مشاوران تبلیغات در این سبک استراتژیها ی تبلیغاتی خود با استفاده از این عمل ذهنی ,بر مبنای نیازهای موسسات و استفاده بهینه از تمام اجزاء و پتانسیلهای شرکتها بدون اضافه نمودن هزینه های گزاف و بهم ریختن قواعد کلی و کلیشه ای و همواره پیشرو بودن , غیر متعارف بودن و همچنین تغییرو تناقض با احتراز از تزئینات تجملی ودستیابی به نوعی هماهنگی بین ضرورت های کارکردی و کیفیت زیباشناختی، خوش ساختی و خوش ترکیبی و ایجاد حسی صمیمانه نزد مخاطب بازار هدف آنها را بصورتی هدفدار و موثر با خود همراه خواهند نمود.

نهایتا خلاقیت ,نوع آوری توأم با ساختار شکنی آگاهانه از ویژگیهای عمده این سبک تبلیغاتی میباشد.


عادل بیات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۴ ، ۱۰:۲۶
hasan sabilan ardestani