مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

لطفا برای استفاده مطلوب از این سایت به طبقه بندی موضوعی عنایت کنید

افراد، گروه ها و سازمانهای زیادی وجود دارند که «به عنوان کارگزاران غیر حرفه ای» متقبل عملیاتهای تبلیغاتی خود هستند و از خدمات آژنس های تبلیغاتی بی بهره اند.
کارگزاران غیر حرفه ای تبلیغات که بخش عمده ای از جامعه تبلیغاتی نیز هستند نیاز به خدماتی همچون آموزش، آمار و ارقام از مشتری ها و بازار، ابزارهای تبلیغاتی، مدیریت و فنون تبلیغاتی، نمونه کارهای مشابه تبلیغاتی و غیره دارند.
این جانب دکتر حسن سبیلان اردستانی در صدد هستم به عنوان «مشاور تبلیغات» به ارائه بخشی از خدمات تبلیغات در این سایت بپردازم.

آخرین نظرات

سبک دادائیسم ( ناهمگن گرایی‌) DADAISME در تبلیغات چیست؟


در شرایط کنونی و با توجه به پیچیدگیهای شخصیتی انسانها و انتظارات و برداشتهای متفاوت آنان از نوع تبلیغات متفاوت در بازار, مشاوران بازاریابی و تبلیغات بر آن شده اند که باتوجه به استراتژیهای دقیق و منظم بر مبنای نیاز مخاطبان آگاه که خواسته ها و سلیقه های آنها با توجه به فن آوریها و تکنولوژیها در حال توسعه دائما در حال تغییر است , کمپین های تبلیغاتی خود را بر مبنای سبکهای خاص , جهت تاثیر گذاری بیشترکه با توجه به تاکتیکهای خاص که نشأت گرفته از استارتژی کلی میباشد را در نظر بگیرند.

در ابتدا به تعاریف عمومی از این سبک میپردازیم:


دادائیسم : ناهمگن گرا

نام دادا بی هدف ,از واژه نامه انتخاب شده – به معنی اسب گهواره ای است). 

· کارهای دادائیستی: ضدهنر،ضد منطق، وبه قصد خشمگین کردن -طرد کامل ارزش های قبلی و لذا شاید پاک کردن گذشته.

● دیدگاه دادائیست ها


دادائیسم سرفصل هنر پیشگام یا آوانگاردیسم هنری در قرن بیستم است. تمام آثار انتزاعی مدرن غریب و غیرطبیعی چیزی به این مکتب بدهکار هستند.در این مکتب رویا پردازی و جملات دروغین عوام فریبانه که این روزها مد شده است جایگاهی ندارد.

به کار آفرینشگران گمنام، انواع هنرهای مردمی و بومی، هنرهای ابتدایی، کارکردی، طراحی صنعتی و غیره ارزش نهادند. آنها به دستخط فردی و انحصاری هنرمند، بی اعتنا بودند. برخی از آثار آنها کار مشترک یا گروهی است و امضای هنرمندی واحد را بر خود ندارد.

آنها به قالب اثر هنری، کمپوزیسیون کلی اثر، هماهنگی عناصر و مواد کار آن با دیدی تازه نگاه کردند. هیچ شگردی را نباید کنار گذاشت. هر تکنیکی می تواند درجایی سودمند باشد. اصل آنست که هنر ویژگی های زندگی مدرن را نشان دهد، که آشفتگی و ناهماهنگی بخشی از آنست.

دادائیست ها تکنیک کلاژ که عبارتست از به هم چسباندن و مرتبط ساختن تکه های اشیائی نظیر کاعذ، تکه های روزنامه، عکس و .... بر روی یک سطح میباشد و یکی از عوامل اصلی ایجاد نوآوری در هنر معاصر است را (پس از نوآوری های پابلو پیکاسو و ژرژ براک) در سطح تازه و گسترده ای به کار بردند. آنها با فتومونتاژهای جسورانه شان راه طراحی و گرافیک مدرن را هموار کردند.

● ● تبلیغات دادائیسم


سبک تبلیغاتی داداییسم یکی از سبک های تهاجمی است. بیشتر شرکت هایی که قصد نابود کردن رقبای خود یا هجوم ناگهانی به بازار با یک محصول جدید یا ایده جدید را دارند از این سبک بهره می گیرند.

در استراتژی این سبک همواره باید به ارائه روشهای برجسته ای که در تضاد با وجه غالب سبکها و کلیشه های رایج و روز مره باشد و آنها را تحت شعاع قرار بدهد را مورد توجه قرار داد.

در این سبک باید از روشهای غیر معمول و ناب , جهت فتح اذهان مخاطبین که تا بحال آنها را تجربه نکرد ه اند استفاده نمود.


ایجاد کنندگان این سبک با ساختار شکنی و فرم زدایی آگاهانه باید همواره دستاوردهای فنی و هنری سالهای گذشته را به نحو شایسته ای به خدمت بگیرند تا بتوانند محتوای جامعه روز را بیان نمایند.که همواره سرعت ,کیفیت و در بر داشتن فرهنگ و هویت ملی و انسانی برنامه تیلیغاتی را در بر داشته باشد.


اجرای فی البداهه صحنه هایی از تولید یا ارایه محصول، موسیقی پرسروصدا و نامناسب از ویژگی های تبلیغات داداییسم است. به طوری که در این هرج و مرج تبلیغاتی، مشتریان را نیز با خود همراه می کنند و آنان را هم به بازی می کشانند. در حراج های کشورهای جهان سوم گاهی این گونه تبلیغات به وفور یافت می شود به خصوص در تبلیغات کاندیداهای احزاب گوناگون از این نوع سبک تبلیغاتی استفاده می شود. ولی در کشورهای غربی در اغلب موارد از این سبک به صورت کاملاً علمی برای استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی استفاده می کنند.

● انواع تکنیک ها در دادائیسم


1.تکنیک هیچ گرایی در تبلیغات : در این تکنیک بسیاری از نظریه پردازان تبلیغات یک دید پوچ گرا دارند و این تکنیک را نوعی تاکتیک نیز به حساب می آورند زیرا پوچی را به عنوان نماد اطلاع رسانی کالاها و خدمات بر می گزینند و بی هدف به بازار تبلیغات هجوم می آورند.

2. تکنیک هرج ومرج طلبی : در این نوع تبلیغات با از بین بردن قانون ها ومرزها و تحریک مخاطبان ، هرج و مرجی در محیط بازار ومحیط رقابت به وجود می آید . این هرج و مرج گاهی استراتژی بازاریابان است که سعی در برهم زدن بازار دارند.

3. تکنیک هنجار ستیزی و تناقض گویی : این تکنیک تبلیغات هر چیز متعارفی در تبلیغات را مردود می داند. کاملا با قوانین بازار و تبلیغات زمانه خود سر جنگ دارد و در تمامی برنامه تبلیغات ، هنجارستیزی کاملا مشهود است. ضدو نقیض گویی از ویژگی های بارز این تکنیک تبلیغات است. کالاها و آدم های خوب را بد و کالاهاو آدم های بد را خوب تبلیغ می کند.

4. تکنیک شک به همه چیز : تبلیغاتی که به زبان داداییستی باشد به همه نظام ها و واقعیت ها شک می کند. چرا که آنان به دوام و ثبات هیچ چیز معتقد نیستند و همه چیز را بر پایه تصادف و شانس می دانند.

5- تکنیک ساختارشکنی:درهم شکستن اصول و اجراهای منسوخ شده و ویران کردن قالب های کهنه با استفاده از خلاقیت باعث بو جود آمدن نشاط، امید و سرخوشی و گریز از بی تحرکی و راکد ماندن از ویژگیهای این سبک میباشد.مجریان این سبک در قرن اخیر با شالوده شکنی های خود باعث جهش، جوشش و جنبشی در عصر جدید شدند.

● 

● اسلحه مهم مشاوران در استفاده از این سبک


تجرید اسلحه اصلی مشاوران در سیستم تبلیغاتی دادائیسم میباشد.تجرید یک عمل ذهنی میباشد که ذهن پس از آنکه چند چیز مشابه را درک کرد، آنها را با یکدیگر مقایسه می کند. اوصافی را که مخصوص به هر یک از آن هاست، کنارگذاشته و وجه تشابه و صفت مشترک میان همه آنها را بر می گزیند. سپس از آن صفت مشترک، یک مفهوم کلی می سازد که درباره همه آن افراد صادق است.

مشاوران تبلیغات در این سبک استراتژیها ی تبلیغاتی خود با استفاده از این عمل ذهنی ,بر مبنای نیازهای موسسات و استفاده بهینه از تمام اجزاء و پتانسیلهای شرکتها بدون اضافه نمودن هزینه های گزاف و بهم ریختن قواعد کلی و کلیشه ای و همواره پیشرو بودن , غیر متعارف بودن و همچنین تغییرو تناقض با احتراز از تزئینات تجملی ودستیابی به نوعی هماهنگی بین ضرورت های کارکردی و کیفیت زیباشناختی، خوش ساختی و خوش ترکیبی و ایجاد حسی صمیمانه نزد مخاطب بازار هدف آنها را بصورتی هدفدار و موثر با خود همراه خواهند نمود.

نهایتا خلاقیت ,نوع آوری توأم با ساختار شکنی آگاهانه از ویژگیهای عمده این سبک تبلیغاتی میباشد.


عادل بیات

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۲
hasan sabilan ardestani

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی