مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

لطفا برای استفاده مطلوب از این سایت به طبقه بندی موضوعی عنایت کنید

افراد، گروه ها و سازمانهای زیادی وجود دارند که «به عنوان کارگزاران غیر حرفه ای» متقبل عملیاتهای تبلیغاتی خود هستند و از خدمات آژنس های تبلیغاتی بی بهره اند.
کارگزاران غیر حرفه ای تبلیغات که بخش عمده ای از جامعه تبلیغاتی نیز هستند نیاز به خدماتی همچون آموزش، آمار و ارقام از مشتری ها و بازار، ابزارهای تبلیغاتی، مدیریت و فنون تبلیغاتی، نمونه کارهای مشابه تبلیغاتی و غیره دارند.
این جانب دکتر حسن سبیلان اردستانی در صدد هستم به عنوان «مشاور تبلیغات» به ارائه بخشی از خدمات تبلیغات در این سایت بپردازم.

آخرین نظرات

اهمیت و نقش تبلیغات در بازاریابی فرهنگی

سه شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳ ق.ظ

اهمیت و نقش تبلیغات در بازاریابی فرهنگی


بازار


کلمه بازار تداعی کننده خیابانی شلوغ و مملو از خریداران و فروشندگان است. اما به صورت دقیق تر بازار را به عنوان هر مکانی که گروهی از خریداران واقعی و بالقوه یک محصول وجود داشته باشند, تعریف می‌کنند. اندازه بازار به تعداد کسانی که اظهار نیاز می کنند و میزان نیاز آنها و توانایی خریداران برای انجام معامله بستگی دارد.


بازاریابی


بازاریابی به معنای اداره کردن و گسترش بازارها به منظور تامین نیازهای خریداران و شناسایی نیازهای بالقوه است. فعالیت های بازاریابی را می توان به ترتیب تولید محصول، تحقیق بازار،  ایجاد ارتباط، توزیع،  قیمت گذاری و ارائه خدمات دانست.


اما فلسفه اصلی مدیریت بازاریابی برچهار عامل استوار است که آنها را با عنوان چهار p (محصول،  قیمت، تشویق،  جایگاه) می شناسند.  مشخصات محصول،  قیمت تعیین شده برای آن، جایگاه مناسب زمانی و مکانی برای عرضه محصول و عوامل تشویق کننده ای مانند تبلیغ و اطلاع رسانی تشکیل دهنده آمیخته بازاریابی می باشند.


 بازاریابی امیال و نیازهای ارضا نشده را شناسایی می‌کند. همچنین ضمن تعریف و تخمین اندازه یک بازار تعریف شده، میزان سودآوری آن را نیز اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت دیگر بازاریابی، بخش‌هایی از بازار را به عنوان مناسب‌ترین بخش بازار برای شرکت شناسایی و مشخص می‌کند که شرکت نیز توانایی و امکان عرضه خدمات به آنها را دارد و همچنین مناسبترین محصولات و خدمات مورد نیاز آن بخش را طراحی و معرفی می‌کند.


بازاریابی دارای دو جنبه است:


1-     از طرف بازاریابی، نوعی نگرش مدیریت است که برجلب رضایت مشتری تکیه دارد.


2-     از طرفی مجموعه ای از فعالیت ها برای اجرای فلسفه بازاریابی است.


بازاریابی فرهنگی (MarketingCulture)


حال با توجه به مفاهیم ارائه شده از بازاریابی و فرهنگ به استخراج تعریف بازاریابی فرهنگی می پردازیم.


·        به مجموعه ای از فعالیت های انسان، فرهنگی، برنامه ریزی شده، هدایت شده جهت پاسخ گویی به نیاز های فرهنگی جامعه از طریق ارائه خدمات یا کالاهای فرهنگی انجام می شود بازاریابی فرهنگی گوییم.


·        بازاریابی فرهنگی فرایندی است در راستای پیش بینی نیاز های فرهنگی جامعه و پاسخ گویی به نیاز ها از طریق مبادلات فرهنگی  .


·        مجموعه فعالیتی که منجر به جلب توجه مشتری برای تامین خدمات یا کالای فرهنگی خواهد شد.


·        تلاش سازمان یافته برای پیش بینی نیازهای فرهنگی جامعه و پاسخگویی به آن نیاز.


مدیریت  بازاریابی فرهنگی


 به جریان برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری نیروی انسانی و منابع جهت هماهنگی و کنترل مطلوب جریان عرضه و تقاضای کالا و خدمات فرهنگی مدیریت  بازاریابی فرهنگی گفته می شود.


عبارت است از تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل برنامه هایی که هدف آن ایجاد سطح مطلوبی از مبادلات فرهنگی باشد..


روند مدیریتی که رضایتمندی مشتری را به صورت مستمر و ثمر بخش در طول زمانی معین ،مشخص پیشگویی می کند.


وظایف اصلی در مدیریت بازاریابی فرهنگی


1-     تحلیل: کسب اطلاع از بازارهایی که موسسه یا سازمان فرهنگی در آن فعالیت می کنند.


2-     تعین هدف های بازاریابی : شناخت روند های بازارهایی که پتانسیل وجود دارد.


3-     برنامه ریزی: تصمیم گیری برای میزان کالا و خدمات که پاسخگوی نیاز جامعه خاص یا تعریف شده فعلی و آینده باشد.


4-     اجرا: سازماندهی جهت توسعه،تولید و توزیع محصولات و خدمات فرهنگی


5-     کنترل: بررسی وضعیت مطلوب طراحی می باشد و یا وضعیت موجود و ارزیابی آن که آیا باهدف مورد نظر تطبیق دارد یا خیر؟


6-     ایجاد تقاضا: بایستی برای محصول و خدمات ارائه شده تقاضا ایجاد نمود.


7-     شناخت دقیق عناصر فرهنگی مخاطب در بازاریابی


اهمیت و نقش بازاریابی فرهنگی در ارائه ی محصولات و خدمات فرهنگی


1-     توجه و تمرکز جامعه به سمت فعالیت ها و خدمات فرهنگی در جامعه (ایجاد نیاز)


2-     زمینه گسترش و توسعه فعالیت های فرهنگی را فراهم می آورد .


3-     موجب گسترش دانش فرهنگی جامعه خواهد شد.


4-     به توسعه فرهنگی کمک می کند .


5-     با عث ترویج فرهنگ در سطح بین المللی می شود.


6-     به بهبود کیفی خدمات و کالا های فرهنگی  کمک می کند.


7-     موجب حفظ و بقاو ترویج ارزشها ی فرهنگی   می شود.


8-     موجب بقای موسسات و تولید کنند گان و عرضه کنندگان کالاهای فرهنگی می شود.


9-     بستر ساز سرمایه گزاری و تقویت نهادهای فرهنگی می شود.


10-  انتقال سرمایه های سرگردان به سوی فعالیت های فرهنگی می شود.


11-  باعث کار آفرینی در صنایع فرهنگی می گردد.


12-  با عث پویایی فرهنگی می شود.


13-  شناخت بهتر نیاز های فرهنگی و دسته بندی آنها جهت ارائه دهندگان کالا و خدمات فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.


14-  گستردگی خلاقیت و نوآوری و خدمات در کالا های فرهنگی را در پی دارد.


15-  صنایع فرهنگی کهن را براساس مختصات و نیاز روز بازتعریف و بازتولید می کند.


16-  باعث افزایش سواد فرهنگی و به دنبال آن ارتقا ی دیگر جنبه های سوادی را به همراه می آورد.


17-  فرهنگ موتور محرکه جامعه است که بازاریابی فرهنگی این موتور را فعال و حرکت آن را تسریع می کند.


بازاریابی بین‌المللی فرهنگ(InternationalMarketing Culture)


 بازاریابی بین‌المللی، در ساده ترین سطح خود، فرآیندی است که در آن یک شرکت تجاری باید در مورد آمیخته بازاریابی خود در ورای مرزهای کشورش تصمیم‌گیری کند. پیچیده‌ترین سطح آن، شامل ایجاد واحد تولیدی و هماهنگ کردن استراتژی بازاریابی شرکت در سراسر جهان می‌باشد.


طبق تعریفی دیگر، بازاریابی بین‌المللی عبارت است از انجام فعالیت‌های تجاری برای رساندن کالا و خدمات یک شرکت به مشتریان یا مصرف‌کنندگان خود در بیش از یک کشور، به منظور کسب سود.


مراحل و اصول بازاریابی جنبه استاندارد و عمومی دارند و در همه بازارها و کشورها قابل اجرا هستند. تنها وجه تمایز بازاریابی داخلی و بازاریابی بین‌المللی در حوزه فعالیت آنهاست. همین تفاوت مهم مبحث جدید بازاریابی بین‌المللی را بوجود می‌آورد که از جمله مسائل مورد توجه در آن، آگاهی از مسائل کشور(های) دیگر، اتخاذ استراتژی‌های مناسب برای ورود به کشورها و بازارهای مختلف و انجام اقدامات خاص در بازارهایی است که برای خارجیان تا حدی با اطمینان کمتر و ریسک بالاتر همراه است.


عوامل موثر در ترویج عبارتند از:


   1. تبلیغات : هرگونه ارایه و عرضه ایده ها، کالاها یا خدمات که یک واحد تبلیغاتی، فرد یا موسسه انجام دهد که مستلزم پرداخت هزینه باشد.


   2. روابط عمومی: ایجاد مناسبات مطلوب با جوامع مختلفی است که با شرکت سروکار دارند از طریق کسب شهرت خوب، ایجاد تصویر ذهنی کلی مطلوب و برخورد مناسب، با برطرف کردن مسایل، شایعه ها، حرف وحدیث ها و وقایع نامطلوب..


   3. پیشبرد فروش: محرک های کوتاه مدت برای تشویق یا خرید محصول و خدمات .


   4. فروشندگی فردی: فرایند فروش به شکلی که شامل ارایه حضوری و فرد به فرد یک کالا از یک فرستنده به یک خریدار است.


   5. بازاریابی مستقیم: استفاده از ارتباط مستقیم در جهت رسیدن به مصرف کننده و مخاطب، عمدتاً از طریق بهره گیری از شیوه های نوین ارتباطی.


   برای موفقیت در هر یک از عوامل ترویج لازم است سایر عوامل را نیز به کار بگیریم. ابزارهای گوناگونی در ترویج موثر هستند که بکارگیری آنها در جای مناسب می تواند ما را به نتیجه مطلوب برساند. در کشور ما، در اذهان عمومِ مردم، بسیاری از ابزارهای پیشبرد فروش و روابط عمومی، فروشندگی شخصی  و بازاریابی مستقیم، به عنوان تبلیغات جای گرفته است.  باید توجه داشت که جایگاه تبلیغ به عنوان یکی از عناصر مهم ترویج یا به زعم دکتر محمدیان به عنوان مهاجم تیم فوتبال بسیار ملموس تر از سایر عوامل است.


نقش تبلیغات در بازاریابی


امروزه تولید و ارائه کالا به تنهایی کافی نیست اگر بخواهیم در یک محیط رقابتی موفق شویم باید مشتریان را جذب کرد و تبلیغ بخشی از بازاریابی موفقیت آمیز به حساب می آید اگرچه بازاریابی و تبلیغات دو مقوله مجزا هستند اما اساساً تبلیغات ابزار مهم جذب مشتری و تقویت بازار یک کالاست برای ترویج استفاده از یک کالا بعد از کیفیت کالا تبلیغات نیاز اولیه محسوب می شود. تبلیغ کمک می کند که مشتریان به تولید کننده کالا وفادار بمانند و هم بازار جدیدی را برای شرکت به وجود می آورد برای تبلیغات شیوه های مختلفی وجود دارد از جمله رسانه (تلویزیون، رادیو)، مجله، روزنامه، اینترنت و ... که برای معرفی کالا و اگهی های تجاری و علاقه مند کردن مشتریان بسیار مناسب اند البته باید عنوان کرد که روش تبلیغ نیز بسیار مهم است. اصولاً تبلیغ های نهفته شاید بیشترین اثر را در مخاطب داشته باشند تبلیغاتی که آهسته و آرام به مرزهای شخصی رخنه می کند نه آشکارا که مخاطب قصد مقابله با آن را داشته باشد مثلاً تبلیغ یک کالا در بطن یک فیلم پرمخاطب نه تنها مزاحمتی برای مخاطب ایجاد نمی کند بلکه به مرور زمان با تکرار تبلیغ اسم و نوع کالا در ذهن مخاطب شکل می گیرد این در حالی که می بینیم هنگام پخش تیزرهای تبلیغاتی میان یک برنامه موفق یا یک مجموعه تلویزیونی پربیننده بسیاری از مخاطبان در مدت زمان تبلیغات شبکه های دیگری را نگاه می کنند پس شناخت مشتری در تعیین روش تبلیغات نیز مؤثر است.


          در واقع بازاریابی به دنبال تأمین نیازهاست بنابراین بازاریاب باید بررسی کند با توجه به این که سلیقه مصرف کنندگان متفاوت است و این سلیقه ها هم دستخوش تغییر و تحول می شود به چه صورتی می تواند کالا و خدمات را بهتر، بیشتر،دقیق تر و در نهایت با کیفیت بالا به مردم ارائه کند اگرچه در زمینه بازاریابی هزینه های زیادی صرف تبلیغات می شود که البته برای رسیدن به جایگاه مناسب در کسب و کار لازم است اما هماهنگی در عوامل بازاریابی نیز نقش به سزایی را ایفا می کنند اگر نظام بازاریابی را مثل یک تیم فوتبال فرض کنیم تبلیغات و عوامل بازاریابی در نقش مهاجمان تیم هستند برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب تیم باید با یکدیگر همکاری داشته باشند عوامل مؤثر در بازاریابی نیز باید با هم همکاری کنند تا به نتیجه مطلوب که فروش می باشد دست پیدا کنند ضعف هر کدام از عوامل ایجاد خدشه در بازاریابی می کند. یک بازاریاب موفق قبل از تبلیغ کالا که مهمترین نحوه آشنایی خریدار با جنس یا کالا و خدمات می باشد باید توانایی این را داشته باشد که با تلفیق اصول بازاریابی که تبلیغات یکی از ارکان آن است بتواند راه را برای عرضه گسترده به بازار هموار کند بنابراین شرط اصلی موفقیت یک تولید کننده کالای فرهنگی یا ارائه کننده خدمات و یک مدیریت صحیح این است که ابتدا افراد متخصص و آگاه را به بازار به منظور بازاریابی جذب کند. کسانی را که قدرت خلاقیت و نوآوری و ترکیب کردن علم و تجربه در زمینه بازاریابی داشته باشند و یتوانند با هر ترفندی از نیازهای مشتری آگاهی یافته و زمینه را برای شناساندن کالا به مشتری مهیا کند و تعداد مصرف کنندگان را افزایش دهد.


نتیجه گیری


تجارت، بازار و بازاریابی موضوعی مهم و پیچیده است و تنها کسانی در این حوزه موفق هستند  که بتوانند قبل از هر چیزی مخاطبان و نیازهای آنان را شناسایی کنند و آن نیازها را با کالای فرهنگی تولید شده تطبیق دهند اینجانب که برای فروش کالا در حد وسیع تر نقش تبلیغات آشکار می شود با تبلیغات مناسب می توان نگاه مخاطب را به سوی نیازش معطوف کرد یک مُبلغ آگاه در تبلیغات با ارائه توصیف کامل کالا به نیاز مخاطب پاسخ می دهد و او را ترغیب به استفاده از کالا می کند در مسیر تبلیغات باید اعتماد مشتری را به نوع کالا بالا برد و به او اطمینان داد که با استفاده از خدمات ما می تواند نیازهای خود را تأمین کند اما اگر روش تبلیغ نادرست باشد و نتواند کالا را به مخاطب بشناساند در واقع زمان و هزینه، انرژی صرف شده برای تبلیغات هدر رفته است بعد از تبلیغ اولیه و جذب مشتری به بازار مشکل ترین مرحله آغاز می شود چون بازاریاب خوب نباید بگذارد مشتری عرصه خرید بازار را ترک کند و باید بتواند مشتری را برای بازار کالای خود نگه دارد بازاریاب می تواند اطلاعات تازه در خصوص کالاهای جدید یا خدمات پس از فروش را برای مشتری ارسال کرده و از این طریق ارتباط خود را با مشتری حفظ کند به طوری که مشتری کالای خریداری شده را هرگز فراموش نکند.


تهیه تنظیم: زهره سیاحی – فرشته اسدپور- زینب زمانی- زهرا پرموزه- حمیده پورجوادخواه

http://culture.loxblog.ir/post/193

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۲
hasan sabilan ardestani

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی