مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

دکتر حسن سبیلان اردستانی

مشاور خدمات تبلیغات

لطفا برای استفاده مطلوب از این سایت به طبقه بندی موضوعی عنایت کنید

افراد، گروه ها و سازمانهای زیادی وجود دارند که «به عنوان کارگزاران غیر حرفه ای» متقبل عملیاتهای تبلیغاتی خود هستند و از خدمات آژنس های تبلیغاتی بی بهره اند.
کارگزاران غیر حرفه ای تبلیغات که بخش عمده ای از جامعه تبلیغاتی نیز هستند نیاز به خدماتی همچون آموزش، آمار و ارقام از مشتری ها و بازار، ابزارهای تبلیغاتی، مدیریت و فنون تبلیغاتی، نمونه کارهای مشابه تبلیغاتی و غیره دارند.
این جانب دکتر حسن سبیلان اردستانی در صدد هستم به عنوان «مشاور تبلیغات» به ارائه بخشی از خدمات تبلیغات در این سایت بپردازم.

آخرین نظرات

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM)

پنجشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۴۵ ب.ظ

تاثیر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM) بر گردشگری

تحلیل‌های آماری گویای نقش محسوس شبکه‌های اجتماعی در افزایش اعتماد و کاهش ریسک گردشگران نسبت به یک مقصد مسافرتی خاص است. در عین حال، افزایش اعتماد و کاهش ریسک مستقیما منجر به جلب نظر گردشگران با نیت سفر به یک نقطه مشخص می‌شود. این امر می‌تواند از طریق جذب تعداد بیشتری از گردشگران خارجی زمینه‌ساز دستیابی به اهداف مورد نظر از سیاست گذاری گردشگری در کشور باشد و تاثیر غیرمستقیم شبکه‌های اجتماعی بر پیاده‌سازی سیاست‌های گردشگری را از مجرای مولفه‌های رفتاری ممکن کند.

طبق آخرین بررسی‌های منتشرشده از سوی گوگل، 85 درصد از کل سفرهایی که در جهان صورت می‌گیرد، تقریبا از طریق جست وجوی آنلاین برای انتخاب مقاصد سفر انجام می‌شود. این آمار نشانگر آن است که بازاریابی از طریق رسانه‎های اجتماعی که آن را با عنوان «SMM» می‌شناسیم، به طور فزاینده‌ای برای صنعت گردشگری و سفر اهمیت یافته است.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی(SMM)، نامی است برای تمامی فعالیت‌هایی که باعث تعامل وب‌سایت‌ها و موسسات تجاری و کسب‌وکار‌های مختلف با وب‌سایت‌های دیگر و افزایش محبوبیت آنها در میان شبکه‎های اجتماعی متنوع در فضای وب می‌شود.



SMM مخفف عبارت Social Media Marketing و به معنی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. این نوع بازاریابی اینترنتی بر پایه حضور فعال در شبکه‎های اجتماعی محبوب به منظور افزایش ترافیک وب‌سایت و ارتباط بیشتر با مشتریان شکل گرفته است. در بازاریابی رسانه‎های اجتماعی از شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و گوگل پلاس و نیز انواع دیگر ابزارهای نوین از جمله اسکوائر ، اینستاگرام، یلوپیج و مانند آنها استفاده می‌شود.


طبق بررسی‌ها ی انجام شده، در سال‌های اخیر به اشتراک گذاشتن اطلاعات نیز سهم بالایی در انتخاب مقصد سفر داشته است، به طوری که در سال 2013 از هر چهار نفر یک نفر از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده است.


بازاریابی رسانه‎های اجتماعی در صنعت گردشگری و هتلداری نیز مبدل به مکانی برای ترویج نام‌های تجاری موفق و همچنین پیدا کردن ترکیب درستی از ابزارهای مناسب جهت استفاده از مزایای آنها شده است. 


 بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مشخصا بر فعالیت موفق و تبلیغات آنلاین در شبکه‌های اجتماعی، COBRAs و نیز بازاریابی از طریق دهان به دهان (eWOM) استوار است. شبکه‌های اجتماعی با ارائه انواع اطلاعات درباره تعداد لایک‌ها و دیس لایک‌ها از مشتریان خود سرنوشت یا خط سیر یک کالا یا موسسه کسب‌وکار را مشخص می‌کنند. این تکنیک‌ها بسیار تعیین‌کننده هستند، زیرا برای کالا و کسب‌وکار خود مخاطبان مشخصی را تعریف کرده و هدف قرار می‌دهند.


از طریق رسانه‌های اجتماعی اطلاعات درباره هر کالا یا موسسه تجاری به کاربران عرضه شده و با دفعات لایک که از سوی کاربران دریافت می‌کند، به نوعی تبلیغات نیز انجام شده است. 

ارتباط مشتریان آنلاین یک برند با فعالیت‌های مختلف (COBRAs) روش دیگری است که برای تبلیغ کالا و معرفی خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. فعالیت‌هایی چون آپلود عکسی از کفش ورزشی در فیس‌بوک نمونه‌ای از بازاریابی COBRA است، تکنیک دیگر برای بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات دهان به دهان یا (eWOM) است؛ توصیه‌های الکترونیکی و قضاوت و ارزیابی یک کالا از طریق ارتباط متقابل مشتریان با یکدیگر.


ارائه دیدگاه‌ها وجمع‌بندی آن به صورت آنلاین درباره یک هتل، نمونه‌ای از بازاریابی «eWOM» یا تبلیغات از طریق دهان به دهان است. شرکت یا موسسه هتلداری می‎تواند دو نتیجه محتمل را از این طریق درباره خدمات مهمان‌پذیری خود به دست آورد. اگر خدمات خوبی ارائه داده باشد، نتیجه آن ثبت دیدگاه‌های مثبت است که نوعی تبلیغ برای هتل از طریق رسانه است. روشن است که خدمات ضعیف و ناکارآمد هتل نیز می‌تواند دیدگاه منفی مشتری را در بر داشته باشد که در واقع به معنی نابودی شهرت و اعتبار شرکت یا موسسه هتلداری است. 

اما بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تجربه موفقی برای برخی کسب‌وکار‌های کوچک و محلی بوده است. در واقع موارد موفقی از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در دست است که از شبکه سایت‎های اینترنتی به عنوان تکنیک ارتقای کسب‌وکار خود بهره بسیاری برده‌اند. تجربه نشان داده است صاحبان کسب‌وکار‌های کوچک هم می‎توانند با جست وجوی افراد در شبکه‌ها و سایت‌های اجتماعی در محدوده‌های محلی و کوچک‌تر دست به تبلیغ و بازاریابی و معاملات خاص خود بزنند. 


این روش می‌تواند به صورت انحصاری و فردی باشد و یا به شکل تبلیغاتی از این دست که با ارائه نسخه‌ای از این توییت شما می‌توانید یک کالای رایگان (مثلا یک نوشیدنی یا یک وعده غذای رایگان) به‌دست بیاورید یا تخفیف بگیرید. این نوع پیام‌ها دیگر افراد محلی را نیز تشویق می‌کند کالا یا خدمات تجاری و مثلا کالای گردشگری خاصی را که در این شبکه‌ها معرفی شده، دنبال کنند تا از این طریق به معامله‌ای پرسود دست یابند. در این فرآیند کالای تجاری، بیشتر دیده و شناخته می‌شود و خود را در سطح بالاتری از بازاریابی به مشتریان بیشتری معرفی کرده و ارتقا می‌دهد. این کار در نهایت به معنی قابلیت دیده شدن یک برند یا کالای تجاری است.


رسانه اجتماعی می‌تواند به هر رسانه ‌که توسط کاربران ساخته می‌شود یا محتوای آن توسط کاربران مصرف می‌شود و یا توسط کاربران توزیع می‌شود، مربوط باشد. امروزه برخی رسانه‌های اجتماعی محبوب و پرکاربرد با به اشتراک‌گذاری ویدئو و تصویر، مطالب مطبوعاتی و ... نقش انکارناپذیری در صحنه کسب‌وکار و فعالیت‌های تجاری ایران دارند.

رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، مای‌اسپیس، لینکدین و به ویژه فوروم‌های اختصاصی می‌توانند در رابطه با موضوعی مرتبط با صنعت گردشگری و نیز افراد فعال در آن، همچون سکوی پرتابی برای بخش‌های مختلف این صنعت به شمار روند. این رسانه‌ها به ویژه ابزار کارآمدی برای گفت وگو با مشتریان بالقوه محسوب می‌شوند. بنابراین کلید اصلی در SMM، گفت وگویی است که بین اعضای شبکه اجتماعی صورت می‌گیرد. البته اغلب آغاز این گفت وگو از سوی یک کارگزار داخلی، می‌تواند در این پروسه مانند یک کاتالیزور (تسریع‌کننده) عمل کند.

متخصصان به راهبردهای وب، نامی دیگر را هم برای وب‌سایت‌هایی که از زاویه دید اجتماعی در سطح بالایی بهینه‌سازی شده‌اند، ابداع کرده‌اند؛ بهینه‌سازی رسانه اجتماعی (SMO)! در واقع SMO فرآیندی است که در پس هر راهبرد بازاریابی رسانه اجتماعی خوبی قرار دارد.


امروزه رسانه‌های اجتماعی نقشی ذاتی در هر جنبه‌ای از صنعت سفر و گردشگری ایفا می‌کنند؛ در طول تعطیلات، حدود 50 درصد از مسافران شرح حال و دیدگاه‌های خود را همراه با انواع عکس و توصیفات درباره مقصدهای مختلف گردشگری بر روی شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی قرار می‌دهند و استفاده از تلفن‌های همراه متصل به تجهیزات و سایت‌های اینترنتی، این امکان را بیش از پیش سرعت بخشیده و گسترش داده است. از این رو باید توجه داشت 50 درصد از مسافران دیگر نیز عکس‌ها و دیدگاه‌های خود را در حین سفر و تجربه‌های گوناگونی که به‌دست آورده‌اند و مشاهدات خود را بدون واسطه و بدون وقفه از طریق رسانه‌های اجتماعی و یا در وبلاگ‌های خود ماندگار می‌کنند. این فرآیند اکنون با خواست‌ها و امیال مردم پیرامون هر موضوعی تقویت شده و به پدیده‌ای دامن زده است که انواع کالاهای تجاری از جمله کالاها و خدمات گردشگری را دهان به دهان در شبکه‌های اجتماعی معرفی و تبلیغ می‌کند. 

آمارهای جهانی حاکی از گسترش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. این آمارها نشان می‌دهد حجم اطلاعات دیجیتالی در طول پنج سال گذشته 9 برابر افزایش یافته و همچنین پیش‌بینی شده است در سال 2014، 43 درصد از رزرواسیون‌های سفرها در دنیا از طریق اینترنت انجام می شود. بنابر تحقیقات انجام‌شده، امروزه یک نفر از دو مسافری که سفر تفریحی انجام می‌دهند، برای انتخاب مقصد سفرشان از جست وجوهای اینترنتی استفاده می‌کنند. 


در همین راستا شرکت گوگل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی جهان که از دو سال پیش اقدام به سه‌بعدی کردن برخی بناهای مشهور جهان روی نقشه ماهواره‌ای خود (گوگل ارث) کرده بود، خدمات خود را در صنعت گردشگری به‌شدت گسترش داده است. این شرکت در تازه‌ترین اقدام خود دست به ارائه نقشه مقصدهای مختلف جهان از نظر تعداد بازدیدکنندگان آن محل در گوگل و در واقع آمار عکاسی کاربران گوگل زده است. گوگل پیش از این نیز در اقدامی دیگر بسیاری از بناهای تاریخی اصفهان را به‌صورت سه‌بعدی با قابلیت چرخش تصاویر به نمایش درآورد. پیش از این اقدام گوگل، تنها چندین بنای تاریخی و ساختمان مهم در جهان به‌صورت سه‌بعدی روی صفحه گوگل ارث مشاهده می‌شدند که کعبه، اهرام مصر، ساختمان رادیو فرانسه، برج ایفل و برخی آثار دیگر را شامل می‌شد. در نسخه جدید گوگل ارث اما تعداد تصاویر 360 درجه از آثار تاریخی کشور بیشتر شده و تصاویر میدان آزادی و تخت جمشید و برخی کوه‌های کشور به آن افزوده شده است. بنابراین اکنون فضا و مسیر برای حرکت آزادانه‌تر موسسات و شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری و شرکت‌های مسافرتی وابسته به گردشگری هموار است، اما این امکانات ظاهرا چنان که باید در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار نگرفته است. این ابزارها به ویژه برای آگاهی و فرهنگ‌سازی در مسیر گردشگری پایدار اهمیتی بسیار دارد، چراکه در کشور ما بیشتر علاقه‌مندان به سفر و برنامه‌های جدی گردشگری، به نحوی به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند.


در واقع استراتژی استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM)، استفاده از چند برنامه به صورت همزمان، دستیابی به منابع متعدد اطلاعاتی و یا آزمایش روش‌های مختلف در آن جهت دستیابی به بهترین روش برای رفع نیازهای تجاری و بازاریابی است.

http://www.goldenbusinessmagazine.com/news/n210-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-SMM-%D8%A8%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۱
hasan sabilan ardestani

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی