سود بد چیست و چه تاثیری بر تجربه مشتری دارد؟
سود بد چیست و چه تاثیری بر تجربه مشتری دارد؟
همه شرکتها سودآوری را دوست دارند، اما سود بد چطور؟ ایده سود بد اولین بار توسط فِرِد رِیچ هِلد در کتابی با عنوان پرسش نهایی مطرح شد و اشاره به پولی دارد که از طریق رفتار فریبنده یا گمراهکننده از مشتری کسب میشود.سود بد میتواند به طیف گستردهای از معاملات مشکوک از فروش محصولات با پیامهای فریبنده، استفاده از استراتژیهای قیمتگذاری گیجکننده، تحمیل محصولات گران به مشتریان از همهجا بیخبر یا گمراه کردن مشتریان به هر طریقی اطلاق شود. درواقع، سود بد به قیمت روابط با مشتریان کسبشده و در بلندمدت میتواند منجر به ایجاد فاجعه برای اعتبار و کسبوکار شما شود.

یافتن مثالهایی از سود بد خیلی سخت و دشوار نیست. مثلاً به یکی از یکی از صورتحسابهای تلفن معمول که دریافت میکنید توجه کنید، در آن صورت میتوانید متوجه برخی اقلام هزینه شوید که بهصورت خیلی ریز در بخشهایی از صورتحساب در ارتباط با خدماتی درج میشوند که احیاناً بهعنوان مصرفکننده اصلاً تصور نمیکنید که برای آنها هم هزینهای را پرداخت میکنید. سودهای بد همچنین میتواند در مواردی دیده شوند که خطوط هوایی در ازاء درخواست بسیار کوچک و ناچیز مسافرین از آنها هزینههایی را دریافت میکنند، مواردی که شرکتهای اجاره دهنده خودرو بر خدمات ناچیز با مسافتهای بسیار کوتاه هزینههای غیرمنطقی طلب میکنند یا بهطور ناخواسته مشترک خدمات شرکتی میشوید که اصلاً از آن استفاده نکرده، آن را طلب نکردهاید و اصلاً خبر ندارید که باید در صورت عدم استفاده آن را لغو کنید. شرکتها در اندازههای مختلف بسیار پیش میآید که متهم به کسب سودهای بد باشند و این مورد بهراحتی در صنایع مختلف هم قابلمشاهده بوده و تنها محدود به یک یا دو صنعت خاص نمیشود.
زمانی که در مسیر کسب چنین سودهایی قرار میگیرید و یکی از مشتریان شما هم پی به این رفتار شما میبرد، کسب مجدد اعتماد آنها بهشدت سخت و دشوار است. یک مشتری که تجربه بدی را با شما پشت سر گذاشته است از احتمال بیشتری برای ترغیب کردن دوستان و دیگر اعضای خانواده خودش جهت عدم همکاری و تعامل با برند شما برخوردار است، که خود در بلندمدت میتواند منجر به از دست رفتن مقدار بیشتری از سهم بازار و سودآوری شما شود. باوجود فروم ها و وبسایتهایی اختیار و کنترل انتشار نظر مشتریان در آنها در دست شما نیست، درج یک محتوای از طرف یک مشتری ناراضی در برخی از مواقع میتواند منجر به فاجعهای بزرگ برای شما شود. سودهای بد بهراحتی شمارا در برابر رقبا خودتان آسیبپذیر میکند، خصوصاً امروزه که شفافیت کسبوکارها بهواسطه وجود فنّاوری از هر زمان دیگری آسانتر شده است و شفافیت در کارها هم همیشه و همیشه برنده بوده و هست. مشتریان هم همچنین نسبت به گذشته داناتر شده و سریعتر به روشها و تکنیکهای مختلف برای کسب سود بد پی میبرند.
اجتناب از این روشها به اصول اولیه کسبوکار خوب بازمیگردد – صادق بودن و رفتار منصفانه داشتن و تعامل با مشتریان بهصورت مثبت و سازنده. زمانی که با مشتریان همانند مردم عادی و نه همانند اعداد نوشتهشده بر روی اسکناسها برخورد کنید، آنها هم با بازخورد مثبت و وفاداری نسبت به برند شما، به شما پاسخ میدهند. تصور نکنید که برای رسیدن به سود بیشتر نیاز به تقلب و گمراه کردن دیگران دارید – مطمئن باشید که این کار برای شما در آینده هزینه خواهد داشت و هزینه آن را هم باید با برند خودتان پرداخت کنید. سود خوب همیشه بهتر از سود بد بوده و هست، همچنان که یک تجربه خوب از مشتری و برای مشتری همواره بهترین انتخاب است.
زهرا داودی
https://www.ibazaryabi.com/%D8%B3%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C/