مدیران محترم کانونهای آگهی و تبلیغاتی در تنظیم آگهی های تبلیغاتی خود مکلف به رعایت مقررات و قوانین و دستور العمل های موضوعه به شرح ذیل می باشند. و مدیر مسئول محترم ضمن اعمال دقیق ضوابط و مقررات از انتشار آگهی بر خلاف ضوابط و مقررات ممانعت به عمل می آورند.
بدیهی است کانونهای آگهی و تبلیغاتی متخلف پیگرد قانونی قرار می گیرند و در صورت عدم تمکین از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.
1 – ماده 12و 13 آئین نامه تأسیس و نظارت بر امور کانونهای آگهی و تبلیغاتی مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی
الف- آگهی های تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشد.
ب – استفاده از تصاویر و عناوین مقامات عالیرتبه مملکتی و تمثال پیشوایان مذهبی و شخصیتهای تاریخی و فرهنگی کشور در آگهی هایی که هدف آنها ارائه کالاهای مصرفی و خدمات مشابه می باشد ممنوع است .
پ – آکهی های تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد.
ت – در آگهی های تبلیغاتی ادعاهای غیر قابل اثبات و مطالب گمراه کننده نباید گنجانده شود.
ث – آگهی تبلیغاتی نباید محتوی گفتار یا تصاویری باشد که برای اخلاق و معتقدات مذهبی و عفت عمومی توهین آمیز باشد.
ج – در آگهی های تبلیغاتی نمی توان از قول منابع علمی ادعاهایی به عمل آورد که ا ز طرف منابع موثق علمی تایید نشده باشد.
چ – تبلیغ کالاهای بازرگانی و خدمات تجاری در کودکستانهای، دبستانها، دبیرستانها ممنوع است. ح – تحقیر و استهزاء دیگران تلویحاً و یا تصریحاً در آگهی های تبلیغاتی ممنوع است.
خ – تبلیغاتی که مروج فساد یا مخالف ادیان رسمی و برخلاف عفت عمومی باشد ممنوع است.
د- تعیین جایزه در مقابل تشویق به خرید و مصرف ممنوع است.
ماده 13 – آگهی های مربوط به خواص مواد غذایی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی طبق مقررات مربوط مستلزم گرفتن اجازه قبلی از وزارت بهداری و بهزیستی است.
تبصره : تبلیغ در مورد خواص داروها ممنوع است مگر بر طبق ضوابط ماده 5 قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب 1344
توضیحاً : در خصوص انجام خدمات پزشکی مختلف از قبیل ترک اعتیاد، درمان جوش صورت، درمان لاغری و چاقی، برداشتن چربی بدن، درمان خالهای پوست، پیلینگ و پاکسازی پوست، الکترولیز و از بین بردن موهای زائد، درمان چین و چروک، کاشت و پیوند مو به هر طریق درمان ریزش مو، درمان لک و پیس، تجویز داروهای ساختنی و مراکز طب سوزنی، هومیوپاتی، انرژی درمانی که عواقب و اثرات غیر قابل جبران در بردارند. چاپ اینگونه آگهی ها علاوه بر اینکه از سوی موسسات غیر مجاز پزشکی، غیر قانونی است و اساس بندهای 10،2،1 15و16 آئین نامه سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ماده 5 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 29/3/1334 و اصلاحات مصوب سالهای 1362 و 23/1/1367 مجلس شورای اسلامی حتی برای اعضای سازمان نظام پزشکی نیز قانونی نمی باشد. به طوری که فقط اعضا می توانند در درج آگهی ها نام و نام خانوادگی – تخصص – نشانی شماره تلفن مطب یا دفتر کار خود را جهت اطلاع رسانی ذکر نمایند و درج آگهی های گمراه کننده ممنوع است و مرجع تشخیص آن سازمان نظام پزشکی محل می باشد. بنابراین در صورت مشاهده این گونه تخلفات، وزارت متبوع و سازمان نظام پزشکی در دفاع از حقوق مصرف کننده، متخلفین را تحت پیگرد قانونی قرار خواهند داد. (2)
2 – ماده 3 دستورالعمل اجرایی مصوب مورخ 11/2/1379 کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ا رشاد اسلامی
2-1- تبلیغاتی که مروج فساد و عقاید خرافی یا مخالف ادیان رسمی کشور باشد ممنوع است.
2-2- در آگهی یک کالا و یا خدمات خاص نباید تلویحاً و یا تصریحاً کالا و خدمت مشابه دیگری نفی شود.
2-3- آگهی های تبلیغاتی نباید سبب رنجش اشخاصی که از برخی معلولیت ها و یا بیماری رنج می برند شود.
2-4- تبلیغ کالاها و خدمات در مراکز مذهبی، علمی و آموزشی ممنوع است.
2-5- تبلیغات نباید موجب توهین با ادیان رسمی کشور، آداب، رسوم، قومیتها، لهجه ها و گویش های مختلف شود.
2-6- استفاده از صحنه هایی نظیر استعمال دخانیات و موارد مشابه دیگر که مضر به سلامت انسان بوده و یا اعتیاد آور باشند و به نوعی خواه تصریحاً و یا تلویحاً مصرف آنها را ترویج نمایند مجاز نیست.
2-7- تبلیغاتی که مروج تخریب محیط زیست انسان، جنگل ها، مراتع و منابع طبیعی و زیستگاه های طبیعی جانوران باشد ممنوع است.
2-8- تبلیغ نباید القاء وحشت و خشونت کند.
2-9- در تبلیغات نمی توان از دست نوشته ها و تصاویری استفاده کرد که جانوران را در حال اذیت و آزار نشان دهد.
2-10- در جریان موارد تبلیغاتی باید کلیه قوانین مربوط به حمایت از حقوق مادی و معنوی مؤلفان، مصنفان و هنرمندان و آئین نامه های مربوط رعایت شود.
2-11- هر گونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است.
2-12- پوشش و آرایش شخصیتهای مورد استفاده در آگهی باید مناسب با عرف ملی مذهبی جامعه باشد.
2-13- آگهی ها نباید تداعی کننده ترجیح بین جنس مذکر و مونث باشد.
2-14- در تبلیغات استفاده از کودکان برای معرفی کالا و خدماتی که انتظار مصرف کالا و یا بهره مندی از خدمت و یا خرید آن توسط ایشان نمی رود ممنوع است.
2-15- ترویج زبان بیگانه، غلط نویسی و غلط گویی در تبلیغات مجاز نیست.
2-16- چنانچه به هنگام تنظیم آکهی های تبلیغاتی ضرورت استفاده از خط بیگانه وجود داشته باشد باید اندازه خط زبان فارسی بزرگتر از خط زبان بیگانه باشد( حداقل 70% متن و حروف فارسی به گونه ای که از نظر بصری و حجم حروف فارسی بر حروف لاتین غلبه داشته باشد.)
2-17- در صورت اقتضای موضوع آگهی، برای استفاده از نقشه و پرچم جمهوری اسلامی در آگهی باید پرچم رسمی و نقشه کامل کشور آورده شود.
2-18- تبلیغات نباید تولیدات داخلی را بی ارزش نشان دهد.
2-19- تبلیغ کالاها، خدمات و مصنوعات کشورهای بیگانه در صورتی مجاز است که عرضه و فروش آن در داخل کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد.
2-20- تبلیغ بر روی تأسیسات، دیوارها، ابنیه، و ساختمان های سفارتخانه ها و نمایندگی های سیاسی دول خارجی ممنوع است.
2-21- تبلیغ بر روی تأسیسات، دیوارها، ابنیه و ساختمانهای اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیردولتی منوط به کسب اجازه قبلی از صاحبان و مسئولان آنها می باشد.
2-22- تبلیغ کالاها و فرآوردهایی که طبق تبصره 4 ماده 6 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که اجرای استاندارد را در مورد آنها اجباری اعلام کرده است منوط به داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد. کانون مکلف به اخذ گواهی لازم از سفارش دهنده می باشد.
2-23- سفارش دهندگان و سازندگان آگهی ها باید مستندات لازم قانع کننده و قانونی برای ادعاها و استدالال های موضوع آگهی را داشته باشند.
2-24- تبلیغ فیلمهای سینمایی، داستانی و ... نیازمند اخذ مجوز از معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.
3- دستورالعمل اجرایی نحوه صدور و ا نتشار آگهی نامه های تبلیغاتی مصوب مورخ 12/5/1382 کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی :
الف – در عنوان آگهی نامه باید نام کانون آگهی و تبلیغاتی نوشته شده باشد و اضافه کردن هر عنوان دیگر مانند ویژه نامه ها – پیش شماره- فوق العاده – عناوین مشابه ممنوع است.
ب – آگهی نامه باید دارای شناسنامه ای باشد که در آن نام کانون و شماره پروانه فعالیت نشانی کانون شماره تلفنی و حوزه فعالیت با تحت پوشش و نامه چاپخانه در آن درج شود. ج- کانون های تبلیغاتی موظف هستند تعداد 2 نسخه از آگهی نامه را به اداره تبلیغات در شهر تهران و در شهر ستانها به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهای مربوطه تحویل نمایند.
4- ماده 7 حدود وظایف و نحوه فعالیت مراکز مجری آموزشهای آزاد کشور مصوب مورخ 23/5/1380 شورای عالی انقلاب فرهنگی
تبلیغ مراکز آموزشی فقط در صورت ارائه مجوز رسمی و پروانه فعالیت از وزارتخانه های مربوط مجاز می باشد.
5- ماده 22 ضوابط تاسیس و نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری مصوب مورخ 21/1/1380 شورای عالی انقلاب فرهنگی
تبلیغ آوزشگاههای آزاد هنری فقط در صورت ارائه مجوز و پروانه فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با رعایت دقیق متن مجوز و منحصراً با قید نام مصوب مندرج مجاز است.
6- ماده 7 آئین نامه اجرایی ضوابط برگزاری مسابقات دینی و فرهنگی و هنری مورخ 20/3/82 شورای فرهنگی عمومی
چاپ و انتشار یا تدوین خبر وآگهی و اعلان مربوط به برگزاری مسابقات موضوع این آئین نامه (مجموعه سوالات فرهنگی، هنری، مقاله نویسی- داستان نویسی – خاطره نگاری – فیلم نامه نویسی – نمایشنامه نویسی – نقد نویسی – سرودن شعر- خلاصه نویسی – بهترین فیلم – محصولات چند رسانه ای اجرای موسیقی و سایر فعالیتهای فرهنگی) قبل از صدور مجوز برگزاری مسابقه از طرف اداره کل مجامع و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع می باشد. کانونهای تبلیغاتی موظفند قبلاً مجوز لازم و ممهور به مهر مخصوص را از متقاضی آگهی مطالبه نمایند.
7 – ماده 13 و 14 آئین نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب مورخ 19/2/1378 هیات وزیران
کلیه روزنامه ها و نشریه های فارسی زبان موظفند مفاد قانون را در کلیه مطالب خود از جمله آگهی های رعایت نمایند و استفاده از تابلو و یا نوشته ها یا نشانه هایی که منحصراً به خط غیر فارسی تنظیم شده باشد ممنوع است .
8- ماده 2و 3 آئین نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی مصوب مورخ 13/10/1374 هیات وزیران .
در آگهی های پیش فروش ساختمانها درج شماره مجوز انتشار آگهی از سازمان مسکن و شهرسازی و محل مشخصات عمومی طرح، تعداد واحدها، حدود قیمت، زمان تحویل واحدها و سایر اطلاعات طبق مفاد مجوز مربوط الزامی است.
9- قانون ضرورت اخذ مجوز برای خرید و فروش – نگهداری، تبلیغ و ا ستفاده از دستگاه فلزیاب مصوب مورخ 15/2/1379 مجلس شورای اسلامی
تبلیغ و استفاده از هر گونه دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور، منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور می باشد.
10- دستورالعمل منع تبلیغ کالاهای وارداتی که قاچاق محسوب می شوند مصوب مورخ 10/10/1381 هیات وزیران و ضوابط اجرایی تبصره 19 قانون بودجه سال 1383 کشور
تبلیغ اقلام خارجی مانند ( یخچال – تلویزیون – چای – قطعات یدکی خودرو و قطعات یدکی رایانه ) به صورت غیر قانونی بدون ثبت سفارش در وزارت بازرگانی وارد می شوند ممنوع می باشد و فقط نسبت به تبلیغات آن دسته از کالاهای خارجی که فعالیت شرکتهای خارجی و نمایندگی رسمی آنها توسط وزارت بازرگانی مجاز اعلام شده ا ست اقدام می شود.
11- بخشنامه دبیر شورایعالی امنیت ملی و مصوب هیات وزیران مورخ 26/1/1383 در خصوص تثبیت نام «خلیج فارس»
استفاده از عنوان ناقص «خلیج» در درج و تنظیم آگهی های تبلیغاتی و یا هر مطلبی در نشریات و تابلوهای تبلیغاتی ممنوع است.