کپیبرداری: هویت برند در صنعت شوینده پاک میشود
کپیبرداری: هویت برند در صنعت شوینده پاک میشود
هویت برند نوعی هنر در نمایش آن برند به مخاطب است و در طول تاریخ هنرهای کپی بسیار ارزانتر از هنرهای اصل، ارزش گذاری شدهاند.
علاوه بر رفتار برند در برابر مخاطب، لوگوی هر برند و بسیاری از مواردی که
در اینباره ذکر شده است، بستهبندی محصول از عوامل موثر در القای هویت یک
برند محسوب میشود.
دو عامل بصری مهم یک برند لوگو و بستهبندی محصول است. حتی جایگاه
بستهبندی محصول در مواردی به قدری اهمیت پیدا میکند که برند در جایگاه
دوم قرار میگیرد و این موضوع تا آنجایی مهم میشود که تغییر در بستهبندی
منجر به کاهش فروش در محصول میگردد، نمونه آن را میتوان بستهبندی
بیسکویت ساقه طلائی ذکر کرد.
حتماً تغییرات بستهبندی شامپو صحت را به خاطر دارید، با توجه به اینکه
تغییر تنها در بروزرسانی برچسب (Label) انجام شد ولی منجر به هزینه گزاف در
اطلاعرسانی برای جلوگیری از سوءاستفاده شد.
معروفترین داستان نیز مربوط به بطریهای کوکاکولا است، طراحی بطریای که
منجر به جهانی شدن این محصول شد. مسلماً این داستان را به دفعات شنیدهاید
که سفارش بطری در اوایل قرن بیستم با این مضمون بوده است : « بطری طراحی
شود که از تیکههای شکسته آن نیز بتوان تشخیص داد کوکاکولا است ».
در زیر نیز با چند عکس اهمیت بستهبندی در منحصربفرد شدن یک برند نمایانتر میشود.
فکر میکنم تا به اینجا همه به اهمیت بالای طراحی بستهبندی در ساختار هویت
برند واقف شده باشیم ولی داستانی که در ایران بسیار اتفاق میافتد این است
که علاوه بر تمام کپیبرداریهای موجود در رابطه با هویت یک برند نیز این
اتفاق میافتد.
اشتباه نکنید! منظور معیارگذاری Benchmark نیست، کاملاً کپیبرداری مدنظر
است و آنهم نه در صنایع خرد بلکه در مورد صنایع کلانی همچون صنعت شوینده و
غیره این اتفاق میافتد و بسیار عجیب است که هزینههای بسیاری که برای
برندسازی و تبلیغات خرج میگردد چرا به کپیبرداری ختم میشود؟!
شاید پایبندی این دسته از تاجران به این اصطلاح زیاد است که «چرخ را دوباره اختراع نکنیم» ولی این را فراموش کردهاند که اگر کل دنیا بر این عقیده بودند در حال حاضر باید چرخهای سنگی روی اتومبیل خود کار میگذاشتند!
در زیر نمونههای از برندسازی در صنعت شوینده ایران قابل مشاهده است که
از نام و لوگو گرفته تا بستهبندی محصول شوینده توسط شرکتهای محترم داخلی
کپیبرداری شده است. بهنظر میرسد هر از گاهی یکی از مدیران ارشد این
شرکتها به یک ماموریت خارج کشور رفته و چند نمونه محصول خارجی را در چمدان
خود به کشور باز میگردانند و همین میشود ایده (البته کپی) یک برند جدید
یا بستهبندی محصول.
http://www.adsportal.ir/7269