افزایش بازدید سایت بر اساس سئو
به دلیل درخواست های مکرر شما دوستان عزیزم لیستی از بهترین و بدترین عملکردها برای طراحی وبسایتی با ترافیک بالا را در این مقاله جمع آوری کرده ام.زمان زیادی برای آماده سازی این مقاله صرف شده است پس پیشنهاد میکنم شما هم زمان زیادی برای مطالعه دقیق آن صرف نمایید.
در اینجا فهرستی از فاکتورهایی که روی رنک شما در گوگل، بینگ، یاهو و دیگر موتورهای جستجو تاثیرگذارند آمده است. لیست شامل فاکتورهای مثبت، منفی و همچنین فاکتورهای بی اثر می باشد. بیشتر فاکتورهایی که در لیست امده است بطور عملی در گوگل و تا حدودی بینگ و یاهو و دیگر موتورهای جستجو با اهمیت کمتر تست شده است. اگر به اطلاعات بیشتری در بخش خاصی از فهرست نیاز دارید، می توانید آموزش سئو ما را از اینجا مطالعه کنید که بصورت مفصل در خصوص کلمات کلیدی، لینک ها، متاتگ و … توضیح داده است.
در درس اول می پردازیم به مهترین مقوله بهینه سازی سایت برای گوگل و در نتیجه افزایش بازدید که آن چیزی نیست جز کلمات کلیدی (عبارات کلیدی).
کلمات کلیدی
- کلمات کلیدی در تگ عنوان:
این مکان یکی از مهمترین مکان ها برای داشتن کلمه کلیدی است چرا که چیزی که درون تگ عنوان نوشته می شود در نتایج جستجو به شکل عنوان صفحه شما نمایش داده می شود. تگ عنوان باید کوتاه باشد (6 تا 7 کلمه حداکثر) و کلمه کلیدی باید نزدیک ابتدای تگ عنوان باشد. (+3)
- کلمات کلیدی در آدرس:
کلمات کلیدی در آدرس ها بسیار مفید هستند به عنوان مثال http://www.newseo.ir/seo-learning که “SEO Learning” عبارت کلیدی است که شما به دنبال رنک برای آن هستید. اما اگر کلمه کلیدی در دیگر بخش های متن ندارید، فقط به داشتن آنها در آدرس ها بسنده نکنید. (+3)
لطفا اگر این مورد را دقیق متوجه نشدید دوباره بخوانید و در صورت نیاز در بخش نظرات از بنده سوال بپرسید !
- تراکم کلمات کلیدی در متن:
یکی دیگر از فاکتورهای مهم که بایستی چک کنید همین تراکم وجود کلمات کلیدی در متن است. 3 تا 7 درصد برای کلمات کلیدی اصلی مناسب است و حداقل 1 تا 2 درصد باید باشد. لطفا دقت کنید که تراکم کلمات کلیدی بیش از 10 درصد مشکوک بنظر می رسد و بیشتر به عنوان کلیشه ای از کلمات کلیدی به حساب می آید تا یک متن نوشته شده طبیعی. (+3)
- کلمات کلیدی در anchor text:
این فاکتور هم بسیار مهم است، خصوصاً برای anchor text لینک های ورودی، چرا که اگر در anchor text لینکی از سایت دیگر کلمه کلیدی داشته باشید، این موضوع به منزله تاییدی از طرف سایت موردنظر برای کلمه کلیدی (و نه بطور کلی سایت) شما است. (+3)
- کلمات کلیدی در هدر (تگ های H1، H2 و …):
یکی دیگر از مکان هایی که حائز اهمیت است اینجاست، اما مراقب باشید که صفحه شما متنی درست و بجا در مورد کلمه کلیدی خاصی، داشته باشد. (+3)
حتما یادتان هست که این تگ ها چه نقش مهمی در شناسایی عبارات کلیدی مهم به گوگل داشتند؟؟!!!
- کلمات کلیدی در آغاز متن:
با اینکه به اندازه ی anchor text، تگ عنوان یا هدر مهم نیست اما تا حدودی بااهمیت است. با این حال، به یاد داشته باشید که آغاز متن الزاما به مفهوم پاراگراف اول نیست به عنوان مثال اگر از جدول استفاده می کنید، اولین پاراگراف متن ممکن است در نیمه دوم جدول باشد. (+2)
- کلمات کلیدی در تگ alt:
جستجوگرها تصاویر را نمی خوانند اما توصیفات متنی عکسها را در تگ alt بررسی می کنند بنابراین اگر در صفحه تان عکس دارید، تگ alt را با تعدادی کلمه کلیدی مرتبط پر نمایید. (+2)
البته شاید برخی از شما دوستان هم از بنده شنیده باشید که گوگل به زودی توانایی پردازش تصاویر را به موتور جستجوگر خود اضافه میکند کما اینکه الآن هم از آن در سطح بسیار کم استفاده می نماید.
- کلمات کلیدی در متاتگ ها:
خیلی خیلی کم اهمیت، خصوصاً برای گوگل. یاهو و بینگ همچنان به آنها اعتماد می کنند بنابراین اگر سایتتان را برای یاهو یا بینگ بهینه می کنید، این تگ ها را پر نمایید. در هر حالتی، پر کردن این تگ ها مشکلی ایجاد نمی کند لذا آنها را پر نمایید.(+1)
- کلمه کلیدی مجاور:
کلمه کلیدی مجاور تعیین کننده این است که چقدر متن و کلمه کلیدی بهم مرتبط هستند. بهترین حالت این است که آنها یکی پس از دیگری باشند (مانند غذای سگ) و هیچ کلمه دیگری بینشان نباشد. برای مثال، اگر شما کلمه “سگ” را در پاراگراف اول و “غذا” را در پاراگراف سوم دارید، اثر مثبتی دارد اما نه به اندازه عبارت “غذای سگ” بدون هیچ کلمه دیگری بینشان. کلمه کلیدی مجاور برای عبارات کلیدی که شامل بیش از 2 کلمه هستند نیز صادق است. (+1)
10. عبارات کلیدی:
مضاف بر کلمات کلیدی، شما می توانید روی عبارات کلیدی نیز کار کنید که شامل چندین کلمه هستند مانند “خدمات سئو سایت”. بهترین حالت زمانی است که عبارت کلیدی را روی عبارات محبوب بهینه کنید لذا در نتایج جستجو کاملا بر مورد جستجو شده منطبق می شود اما گاهی اوقات بنا به دلایلی برای 2 یا 3 کلمه جدا از هم (مانند سئو و خدمات) بجای یک عبارت بهینه سازی انجام می دهید.(+1)
11. کلمات کلیدی درجه دوم:
بهینه سازی برای کلمات کلیدی درجه دوم می تواند ایده ای طلایی باشد چرا که وقتی هر کسی برای کلمات کلیدی محبوب بهینه سازی را انجام می دهد، رقابت کمتری بین صفحاتی که برای کلمات ثانویه بهینه شده اند وجود دارد. به عنوان مثال “دانلود فیلم جدید امین حیایی” ممکن است هزاران بار کمتر از عبارت “دانلود فیلم” کلیک بخورد اما اگر در ایران ساکن باشید برای عبارت اول تعداد ترافیک کم اما هدفمندی بدست می آورید.(+1)
12. کلمات کلیدی هم ریشه:
برای زبان انگلیسی این مورد فاکتور مهمی نیست چون کلماتی که از ریشه یکسانی هستند (مانند سگ، سگها، سگی و …) مشابه در نظر گرفته می شوند و اگر کلمه سگ را در صفحه تان دارید، برای سگها و سگی نیز کلیک دریافت می کنید اما برای دیگر زبان هاکلمات کلیدی هم ریشه می تواند مشکل زا باشند چرا که کلمات متفاوت که از ریشه یکسانی هستند بصورت مشابه درنظر گرفته نمی شود و ممکن است نیاز داشته باشید که همه ی آنها را بهینه سازی کنید.(+1)
13. مترادف ها:
بهینه سازی مترادفات کلمات کلیدی در کنار کلمات اصلی. این کار برای سایت های انگلیسی مفید است، چرا که موتورهای جستجو به اندازه کافی باهوش هستند و بخوبی از کلمات مترادف برای رنک دهی به سایت ها استفاده می کنند اما برای بسیاری از زبان های دیگر کلمات مترادف برای رنک دهی بحساب نمی آیند.(+1)
14. کلمات با اشتباه تایپی (که بنده به این اشتباه غلط ویرایشی می گویم):
تلفظ اشتباه بسیار متداول است و اگر بدانید که کلمات کلیدی مدنظرتان کلمات با املای مشابه دارند (مانند غریب و قریب)، ممکن است علاقه مند شوید که آنها را نیز بهینه سازی کنید. بله، اینکار شاید مقدار بیشتری ترافیک به شما بدهد اما اشتباهات تایپی در سایتتان وجهه خوبی ندارد بنابراین بهتر است که اینکار را انجام ندهید یا فقط برای متاتگ ها اینکار را انجام دهید.(0)
15. کلمات کلیدی خنثی کننده:
هنگامیکه مشغول بهینه سازی برای عبارت طولانی از کلمات کلیدی هستید، خصوصا کلمات غیرمرتبط، اینکار روی تمامی عملکرد بهینه سازی شما اثر منفی می گذارد و باعث از دست رفتن متن می شود.(-2)
16. استفاده ابزاری بیش از حد از کلمات کلیدی:
هر گونه استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (بیش از 10 درصد) تاثیر منفی دارد و درواقع دارید روی از دست دادن نتایج جستجو و حتی مسدود شدن سایتتان ریسک می کنید. (-3)
اگر درس اول این مبحث را نخوانده اید حتما بر روی لینک زیر کلیک کنید و با تمرکز آن را بخوانید و سپس به مطالعه این مقاله بپردازید :
افزایش بازدید سایت بر اساس سئو – درس اول
اما در درس دوم می پردازیم به مقوله مهم بسیار مهم لینک ها و تاثیرات مثبت و منفی آن ها
لینکها – داخلی، ورودی، خروجی
1. anchor text لینک های ورودی:
همانطور که در بخش کلمات کلیدی بحث شد، این مورد یکی از مهمترین فاکتورها برای دستیابی به رنکی خوب است. بهترین حالت این است که در anchor text کلمه کلیدی داشته باشیم، با این حال، در صورت عدم وجود کلمهی کلیدی در متن، مشکل خاصی بوجود نمی آید. نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که نباید همیشه از anchor text یکسانی استفاده کرد، زیرا توسط گوگل مجازاتمیشوید. سعی کنید که از کلمات کلیدی همریشه و مترادف، یا خیلی راحت از نام سایتتان به جای آن استفاده کنید. (+3)
2. مرجع لینکهای ورودی:
علاوه بر anchor text، قابل اطمینان بودن سایتی که به شما لینک میدهد، نیز حائز اهمیت است. به طور کلی، سایتهایی که از PR گوگل بالاتری برخوردار هستند، قابل اطمینان در نظر گرفته میشوند. لینکهای مربوط به سایتهای ضعیف و مزرعه لینک[1]، میتوانند آسیب جدی به شما وارد کنند، بنابراین به هر قیمتی هم که شده از آنها اجتناب کنید . (+3)
3. لینک از سایتهای مشابه:
بطور کلی، هر چه بیشتر، بهتر. ولی قابل اطمینان بودن سایتهایی که به شما لینک میدهند، از تعداد آنها مهمتر است. همچنین، از موارد مهم دیگر، anchor text آنها (و تنوع آن)، فقدان/ وجود کلمات کلیدی در آن، عمر لینک و … است. (+3)
4. لینک از سایتهای .edu و .gov
از آنجا که سایتهای .gov و .edu نسبت به دامنه های .com، .biz، .info و … قابل اطمینانتر هستند، بنابراین لینکهایشان نیز ارزشمند هستند. البته، به دست آوردن چنین لینکهایی کار سختی است. (+3)
5. تعداد backlinks
همانند فاکتور شماره 19، هر چه بیشتر، بهتر. ولی قابل اطمینان بودن سایتهایی که به شما لینک میدهند، از تعداد آنها مهمتر است. همچنین، از موارد مهم دیگر، متن انکُر آنها است که آیا حاوی کلمهی کلیدی است یا نه، و اینکه چقدر از عمر آنها گذشته و … . (+3)
6. anchor text لینکهای داخلی:
اهمیت دارد ولی نه به اندازهی anchor text لینکهای ورودی(یا همان خارجی). (+2)
7. حاشیه anchor text:
متنی که بلافاصله قبل و بعد از anchor text میآید، نیز دارای اهمیت است زیرا بیشتر نشاندهندهی ارتباط لینک است – به این معنی که آیا لینک مصنوعی است یا بطور طبیعی در متن جریان مییابد. (+2)
8. عُمر لینکهای ورودی:
هر چه قدمت لینک بیشتر، بهتر. گرفتن لینکهای جدید و زیاد در مدت کوتاهی، به خرید آنها اشاره دارد.(+2)
9. لینک از دایرکتوریها:
با اینکه شدیداً به دایرکتوریِ موردنظر بستگی دارد، ولی می تواند مفید باشد. همانطور که در DMOZ لیست شده است، دایرکتوری یاهو و دایرکتوریهای مشابه میتوانند برای بالا بردن رنکینگ شما بسیار مفید عمل کنند، ولی با این حال با داشتن خروارها لینک از دایرکتوریهای PRO بیفایده یا حتی مضر خواهند شد، زیرا در صورتیکه صدها یا هزاران از چنین لینکهایی داشته باشید، ممکن است به صورت لینکهای spam در نظر گرفته شوند. (+2)
10. تعداد لینک های خروجی در صفحه ای که به شما لینک داده است
هر چه کمتر برای شما بهتر است چرا که این موضوع لینک شما را با اهمیت جلوه می دهد.(+1)
11. anchor های اسمی
anchor های اسمی که برای اهداف داخلی مفید هستند در عین حال برای سئو نیز مفید هستند چرا که تاکید مضاعف دارد که بخشی از صفحه، پاراگراف یا متن مهم است. در کد، anchor های اسمی به این صورت نمایش داده می شوند:
<A href= “#dogs”>Read about dogs</A>
که در آن “#dogs” ،anchor های اسمی می باشد.(+1)
12. آی پی آدرس لینک ورودی:
گوگل انکار می کند که بین لینک های آمده از آدرس های آی پی یکسان تبعیض قائل می شود لذا برای گوگل آدرس آی پی دارای وزن یکسانی هستند. بینگ و یاهو لینک های آمده از یک آی پی را حذف کنند لذا همواره بهتر است که از آی پی های مختلف لینک بگیرید.(+1)
13. لینکهای ورودی از مزرعههای لینک و دیگر سایتهای مشکوک:
اگر لینکدهیها دوطرفه نباشند، احتمالاً تأثیری منفی بر سئو شما نخواهند گذاشت. ایده این است که تعیین مزرعهی لینکی که به شما لینک میدهد خارج از کنترل شما است، بنابراین زمانی که چنین سایت هایی به شما لینک میدهند مجازات نمیشوید، زیرا خطا از جانب شما نبوده است. با این حال، با ایجاد بعضی تغییرات تازه در الگوریتم گوگل، عکس آنچه گفته شد رخ میدهد. علت این امر آن است که شما بایستی همیشه از مزارع لینک و دیگر سایتهای مشکوک دور بمانید و یا اگر مشاهده کردید که به شما لینک میدهند، با webmaster آنها تماس گرفته و از او تقاضای حذف لینک را کنید. (0)
14. لینکهای خروجی زیاد
گوگل به صفحاتی که شامل تعداد زیادی لینک باشند علاقهای ندارد، بنابراین بهتر است که تعداد آنها را زیرِ 100 تا برای هر صفحه نگهداریم. داشتن لینکهای خروجی زیاد هیچ فایدهای برای رنکینگ شما نداشته و حتی ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت شما هم بشوند. (-1)
15. لینک دادن بیش از اندازه، لینکدادن اسپَمگونه[2]
زمانیکه لینکهای زیادی از سایتهای مشابه داشته باشید، این کار برای رنکینگ شما بد میشود (حتی اگر رویه، لینکدادن درطرفه نباشد یا به سایتهای همکار کمکیفیت لینک دهد) زیرا تداعی خرید لینک یا اسپمینگ است. در بهترین حالت، تنها بعضی از لینکها برای رنکینگ سئو به حساب آورده میشوند.(-1)
16. لینکهای خروجی به مزارع لینک و دیگر سایتهای مشکوک
برخلاف لینکهای ورودی از مزارع لینک و دیگر سایتهای مشکوک، لینکهای خروجی به سایتهای همکار کمکیفیت میتوانند شما را درگیر کنند. شما باید بطور دورهای وضعیت سایتهایی که به آنها لینک داده میدهید را چک کنید زیرا بعضی اوقات سایتهای خوب، سایتهای همکار کمکیفیت میشوند و برعکس. (-3)
17. لینک دادن غیر متقیم
لینک دادن غیرمستقیم زمانی اتفاق میافتد که سایت A به سایت B لینک دهد، سایت B به سایت C لینک دهد، و سایت C باز به سایت A لینک دهد. این مثالی از سادهترین رویه بود، ولی حالتهای پیچیدهتر هم ممکن است رخ دهند. لینک دادن غیرمستقیم شبیه به مبادلهی لینکدهی دوطرفهی پنهان بوده و مجازات دارد. (-3)
البته ناگفته نماند که این نوع لینک دهی در آپدیت های اخیر گوگل تاثیر منفی پیدا کرده است.قبلا به این نوع تبادل لینک ، تبادل عنکبوتی گفته می شد که مفید هم بود …
18. لینکهای تک کاراکتری
زمانیکه شما لینکی تک کاراکتری یا خیلی عریض دارید، از دید کاربران پنهان میماند، بنابراین کسی روی آن کلیک نکرده و واضح است که این لینک فقط برای تحت تأثیر قرار دادن موتورهای جستجو است. (-3)
http://www.newseo.ir/seo-learning/site-manager-top-views
http://www.newseo.ir/seo-learning/increase-website-views
مقاله بسیار عالی