کاربرد روانشناسی رنگ در بازاریابی و تبلیغات و تأثیر آن بر موفقیت طراحی برند
نویسنده:
معصومه قاسمی
استاد راهنما: آقای دکتر احسان احد مطلق
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (بینالملل)
دانشگاه پیام نور واحد ری
چکیده:
روانشناسی رنگ،شاخه ای از علم روانشاسی رفتار است که به مطالعه چگونگی
تاثیر رنگ بر رفتار انسان میپردازد. رنگ باعث افزایش فروش محصولات می شود و
ابزار قدرتمندی برای بازاریابی
است که به تمایل مشتریان به نفوذ بر آنان تاثیر فراوانی دارد. انسان
پیوسته چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ رواشناختی تحت تأثیر رنگها بوده و
بدیهی است که چگونگی تأثیر انسان از رنگ ها ماهیت کاملاً روانی داشته و به
طور غیر مستقیم در هنجار ها، واکنش ها، عکس العمل ها و رفتارهای فرد موثر
باشد.بازاریابان به تدریج در می یابد که رنگ باید نقشی اساسی تر در فرایند
طراحی تا تولید بازی کند، مردم نیز نکته سنج و باریک بین شده اند، به گونه
ای که رنگ را در قالب طراحی محصول می بینند این بیداری عمومی، جوی را می
سازد که در روند طراحی تا فروش احساس می شود و در شیوه انتخاب خریدار تأثیر
می گذارد.
این مقاله با مقدمه ای که حاوی اهمیت
پرداختن به روانشناسی رنگ در بازاریابی و طراحی برند شروع شده و پس از بیان
مساله به معرفی رنگ و برند و برندسازی و ادامه مفصلا به توضیح روانشناسی
رنگ و معانی رنگها در فرهنگها و مذاهب مختلف و همچنین استفاده از رنگهای
مناسب و تاثیر جنسیت وسن مخاطبین و... در تبلیغات و طراحی برند پرداخته است و در نهایت پیشنهاداتی جهت بهبود اثربخشی استفاده از رنگها ارائه گردیده است.
تحقیق حاضر از نوع علمی کاربردی می باشد و از آن جهت مهم است که بتوانیم
مسایل و مشکلاتی که به طور معمول در بلند مدت حل می شوند را بهتر از قبل
انجام دهیم تا شاهد رشد وشکوفایی بیشتری باشیم.
واژگان کلیدی: رنگ، روانشناسی رنگ، برند، بازاریابی، تبلیغات
مقدمه:
بشر از دیرباز با تأثیر پذیری از محیط رنگی طبیعت پیرامون خویش، نسبت به
رنگ حساس بوده و از رنگ در زمینه های مختلف استفاده فراوانی کرده است علاوه
بر آنکه رنگ در ایجاد ارتباط و پیام رسانی نقش مهم و چشمگیری دارد، در
جوامع مختلف به عنوان نماد عاطفی، فرهنگی، قومی و ملی به کار رفته
است.امروزه رنگ ها به عنوان یکی از مهمترین مولفه های تصویری ارتباطات،
کارکرد چشمگیری در بازاریابی یافتهاند و در تبلیغات نیز اغلب به عنوان
عاملی موثر انگاشته میشوند استفاده از رنگ های متفاوت باعث شده تا اکثر
افراد و پزشکان بهروانشناسی رنگ ها روی بیاورند و سعی کنند افرادی را که با
آن ها در ارتباط هستند را ، از روی رنگ روانشناسی کنند و به خصوصیات آنها
پی ببرند .اکثر فروشندگان کالاهای که ما روزمره مصرف می نماییم ، با توجه
به نوع محصول سعی میکنند از رنگ مخصوص آن استفاده نمایند ، به طور مثال
برای بسته بندی کردن یک صابون و یا مواد شوینده از رنگ آبی روشن به خاطر
پاکی و زلالی آن استفاده میکنند و یا از رنگ قرمز تیره و قهوهای برای
محصولاتی که تند یا بد بو باشند استفاده می نمایند. رنگ اولین نمادی است که
موجب جلب توجه مخاطب میشود ، شکل و نوشته به ترتیب بعد از رنگ سبب جذب یا
دفع مشتری میگردند . رنگ را فروشنده خاموش می نامند که باید به گونه ای
به کار گرفته شود در نگاه اول مخاطب را به خود جذب کند، همچنین میتواند
تاثیرات زیادی بر تصمیم خرید و نگرش مخاطبین در خصوص یک محصول و برند داشته
باشد. قسمتی از ارزیابی کیفی مردم ازبرند براساس رنگ صورت میگیرد از
اینرو استفاده سنجیده از آن میتواند منجر به برانگیختن تمایلات مشتریان
گردد.اما اغلب توجه به رنگ ها ، محدود به مسائل فنی ، زیبایی و هارمونی است
و توجه اندکی به مفاهیم و تاثیرات روانی آن میشود . از این رو، با شناخت
تاثیرات رنگها بر تمایلات و رفتار مشتریان، مدیران بازاریابی میتوانند
فعالیتهای خود را به صورت اثربخشتری انجام دهند (یوسفی فر, 1391)