بررسی عوامل مؤثر بر جذب مشتری در روش بازاریابی توسط ایمیل
نویسندگان:
سمانه غلامی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی راهبرد شمال
استاد راهنما:
عباس ابراهیمی
دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:
پژوهش حاضر تلاش نموده، عوامل جذب مشتری در روش ایمیل مارکتینگ که یکی از
ابزارهای مهم عرصه تجارت الکترونیک و مشخصاً بازاریابی اینترنتی می باشد را
بررسی نماید. بدین منظور با مشورت و جمع آوری نظرات افراد متخصص در این
زمینه پرسشنامه ای با 27 سوال طراحی و بین جامعه آماری با اعضای نمونه 106
نفر پخش و داده های مورد نظر جمع آوری گردید. سپس با استفاده از روش آماری
تحلیل عاملی و بهره گیری از نرم افزار اس پی اس اس و تجزیه و تحلیل نتایج
آن به 5 عامل اصلی در جذب مشتری در روش ایمیل مارکتینگ با اولویت اول تا پنجم دست پیدا کردیم:
1. وجود اطلاعات جامع از محصول در ایمیل تبلیغاتی
2. وجود اطلاعات تماس معتبر
3. آشنا بودن فرستنده ایمیل و متناسب بودن با نیاز مشتری
4. شکل ظاهری و نوشتاری ایمیل تبلیغاتی
5. قیمت محصول، قرعه کشی و تخفیفات مربوط به خرید کالا
واژه های کلیدی: بازاریابی اینترنتی، خرید اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، مشتری
مقدمه:
بازاریابی از طریق ارسال ایمیل
های تبلیغاتی به مشتریان، شکلی از بازاریابی مستقیم است که در حال افزایش
می باشد. مطالعات در زمینه بازاریابی از طریق ایمیل در ایران پدیده ای نادر
بوده و در این پژوهش به این هدف که چه عواملی بر جذب مشتری در بازاریابی
ایمیلی موثر هستند خواهیم پرداخت و سپس این عوامل را دسته بندی و بر اساس
اولویت و اهمیت مشخص خواهیم نمود.