رسانه جدید تبلیغاتی؛ وقتی بیلبوردهای تبلیغاتی به پرواز در میآیند
رسانه جدید تبلیغاتی؛ وقتی بیلبوردهای تبلیغاتی به پرواز در میآیند
بیلبوردهای پرندهای که قرار است در ایران استفاده شوند، پاراموتورهایی هستند که توسط یک خلبان هدایت میشوند؛ پاراموتورهایی که از بال آنها بهعنوان رسانه تبلیغاتی استفاده میشود. در این پاراموتورها خلبان برای شروع، پاراموتور را به سمت جلو هدایت کرده و به پرواز در میآورد
کاوشگران روابط عمومی– پس از نخستین پرواز هواپیما توسط برادران رایت هر روز شاهد پیشرفت در این حوزه بودهایم. حوزهای که این روزها به کمک تبلیغات هم آمده و میخواهد یکی از وسایل پروازی خود را تقدیم این صنعت کند تا فعالان این حوزه از آن بهعنوان یک رسانه تبلیغاتی تازه استفاده کنند. این رسانه تبلیغاتی پروازی بیلبوردهای پرنده نام دارد که پس از آزمایشهای مختلف پایش به داخل کشور ما نیز باز شدهاست. بیلبوردهای پرنده همان پاراموتورهایی هستند که قرار است از این پس بالهای آنها محل نصب آگهیهای تبلیغاتی برندهای داخلی شود تا در بالای سر مخاطبان به پرواز درآیند .
خبر حضور این رسانه تازه چند وقتی است که میان اهالی تبلیغات پیچیده است. خبری که درباره آن گمانهزنیهای زیادی شده است. عدهای برایشان عجیب است و میگویند که شاید این رسانه تازه، تبلیغات خفته داخلی را بیدار کند و عدهای دیگر با احتیاط و از دور نظارهگر هستند تا ببینند که آینده این رسانه چه خواهد شد. با تمام این توصیفات «فرصت امروز» سراغ احمد عباسی فعال عرصه رسانههای نوین تبلیغاتی رفته تا سوالاتی را از او درباره بایدها و نبایدهای این رسانه تازه بپرسد. عباسی در ادامه به سوالات ما پاسخ میدهد .
***
در مورد بیلبورد پرنده توضیح دهید، اینکه چگونه کار میکند؟
تبلیغات پروازی یا بیلبوردهای پرنده نوعی رسانه تبلیغاتی نوین است که دوسالی است درتلاشیم تا در ایران نیز از آن بهرهبرداری کنیم. این رسانه جدید است و درکل دنیا درچندکشور از آن استفاده میشود و درنوع خودش برای برندها و مخاطبان هیجانانگیز است. بیلبوردهای پرندهای که قرار است در ایران استفاده شوند، پاراموتورهایی هستند که توسط یک خلبان هدایت میشوند؛ پاراموتورهایی که از بال آنها بهعنوان رسانه تبلیغاتی استفاده میشود. در این پاراموتورها خلبان برای شروع، پاراموتور را به سمت جلو هدایت کرده و به پرواز در میآورد و بعد از این مرحله حرکت بال نقش بیلبورد را ایفا میکند و در آسمان به پرواز در میآید. نکتهای را باید در مورد تفاوت گلایدرها با این بیلبوردهای پرنده اضافه کنم؛ گلایدرها نیاز به فضای ویژهتری دارند، گلایدرها برای به پرواز درآمدن نیاز به قرارگرفتن در ارتفاع دارند درحالیکه پاراموتورها به برندها این اجازه را میدهند که در هر فضایی از این رسانه تبلیغاتی استفاده کنند. هرچند مکانهای خاصی نیز هستند که اجازه پرواز در آنها وجود ندارد مانند مناطق فرودگاهی، نظامی و… پاراموتورهایی که قرار است در ایران از آنها استفاده شود، تا حدودی تغییر کردهاند. این تغییرات از آن جهت در این پاراموتورها صورت گرفته که بتوان از آنها بهرهبرداری تجاری و تبلیغاتی کرد. از بیلبوردهای پرنده در مکانهای مختلف استفاده میشود، برای مثال امکان دارد بیلبورد پرنده امروز در سواحل مازندران باشد و روز دیگر در سواحل کیش یا در هر نقطه دیگری به پرواز درآید. به هرحال نیاز بازار تبلیغات، طراحان رسانههای تبلیغاتی را وادار کرده است که به فکر رسانه تازهتری باشند. طبیعتا وقتی شرایط رسانههای تبلیغاتی مانند تبلیغات محیطی به مرحلهای میرسد که مخاطبان دیگر نسبت به آنها بیتفاوت میشوند باید طراحان رسانههای تبلیغاتی به فکر چاره باشند تا بتوانند راهکار بهتری را ارائه دهند. به نظرم بیلبوردهای پرنده نوآوری است که شاید بتواندتبلیغات محیطی را از حالت ایستا خارج کرده و جان تازهای به آن بدهد. علاوه براین به نظرم این رسانه میتواند برای تبلیغات فرهنگی نیز کمککننده باشد .
این سبک تبلیغات چه کمکی به برندها و کسب وکار خواهد کرد؟
مهمترین کمکی که این رسانه به برندها میکند، فرار آنها از رسانههای ایستا و حرکت از رسانههای سنتی به رسانههای مدرن است. به هرحال معرفی یک محصول تازه یا خدمات برندها از طریق بیلبوردهای پرنده به خودی خود برای برندها ایجاد تمایز خواهد کرد. مطمئنا برند از طریق این رسانه بهراحتی میتواند، نظر مخاطبان یا مشتریانش را جلب کند. هیجان و حس تازگی در هویت این رسانه موجود است و مخاطبان را به تماشای پیام تبلیغاتی که بالای سرشان به پرواز در آمده دعوت میکند. این نوع تبلیغات برای اکثر کسبوکارهایی که میخواهند پیام تبلیغاتی تاثیرگذاری را به مخاطبان برسانند، مناسب است. شرکتها در تمامی مراحل برندسازیشان میتوانند از این رسانه استفاده کنند، مراحلی مانند معرفی برند، معرفی محصول و… علاوه بر این، بیلبوردهای پرنده میتوانند گروه مخاطبان زیادی را پوشش دهند. در واقع این مخاطبان میتوانند شامل طیفهای مختلفی از جامعه باشند. برای مثال اگر برندی میخواهد از تیم ورزشی حمایت کند یا پیامی در این حوزه به مخاطبانش برساند، این رسانه را میتوان بر فراز استادیومها یا مکانهای ورزشی به پرواز در آورد. این مکانها میتوانند متفاوت باشند مانند زمانی که برندی میخواهد پیامی در زمینه ورزشهای آبی به مشتریانش برساند. این رسانه میتواند روی سواحل جنوب یا شمال به پرواز درآید. در این زمینه مثالهای زیادی میتوان زد .
به نظرتان پرواز این رسانه در شهرها و خیابانهای شلوغ با مشکلاتی مواجه یا برای مخاطبان آزاردهنده نخواهد شد؟
مورد استفاده این رسانه بر فراز اتوبانها نیست. این رسانه در فضاهایی که مخاطب میتواند آن را مشاهده کند، مفید خواهد بود و توصیه میشود. اگر به درستی از این رسانه بهرهبرداری نشود، ممکن است خطرناک نیز باشد. خلبانهای این رسانه باید دورههای لازم را دیده باشند. از آنجا که این رسانه میتواند در ارتفاع کم نیز پرواز کند، البته منظور ارتفاعی که طرح تبلیغاتی برند دیده شود، این خلبان است که ارتفاع را گاهی به ۲۰ متر یا گاهی به ۴۰ متر میرساند تا طرح تبلیغاتی برند در نقاط مختلف بهتر دیده شود. به هرحال این رسانه قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد که خود نشانه داینامیک بودن این نوع رسانه است. علاوه بر این گروه مشاوره حرفهای نیز باید برندها را در جهت استفاده از این رسانه راهنمایی کند .
از معایب و مزایای این رسانه برایمان بگویید؟
هررسانهای علاوه برمزایا، مطمئنا نقاط ضعفی نیز دارد. یکی از نقطه ضعفهای این رسانه، عدم امکان استفاده از آن در شرایط بد جوی است. برای مثال در هوای توفانی و بارانی امکان پرواز این بیلبورد پرنده وجود ندارد. هرچند این شرایط جوی دیده شدن مابقی رسانههای محیطی را نیز دچار مشکل میکند و مخاطبان دیگر به آنها توجه نمیکنند. به هرحال این رسانه در تبلیغات کشور تازه وارد است و در همین ماه اخیر به جمع رسانههای کشور اضافه شده است و شاید ضعفهای دیگر آن در درازمدت بروز کند .
آیا این رسانه را میتوان جزء رسانههای پرهزینه و گران تبلیغاتی محسوب کرد؟ در مورد نحوه طراحی آگهیهای این رسانه نیز توضیح دهید .
به هر حال تبلیغات، صنعت گرانی است و خواه ناخواه
هزینههای زیادی در آن صرف میشود ولی به نظرم این رسانه به نسبت بقیه
رسانهها مانند تلویزیون و رسانههای محیطی آنچنان گران نخواهد بود. مطمئنا
برندها با بهرهبرداری طولانیمدت از این رسانه در هزینههایشان
صرفهجویی میکنند. از این رسانه میتوان در اقصی نقاط کشور استفاده کرد و
همین موضوع در کاهش هزینههادر مقایسه با دیگر رسانهها تاثیرگذار خواهد
بود .
در مورد نحوه طراحی آگهی
این رسانه نیز باید بگویم امکان نصب جسم خارجی روی بال به لحاظ ایمنی وجود
ندارد به همین منظور چاپ روی بال در زمانی که هنوز بال بهصورت پارچه است،
صورت میگیرد و این کار حتما باید توسط کارشناسان این حوزه صورت گیرد .
این رسانه برای چه برندهایی در کشور اجرا شده است؟ و آیا اثربخشی آن سنجیده شده است؟
در واقع این رسانه تازه وارد ایران شده است و هنوز بسیاری از برندها با آن آشنا نشدهاند اما در همین مدت کوتاه برندهای مختلفی برای کمپینهای آینده خود در جهت استفاده از این رسانه برنامهریزی کردهاند. در مورد اثربخشی باید بگویم، این رسانه قبل از ایران در ایتالیا مورد سنجش اثربخشی قرار گرفته و تحقیقات لازم در این باره شده است. برای سنجش اثربخشی این رسانه یک جامعه آماری ۱۵۰ نفری در نظرگرفته شده که در یک بازه زمانی ششماهه به پنجسوال مربوط به این رسانه پاسخ دادند. از این جامعه آماری ۱۱۰ نفر به سوالات پاسخ دادند. نکته جالب اینکه این جامعه آماری بعد از ۱۸ ماه همچنان این رسانه و طرح تبلیغاتی آن را به یاد میآورند. اکثر این افراد از متفاوت بودن این رسانه یاد کردند و نسبت به استفاده مجدد از آن علاقه نشان دادند .
در مورد بیلبورد پرنده توضیح دهید، اینکه چگونه کار میکند؟
تبلیغات پروازی یا بیلبوردهای پرنده نوعی رسانه تبلیغاتی نوین است که دوسالی است درتلاشیم تا در ایران نیز از آن بهرهبرداری کنیم. این رسانه جدید است و درکل دنیا درچندکشور از آن استفاده میشود و درنوع خودش برای برندها و مخاطبان هیجانانگیز است. بیلبوردهای پرندهای که قرار است در ایران استفاده شوند، پاراموتورهایی هستند که توسط یک خلبان هدایت میشوند؛ پاراموتورهایی که از بال آنها بهعنوان رسانه تبلیغاتی استفاده میشود. در این پاراموتورها خلبان برای شروع، پاراموتور را به سمت جلو هدایت کرده و به پرواز در میآورد و بعد از این مرحله حرکت بال نقش بیلبورد را ایفا میکند و در آسمان به پرواز در میآید. نکتهای را باید در مورد تفاوت گلایدرها با این بیلبوردهای پرنده اضافه کنم؛ گلایدرها نیاز به فضای ویژهتری دارند، گلایدرها برای به پرواز درآمدن نیاز به قرارگرفتن در ارتفاع دارند درحالیکه پاراموتورها به برندها این اجازه را میدهند که در هر فضایی از این رسانه تبلیغاتی استفاده کنند. هرچند مکانهای خاصی نیز هستند که اجازه پرواز در آنها وجود ندارد مانند مناطق فرودگاهی، نظامی و… پاراموتورهایی که قرار است در ایران از آنها استفاده شود، تا حدودی تغییر کردهاند. این تغییرات از آن جهت در این پاراموتورها صورت گرفته که بتوان از آنها بهرهبرداری تجاری و تبلیغاتی کرد. از بیلبوردهای پرنده در مکانهای مختلف استفاده میشود، برای مثال امکان دارد بیلبورد پرنده امروز در سواحل مازندران باشد و روز دیگر در سواحل کیش یا در هر نقطه دیگری به پرواز درآید. به هرحال نیاز بازار تبلیغات، طراحان رسانههای تبلیغاتی را وادار کرده است که به فکر رسانه تازهتری باشند. طبیعتا وقتی شرایط رسانههای تبلیغاتی مانند تبلیغات محیطی به مرحلهای میرسد که مخاطبان دیگر نسبت به آنها بیتفاوت میشوند باید طراحان رسانههای تبلیغاتی به فکر چاره باشند تا بتوانند راهکار بهتری را ارائه دهند. به نظرم بیلبوردهای پرنده نوآوری است که شاید بتواندتبلیغات محیطی را از حالت ایستا خارج کرده و جان تازهای به آن بدهد. علاوه براین به نظرم این رسانه میتواند برای تبلیغات فرهنگی نیز کمککننده باشد .
این سبک تبلیغات چه کمکی به برندها و کسب وکار خواهد کرد؟
مهمترین کمکی که این رسانه به برندها میکند، فرار آنها از رسانههای ایستا و حرکت از رسانههای سنتی به رسانههای مدرن است. به هرحال معرفی یک محصول تازه یا خدمات برندها از طریق بیلبوردهای پرنده به خودی خود برای برندها ایجاد تمایز خواهد کرد. مطمئنا برند از طریق این رسانه بهراحتی میتواند، نظر مخاطبان یا مشتریانش را جلب کند. هیجان و حس تازگی در هویت این رسانه موجود است و مخاطبان را به تماشای پیام تبلیغاتی که بالای سرشان به پرواز در آمده دعوت میکند. این نوع تبلیغات برای اکثر کسبوکارهایی که میخواهند پیام تبلیغاتی تاثیرگذاری را به مخاطبان برسانند، مناسب است. شرکتها در تمامی مراحل برندسازیشان میتوانند از این رسانه استفاده کنند، مراحلی مانند معرفی برند، معرفی محصول و… علاوه بر این، بیلبوردهای پرنده میتوانند گروه مخاطبان زیادی را پوشش دهند. در واقع این مخاطبان میتوانند شامل طیفهای مختلفی از جامعه باشند. برای مثال اگر برندی میخواهد از تیم ورزشی حمایت کند یا پیامی در این حوزه به مخاطبانش برساند، این رسانه را میتوان بر فراز استادیومها یا مکانهای ورزشی به پرواز در آورد. این مکانها میتوانند متفاوت باشند مانند زمانی که برندی میخواهد پیامی در زمینه ورزشهای آبی به مشتریانش برساند. این رسانه میتواند روی سواحل جنوب یا شمال به پرواز درآید. در این زمینه مثالهای زیادی میتوان زد .
به نظرتان پرواز این رسانه در شهرها و خیابانهای شلوغ با مشکلاتی مواجه یا برای مخاطبان آزاردهنده نخواهد شد؟
مورد استفاده این رسانه بر فراز اتوبانها نیست. این رسانه در فضاهایی که مخاطب میتواند آن را مشاهده کند، مفید خواهد بود و توصیه میشود. اگر به درستی از این رسانه بهرهبرداری نشود، ممکن است خطرناک نیز باشد. خلبانهای این رسانه باید دورههای لازم را دیده باشند. از آنجا که این رسانه میتواند در ارتفاع کم نیز پرواز کند، البته منظور ارتفاعی که طرح تبلیغاتی برند دیده شود، این خلبان است که ارتفاع را گاهی به ۲۰ متر یا گاهی به ۴۰ متر میرساند تا طرح تبلیغاتی برند در نقاط مختلف بهتر دیده شود. به هرحال این رسانه قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد که خود نشانه داینامیک بودن این نوع رسانه است. علاوه بر این گروه مشاوره حرفهای نیز باید برندها را در جهت استفاده از این رسانه راهنمایی کند .
از معایب و مزایای این رسانه برایمان بگویید؟
هررسانهای علاوه برمزایا، مطمئنا نقاط ضعفی نیز دارد. یکی از نقطه ضعفهای این رسانه، عدم امکان استفاده از آن در شرایط بد جوی است. برای مثال در هوای توفانی و بارانی امکان پرواز این بیلبورد پرنده وجود ندارد. هرچند این شرایط جوی دیده شدن مابقی رسانههای محیطی را نیز دچار مشکل میکند و مخاطبان دیگر به آنها توجه نمیکنند. به هرحال این رسانه در تبلیغات کشور تازه وارد است و در همین ماه اخیر به جمع رسانههای کشور اضافه شده است و شاید ضعفهای دیگر آن در درازمدت بروز کند .
آیا این رسانه را میتوان جزء رسانههای پرهزینه و گران تبلیغاتی محسوب کرد؟ در مورد نحوه طراحی آگهیهای این رسانه نیز توضیح دهید .
به هر حال تبلیغات، صنعت گرانی است و خواه ناخواه
هزینههای زیادی در آن صرف میشود ولی به نظرم این رسانه به نسبت بقیه
رسانهها مانند تلویزیون و رسانههای محیطی آنچنان گران نخواهد بود. مطمئنا
برندها با بهرهبرداری طولانیمدت از این رسانه در هزینههایشان
صرفهجویی میکنند. از این رسانه میتوان در اقصی نقاط کشور استفاده کرد و
همین موضوع در کاهش هزینههادر مقایسه با دیگر رسانهها تاثیرگذار خواهد
بود .
در مورد نحوه طراحی آگهی
این رسانه نیز باید بگویم امکان نصب جسم خارجی روی بال به لحاظ ایمنی وجود
ندارد به همین منظور چاپ روی بال در زمانی که هنوز بال بهصورت پارچه است،
صورت میگیرد و این کار حتما باید توسط کارشناسان این حوزه صورت گیرد .
این رسانه برای چه برندهایی در کشور اجرا شده است؟ و آیا اثربخشی آن سنجیده شده است؟
در واقع این رسانه تازه وارد ایران شده است و هنوز بسیاری از برندها با آن آشنا نشدهاند اما در همین مدت کوتاه برندهای مختلفی برای کمپینهای آینده خود در جهت استفاده از این رسانه برنامهریزی کردهاند. در مورد اثربخشی باید بگویم، این رسانه قبل از ایران در ایتالیا مورد سنجش اثربخشی قرار گرفته و تحقیقات لازم در این باره شده است. برای سنجش اثربخشی این رسانه یک جامعه آماری ۱۵۰ نفری در نظرگرفته شده که در یک بازه زمانی ششماهه به پنجسوال مربوط به این رسانه پاسخ دادند. از این جامعه آماری ۱۱۰ نفر به سوالات پاسخ دادند. نکته جالب اینکه این جامعه آماری بعد از ۱۸ ماه همچنان این رسانه و طرح تبلیغاتی آن را به یاد میآورند. اکثر این افراد از متفاوت بودن این رسانه یاد کردند و نسبت به استفاده مجدد از آن علاقه نشان دادند .
منبع فرصت امروز –نرگس فرجی
منبع خبر: http://prr.ir/page/10606/رسانه-جدید-تبلیغاتی؛-وقتی-بیلبوردهای-تبلیغاتی-به-پرواز-در-میآیند/